21-08-2021

Co to jest anchor i jego rodzaje

Dzięki anchor tekstom użytkownicy są poinformowani, do czego prowadzi dany link - czego można spodziewać się na linkowanej stronie lub w podlinkowanym dokumencie.

Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO blog

Zarówno linki prowadzące do Twojej strony, jak i te znajdujące się na niej, wpływają na pozycjonowanie. Skuteczność odnośników zależy od poszczególnych parametrów technicznych i tego, gdzie zostały zamieszczone. Oprócz tego, wpływa na nią jednak także anchor, czyli tekst zakotwiczenia. Zależy od niego więcej, niż mogłoby się wydawać.

W tej części Akademii SEO dowiesz się, czym tak właściwie jest anchor tekst i jakie są jego rodzaje. Poznasz ich znaczenie i sposób zastosowania. Dowiesz się także, jak prawidłowo dobierać anchory w linkowaniu.

Czym jest anchor tekst?

Anchor tekst, to widoczna dla użytkowników treść linku. To tekst, który zamieszczasz w kodzie HTML razem z adresem, do którego ma odsyłać odnośnik. Anchor znajduje się w kodzie pomiędzy znacznikami (tagami HTML) <a> oraz </a>.

Tak prezentuje się anchor w kodzie strony:

<a href=”https://example.com/”>Anchor tekst</a>

A tak po jej wyrenderowaniu:

Anchor tekst

Anchor tekst ma za zadanie informować użytkownika o tym, do czego prowadzi dany odnośnik. Ma wskazywać, czego można spodziewać się na linkowanej stronie lub w linkowanym dokumencie. Ze względu na tę funkcję, korzystają z niego także roboty wyszukiwarek, przez co staje się on czynnikiem rankingowym.

Jak anchor tekst wpływa na SEO?

Google wykorzystuje anchor tekst w ustalaniu jakości linków. Dla “mocy” odnośnika jest on równie ważny jak jego parametry techniczne, atrybuty linków, sposób umieszczenia czy powiązania tematyczne i autorytet linkującego źródła. Oprócz tego anchor tekst stanowi także dla robotów istotną wskazówkę w indeksacji. Zakotwiczenia wskazujące na tematykę linkowanej strony pomagają wyszukiwarce lepiej dopasowywać ją do konkretnych zapytań.

Co więcej, to, jak kształtuje się lista zakotwiczeń odnośników przychodzących, jest też uwzględniane przez algorytm wyszukiwarki w ocenie jakości Twojej strony. Odpowiednie stosowanie anchorów wpływa więc bezpośrednio na skuteczność link buildingu i efekty prowadzonego SEO. Nieprawidłowe może skutkować spadkami pozycji.

Co powinien zawierać anchor tekst?

Do 2012 roku, każdy, kto zajmował się SEO, powiedziałby, że anchor tekst powinien zawierać nieodmienione słowo kluczowe. Wówczas to wprowadzony został algorytm Google Penguin, czyli pierwsza większa zmiana mająca na celu walkę z masowym, spamerskim link buildingiem. Od wtedy ilość linków przychodzących zaczęła tracić na znaczeniu na rzecz ich jakości. Znacznie zmieniło się też znaczenie samych anchorów.

Dzisiaj, po czterech aktualizacjach Pingwina i włączeniu go do algorytmu głównego, a także wielu dodatkowych zmianach wpływających na linki, stosowanie zakotwiczeń jest o wiele bardziej złożone. Nie ma już jednej, złotej zasady. Anchor tekst musi być przede wszystkim naturalny i adekwatny do linkowanej treści. Bardzo ważna jest też różnorodność, czyli stosowanie różnych rodzajów anchorów.

Exact Match Anchor - zakotwiczenie słowa kluczowego

Exact Match Anchor (EMA) lub inaczej anchor sprzedażowy to tekst zakotwiczenia zawierający nieodmienioną i dopasowaną do linkowanej strony frazę kluczową. To właśnie ten anchor tekst był stosowany masowo przed zmianami w link buildingu.

