14-08-2021

Jak pisać opisy produktów?

Opisy produktów przedstawiają cechy i konkrety danego produktu, ale ich celem jest również poprawa widoczności w wyszukiwarce oraz zachęcenie do zakupu.

Jak pisać opisy produktów? - SEO blog

Opisy produktów to praktycznie nierozłączny element każdego sklepu internetowego. O tym, że odgrywają one ważną rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych, pisaliśmy już przy okazji opisów kategorii. Nie wspomnieliśmy jednak o tym, jak mają się one do SEO. Teraz przyjrzymy się im z bliska.

W tej części Akademii SEO bierzemy pod lupę opisy produktów w sklepie internetowym. Wyjaśniamy ich znaczenie, podpowiadamy jak pisać i przedstawiamy, jak wykorzystać je w pozycjonowaniu.

Czym tak właściwie są opisy produktów?

Opisy produktów to teksty umieszczane na podstronach produktów. Mają one na celu przedstawić Klientowi wszystkie najważniejsze cechy i parametry produktu, ale nie jest to ich jedyne zadanie. Opisy mają też zachęcać do zakupu, o czym wiele piszących je osób zdaje się zapominać. To dzięki wyśrodkowaniu tych dwóch funkcji mogą one wpływać na decyzję użytkowników.

Dostarczając informacji mogą też promować i to dlatego są tak ważne. Oprócz tych dwóch kluczowych funkcji opisy produktów są także dodatkową treścią. Dzięki temu mogą być wykorzystane w SEO. Na pewno unikaj kopiowania opisów, które otrzymujesz od producentów lub tych, które są na innych stronach, ponieważ wprowadzisz na swój serwis duplicate content.

Opisy produktów SEO - czy opis może pozycjonować?

Z punktu widzenia SEO, opisy produktów stanowią dodatkową treść na stronach produktowych. Mogą być więc bardzo użyteczne, zarówno pod kątem zwiększania ogólnej mocy rankingowej całej strony, jak i zwiększania widoczności poszczególnych podstron na określone słowa kluczowe. Jakby nie patrzeć, treść nadal jest królem (content is king!).

Tworząc opisy produktów w sklepie internetowym, można poprawiać widoczność w wyszukiwarce. Przy odpowiednim doborze fraz kluczowych może to przekładać się na lepszą sprzedaż. Niestety nie jest to takie proste, właśnie ze względu na ten dobór fraz, który przy setkach (jeśli nie tysiącach) produktów może stanowić spore wyzwanie. Nie bez znaczenia jest też unikalność, która przy takich ilościach często powtarzalnych tekstów również jest problematyczna.

Czy warto tworzyć opisy produktów?

Tak i nie. Ze względu na samo SEO znacznie skuteczniejszym sposobem na poprawę pozycji jest tworzenie opisów kategorii. Ilość produktów w sklepach sprawia, że nakład pracy konieczny do tego, by opisy produktów miały realny wpływ na SEO jest zazwyczaj niewspółmierny do efektów. Jeśli zależy Ci wyłącznie na szybkiej poprawie pozycji całego sklepu, to nie tędy droga.

Opisy produktów warto przygotowywać wtedy, gdy głównym ich celem ma być zwiększenie współczynnika konwersji. Opis pozwala Klientom dowiedzieć się więcej o produkcie i tym samym zatrzymać ich w sklepie. Dobrze napisany wpływa też na etapy procesu decyzyjnego. Może inicjować zakup poprzez uświadomienie potrzeby i kierować oceną alternatyw, poprzez uświadomienie wartości produktu i płynących z niego korzyści.

Opisy produktów mają moc sprzedażową i to głównie ze względu na nią należy je tworzyć. Jeśli zależy Ci przede wszystkim na pozycji w wyszukiwarce i zdobywaniu ruchu, to skup się najpierw na opisach kategorii i od tego zacznij tworzenie opisów.

Informacje z września 2021 przekazane przez Johna Mullera mówią, że opisy produktów nie mają negatywnego wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Może mieć to (ale nie musi) jedynie znaczenie w przypadku produktowego rich snippet. Jeżeli masz jednak możliwość tworzenia swoich opisów produktów, to warto to rozważyć, aby podnieść współczynnik unikatowego contentu na stronie.

