Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Linkowanie - rodzaje linków

21-08-2021

Linkowanie - rodzaje linków

Dzięki linkowaniu można zbudować i ulepszyć nawigację pomiędzy różnymi dokumentami w internecie.

Linkowanie - rodzaje linków - SEO blog

Zaraz obok optymalizacji technicznej i optymalizacji treści linkowanie stanowi jeden z najważniejszych elementów SEO. Pozwala zwiększać autorytet stron i budować ich strukturę, co jest niezbędne w zdobywaniu lepszych pozycji. Nie każdy link jest jednak identyczny. Różne może być też samo linkowanie. W tym artykule Akademii SEO przedstawiamy wszystkie najważniejsze rodzaje linków, które musisz znać, jeśli chcesz prowadzić skuteczne linkowanie strony. Wyjaśniamy także, czym różni się linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

Spis treści:

  1. Czym jest link?
  2. Na czym polega linkowanie?
  3. Linkowanie wzmacniające pozycję - przekazywanie wartości
  4. Linkowanie strony musi po prostu działać, czyli aktywność linków
  5. Nie tylko adres URL, czyli typy linków a linkowanie strony
  6. Kiedy linkowanie jest skuteczne?
  7. Linki zamieszczane naturalnie
  8. Które linkowanie jest ważniejsze?

Powiązane:

Co to jest anchor i jego rodzaje

Czym jest link?

Żeby móc prowadzić skuteczne linkowanie, trzeba znać różnice pomiędzy poszczególnymi linkami. Żeby je zrozumieć, trzeba jednak najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, czym tak właściwie jest sam link. Każdy mniej więcej wie, o co chodzi, nie każdy jest jednak w stanie precyzyjnie to wyjaśnić.

Link w kontekście technologii komputerowej to tak właściwie hiperłącze (ang. hyperlink), czyli element odsyłający z jednego dokumentu elektronicznego do drugiego. Dokumentem tym może być zarówno plik tekstowy, graficzny lub wideo, jak i plik HTML, czyli strona internetowa. To właśnie odsyłacze pomiędzy stronami internetowymi nazywane są w SEO linkami. To na nich będziemy się tu skupiać.

Mówiąc mniej definicyjnie, a bardziej praktycznie, link to odsyłacz umieszczony na stronie internetowej, który pozwala przejść na inną stronę. To element, po kliknięciu w który użytkownik zostaje przeniesiony w inne miejsce w sieci. Może odnosić się do strony, dokumentu lub ich poszczególnych fragmentów.

Na czym polega linkowanie?

Linkowanie polega na umieszczaniu odnośników na stronach internetowych i zdobywaniu odnośników do stron z innych witryn. Na podstawie tego, skąd i dokąd prowadzą poszczególne odsyłacze, można wyróżnić dwa rodzaje linkowania i trzy podstawowe rodzaje linków.

Linkowanie wewnętrzne - linki do własnych podstron

Linkowanie wewnętrzne jest procesem ułatwiającym robotom indeksującym zrozumienie struktury Twojej witryny. Dzięki niemu można wskazywać wyszukiwarce właściwą hierarchię podstron, co jest niezbędne dla skutecznego pozycjonowania. Proces ten opiera się na zamieszczaniu na stronie linków wewnętrznych, czyli odnośników prowadzących do podstron lub dokumentów, które znajdują się w obrębie tej samej domeny.

Linkowanie zewnętrzne - pomiędzy różnymi stronami

Linkowanie zewnętrzne to wszystkie działania mające na celu pozyskanie odnośników prowadzących do Twojej strony. Odpowiednio prowadzone pozwala wzmacniać SEO i zdobywać lepsze pozycje. Oprócz tego linkowanie zewnętrzne to także proces zamieszczania odnośników do innych domen. Odnośniki te nie wpływają bezpośrednio na SEO Twojej strony, ale wliczają się do profilu linkowego, przez co mogą mieć znaczenie i nie mogą być zamieszczane na oślep.

W zależności od tego, skąd i dokąd prowadzi dany odnośnik w linkowaniu wewnętrznym, można wyróżnić:

  • linki zewnętrzne przychodzące - odnośniki prowadzące z różnych miejsc w internecie do Twojej strony,
  • linki zewnętrzne wychodzące - odnośniki prowadzące z Twojej strony do innych witryn .

