Przekierowania są praktycznie nierozłącznym elementem SEO. Choć są z reguły niewidoczne, odgrywają zaskakująco ważną rolę, zarówno pod względem samego pozycjonowania, jak i użytkowników. Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale masz z nimi do czynienia na co dzień. Praktycznie każda strona, prędzej czy później, będzie ich potrzebować. W tej części Akademii SEO wyjaśniamy wszystkie najważniejsze kwestie związane z przekierowaniami. Dowiesz się z niej, czym jest przekierowanie, jakie są jego rodzaje, czemu służą, jak je wykonać i kiedy jest to konieczne.
Spis treści:
- Czym jest przekierowanie?
- Przekierowanie a SEO – dlaczego to takie ważne?
- Przekierowanie 301 – strona przeniesiona trwale
- Przekierowanie 302 – strona przeniesiona tymczasowo
- Link kanoniczny – wskazanie zduplikowanej treści
- Inne, niepopularne przekierowania
- Jak wykonać przekierowanie?
- Link kanoniczny w praktyce
- Jak ustawić przekierowanie z www na bez www?
- Trwałe przekierowanie na HTTPS
- Przekierowanie domeny
- Podsumowanie
Czym jest przekierowanie?
Przekierowanie jest techniką automatycznego przenoszenia użytkownika pomiędzy różnymi adresami URL. Pozwala ona serwerowi "zaprowadzić" przeglądarkę na docelową stronę z innego, nieprzypisanego do niej bezpośrednio adresu. Jeśli użyjesz przekierowania z adresu X na stronę Y, to zarówno użytkownik, jak i robot Google chcący odwiedzić adres X trafi na stronę Y. Jak się już zapewne domyślasz, w wielu sytuacjach taki zabieg może być bardzo przydatny, w szczególności, kiedy prowadzisz pozycjonowanie.
Dla lepszego wyjaśnienia tego mechanizmu można posłużyć się też analogią. Załóżmy, że masz coś do załatwienia w banku. Docierasz na miejsce i orientujesz się, że Twój oddział zniknął, został po nim tylko pusty lokal. Co teraz? Musisz szukać nowej lokalizacji lub udać się do innego punktu. Gdyby tylko na drzwiach znalazła się kartka z nowym adresem, sytuacja ta nie miałaby miejsca. Ta informacja byłaby właśnie przekierowaniem.
Różnica między tym przykładem, a stronami internetowymi polega tylko na tym, że w sieci nie musisz niczego robić. Wyręczy Cię w tym Twoja przeglądarka, która w ułamku sekundy odczyta informację i przejdzie pod nowy adres.
Przekierowanie a SEO – dlaczego to takie ważne?
Stosowanie przekierowań jest ważne dla SEO z kilku powodów. Najbardziej oczywistym jest to, że daje ono możliwość przeniesienia użytkowników pomiędzy adresami. Dzięki temu możesz uniknąć utraty ruchu, czyli jednocześnie Twoich potencjalnych Klientów. Przekierowanie pozwala Ci zadbać o to, by osoba wpisująca w przeglądarce niepoprawny adres, zamiast zobaczenia błędu, trafiła na Twoją stronę.
Przekierowanie informuje też roboty wyszukiwarek o przeniesieniu zawartości, dzięki czemu przy modyfikacjach adresu Twoja strona nie straci swojej pozycji w rankingu. Używając go, możesz zapobiec też sklasyfikowaniu powielonych podstron jako duplikacji treści. Dodatkowo przekierowania pozwolą Ci zachować linki zewnętrzne prowadzące do usuwanej lub nieaktualnej strony.
Jeśli pracujesz jakkolwiek nad swoim serwisem, rozwijasz go, modyfikujesz lub pozycjonujesz, to bez przekierowań ani rusz. Nawet jeśli nie widzisz na razie dla nich żadnego zastosowania, to prędzej czy później będziesz ich potrzebować.
