04-08-2021

Czy certyfikat SSL ma wpływ na SEO?

HTTP i HTTPS - jedna litera robi różnicę. Jakie jest zadanie protokołów SSL i czy mają wpływ na SEO? Odpowiadamy w poniższym artykule.

Czy certyfikat SSL ma wpływ na SEO? - SEO blog

Przez ostatnie lata certyfikat SSL stał się standardem zabezpieczeń. Praktycznie każda firma stosuje go na swojej stronie, wdrażają go też wszystkie sklepy internetowe, banki i instytucje.

Protokół SSL upowszechnił się do tego stopnia, że ciężko dzisiaj znaleźć większą witrynę, która by go nie miała. Ale czym on tak właściwie jest? Po co się go stosuje? Czy ma jakiś wpływ na SEO?

W tej części Akademii SEO wyjaśniamy, czym są protokoły sieciowe i co je różni. Wyjaśniamy też, co to jest SSL i czemu służy oraz radzimy, jak przygotować się do jego wdrożenia.

Certyfikat SSL – co to jest?

SSL (ang. Secure Socket Layer) jest protokołem sieciowym służącym do szyfrowania danych. Poprzez zapewnienie bezpiecznego połączenia pomiędzy przeglądarką, a serwerem strony gwarantuje on poufność wszystkich informacji. Zarówno tych wysyłanych przez użytkowników, jak i sam serwer. Certyfikat SSL to jedno z podstawowych zabezpieczeń sieciowych, które pozwala chronić dane użytkowników. Jest on uzupełnieniem protokołu HTTPS, ale może być także stosowany do zabezpieczania protokołów FTP, POP3, SMTP lub Telnet.

Podstawową różnicą jest tutaj dodawanie do słów kluczowych i tytułów stron nazw miejscowości. To właśnie dzięki nim wyszukiwarka może wyświetlać użytkownikom wyniki dopasowane do lokalizacji. By wyniki wyszukiwania korespondowały z konkretnym miejscem, użytkownik nie musi wcale go jednak wskazywać.

HTTP i HTTPS – co je różni?

HTTP i HTTPS to sieciowe protokoły połączeniowe, służące do przesyłania danych pomiędzy stroną (serwerem), a użytkownikiem (przeglądarką internetową). HTTPS to bezpieczniejsza i bardziej zaawansowana wersja HTTP. W protokole HTTP dane są przekazywane jako zwykły tekst, w protokole HTTPS są one szyfrowane. Pozwala na to właśnie certyfikat SSL.

Protokół HTTPS zapewnia bezpieczeństwo danych, dlatego jest on używany wszędzie tam, gdzie użytkownicy podają wrażliwe informacje. Dzięki niemu informacje takie jak hasła, loginy, dane osobowe i adresowe oraz dane płatności nie mogą zostać łatwo przechwycone. Wszystkie strony, na których użytkownicy podają takie informacje, muszą stosować protokół HTTPS. Wraz z wejściem w życie RODO (Rozporządzenia o Ochronie Danych) stał się on podstawowym zabezpieczeniem pozwalającym zadbać o bezpieczeństwo danych w sieci.

certyfikat SSL

Znaczenie certyfikatu SSL

Certyfikat SSL szyfruje wszystkie dane wysyłane i odbierane pomiędzy serwerem, a użytkownikiem. Choć na pierwszy rzut oka może on wydawać się jedynie opcjonalnym dodatkiem, to w praktyce jest po prostu koniecznością. Brak tego zabezpieczenia, czyli stosowanie HTTP, sprawia, że Twoja strona jest niczym otwarta księga. Jeśli nie stosujesz HTTPS, to każdy, kto ma minimum wiedzy na temat zabezpieczeń sieciowych może dostać się wszelkich przesyłanych przez Ciebie i Twoich użytkowników danych.

Zastanów się, czy Twoja strona umożliwia:

  • Założenia konta (podanie loginu i hasła),
  • Podanie imienia i nazwiska,
  • Podanie numeru dowodu osobistego lub PESEL,
  • Podanie adresu zamieszkania lub adresu do wysyłki/korespondencji,
  • Dokonanie płatności (podanie danych związanych z transakcją),
  • Podanie numeru karty płatniczej i daty jej ważności,
  • Możliwość wysłania wiadomości prywatnej (formularz kontaktowy),

Jeśli tak, to brak certyfikatu SSL na Twojej stronie jest niczym innym, jak proszeniem się o poważne kłopoty. Wyciek którejkolwiek z tych informacji byłby problemem nie tylko dla użytkowników, ale i dla Ciebie. Zbierając dane, odpowiadasz przecież za ich bezpieczeństwo.

Czy warto wdrożyć na stronie certyfikat SSL?

Oprócz zapewnienia bezpieczeństwa danych, zastosowanie certyfikatu SSL może przynieść też dodatkowe korzyści. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych zalet wdrożenia SSL na stronie.

