Google od lat walczy z nieuczciwymi praktykami. Pozyskiwanie linków do witryny od dawna nie jest już jedynie losowym publikowaniem odnośników. To proces, który wymaga nie tylko znajomości technicznych niuansów, ale także dużej kreatywności, determinacji, umiejętności planowania i przede wszystkim czasu. Jeśli chcesz prowadzić skuteczny link building, musisz działać zgodnie z zasadami, nie ma tu dróg na skróty. W tej lekcji Akademii SEO przedstawiamy sprawdzone przez nas w praktyce sposoby na pozyskiwanie linków. Prezentujemy też najważniejsze aspekty praktycznej strony linkowania i metody, których trzeba unikać.
Spis treści:
- Pozyskiwanie linków do witryny w sposób naturalny
- Guest posting jako metoda na wartościowe linki
- Pozyskiwanie linków do witryny poprzez artykuły sponsorowane
- Udział w wydarzeniach i patronat
- Pozyskiwanie linków tropem konkurencji
- Wizytówki NAP a pozyskiwanie linków zwrotnych
- Pozyskiwanie linków do witryny z komentarzy
- Social media w linkowaniu
- Linki od partnerów biznesowych i znajomych
- Zaplecza pozycjonerskie a pozyskiwanie linków do witryny
- Czego nie robić? Niebezpieczne metody pozyskiwania odnośników
- Strategia na skuteczne pozyskiwanie linków do witryny
- Narzędzia, które ułatwią pozyskiwanie linków do witryny
- Czy warto prowadzić pozyskiwanie linków?
Powiązane:
Pozyskiwanie linków do witryny w sposób naturalny
Zacznijmy od tego, że pozyskiwanie linków do witryny nie zawsze musi być bezpośrednio związane z proszeniem o podlinkowanie czy zewnętrznym publikowaniem jakiejkolwiek treści. Podstawą w zdobywaniu odnośników powinien być content marketing.
Jeśli będziesz regularnie tworzyć wysokiej jakości, odpowiadające na pytania użytkowników treści, to z czasem zaczniesz zyskiwać też linki. Ludzie chętnie udostępniają naprawdę wartościowe i ciekawe teksty, a samo ich tworzenie jest też niezwykle ważne dla pozycjonowania Twojej strony.
Skuteczne pozyskiwanie linków w oparciu o tworzenie treści jest możliwe, wymaga jednak wypracowanej pozycji i tekstów najwyższej jakości. Systematyczne działania content marketingowe warto prowadzić choćby ze względu na samych użytkowników. W kontekście linkowania nie można jednak wyłącznie publikować i czekać na linki. Taka strategia (a raczej jej brak) w większości przypadków prowadzi donikąd.
Guest posting jako metoda na wartościowe linki
Gościnne wpisy na blogach lub portalach są niezwykle popularną i nadal efektywną strategią pozyskiwania naprawdę wartościowych linków. Wymagają jednak sporych nakładów czasu i mogą być nieosiągalne dla osób dopiero zaczynających swoją działalność.
Guest posting polega na tworzeniu eksperckich artykułów przeznaczonych na portale branżowe i blogi firm działających w Twojej niszy. Jest bezpiecznym i naturalnym sposobem na pozyskiwanie linków do witryny. Dodatkowo pozwala budować wizerunek i rozpoznawalność marki oraz bazę kontaktów.
Co ważne, guest posting może być bezpłatny. Wymiana: wartościowe treści w zamian za możliwość publikacji w serwisie jest bardzo popularna. Istnieje tylko jeden haczyk: tworzenie wysokiej jakości wpisów gościnnych potrafi być bardzo pracochłonne.
Pozyskiwanie linków do witryny poprzez artykuły sponsorowane
Artykuły sponsorowane są zbliżone do wpisów gościnnych, różnicą jest to, że za możliwość publikacji lub wspomnienia o naszej stronie po prostu płacimy. Tak samo jak w przypadku guest postingu, tak i tutaj, warto zwracać się z ofertą do stron maksymalnie powiązanych tematycznie z Twoim serwisem.