Linkowanie wzmacniające pozycję - przekazywanie wartości

Linki na stronach zamieszcza się z zasady po to, by polecić innym użytkownikom to, co się pod nimi znajduje. Na takim założeniu bazował rewolucyjny algorytm PageRank, dlatego też ilość linków zewnętrznych była pierwotnie traktowane jako wyznacznik jakości treści na stronach.

Nie każdy odnośnik na Twojej stronie musi jednak mieć na celu polecenie zawartości. Nawet pomijając aspekt pozycjonowania, możesz przecież zamieszczać linki jako przykłady złych praktyk. Możesz też chcieć z jakiegoś powodu umieścić na swojej stronie odsyłacze do stron niepowiązanych w żaden sposób tematycznie.

Ze względu na to, że każdy link zewnętrzny przekazuje domyślnie moc rankingową, w takiej sytuacji przez te odnośniki pogorszyłoby się linkowanie Twojej strony. Można jednak temu zapobiec poprzez dodanie do odnośników atrybutów rel. Służą one do informowania Google o intencjach stojących za umieszczeniem poszczególnych odsyłaczy. Tutaj właśnie pojawia się drugi najważniejszy podział linków.

  • Linki dofollow - podstawowe odnośniki bez żadnych dodatkowych parametrów, śledzone przez Google i przekazujące moc rankingową,
  • Linki nofollow - odnośniki z parametrem nofollow, informującym roboty o tym, że link nie powinien być kojarzony z linkującą domeną, nie przekazujące wartości.

Zarówno o tych, jak i innych, przydatnych atrybutach rel odnośników oraz ich znaczeniu możesz dowiedzieć się więcej z części Akademii SEO poświęconej atrybutom linków.

Zapamiętaj

W link buildingu istotne jest budowanie odpowiedniego profilu linków, czyli posiadanie odnośników różnego rodzaju.

Linkowanie to brat bliźniak

Dobrej treści.

Linkowanie strony musi po prostu działać, czyli aktywność linków

Kolejnym podziałem odnośników, który jest bezpośrednio związany z tym, czy linkowanie strony przyniesie pozytywny efekt w SEO, jest podział linków według ich aktywności.

Aktywny link to taki, który jest hiperłączem, czyli został umieszczony w znaczniku linku. Wyróżnia się w treści, można w niego kliknąć. By był w pełni aktywny musi też jednak dokądś prowadzić, nie może odnosić się do nieistniejących zasobów.

Nieaktywny link to adres URL umieszczony na stronie jako zwykła treść lub hiperłącze, które prowadzi pod nieistniejący adres.

Oczywiście, wszystkie linki na Twojej stronie muszą być aktywne. Tylko wtedy będą one mogły być odczytywane jako odnośniki przez roboty wyszukiwarki. To samo dotyczy linków zewnętrznych. Zawsze, gdy umieszczasz jakiś odnośnik, sprawdź po publikacji jego działanie.

Uszkodzone linki a linkowanie

Z aktywnością wiąże się konieczność aktualizowania lub usuwania uszkodzonych linków. Po jakimś czasie od opublikowania odnośnika, strony, do których linkujesz, mogą być usuwane lub przenoszone bez odpowiednich przekierowań.

Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, to linki na Twojej stronie przestaną działać. Wtedy mogą zostać one uznane przez Google za wprowadzające w błąd i zacząć tym samym wpływać negatywnie na pozycję.

Uszkodzone linki możesz bardzo łatwo odnaleźć z pomocą crawlerów takich jak Screaming Frog.

Nie tylko adres URL, czyli typy linków a linkowanie strony

Podstawowy odnośnik to po prostu interaktywny url, w który można kliknąć. Każdy adres, do którego się odnosisz, możesz umieścić jednak także w tekście lub innym elemencie strony. Nie zawsze musi, a nawet nie powinien, mieć on formy pełnego adresu URL. Ze względu na to, w jakiej formie zostanie umieszczony odnośnik możemy wyróżnić dwa typy linków:

  • Linki tekstowe - odnośniki będące wyróżnionym i klikalnym fragmentem tekstu na stronie, mogą mieć postać adresu url lub dowolnego słowa,
  • Linki graficzne - odnośniki umieszczone w grafice, w tym przypadku klikalnym odsyłaczem staje się obrazek lub inny element graficzny strony.