Zapamiętaj

Zanim zdecydujesz się na realizację opisów produktów, pomyśl, czy inne działanie nie przyniesie Ci większej korzyści.

Opisy produktów jako ważny element SEO

Wbrew wszystkiemu, co do tej pory napisaliśmy, w niektórych sytuacjach opisy produktów mogą być ważnym elementem strategii SEO. Taki przypadek dotyczy przede wszystkim sklepów o małym asortymencie i tych, które działają w mocno konkurencyjnych branżach.

Jeśli zarówno Ty, jak i Twoi bezpośredni konkurenci macie sklepy o mocnej pozycji, to polem do popisu może być właśnie opis. Jeśli Twój sklep liczy natomiast nie więcej niż kilkadziesiąt pozycji asortymentowych, to każda szansa na dodatkowe treści będzie na wagę złota. W takich sytuacjach opisy produktów SEO mogą być zaskakująco ważne.

Opisy produktów w zgodzie z SEO - jak to zrobić?

Nawet jeśli opisy produktów nie są ważnym elementem strategii pozycjonowania, to i tak muszą być odpowiednio zoptymalizowane. Dzięki temu przy wspieraniu sprzedaży nie będą szkodzić innym działaniom. Co więcej, będą mogły wspomagać prowadzone SEO.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty, na które musisz zwrócić uwagę, tworząc opisy produktów SEO. Pamiętaj o tych zasadach, dzięki nim będziesz w stanie wykorzystać swoje opisy nie tylko w zachęcaniu do sprzedaży, ale i w pozycjonowaniu.

Opisy produktów a słowa kluczowe

Słowa kluczowe, na których będą bazować Twoje opisy produktów, powinny wiązać się bezpośrednio z opisywanym asortymentem. Warto stosować tu frazy brandowe i te precyzyjne, zawierające na przykład konkretne nazwy modeli produktów, ich kolory czy rozmiary. O analizie i doborze fraz możesz przeczytać w lekcji o słowach kluczowych.

W kwestii fraz w opisach produktów najważniejsze jest planowanie. Jeśli chcesz przygotowywać opisy, to stwórz sobie choćby prosty arkusz kalkulacyjny, w którym będziesz spisywać frazy używane w poszczególnych tekstach. Dzięki temu unikniesz kanibalizacji pomiędzy poszczególnymi kartami produktów lub kartami produktów i kategoriami.

Opisy produktów to nie miejsce na upychanie fraz

Każdy, kto przygotowuje opisy produktów do sklepów internetowych, musi pamiętać o naturalnej częstotliwości fraz. W większości przypadków dwu- trzykrotne zamieszczenie słowa kluczowego w opisie jest w zupełności wystarczające.

W trakcie pisania opisów produktów musisz pamiętać o frazach, ale nie możesz skupiać się wyłącznie na nich. Pamiętaj, że to, co piszesz, nie będzie służyć tylko robotom, a głównie użytkownikom. Opisy produktów to najczęściej czytane treści w sklepach internetowych.

Opisy produktów SEO - optymalna długość

Podobnie jak przy opisie kategorii, tak i tutaj. Jeśli opisy produktów do sklepów internetowych mają być skuteczne pod względem pozycjonowania, muszą mieć odpowiednią długość. Możesz przyjąć jednolitą, stałą wartość lub sprawdzać opisy konkurencji. Pierwsza metoda jest wygodniejsza, druga skuteczniejsza.

Wyznaczając długość tekstu nie zapominaj jednak, że opis tworzysz głównie dla użytkownika. Jeśli nie masz o czym pisać, to nie rozciągaj treści tylko ze względu na SEO. Nawet jeśli udałoby Ci się zdobyć dzięki temu pozycję na frazę, to nieskładny tekst będzie zniechęcał potencjalnych Klientów. Najpierw człowiek, potem roboty.