Dużą zaletą artykułów sponsorowanych jest to, że treści te niekoniecznie trzeba tworzyć samodzielnie. Oczywiście, możesz zapłacić za opublikowanie gotowego, przygotowanego przez Ciebie artykułu, ale możesz też zapłacić jedynie za wspomnienie o Twojej stronie. W większości przypadków artykuł sponsorowany może mieć też charakter reklamowy.
Zewnętrzne publikacje, czy to płatne, czy gościnne, to nie tylko sposób na pozyskiwanie linków do witryny. To także promocja, budowanie wizerunku i zdobywanie wartościowego ruchu ze stron, na których publikujesz.
Udział w wydarzeniach i patronat
Branie udziału w przeróżnych wydarzeniach i targach branżowych jest dobrym sposobem na budowanie swojej rozpoznawalności. W wielu przypadkach jest to też praktycznie gwarancja tego, że organizatorzy wspomną o Tobie na swoich stronach. Co więcej, poprzez udział we wszelkiego rodzaju konferencjach czy wspomnianych już targach będziesz tworzyć bazę kontaktów.
Możesz ją później wykorzystać, nie tylko prywatnie, czy biznesowo, ale i w celu pozyskania linków (np. poprzez wpisy gościnne czy wymianę).
Podobnym sposobem na pozyskiwanie odnośników do witryny jest obejmowanie patronatu nad przeróżnymi wydarzeniami czy publikacjami. Jeśli dysponujesz odpowiednimi środkami, możesz też zastanowić się nad zostaniem sponsorem, nie tylko wydarzeń, ale i poszczególnych inicjatyw czy projektów. Taka forma współpracy niesie ze sobą wiele przeróżnych korzyści, a jedną z nich jest właśnie napływ trwałych i mocnych linków.
Pozyskiwanie linków tropem konkurencji
Świetnym sposobem na znajdowanie witryn, w których można podlinkować pozycjonowaną stronę, jest analiza linków przychodzących konkurencji. Poprzez przeanalizowanie serwisów znajdujących się w TOP 10 na interesujące Cię frazy możesz znaleźć wiele potencjalnych miejsc, z których można pozyskać linki. Z pewnością warto przyjrzeć się też profilom linkowym stron zbliżonych do Twojej, np. oferujących podobne usługi. Sama analiza jest także dobrym punktem wyjścia w tworzeniu strategii link buildingu. Zarówno o tworzeniu strategii, jak i narzędziach przydatnych w analizie możesz przeczytać na końcu tego artykułu.
Wizytówki NAP a pozyskiwanie linków zwrotnych
Tworzenie wizytówek NAP (Name Address Phone) i zamieszczanie ich w przeróżnych katalogach jest jednym z najtańszych i najszybszych sposobów na pozyskiwanie linków do witryny. Z pewnością warto uwzględnić je w strategii linkowania, nie należy jednak przesadzać. Możesz stworzyć listę katalogów i rozłożyć publikację wizytówek w czasie, np. na kilka-kilkanaście miesięcy. Zapewnisz sobie w ten sposób stały przyrost odnośników.
Podstawowe informacje o swojej działalności wraz z linkiem do strony możesz zamieścić w wizytówce Google Moja Firma oraz w wielu ogólnopolskich bazach firm lub wykonawców. Istnieją też przeróżne katalogi branżowe, katalogi stron internetowych, blogów lub blogów o określonej tematyce.
Dodawanie strony lub firmy do katalogów jest banalnie proste. Musisz tylko pamiętać o tym, by dla każdego wpisu przygotowywać unikalny, maksymalnie obszerny opis. Zadbaj też o to, by udostępniane przez Ciebie dane kontaktowe i adresowe były spójne we wszystkich katalogach.
Pozyskiwanie linków do witryny z komentarzy
Linki z komentarzy czy postów na forach z reguły nie są zbyt wartościowe i są zazwyczaj opatrzone atrybutem nofollow, który blokuje przekazywanie mocy rankingowej. Udzielanie się na blogach i forach branżowych może mieć jednak zalety.