Musisz wiedzieć jednak, że przekierowania mogą być mieczem obosiecznym. Dobrze użyte są niezwykle pomocne, ale używanie ich bez potrzeby, w niepoprawny lub nielogiczny sposób może znacznie pogorszyć pozycję Twojej strony. Stosuj je więc rozważnie, tylko wtedy, gdy naprawdę ich potrzebujesz.
Przekierowanie 301 – strona przeniesiona trwale
Przekierowanie 301 to najczęściej używany sposób przekierowania. Przenosi ono stronę na stałe, informując tym samym Google o trwałej zmianie lokalizacji treści. Kod 301, zwracany przeglądarce przez serwer jest dla robota indeksującego sygnałem, mówiącym: "Zasób A znajdujący się pod adresem X został przeniesiony pod adres Y, jest dostępny wyłącznie pod nim".
Ten rodzaj przekierowania daje wyszukiwarce do zrozumienia, że indeksacja pierwotnego adresu nie jest już konieczna. Dzięki temu treść strony, do której przekierowujesz, będzie widoczna w wynikach wyszukiwania tylko pod jednym adresem. Przekierowanie 301 przekazuje większość mocy rankingowej stronie docelowej.
Kiedy stosować przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 stosuj zawsze wtedy, gdy nie chcesz już dłużej używać adresu. Przykładowo, gdy usuwasz stronę, zmieniasz jej adres lub chcesz uniknąć duplikacji treści. Użyj go też wtedy, gdy chcesz wykonać przekierowanie z www na bez www lub przekierowanie domeny. Tymi szczególnymi przypadkami zajmiemy się jednak w dalszej części artykułu.
Przekierowanie 302 – strona przeniesiona tymczasowo
Przekierowanie 302 działa identycznie jak 301. Różnica polega tutaj tylko na tym, że roboty Google traktują je jako tymczasowe. Co za tym idzie, w wyszukiwarce nadal widoczne są oba adresy. Przy zastosowaniu 302 można więc wrócić do poprzedniej konfiguracji. Pamiętaj jednak, że nie przekazuje ono mocy rankingowej.
W jakiej sytuacji można zastosować przekierowanie 302?
Przekierowanie 302, zgodnie z definicją, stosuj tymczasowo, czyli wtedy, gdy potrzebujesz chwilowo "wyłączyć" jakiś adres z użycia. Taka sytuacja występuje najczęściej w trakcie prac związanych z przebudową strony lub jej poważniejszą modyfikacją. 302 możesz użyć też w sklepie internetowym, w celu czasowego wyłączenia produktu z oferty.
Link kanoniczny – wskazanie zduplikowanej treści
Link kanoniczny to adres strony, która jest oryginalnym źródłem treści zduplikowanej w obrębie serwisu. Nie jest on przekierowaniem, ale w pewnym sensie pełni jego funkcję dla robotów Google. Dzięki niemu można wskazać wyszukiwarce adres, z którego pochodzi powielona treść na danej stronie. Sprawi to, że robot nie rozpozna jej jako duplikacji.
Kiedy stosować kanoniczny URL?
Link kanoniczny będzie dobrym rozwiązaniem, gdy z jakiegoś powodu nie będziesz mieć możliwości użycia przekierowania 301. Stosuje się go przede wszystkim w sklepach internetowych i wówczas, gdy witryna posiada kilka wersji o specjalnym przeznaczeniu. Warto wiedzieć, że jeśli roboty Google uznają kanoniczny URL za bezcelowy lub szkodliwy, to mogą go po prostu pominąć.