Linkowanie a opisy produktów

Tak, opisy produktów również mogą zawierać linki, nie należy z nimi jednak przesadzać. Dobrą praktyką jest linkowanie do produktów uzupełniających (np. od basenu dmuchanego do pozwalającej napompować go pompki). Jeśli posiadasz na blogu testy czy recenzje opisywanych produktów to odnośnik do nich może uzupełniać też treść. Unikaj jednak linków z produktów do kategorii. Zaburzają one strukturę strony, a to może wpływać negatywnie na jej pozycję. Linki do produktów można również wykorzystać w leksykonie, o którym piszemy w dalszej części Akademii SEO.

Opisy produktów SEO muszą być unikalne

Jeśli chcesz, aby opisy produktów w sklepie internetowym były użyteczne dla pozycji, to nigdy nie kopiuj ich ze stron producentów. Takie rozwiązanie jest kuszące, ale nie przynosi absolutnie żadnej korzyści pod względem SEO. Jest wręcz szkodliwe i może skutkować obniżeniem pozycji.

Niestety, jeśli chcesz wykorzystać opisy produktów w pełni, musisz stworzyć je od zera. Jedyna droga na skróty to zlecenie przygotowania treści odpowiedniemu copywriterowi lub agencji. Pamiętaj jednak, że wiąże się to ze sporymi kosztami.

Produkty robią ofertę,

Ale to pozycjonowanie

robi sprzedaż.

Jak pisać opisy produktów?

Wiesz już, na co zwrócić uwagę, by tworzyć opisy produktów skuteczne pod kątem SEO, ale, jak ustaliliśmy, w tym wypadku SEO to nie wszystko. Liczy się przede wszystkim to, czy opis będzie w stanie spełniać swoje główne zadanie, czyli sprzedawać. Na tym się teraz skupimy.

Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych zasad i wskazówek, na które warto zwrócić uwagę w trakcie pisania. Pomogą Ci one tworzyć skuteczne, sprzedażowe opisy produktów.

Dostosuj opisy produktów do swoich Klientów

Opisy produktów w sklepie internetowym są czytane przez Klientów. Jeśli mają więc sprawić, że zdecydują się oni na zakup, muszą być do nich dostosowane. Znalezienie wspólnych cech konsumentów zainteresowanych Twoją ofertą i ustalenie profilu Klienta to podstawa praktycznie wszystkich działań marketingowych. Nie musisz od razu prowadzić zaawansowanych analiz. Przeprowadź uproszczoną, roboczą segmentację, to w zupełności wystarczy.

Zanim zaczniesz opisywać produkt, zastanów się, jakie są pragnienia i potrzeby zainteresowanych nim Klientów. Uwzględnij ewentualne zainteresowania tych osób i wyznawane wartości, które mogą je łączyć. Zastanów się też nad wiekiem i płcią. Może to głównie jedna, konkretna grupa społeczna?

Mając jakiekolwiek wspólne cechy grupy docelowej, będziesz w stanie postawić się na miejscu Klientów. Z takiej perspektyw łatwiej będzie Ci dostarczyć im wszystkich niezbędnych do podjęcia decyzji informacji lub zachęt w postaci opisów korzyści czy zastosowań produktu. Będziesz w stanie dostosować też odpowiednio język, co pomoże w budowaniu zaufania.

Opisy produktów muszą być proste

Opisy produktów do sklepów internetowych są dość ściśle ustaloną formą. Mają opisywać, czyli budować pewien większy obraz produktu. Jeśli mają przy okazji sprzedawać, muszą robić to bezbłędnie. Zawsze staraj się pisać tak, by tekst brzmiał bezstronnie. Formy osobowe są dobrym rozwiązaniem przy powoływaniu się na autorytet czy wartość własnej marki. Nie sprawdzają się jednak w samym pisaniu o produkcie.

Pisz prosto i obrazowo, stosuj powszechnie zrozumiałe porównania i unikaj wyrafinowanych słów. Jeśli nie działasz w bardzo wąskiej branży, to staraj się też unikać specjalistycznego języka. Opisy produktów mają przedstawiać produkty, to absolutna podstawa. Promocja powinna zawsze stanowić jedynie dodatek wzbogacający prezentację.