Takie pozyskiwanie odnośników do witryny pozwala zachować naturalny balans pomiędzy linkami dofollow, a nofollow. Zamieszczanie wartościowych komentarzy z naturalnym odnośnikiem może też kierować na Twoją stronę nowych użytkowników.
Social media w linkowaniu
W ramach dywersyfikacji profilu linków warto wykorzystać też media społecznościowe. Profile na Facebooku, Twitterze, Instagramie czy LinkedIn mogą być dobrym miejscem na pozyskiwanie linków. Oprócz tego możesz wykorzystać je też na przeróżne sposoby w marketingu swojej strony i budowaniu społeczności.
Linki od partnerów biznesowych i znajomych
Jeśli posiadasz jakichkolwiek partnerów biznesowych lub znajomych prowadzących swoje strony czy blogi, to pozyskiwanie odnośników do witryny warto zacząć od poproszenia ich o umieszczenie linku. To jeden z najprostszych i najszybszych sposobów na darmowe uzyskanie pierwszych naturalnych odnośników do Twojej strony. W ramach podziękowania możesz przecież odwdzięczyć się linkiem.
Zaplecza pozycjonerskie a pozyskiwanie linków do witryny
Zaplecza pozycjonerskie to strony, których głównym celem jest generowanie odnośników. Tworzenie takich stron-satelit może być skuteczne, ale wymaga sporych nakładów finansowych. Jeśli linki wychodzące z zaplecza pozycjonerskiego mają być bezpieczne i nieść moc rankingową, to samo zaplecze musi być wartościowe dla użytkownika. Tak samo jak pozycjonowana strona, wymaga ono skrupulatnej optymalizacji i tworzenia wysokiej jakości treści. Solidne zaplecza pozycjonerskie to po prostu pełnoprawne, wartościowe strony.
Zapamiętaj
Przy pozyskiwaniu linków opracuj plan i wykorzystaj wszystkie możliwości, aby zbudować szeroki profil linków.
Uważaj, bo Ci jeszcze
link pęknie.
Czego nie robić? Niebezpieczne metody pozyskiwania odnośników
Pozyskiwanie linków jest jednym z najbardziej ryzykownych procesów w SEO. Wszystko dlatego, że w przeszłości było ono mocno nadużywane. Poniżej przedstawiamy kilka szkodliwych technik, które warto omijać. Przedstawiamy też najczęstsze błędy.
Systemy wymiany linków (SWL)
SWL to mechanizmy pozwalające na błyskawiczne uzyskiwanie ogromnych ilości odnośników. Pomimo tego, że Google od lat walczy z tego typu praktykami, nadal można się na nie natknąć. Korzystanie z SWL jest bardzo ryzykowne i naraża stronę na utratę pozycji lub nałożenie filtra bądź kary. Zdecydowanie nie polecamy.
Kupowanie linków
Jeśli myślisz, że zamiast wielu godzin pracy wkładanej w pozyskiwanie linków do witryny możesz po prostu je kupić, to jesteś w błędzie. Zarówno kupowanie, jak i sprzedawanie odnośników jest uznawane przez Google za manipulację rankingiem i naraża Cię na stratę wypracowanej widoczności. Same linki oferowane w różnych miejscach w internecie są też zazwyczaj bardzo słabej jakości.
Nadmiar odnośników w jednym wpisie
Kolejną techniką zaliczaną do tzw. Black Hat SEO, jest tworzenie treści zorientowanych na zamieszczenie maksymalnej ilości linków. Jeśli przygotowujesz wpisy gościnne czy sponsorowane, to nie upychaj w nich odnośników. Obniżysz tylko w ten sposób jakość treści i samych linków, a jednocześnie narazisz się na utratę pozycji. Jeden solidny i naturalny odnośnik będzie o wiele korzystniejszy.
Zbyt szybkie przyrosty
Planując pozyskiwanie linków do witryny, zwróć uwagę na to, jak często mają się one docelowo pojawiać. Unikaj zbyt dużych i zbyt szybkich przyrostów, rozkładaj swoje linkowanie w czasie. Konkretne ilości są zależne od strony i branży, w zdobywaniu odnośników najważniejsza jest jednak regularność. Jeśli raz zaczniesz pozyskiwać linki, to rób to stale.