Tekst, który staje się klikalnym elementem linku to zakotwiczenie, czyli anchor. To, co się w nim znajdzie wprowadza dodatkowy podział odnośników i wpływa znacząco na to, jakie efekty przyniesie linkowanie.

Kiedy linkowanie jest skuteczne?

Linkowanie strony jest skuteczne tylko wtedy, gdy jest prowadzone naturalnie, czyli ma rzeczywisty, związany z linkującą treścią cel, np. uzupełnienie informacji. Dotyczy to zarówno linków wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Umieszczanie odnośników tylko po to, by służyły one SEO, jest nie tylko nieefektywne, może być wręcz szkodliwe. Pamiętaj również o tym, że aby linkowanie przyniosło rezultaty, to Twoja strona musi być dobrze zoptymalizowana. Jeżeli chodzi o rodzaj pozyskiwania linków, to wiąże się z tym ich ostatni podział.

Linki nienaturalne - pozyskiwane sztucznie

Nienaturalne linki to wszystkie odnośniki, które zamieszczane są sztucznie, tylko po to, by podbić pozycję poprzez linkowanie. Są to na przykład linki umieszczone w niezwiązanych kompletnie z tematem postach na forach lub komentarzach blogowych. Mają one niską jakość i mogą wpływać negatywnie na widoczność. Za nienaturalne linki uznaje się też te pochodzące z niskiej jakości treści publikowanej w katalogach artykułów (ang. Presell pages, pot. precle), jak i te pozyskiwane masowo.

Co więcej, nienaturalnym może być także link znajdujący się w wartościowej treści. Wystarczy, że pojawi się on w niej kompletnie losowo, bez związku z tematem lub w sposób utrudniający odbiór tekstu, czy wprowadzający użytkownika w błąd. Sztuczne i masowe linkowanie było niegdyś głównym sposobem pozycjonowania, aktualnie taka praktyka jest jednak bardziej szkodliwa niż przydatna. To dlatego nienaturalnych linków powinno się unikać.

Linki zamieszczane naturalnie

Linki naturalne to wszystkie odnośniki, które zostały zamieszczone bezinteresownie przez innych użytkowników. To także odsyłacze, które umieszczasz w treści po to, by uzupełnić informacje lub pomóc w jakiś sposób czytającym. Skuteczne linkowanie zewnętrzne powinno skupiać się właśnie na linkach naturalnych.

Taki odnośniki świadczą o tym, że ktoś uznał treści znajdujące się na Twojej stronie za godne polecenia. Dzięki nim Twój serwis może więc zostać oceniony przez algorytmy jako bardziej wartościowy, a to przełoży się na lepsze pozycje. Tego rodzaju linki mogą pojawiać się kompletnie niezależnie od Twoich działań, ale możesz też aktywnie pozyskiwać linki.

Które linkowanie jest ważniejsze?

Oba rodzaje linkowania są przydatne. Zdecydowanie ważniejsze jest jednak linkowanie wewnętrzne. Żadne odnośniki zewnętrzne nie pozwolą Ci uzyskać zadowalających pozycji, jeśli na Twojej stronie zabraknie prawidłowego linkowania wewnętrznego czy optymalizacji. Linkowanie zewnętrzne może znacznie wspomagać SEO, warto więc je prowadzić, ale można też pozycjonować i bez niego. Sprawdziliśmy to nawet w praktyce.

Jeśli planujesz zewnętrzne linkowanie strony, to zapoznaj się koniecznie z kolejnymi lekcjami. Dowiesz się z nich wszystkiego, co potrzebne, by zacząć prowadzić bezpieczne linkowanie i wspierać nim skutecznie pozostałe działania.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Na czym polega linkowanie strony
  • Rodzaje linkowania
  • Kiedy linkowanie strony jest skuteczne

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 15-01-2024
Analiza słów kluczowych - SEO blog