19-08-2021

Co to jest link building?

Budowanie linków i ich prawidłowy, naturalny profil może mieć wpływ zarówno na samą pozycję strony, jak i jej stabilność.

Co to jest link building? - SEO blog

Pozycja Twojej strony w Google zależy od wielu czynników wewnętrznych (znajdujących się na Twojej stronie) i zewnętrznych (znajdujących się poza nią). Off-site SEO to wszystko to, co możesz zrobić poza swoją witryną w jej pozycjonowaniu. Głównym procesem w tej części budowania pozycji jest właśnie link building.

Ta część Akademii SEO jest wstępem do ostatniego rozdziału, poświęconego kompleksowemu wyjaśnieniu znaczeniu linków w pozycjonowaniu. Dowiesz się z niej, czym jest, na czym polega i co ma na celu link building.

Czym jest link building?

Link building można przetłumaczyć dosłownie jako budowanie linków. Proces ten nie opiera się jednak tylko na tworzeniu odnośników. Link building jest w dużej mierze zbiorem działań mających pozwolić na zdobycie linków prowadzących do strony z innych witryn. Ma też na celu ciągłe kontrolowanie profilu linkowego, czyli w uproszczeniu tego, jak dużo i jakiego rodzaju linków prowadzi do Twojej strony.

Co ma na celu link building?

Odnośniki do Twojego serwisu umieszczone na innych stronach są czynnikiem rankingowym. Google bierze je pod uwagę przy ustalaniu wyników i ocenianiu Twojej strony, przez co mogą one pomagać w budowaniu widoczności. Poprzez zdobywanie linków i zachowanie ich prawidłowego, naturalnego profilu można wpływać zarówno na samą pozycję strony, jak i jej stabilność.

Link building był niegdyś jednym z najważniejszych elementów SEO. Wraz ze zmianami w sposobie sortowania stron i wprowadzaniem nowych algorytmów został jednak dość mocno osłabiony. Nadal ma znaczenie i warto go stosować, ale nie jest już najważniejszy.

Linki prowadzące do Twojej strony a SEO

Roboty Google odwiedzające Twoją stronę sprawdzają nie tylko, co się na niej znajduje. Śledzą także linki zewnętrzne, czyli zamieszczone na innych witrynach, a odnoszące się do Twojego serwisu.

Dawniej dla lepszej pozycji wystarczyło, żeby było ich jak najwięcej, stąd do dzisiaj można spotkać oferty masowej sprzedaży linków. Aktualnie nie wystarczy już mieć dużo odnośników, od ilość ważniejsza stała się ich jakość. To dlatego, jeśli chcesz zwiększać widoczność swojej strony poprzez link building, musisz się do niego przyłożyć.

Google sprawdza każdy odnośnik pod kątem:

  • jego rodzaju i przeznaczenia,
  • zamieszczonego w nim tekstu zakotwiczenia,
  • atrybutów, jakimi został opatrzony,
  • sposobu, w jaki został uzyskany.

Na ostateczną jakość linku wpływa także to, gdzie został on zamieszczony. Ważna jest nie tylko wartość i unikalność treści, w której znalazł się odnośnik, ale także jej powiązania tematyczne z docelową stroną. Duże znaczenie ma też autorytet całej linkującej witryny i Twój profil linków.

Ciągnie swój* do SEO.

* Google

Link building a profil linków

Profil linków to nic innego jak wszystkie odnośniki prowadzące do Twojej strony, a właściwie przekrój ich źródeł, jakości i kształtującej ją poszczególnych parametrów. Google sprawdza ten profil w celu ustalenia, czy odnośniki do Twojej strony zostały pozyskane w sposób naturalny. Dzięki temu możliwe jest zapobieganie nieuczciwym praktykom i manipulacji wynikami wyszukiwania.

Jeśli link building ma być skuteczny, to systematycznie badanie profilu i kontrolowanie jego jakości jest niezbędne. Zbyt szybkie przyrosty odnośników, ich niska jakość lub brak różnorodności mogą świadczyć o ich sztucznym pozyskiwaniu. To z kolei może wpływać negatywnie na pozycję Twojej strony.

Samo zdobywanie odnośników nie wystarczy. Niezależnie od tego, jak je pozyskujesz, musisz też dbać o ich profil. Tylko w ten sposób będziesz w stanie wykorzystać link building na swoją korzyść.

Dlaczego linki mają znaczenie w SEO?