Inne, niepopularne przekierowania
Przekierowanie 301 i 302 oraz link kanoniczny nie są wszystkimi istniejącymi rozwiązaniami. Są jednak najpopularniejsze, dlatego to na nich się tutaj skupiamy. Z pozostałych korzysta się bardzo rzadko lub wcale. Poniżej przedstawiamy pokrótce inne przekierowania:
- Przekierowanie 303 – stosowane do przekierowywania danych wysyłanych metodą HTTP POST,
- Przekierowanie 304 – zwraca kod statusu strony informujący o braku modyfikacji od ostatniej wizyty,
- Przekierowanie 305 – komunikuje przeglądarce konieczność korzystania z serwera proxy wraz z jego adresem,
- Przekierowanie 306 – wyłączone z użytku, również dotyczyło korzystania z serwera proxy,
- Przekierowanie 307 – przeniesienie tymczasowe, razem z 303 miało zastąpić przekierowanie 302, w praktyce jest jednak nieużywane.
Jak wykonać przekierowanie?
Każde przekierowanie, w zależności od możliwości lub preferencji, można wykonać na kilka sposobów. Niektóre z nich nie są polecane, ale wszystkie, które tu przedstawiamy, mają dokładnie ten sam efekt. Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, jeśli nie popełnisz żadnych błędów, przekierowanie zostanie odczytane tak samo. Ani roboty, ani użytkownicy nie zauważą żadnej różnicy.
Przekierowanie w pliku .htaccess
Wykorzystanie pliku konfiguracyjnego serwera .htaccess to najczęściej używany i stosunkowo prosty sposób stworzenia przekierowania. Wymaga jednak pełnego dostępu do danych strony znajdujących się na serwerze. Zanim zaczniesz tworzyć przekierowania, upewnij się, że w pliku .htaccess znajduje się dyrektywa "RewriteEngine On". Aktywuje ona moduł mod_rewrite, odpowiedzialny za przepisywanie linków, czyli w tym wypadku wykonywanie przekierowań.
- Przekierowanie 301 z jednej podstrony na drugą w pliku .htaccess:
- Przekierowanie 302 w htaccess:
- Przekierowanie 301 w .htaccess bez modułu rewrite (jeśli nie jest dostępny):
- Przekierowanie 302 w .htaccess bez modułu rewrite:
RewriteRule ^stara-podstrona$ http://example.com/nowa-podstrona [R=301,L]
RewriteRule ^stara-podstrona$ http://example.com/nowa-podstrona [R=302,L]
Redirect 301 /stara-podstrona https://example.com/nowa-podstrona.html
Redirect 302 /stara-podstrona https://example.com/nowa-podstrona.html
Wtyczki do tworzenia przekierowań
Jeśli korzystasz z jakiegokolwiek systemu CMS, to prawdopodobnie będziesz mieć możliwość ustawienia przekierowań z pomocą dedykowanych rozszerzeń lub wbudowanych funkcji. Dobrym przykładem jest tu popularna wtyczka Redirection dla Wordpress, która pozwala łatwo zarządzać przekierowaniami 301 bez konieczności samodzielnego ingerowania w jakikolwiek kod. Dodatkowo pozwala ona śledzić błędy 404. W platformach sklepowych typu Shoplo, czy Shoper funkcja przekierowań 301 jest wbudowana, więc nie ma konieczności instalowania czegokolwiek.
Przekierowanie 301 w PHP
Jeśli nie masz dostępu do edycji .htaccess i nie możesz użyć wtyczki, to przekierowanie 301 możesz stworzyć też w inny sposób. Wygodną opcją w takiej sytuacji jest wykorzystanie pliku skryptu odpowiedzialnego za wyświetlanie treści w języku PHP (np. index.php). Gdy plik ten nie istnieje, możesz go stworzyć. W celu ustawienia przekierowania dodaj w nim odpowiedni kod.
<?php
header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");
header("Location: https://example.com/nowa-podstrona");
exit();
?>
Przekierowanie 302 w PHP:
<?php
header("Location: https://example.com/nowa-podstrona");
?>
Przekierowanie 301 - JavaScript
Przekierowanie 301 może zostać również bardzo prosto stworzone za pomocą JavaScript. Cała czynność sprowadza się do umieszczenia na przekierowywanej stronie kilku linijek kodu.