Brak dywersyfikacji linków
Linki do Twojej strony nie mogą też pochodzić z jednego źródła. Pozyskiwanie linków do witryny nie może skupiać się wyłącznie na odnośnikach dofollow. Jeśli zaczniesz prowadzić aktywny link building, to staraj się maksymalnie urozmaicać rodzaje i typy pozyskiwanych linków. Pamiętaj też, by systematycznie monitorować swój profil odnośników.
Strategia na skuteczne pozyskiwanie linków do witryny
Pozyskiwanie linków do witryny na zasadzie umieszczania odnośników “tam, gdzie akurat się uda” jest drogą donikąd. Jeśli chcesz faktycznie, metodycznie budować widoczność swojej strony, musisz zacząć od sformułowania choćby podstawowej strategii. Podobnie jak w każdym projekcie, priorytetyzacja zadań jest tu niezbędna.
Analiza konkurencji - punkt wyjścia
Pozyskiwanie linków warto zacząć od przeanalizowania tego, jak linkuje swoje strony Twoja konkurencja. Na podstawie analizy odnośników prowadzących do stron, z którymi walczysz o pozycję w wyszukiwarce, możesz zorientować się w tym, ile i jakiej jakości odnośników potrzebujesz do osiągnięcia konkretnych celów. Jest to ważne, ze względu na to, że praktycznie każda branża czy nisza będzie wymagać nieco innego podejścia.
Zagłębienie się w odnośniki przychodzące stron widocznych na te same frazy, co Twoja witryna i porównanie profili linków pozwoli Ci wyznaczyć najbardziej opłacalną kolejność zdobywania odnośników dla poszczególnych podstron. W uproszczeniu, im mniejsza dysproporcja pomiędzy linkami Twoimi a konkurencji, tym łatwiej będzie się “przebić”. Taka analiza może posłużyć też jako dobra wskazówka odnośnie budowania profilu anchorów.
Research źródeł linków i ocena ich jakości
Kolejnym krokiem jest znalezienie miejsc, z których będziesz mieć możliwość na pozyskanie linków do witryny. Temu aspektowi, czyli przedstawianiu poszczególnych pomysłów, poświęciliśmy pierwszą część artykułu. Pamiętaj jednak, żeby zawsze brać pod uwagę nie tylko łatwość uzyskania potencjalnych odnośników, ale i ich przypuszczalną wartość.
Wartość potencjalnego linku możesz ocenić na podstawie:
- jakości strony, która ma być źródłem odnośnika - najłatwiejszym sposobem na ocenę jakości jest sprawdzenie widoczności na powiązane frazy, warto jednak posłużyć się też wskaźnikiem Trust Flow odzwierciedlającym wiarygodność domeny dla wyszukiwarki,
- profilu linków źródła - bogaty profil linków zewnętrznych strony linkującej przekłada się na “moc” wychodzących z niej odnośników. Nie bez znaczenia jest też ilość linków wychodzących, które znajdują się już na stronie. Tutaj z pomocą przychodzi wskaźnik Citation Flow, który odzwierciedla wartość linku w oparciu o istniejące odnośniki,
Plan na pozyskiwanie linków do witryny
Jeśli pozyskiwanie linków ma przynosić wymierne efekty, to musisz mieć na nie rozsądny plan, strategię. W oparciu o analizę konkurencji możesz określić zakres działania, czyli to, ilu i jakich linków będziesz potrzebować. Poprzez research możesz uzyskać różne sposoby na ich uzyskanie. Do danych tych musisz jeszcze dołożyć swoje możliwości, czyli zasoby, którymi dysponujesz.