Wykorzystanie linków w sortowaniu stron internetowych wprowadziła jako pierwsza, wraz ze swoim powstaniem, wyszukiwarka Google. Zmieniła ona w ten sposób dotychczasową metodę ustalania wyników, bazującą na słowach kluczowych. Sprawiło to, że odnajdywane przez nią informacje były znacznie trafniejsze. Wcześniejsze wyszukiwarki bazowały w segregowaniu wyłącznie na treści, a właściwie częstotliwości występowania w niej fraz, przez co manipulacja wynikami była banalnie prosta.

Pierwotne założenie opierało się na promowaniu stron o największych ilościach linków, co było wówczas świetnym wyznacznikiem jakości treści. Jeśli końcem lat 90-tych ktoś zamieszczał odnośnik w Internecie, to robił to tylko dlatego, że chciał się nim podzielić. Uznawał dostępne pod nim informacje za przydatne, warte uwagi.

W oparciu o to założenie powstał opatentowany później algorytm PageRank, który pozwalał na podstawie linków i słów kluczowych oceniać wartość strony w skali od 0 do 10. Premiował on witryny posiadające największe ilości odnośników, sprawiając tym samym, że większa ilość linków przekłada się bezpośrednio na lepszą pozycję. Sam współczynnik PageRank, czyli ocena strony, był też widoczny przez lata w Google Toolbar oraz narzędziach dla webmasterów, czyli dzisiejszym Google Search Console.

Ze względu na łatwość manipulacji wynikami poprzez masowe publikowanie odnośników z czasem przestał on spełniać swoje zadanie. Zaczęło się więc wprowadzanie modyfikacji i poszukiwanie nowych, skuteczniejszych sposobów na sortowanie treści. Wraz z wprowadzeniem nowych rozwiązań jego znaczenie zaczęło spadać. W 2016 r. całkowicie usunięto narzędzie do weryfikacji wartości PageRank, w 2019 r. wygasł natomiast patent algorytmu, który nigdy nie został odnowiony. Po wielu zmianach znaczenie linków w sortowaniu treści zostało jednak z nami do dzisiaj, a sam PageRank, choć całkowicie inaczej, nadal jest używany.

Zapamiętaj

Linkowanie to jeden z trzech najważniejszych elementów pozycjonowania. Jest to swego rodzaju polecenie strony w oczach wyszukiwarki.

Aktualizacje Google, które zmieniały link building

Wiedząc już, skąd wywodzi się znaczenie odnośników w SEO, przyjrzyjmy się jeszcze, jakie zmiany zachodziły w nim na przestrzeni lat. Poniżej prezentujemy chronologiczny przegląd algorytmów i aktualizacji Google, które ukształtowały dzisiejszy link building. Pomijamy oczywiście PageRank, o którym pisaliśmy przy znaczeniu linków.

Pingwin - pierwszy algorytm, który zmienił znaczenie linków

Algorytm Google Penguin został wprowadzony 24 kwietnia 2012 roku. Jego zadaniem jest zaawansowane ocenianie stron na podstawie odnośników. Był on pierwszą dużą zmianą, która obniżyła ocenę stron z nienaturalnym profilem linków.

Wraz z pojawieniem się Pingwina pozycje straciły wszystkie strony posiadające dużą ilość spamerskich lub niepowiązanych tematycznie odnośników. Karane zaczęły być także nagłe przyrosty dużych ilości linków i wszelkie inne próby manipulacji wynikami poprzez odnośniki.

Pingwin całkowicie zmienił kształt link buildingu, wyłączając z użycia bardzo popularne wówczas metody masowego pozyskiwania linków. Od wprowadzenia był wielokrotnie ulepszany i aktualizowany. Od 2016 roku działa on w czasie rzeczywistym, sprawdzając na bieżąco wszystkie dobierane do zapytań strony.

Pirat - algorytm walczący z naruszaniem praw autorskich

Google Pirate zadebiutował w sierpniu 2012 roku. Od tego czasu nieustannie obniża on pozycje stron łamiących prawa autorskie. Bierze na cel zarówno strony zajmujące się nielegalną dystrybucją wszelkich filmów, programów czy muzyki, jak i te, które publikują skopiowane informacje.

Pirat zmienił także link building. Od momentu, w którym został wprowadzony, zamieszczanie odnośników do witryn łamiących prawa autorskie wpływa negatywnie na pozycję linkujących stron.