Certyfikat SSL zwiększa zaufanie użytkownika

Przy wejściu na strony nieposiadające SSL wiele wyszukiwarek wyświetla ostrzeżenie o niezabezpieczonym połączeniu. Może ono podburzać zaufanie potencjalnego Klienta. Certyfikat SSL eliminuje ten problem, a co więcej, sprawia, że strona posiada ikonę zabezpieczania (symbol kłódki) przy adresie, co dodatkowo wzmacnia poczucie bezpieczeństwa. To dlatego warto go wdrożyć nawet wtedy, gdy posiadasz bardzo prostą stronę nieprzechowującą żadnych danych użytkowników (np. blog). Wejście na stronę bez certyfikatu SSL w przeglądarkach Chrome, czy Firefox może kończyć się komunikatem o bezpieczeństwie, co sprawi, że mniej osób trafi na Twoją stronę.

certyfikat SSL

SSL jest też sygnałem mówiącym użytkownikowi o tym, że trafił na właściwą stronę. W szczegółach certyfikatu można sprawdzić firmę będącą właścicielem domeny. Po zastosowaniu HTTP zamiast HTTPS często można rozpoznawać także wyłudzające dane strony podszywające się pod sklepy, portale społecznościowe i banki.

Wdrożenie protokołu SSL może podnieść konwersję

Ta zaleta jest bezpośrednim efektem zwiększonego zaufania. Jeśli inwestujesz w marketing swojej strony lub poświęcasz swój czas na SEO, to wdrożenie SSL może poprawić skuteczność wszystkich Twoich działań. Brak certyfikatu nie świadczy zbyt dobrze o wiarygodności firmy, może więc odwieść potencjalnego Klienta od decyzji o zakupie czy skorzystaniu z oferowanych przez Ciebie usług.

Poświadczenie zabezpieczeń daje za to do zrozumienia użytkownikowi, że ma do czynienia z rzetelną firmą, może więc przełożyć się na lepszą konwersję sprzedażową.

Możliwość wdrożenia przyspieszonych stron mobilnych

Protokół HTTPS pozwala zaimplementować AMP (Accelerated Mobile Pages), które są dobrą alternatywą dla mobilnej lub responsywnej wersji Twojej strony. Bez SSL jest to po prostu nie możliwe, a wdrożenie AMP może znacznie poprawić pozycję w wyszukiwarce. Wszystko dzięki minimalizacji czasu ładowania strony, który jest ważnym czynnikiem rankingowym.

Skuteczniejsze pozycjonowanie

Oprócz wszystkich tych zalet samo wdrożenie certyfikatu SSL może pozytywnie wpłynąć na pozycję Twojej strony. Zastosowanie SSL jest jednym z czynników branych pod uwagę przy dobieraniu wyników wyszukiwania. Google zależy na bezpieczeństwie użytkowników, dlatego firma aktywnie zachęca do stosowania HTTPS od 2010 roku. W 2014 pojawiło się nawet oficjalne oświadczenie mówiące o tym, że HTTPS jest czynnikiem rankingowym.

Wówczas był to czynnik poboczny, wpływający na mniej niż 1% globalnych zapytań, jego znaczenie wzrosło jednak z czasem. Aktualnie pozycjonowanie strony bez certyfikatu SSL może być utrudnione, szczególnie przy dużej konkurencji (źródło).

SEO a certyfikat SSL – co to za różnica?

Bezsprzeczne jest, że certyfikat SSL wpływa na skuteczność pozycjonowania. Warto jednak wiedzieć, że samo pojawienie się kłódki przy adresie nie gwarantuje lepszego SEO. Bezpośredni wpływ SSL na pozycję nie jest duży, ale korzyści płynące z certyfikatu mogą znacznie poprawić skuteczność prowadzonych przez Ciebie działań z każdego zakresu marketingu internetowego.

Stosowanie HTTPS zwiększa zaufanie użytkowników, dzięki czemu dłużej przebywają oni na stronie. Daje to wyszukiwarce do zrozumienia, że witryna jest wartościowa, a to może podnieść pozycję w rankingu. Brak SSL skutkuje brakiem poczucia bezpieczeństwa, a to przekłada się na wysoki współczynnik odrzuceń, który możesz skutkować obniżeniem pozycji i gorszymi wynikami.

Czy przejście na HTTPS poprawi pozycje mojej strony?

Samo wdrożenie protokołu SSL na stronie nie zagwarantuje lepszej pozycji. Może jednak wpłynąć pozytywnie na działania związane z SEO. Jeśli Twoja strona nie zbiera danych użytkowników i ma już wypracowaną pozycję to wdrażanie SSL tylko ze względu na pozycjonowanie może nie mieć większego sensu. Wszystko dlatego, że przejście na protokół HTTPS jest pracochłonne, a przy nieumiejętnym przeprowadzeniu może skutkować utratą wypracowanej już pozycji.

Jeśli jesteś jednak dopiero na etapie budowy swojego serwisu, przymierzasz się dopiero do SEO, lub przechowujesz dane wrażliwe, to zadbanie o SSL będzie dobrym pomysłem. Zawsze możesz pokusić się też o rozwiązanie pośrednie, czyli zainstalowanie certyfikatu wyłącznie na tych stronach, na których użytkownicy wpisują swoje dane.