W większości przypadków pozyskiwanie linków wymaga czasu, kontaktów i mniejszych bądź większych nakładów finansowych. Konkretne działania zaplanuj na podstawie tego, jakimi zasobami dysponujesz. Zacznij od pozyskiwania linków najtańszych i niezbyt pracochłonnych, ale najbardziej obiecujących pod względem jakości. By ułatwić sobie selekcję, stwórz listę miejsc potencjalnych odnośników i przypisz do nich szacunkową jakość, subiektywną trudność pozyskania i ewentualny koszt.
Jeśli nie dysponujesz zbyt wielkimi zasobami, to w swojej strategii na pozyskiwanie linków do witryny możesz uwzględnić też budowanie kontaktów czy wygospodarowanie większej ilości czasu. W miarę osiągania założonych celów zaplanować możesz też systematyczne zwiększanie budżetu.
Strona bez SEO jest jak San
Escobar. Nikt tam jeszcze nie trafił.
Narzędzia, które ułatwią pozyskiwanie linków do witryny
By prawidłowo zaplanować i usprawnić sobie pozyskiwanie linków do witryny, trzeba korzystać z różnych narzędzi. Niestety, w tym przypadku darmowe opcje są mocno ograniczone. Jeśli chcesz skutecznie budować swoją pozycję poprzez pozyskiwanie linków, to musisz liczyć się z zakupem narzędzi.
MajesticSEO
MajesticSEO to jedno z najpopularniejszych i najczęściej używanych narzędzi do analizy linków. Pozwala ono na sprawdzenie m.in. ilości odnośników, referujących domen i adresów IP, profilu linków, anchor tekstów i wspomnianych już wskaźników Trust Flow oraz Citation Flow. Można weryfikować w nim odnośniki dowolnych stron. Co więcej, MajesticSEO wykazuje nawet otoczenie tematyczne linków przychodzących i sugeruje podobne strony, co ułatwia analizę konkurencji.
Najtańszy pakiet kosztuje 46 euro miesięcznie, ale linki zewnętrzne własnej strony możesz sprawdzić w nim całkowicie za darmo. Co ważne, MajesticSEO posiada polską wersję językową.
Ahrefs
Ahrefs to kolejne niezwykle popularne narzędzie używane w szczegółowej analizie linków. Również pozwala na kompleksową analizę odnośników zewnętrznych, oferuje jednak znacznie więcej. Wśród funkcji Ahrefs znajduje się m.in. sprawdzanie ilości linków i większości powiązanych z nimi czynników (w tym ocena jakości odnośników i weryfikacja proflu linków), sprawdzanie widoczności stron, możliwość wykonywania podstawowych audytów SEO i monitorowanie słów kluczowych.
Ahrefs jest oczywiście płatne, posiada jednak 7 dni wersji próbnej w symbolicznej cenie 7 dolarów. Jeżeli jesteś właścicielem domeny, to możesz podpiąć to narzędzie za darmo i wykorzystywać je tylko w celu analizy swojego serwisu.
Google Search Console
Jeśli chcesz sprawdzić linki prowadzące do Twojej domeny, to możesz posłużyć się w tym celu Google Search Console. Możesz zweryfikować w nim ilość linków wewnętrznych i zewnętrznych, najczęściej linkowane strony oraz najczęściej używane anchor teksty.
W celu pobrania raportu o linkach zaloguj się do swojego Google Search Console. Przejdź do zakładki “Linki” i tam znajdziesz wyżej wymienione informacje.
Czy warto prowadzić pozyskiwanie linków?
Pozyskiwanie linków do witryny jest procesem złożonym i łączącym w sobie mnóstwo wiedzy technicznej, analityki, tworzenia treści i networkingu. Podobnie jak całe SEO, wymaga ono czasu i zaangażowania. Oprócz wzrostu pozycji niesie ze sobą jednak masę innych korzyści i z pewnością warto je prowadzić. Pamiętaj tylko, że nie ma tu pewnych przepisów na sukces czy skrótów. Nie zapominaj też o optymalizacji, to ona jest tutaj najważniejsza, linki to tylko dodatek.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Rodzaje pozyskiwania linków do witryny
- Czego nie robić przy pozyskiwaniu linków
- Narzędzia, które pomogą Ci realizować pozyskiwanie linków