Phantom - aktualizacja widmo

Phantom to używana powszechnie, nieoficjalna nazwa przypuszczalnej aktualizacji lub niepublicznego algorytmu. Miał on być przyczyną znacznych spadków pozycji wielu stron w dniu 9 maja 2013 roku - uznawanym za datę wprowadzenia. Google nigdy nie potwierdziło oficjalnie wprowadzenia tych zmian, stąd nikt nie wie, czego mogły one dokładnie dotyczyć. Najprawdopodobniej była to aktualizacja jakościowa funkcjonujących już mechanizmów.

Przypuszcza się, że to właśnie od tej daty niekorzystne stało się częste zamieszczanie odnośników pomiędzy powiązanymi ze sobą bezpośrednio stronami. Negatywnie na SEO zacząć miało też wpływać intensywne publikowanie linków do wielu domen na stronach o ugruntowanej pozycji.

Payday Loan - cios w nieuczciwe pożyczki i spamerskie linki

Aktualizacja nazwana Payday Loan obniżyła przede wszystkim widoczność stron oferujących pożyczki na bardzo wysoki procent (np. głośne niegdyś w Polsce “chwilówki”) oraz pożyczki od wypłat (stąd wzięła się jej nazwa). Jej głównym celem było ukrócenie nieuczciwych praktyk SEO polegających na sztucznym pozyskiwaniu linków.

Wraz z wprowadzeniem tej aktualizacji w 2013 roku pozycję straciły wszystkie strony, które budowały w ten sposób swoją widoczność. Dzięki niej spamerskie zamieszczanie linków stało się jeszcze mniej skuteczne i bardziej ryzykowne.

W 2014 roku Payday Loan doczekał się też dwóch uaktualnień, które jeszcze mocniej uderzyły w działania niezgodne z publikowanymi przez Google wskazówkami dla Webmasterów.

September 2019 Core Update - ulepszone ocenianie jakości treści

September 2019 Core Update to ostatnia z aktualizacji wyszukiwarki, którą można powiązać z linkami. Dotyczy ona głównego algorytmu Google, a jej dokładny cel i zakres, podobnie jak w przypadku innych aktualizacji głównego mechanizmu, nie został upubliczniony.

Z przeróżnych analiz, domniemań i obserwacji można jednak wywnioskować, że zmiana ta poprawiła sposób, w jaki wyszukiwarka ocenia jakość treści. Znaczne wzrosty pozycji zanotowały m.in. strony o słabszych profilach linków, ale zawierające wartościowe i lepiej wyczerpujące temat treści. Można więc przypuszczać, że wraz z nią link building stracił jeszcze bardziej na znaczeniu.

Czy można pozycjonować stronę bez link buildingu?

Link building nadal potrafi być skuteczny, ale wraz ze wszystkimi zmianami i naciskiem na jakość treści oraz wrażenia użytkowników nie jest już niezbędny. Wielu specjalistów SEO pewnie się z nami nie zgodzi, ale mamy na to solidne dowody.

Zajmujemy się pozycjonowaniem, wcześniej zajmowaliśmy się także prowadzeniem kampanii Adwords, tworzeniem sklepów internetowych i przygotowywaniem treści na strony. Ze względu na to prowadziliśmy też własne sklepy internetowe, na których testujemy wszelkie nowe rozwiązania i strategie. Jedną z nich było sprawdzenie, czy da się prowadzić skuteczne SEO całkowicie wyłączając z niego link building. Co ciekawe, nasza strategia sprawdziła się zaskakująco dobrze.

W niecały rok wypozycjonowaliśmy nasz sklep, skarpetki.sklep.pl, do TOP 10 na wszystkie główne słowa kluczowe. Tylko i wyłącznie działaniami na stronie. Co więcej, na znaczną część fraz zajęliśmy wówczas pierwsze pozycje, a w czołówce utrzymujemy się do dzisiaj. Jeśli interesują Cię szczegóły tej historii, możesz przeczytać o niej na naszym blogu.

Jak prowadzić skuteczny link building?

To, że udało nam się dowieść, że link building nie jest już kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu, nie znaczy, że go nie stosujemy. Nadal jest bardzo przydatny i potrafi świetnie uzupełniać SEO, można też prowadzić go bezpiecznie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o linkach i sposobach zdobywania odnośników, sprawdź kolejne części naszej Akademii. Dowiesz się z nich wszystkiego, co niezbędne, by prowadzić efektywny i zgodny z wytycznymi Google link building.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest link building i jego cele
  • Znaczenie link buildingu w SEO
  • Aktualizacje Google, które wpłynęły na link building

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Pozyskiwanie linków do witryny - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Atrybuty linków - jak oznaczać adresy URL - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.