Jest uznawany za najskuteczniejszy, czyli przekazujący najwięcej mocy rankingowej, ale stosowanie go bywa ryzykowne. Wszystko dlatego, że przy naturalnym, organicznym linkowaniu stron przez użytkowników, takie dopasowanie fraz praktycznie nie występuje.

Przykładowe anchory sprzedażowe:

  • Nie masz pomysłu na prezent? Zawsze możesz kupić skarpetki.
  • Kup kolorowe skarpetki, nie pożałujesz!
  • Asymetryczne skarpetki na dobre zagościły w mojej garderobie.

Częste używanie anchorów Exact Match może być odczytane przez roboty jako próba manipulacji wynikami, a to skutkuje obniżeniem pozycji. W skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do nałożenia filtra wyłączającego stronę z wyników wyszukiwania.

Partial Match Anchor - naturalne użycie frazy

Partial Match Anchor (PMA), znany także jako anchor półsprzedażowy, również zawiera słowo kluczowe, na które pozycjonowana jest linkowana strona. Tutaj fraza jest jednak odmieniona. Taki anchor tekst jest dość często używany w odnośnikach zamieszczanych naturalnie przez użytkowników. Stosowanie go w link buildingu jest więc znacznie bezpieczniejsze.

Anchor półsprzedażowy może prezentować się następująco:

  • Jeśli nie masz pomysłu na prezent, możesz rozważyć zakup skarpetek.
  • W życiu nie widziałem tak oryginalnych, kolorowych skarpetek.
  • Dzięki asymetrycznym skarpetkom wyróżniam się z tłumu.

Zero Match Anchor - tekst nawigacyjny

Zero Match Anchor (ZMA) to tzw. anchor tła, niezawierający fraz kluczowy i niewskazujący w żaden sposób na to, co znajduje się na linkowanej stronie. Tego rodzaju anchor tekst zawiera zazwyczaj wyrażenie zachęcające do kliknięcia w link. Jest często używany w naturalnym linkowaniu. Neutralny pod względem SEO, ale przez to również najbezpieczniejszy.

Bywa przydatny ze względu na konieczność zachowania różnorodności zakotwiczeń. Nie przekazuje żadnej informacji o zawartości odnośnika, nie powinien być więc zamieszczany samodzielnie. Zawsze wymaga stosowania dodatkowego tekstu okołolinkowego, wyjaśniającego to, co znajduje się pod wskazanym linkiem.

Przykłady Zero Match Anchor:

  • Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Kliknij TUTAJ!
  • Planujesz zakup? Przejdź pod ten link i sprawdź naszą ofertę!
  • Taka sytuacja naprawdę miała miejsce (źródło).

Nie ma złych zapytań. Są

tylko źle trafione wyniki wyszukiwania.

Anchor brandowy - nazwa marki

Anchor brandowy, jak wskazuje jego nazwa, jest zakotwiczeniem nazwy marki. Może zawierać także nazwę firmy lub jej domeny, do której linkuje. Stosowanie go może zwiększać rozpoznawalność strony internetowej wśród użytkowników.

Przykładowy, brandowy anchor tekst:

  • Co ciekawe, Top Online oferuje 30 dni współpracy całkowicie za darmo. Idealna opcja, jeśli szukasz Agencji SEO, ale nie chcesz ryzykować.

Jeśli nazwa Twojej marki, firmy lub domeny jest słowem, na które się pozycjonujesz, to anchor brandowy staje się anchorem Exact Match.

Adres URL jako anchor tekst

Anchor tekst nie musi wcale zawierać konkretnej treści. Może być też zwyczajnym adresem. Kotwice zawierające URL pojawiają się w sieci najczęściej. A to dlatego, że niewiedzący, czym jest anchor użytkownicy, wklejają w jego miejsce adres. Podanie dokładnego linku w celu podzielenia się informacją jest też po prostu naturalnym odruchem.