Język korzyści w praktyce

Potencjał sprzedażowy, jaki niosą ze sobą opisy produktów SEO, kryje się głównie w przedstawianiu Klientom korzyści. Tworząc opis zastanów się, jakie problemy docelowych Klientów pozwala rozwiązać Twój produkt. Zarówno te praktyczne, jak i te emocjonalne. Weź też pod uwagę ewentualne przyjemności, jakich może dostarczać.

Wyraźne wskazanie wszystkich tych korzyści w opisie pozwoli wzmocnić potrzebę lub pragnienie Klienta, a to zachęci do podjęcia decyzji o zakupie. Oprócz suchych faktów w każdym procesie decyzyjnym kryją się też emocje, wykorzystaj to. Zachowaj tylko rozwagę i nie zmyślaj. Pamiętaj, zadowolony Klient zawsze do Ciebie wróci.

Opisy produktów muszą być rzeczowe

Opisowe pisanie o produktach, ich zaletach i płynących z nich korzyściach musi być rzeczowe. Nadmierny pośpiech może skutkować zbytnim uogólnieniem treści. Szczególnie wtedy, gdy przygotowujesz kilkanaście lub kilkadziesiąt opisów z rzędu.

Zawsze staraj się pisać konkretnie. Jeśli chcesz napisać o tym, że coś jest genialnym rozwiązaniem, wskaż też w jakiej sytuacji i dlaczego. Nie skupiaj się na całości produktu, a na jego poszczególnych elementach. Wystrzegaj się ogólników, nie służą one ani sprzedaży, ani SEO. Unikaj też nadmiaru epitetów, dwa lub trzy mocne przymiotniki na opis w zupełności wystarczą.

Przykładowo: stwierdzenie “Świetny laptop dla fotografa” jest bardzo ogólne i nie mówi odbiorcy praktycznie nic. Stwierdzenie “Laptop wyposażony w ultraszybki dysk SSD, który przyspieszy pracę nad zdjęciami” mówi już z kolei znacznie więcej. Jest bardziej precyzyjne i odnosi się też do korzyści dla grupy docelowej.

Opisy mogą odpowiadać na pytania

Opisy produktów do sklepów internetowych mogą uwzględniać potencjalne pytania użytkowników. Tworząc opis zastanów się, czy nie istnieją kwestie, o których chciałby wiedzieć przed zakupem praktycznie każdy Klient. Jeśli tak, to umieść je w tekście, wyprzedzisz w ten sposób moment zadania pytania i zyskasz zaufanie, które przełoży się na konwersję. Przykładem takiego pytania może być na przykład “czy na urządzenie udzielana jest gwarancja?”.

Opisy produktów muszą być przyjazne użytkownikom

Oprócz prostego języka i zwięzłości opisy produktów w sklepie internetowym muszą być po prostu przyjemne dla oka. Nawet najlepiej napisany, jednoznaczny i angażujący opis nie będzie spełniał swojego zadania jeśli będzie jednym blokiem tekstu. Najlepiej sprzedają te opisy, które nie wymagają nadmiernego skupienia.

Zadbaj o to, by nie stosować rozbudowanych, podrzędnie złożonych zdań. Stosuj też logiczny podział na krótkie akapity. Dzięki temu tekst będzie przyjemny w odbiorze, a zrozumienie tego, co przekazuje, nie będzie wymagało przeczytania całości. Nie zapomnij też o przyjaznym użytkownikowi rozmieszczeniu opisu na stronie.

Klient + optymalizacja = sukces

Nie ma jednego przepisu na idealne opisy produktów, wszystko zależy od sklepu i jego Klientów. Jeśli jednak uwzględnisz nasze wskazówki i wypracujesz na ich podstawie swój własny schemat działania, to efekty będą tylko kwestią czasu.

Twórz opisy, obserwuj efekty i wprowadzaj poprawki. Tylko tak stworzysz teksty, które będą mogły jednocześnie sprzedawać i pozycjonować.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czy warto pisać opisy produktów
  • Jak pisać opisy produktów SEO

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Pozyskiwanie linków do witryny - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Atrybuty linków - jak oznaczać adresy URL - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.