<script type="text/javascript">
location.href="https://nowadomena.com/";
</script>
Przekierowania na platformach e-commerce
Platformy SAAS, zapewniające oprogramowanie dla sklepów internetowych pozwalają na banalnie proste i intuicyjne ustawienie przekierowań. Jeśli prowadzisz sklep i korzystasz z rozwiązań Shoper lub Shoplo, to możesz stworzyć przekierowania bez żadnej czysto technicznej wiedzy. Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, nie trzeba nic dodatkowo instalować. Wystarczy odszukać w Panelu Administratora pola lub zakładki z przekierowaniami.
Ze stroną bez SEO jest
jak z szóstką w Totka.
Ciężko trafić.
Link kanoniczny w praktyce
Jeśli chcesz zastosować link kanoniczny, to w kodzie każdej ze stron (zarówno tej będącej źródłem, jak i tych zawierających duplikację) musisz zamieścić kanoniczny URL wraz ze znacznikiem rel=”canonical”
. Link ten musi znaleźć się w nagłówku strony, zaraz po znaczniku <head>
strony.
<link rel=”canonical” href=”https://example.com/podstrona” />
Najczęstszym zastosowaniem tego linku są sklepy internetowe. Kiedy produktów jest na tyle dużo, że potrzeba dwóch lub więcej podstron, aby je wyświetlić, to wtedy idealnie sprawdza się link kanoniczny. Dzięki temu unikniesz duplikacji treści na swojej stronie, a w konsekwencji kanibalizacji słów kluczowych.
Jak ustawić przekierowanie z www na bez www?
Dostępność strony pod adresami zawierającymi i niezawierającymi prefiksu może być problematyczna. Dwie wersje tej samej witryny są bowiem odczytywane przez Google jako duplikacja treści. Wpływa to oczywiście negatywnie na pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeśli sytuacja ta dotyczy też Twojej strony, zastosuj przekierowanie z www na bez www. Znacznie ułatwi Ci to prowadzenie SEO i zarządzanie serwisem. Nie musisz tworzyć reguły dla każdej podstrony, w pliku htaccess możesz to zrobić za pomocą jednej dyrektywy.
Przekierowanie z www na bez www w pliku .htaccess (dotyczy wszystkich podstron w domenie):
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://%1/$1 [R=301,L]
Trwałe przekierowanie na HTTPS
Analogicznie do sytuacji z prefiksem www, problem może dotyczyć też stosowanego protokołu. Pojawia się on zazwyczaj podczas wdrażania certyfikatu SSL. W takim przypadku dwie wersje również będą powielać treść, co pogorszy znacznie pozycję strony. Warto więc zastosować przekierowanie na HTTPS. Możesz ustawić je w pliku htaccess.
Przekierowanie na HTTPS dla całego serwisu w htaccess:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
Przekierowanie domeny
Przekierowanie domeny jest konieczne przy zmianie adresacji strony, czyli wtedy, gdy z jakiegoś powodu zmieniasz domenę. Pozwala zachować wypracowaną już pozycję i uniknąć duplikacji. Oprócz tego można z jego pomocą skierować do strony kilka adresów, np. jeśli posiadasz domenę "nazwafirmy.pl", to możesz chcieć też wykupić i przekierować na swój portal domenę "nazwa-firmy.pl" lub inną. Jest to możliwe właśnie dzięki odpowiedniemu przekierowaniu.
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domena-przekierowywana.pl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://domena-docelowa.pl [R=301,L]
Podsumowanie
Przekierowania są ważnym elementem każdej strony internetowej. Niezależnie od tego, czy jest ona pozycjonowana, czy nie. Jeśli chcesz jednak prowadzić SEO swojej strony, a nigdy nie zdarzyło Ci się ich używać, musisz poświęcić im znacznie więcej czasu. Prawidłowe posługiwanie się przekierowaniami jest niezbędne do utrzymania wysokiej pozycji.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym są przekierowania i do czego służą
- Jakie są rodzaje przekierowania
- W jaki sposób ustawić przekierowania