  • Jeśli chcesz wskazać przykładowy adres, podlinkuj stronę https://example.com/

Anchor tekst inaczej - warianty mieszane

W praktyce anchor tekst nie musi wpisywać się w jeden dokładny rodzaj. W SEO często spotyka się także warianty mieszane, które łączą w sobie poszczególne typy zakotwiczeń. Dwa najpopularniejsze z nich to anchor Exact Match połączony z anchorem brandowym i anchor Exact Match z rozszerzeniem. Takie połączenia pozwalają na nieco bezpieczniejsze używanie dokładnego dopasowania. Dzięki nim możliwe jest też umieszczenie w zakotwiczeniu fraz długiego ogona. Nadal nie należy jednak z nimi przesadzać.

Anchor tekst Exact Match + brandowy:

  • Jeśli cenisz sobie jakość i niebanalne wzory, sprawdź kolorowe skarpetki Franco Socks.

Rozszerzony anchor Exact Match:

  • Na naszym blogu możesz sprawdzić, jak dobrać kolorowe skarpetki do garnituru.

Anchor graficzny - grafika w miejscu tekstu

Ostatni rodzaj zakotwiczenia to anchor graficzny. Zawiera on ścieżkę do obrazka, który staje się klikalnym odnośnikiem. Co ciekawe, w przypadku takiego zakotwiczenia za anchor tekst Google odczytuje tekst alternatywny. To, co się w nim znajdzie może być więc dowolnym, innym rodzajem kotwicy.

Przykładowo, jeśli w alt tagu obrazka użytego w anchorze graficznym znajdzie się dopasowane do docelowej strony słowo kluczowe, to Google odczyta anchor graficzny jako Exact Match.

<a href="https://example.com/">< img src="ścieżka dostępu do obrazka" alt="tekst alternatywny obrazka"></a>

Jaką długość powinien mieć anchor tekst?

Niezależnie od tego, jaki rodzaj anchor tekstu stosujesz, staraj się nie przesadzać z jego długością. Za absolutne maksimum uważa się 50-60 znaków, a wszystko dlatego, że linki, których zakotwiczenia są krótsze, uzyskują zazwyczaj lepsze wyniki. Długi tekst zakotwiczenia nie pozwala robotom wyszukiwarek określić precyzyjnie wskazywanej tematyki. Przez to zmniejsza się skuteczność odnośnika i całego linkowania.

Jakie anchory stosować w linkowaniu?

Decydując się na anchor tekst dobieraj go tak, by wyglądał naturalnie i wpisywał się dobrze w tematykę treści. Nie linkuj ze sobą stron niepowiązanych tematycznie. Oprócz samych anchorów Exact Match stosuj też dopasowania częściowe, wplataj frazy long tail i nazwy marki czy domeny.

W całym link buildingu nie ograniczaj się także do jednego czy dwóch rodzajów anchorów, im bardziej różnorodnie, tym lepiej. Pamiętaj, że nadużywanie zakotwiczeń szkodzi pozycji tak samo, jak zbyt szybki przyrost linków. Zachowaj umiar i nie stosuj zbyt wielu odnośników w jednym tekście, od czasu do czasu użyj też jako anchoru adresu URL.

Wśród wszystkich zakotwiczeń linków prowadzących do Twojej strony zawsze dominować powinny anchory naturalne, czyli te, które są najczęściej stosowane przez użytkowników. Nadmiar “mocnych” anchorów sprzedażowych może zostać uznany za próbę manipulacji rankingiem, a to skutkuje znacznym obniżeniem pozycji.

Anchor tekst a link building

Anchor tekst jest ważnym czynnikiem wpływającym na skuteczność linku. Pamiętaj jednak, że oprócz niego liczy się także wiele innych, takich jak ich rodzaj odnośnika czy w nim zastosowany atrybut. Samo linkowanie jest z kolei tylko jednym elementem SEO, który bez odpowiedniej optymalizacji strony nigdy nie zapewni Ci zadowalających pozycji.

O linkach i ich pozyskiwaniu możesz dowiedzieć się więcej z kolejnych części naszej Akademii.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Co to jest anchor tekst i jego wpływ na SEO
  • Rodzaje anchorów
  • Jak stosować anchor tekst w procesie link buildingu

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO samodzielni
Pozyskiwanie linków do witryny - SEO samodzielni
SEO samodzielni
Atrybuty linków - jak oznaczać adresy URL - SEO samodzielni
SEO samodzielni
Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.