Zapamiętaj

Wdrożenie certyfikatu SSL będzie miało pośredni wpływ na serwis internetowy.

Kto szuka, ten znajdzie.

Kto ma SEO, ten będzie znaleziony.

Wdrożenie certyfikatu SSL, jak nie stracić wypracowanej pozycji?

Przejście na protokół HTTPS i wdrożenie SSL zmienia adres Twojej strony. Ze względu na tę zmianę może odbić się negatywnie na pozycji w wynikach wyszukiwania. Przy prawidłowym przygotowaniu można temu jednak zapobiec. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kwestie, o które musisz zadbać przy wdrożeniu SSL:

  • zastosuj przekierowania 301 dla dotychczasowych adresów URL,
  • zadbaj o indeksację adresów HTTPS,
  • wygeneruj i prześlij do Google nową mapę witryny,
  • sprawdź poprawność linkowania wewnętrznego,
  • zweryfikuj szybkość ładowania się strony po wdrożeniu,
  • sprawdź powiadomienia wyświetlane w Google Search Console.

Stosując się do powyższych wskazówek będziesz mieć więc pewność, że zmiana protokołu przebiegła prawidłowo. Dzięki tym czynnościom wychwycisz też wszystkie błędy, które mogą pojawić się w trakcie migracji. Wiedząc, gdzie leży ewentualny problem będziesz w stanie zapobiec pogorszeniu pozycji w wynikach.

Typy certyfikatów SSL

W zależności od potrzeb Twojej strony możesz wybrać różne wersje certyfikatów SSL, zarówno płatne, jak i darmowe. Rodzaje certyfikatów różnią się przede wszystkim sposobem weryfikacji, który rzutuje na ich bezpieczeństwo.

Certyfikaty DV (Domain Validation)

Certyfikat SSL typu DV weryfikuje jedynie własność domeny i adres strony internetowej. Proces wydania takiego certyfikatu jest automatyczny i zajmuje zaledwie kilkanaście minut. Certyfikaty SSL DV są dostępne za darmo. Można stosować je z powodzeniem na prostych stronach, nie są natomiast polecane dla sklepów internetowych i serwisów zbierających dane wrażliwe.

Certyfikaty OV (Organization Validation)

Wydanie certyfikatu SSL typu OV wymaga już sprawdzenia nie tylko własności domeny, ale także tożsamości właściciela (firmy). Przy tej wersji użytkownik może sprawdzić w szczegółach certyfikatu nazwę firmy. Proces weryfikacji przebiega online, uzyskanie certyfikacji nie trwa więc zbyt długo.

Certyfikaty EV (Extended Validation)

Certyfikat SSL typu EV cechuje się najbardziej złożonym procesem weryfikacji, dzięki temu oferuje on najlepsze zabezpieczenie. Za wydawanie takich certyfikatów odpowiada Urząd Certyfikacji, który sprawdza tożsamość firmy w rządowych bazach danych oraz poprzez bezpośredni kontakt.

Weryfikowane jest też prawo do wskazanej domeny. Certyfikat SSL EV poświadcza wiarygodność strony w największym stopniu.

Skąd wziąć i jak wybrać certyfikat SSL?

Jeśli korzystasz z hostingu pod SEO, to certyfikat SSL jest prawdopodobnie oferowany przez Twojego dostawcę. Możesz też jednak uzyskać go bezpośrednio z wybranego Urzędu Certyfikacji. Do wyboru masz zakup lub wersję bezpłatną. Darmowy certyfikat otrzymasz np. z popularnego, polecanego przez Google, Let’s Encrypt. Niezależnie od tego, jaką wersję wybierzesz, zwróć uwagę na:

  • popularność i wiarygodność Urzędu Certyfikacji,
  • długość klucza generowania certyfikatu (Google odradza klucze krótsze niż 2048 bitów),
  • obsługiwane metody weryfikacji (dostępne powinno być kilka różnych),
  • zdolność obsługi adresów z przedrostkiem "www",
  • czas obowiązywania, po którym należy przedłużyć certyfikat.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub stronę firmową, to nie oszczędzaj na certyfikacie. W przypadku złamania zabezpieczeń wystawcy darmowych certyfikatów nie oferują żadnych rekompensat. Bezpłatny certyfikat SSL typu EV wymaga też zazwyczaj dość częstego odświeżania i nie zapewnia poświadczenia tożsamości.

Podsumowanie

Wdrożenie certyfikatu SSL i protokołu HTTPS wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo i wizerunek Twojej witryny, przełoży się też na skuteczność SEO. Jeśli dopiero tworzysz swoją stronę lub zaczynasz pracę nad jej pozycjonowaniem, uwzględnij w swoich działaniach wdrożenie SSL.

Pamiętaj, że HTTPS to konieczność, jeśli chcesz sprzedawać w sieci i pozyskiwać informacje o swoich klientach.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest certyfikat SSL i skąd go wziąć
  • Wpływ SSLa na SEO
  • Rodzaje certyfikatów SSL

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Pozyskiwanie linków do witryny - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Atrybuty linków - jak oznaczać adresy URL - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.