Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Jak Google widzi moją stronę?

25-07-2021

Jak Google widzi moją stronę?

Roboty Google widzą na stronie internetowej również te elementy, których nie widzi ich odbiorca. Czym właściwie są i jakie jest ich znaczenie? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Jak Google widzi moją stronę? - SEO blog

Pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania zależy od tego, jak widzi ją wyszukiwarka. O Robotach Google słyszał chyba każdy. Odwiedzają one witryny w celu odpowiedniego sklasyfikowania ich w rankingu. Robią to na podstawie zawartości, ale to jak Google widzi stronę, znacznie różni się od tego, co widzi użytkownik. Różnica ta jest kluczowa dla zrozumienia, na czym dokładnie polega pozycjonowanie.

W tej części Akademii SEO dowiesz się, jakie niewidoczne elementy strony widzi wyszukiwarka i jakie jest ich znaczenie. Dowiesz się też, czym tak właściwie są roboty internetowe i jak działają. W jednej z dalszych lekcji dowiesz się również jak dodać stronę do Google Search Console.

Spis treści:

  1. Dlaczego warto spojrzeć na stronę z perspektywy Google?
  2. Czym jest robot internetowy?
  3. Jak działają roboty Google?
  4. Jak robot Google trafia na Twoją stronę?
  5. Dwa oblicza strony internetowej – z czego wynika ta różnica?
  6. Co widzi Google?
  7. Podsumowanie

Powiązane:

Roboty internetowe - rodzaje i jak je blokować

Dlaczego warto spojrzeć na stronę z perspektywy Google?

Jeśli chcesz prowadzić skuteczne SEO, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, jak Google widzi moją stronę? Spojrzenie na witrynę z perspektywy wyszukiwarki pozwoli Ci zrozumieć, na co musisz zwrócić szczególną uwagę. Dzięki tej wiedzy będziesz w stanie zadbać o niewidoczne na stronie elementy wpływające na jej pozycję. Takie "wejście w skórę" Google pozwoli Ci też wyłapać dość częste, istotne pod względem SEO błędy. Dzięki temu możesz więc dowiedzieć się, co dostosować na swojej stronie, by cieszyć się wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.

Praca nad Twoją stroną internetową może z czasem pozbawić Cię obiektywnego spojrzenia. Im więcej czasu nad czymś spędzasz, tym bardziej jest to dla Ciebie oczywiste. Jeśli nie chcesz, by Twój wysiłek włożony w SEO poszedł na marne, musisz rzucić na swoją witrynę nieco inne światło. Tylko dzięki temu będziesz mieć pewność, że wyszukiwarka odczyta jej zawartość prawidłowo, czyli dokładnie tak, jak sobie tego życzysz.

Czym jest robot internetowy?

Oprogramowanie nazywane potocznie robotem internetowym to algorytm regularnie przeglądający strony internetowe w określonym celu. Nie tylko Google ma swoje boty. Szacuje się, że wszystkie roboty sieciowe odpowiadają za niemal połowę całego ruchu w Internecie. Wiedza o ich działaniu i przeznaczeniu jest więc niezbędna do prawidłowego pozycjonowania stron. Wśród wszystkich poruszających się po sieci algorytmów można wyróżnić między innymi roboty monitorujące działanie witryn i ich pozycję w wyszukiwarce oraz roboty zbierające newsy do wyświetlania w aplikacjach mobilnych. Istnieją też boty odpowiedzialne za wyłapywanie duplikatów treści w obrębie poszczególnych serwisów i boty indeksujące wyszukiwarek. Pod kątem SEO to właśnie te indeksujące są dla nas najistotniejsze.

Jak działają roboty Google?

Roboty Google to nic innego jak algorytmy indeksujące. Zostały one stworzone do systematycznego zaglądania na wszystkie istniejące witryny internetowe i odnajdywania tych nowopowstałych. Skanują one strony w celu zebrania szeregu informacji na ich temat. Informacje te przekazywane są później do bazy danych i to na ich podstawie układa się wyniki wyszukiwania. O tym, jaką pozycję zajmuje konkretna strona internetowa na daną frazę kluczową Google decyduje na podstawie własnej, tworzonej z pomocą algorytmów, bazy danych. To dlatego tak ważne jest zadbanie o to, by robot indeksujący mógł prawidłowo "zrozumieć" Twoją stronę.

Roboty Google mają za zadanie indeksowanie stron internetowych, czyli zbieranie informacji o witrynach i przekazywanie ich do bazy danych. To właśnie na podstawie tej bazy (indeksu) algorytmy dobierają później wyniki wyszukiwania stające się odpowiedziami na zapytania użytkowników. Jeśli chcesz więc pozyskać ruch z wyszukiwarki, musisz zadbać najpierw o indeksacje. To dzięki niej Twoja strona będzie mogła zostać uwzględniona w dobieraniu wyników. Jeśli witryna nie zostanie zindeksowana, to wyszukiwarka nie będzie mogła "zareagować" na żadne działania związane z SEO.

Nie będzie jej po prostu widzieć. Indeksacji podlega cała witryna, ale każda jej podstrona musi zostać dodana do indeksu osobno. Szczegółowo omawiamy ten proces w następnej lekcji. Jak zaindeksować stronę w Google dowiesz się w kolejnej lekcji Akademii SEO.

Strona bez SEO jest jak yeti.

Nikt jej nie widział.

Jak robot Google trafia na Twoją stronę?

Dokładny sposób poruszania się algorytmów wyszukiwarki w sieci nie jest znany. Jedyne, czego można być pewnym, to to, że roboty odwiedzają strony wystarczająco często, by na bieżąco aktualizować wyniki wyszukiwania. Istnieje wiele teorii dotyczących poruszania się algorytmów, proces ten jest jednak ciągle udoskonalany i zmieniany. Wiadomo natomiast, że Googleboty poruszają się m.in. za pomocą linków. Robot odwiedzający zindeksowaną już witrynę skanuje jej zawartość i odsyła zebrane informacje do indeksu. Jeśli w trakcie zbierania informacji trafi na odnośnik, podąża za nim i wykonuje całą sekwencję ponownie. W ten sposób może on poruszać się z podstrony na podstronę lub pomiędzy różnymi witrynami. Robot może też jednak odwiedzać podstrony na podstawie zgłoszonych do Google adresów lub całych map witryn. Poprzez skanowanie serwerów może także trafić na strony niezgłoszone, nawet jeśli nie prowadzą do nich żadne linki.

Dwa oblicza strony internetowej – z czego wynika ta różnica?

Użytkownik wchodzący na stronę internetową widzi nie tylko sam tekst, ale też jego układ, zastosowaną czcionkę, jej rozmiar i kolor. Widzi też wszelkie grafiki i zdjęcia, nie widzi natomiast kodu źródłowego. Spora część elementów widocznych dla użytkownika nie ma większego wpływu na pozycję strony. Warstwa wizualna witryny jest ważna ze względu na wygodę, intuicyjność, odczucia i w efekcie zaufanie przeglądającego. Pod względem dobierania wyników nie ma ona jednak (prawie) żadnego znaczenia. Dla wyszukiwarek liczą się przede wszystkim treść i kod źródłowy. To dzięki nim roboty indeksujące mogą zrozumieć zawartość i przeznaczenie danej strony.

To właśnie na tym, co zostało zawarte na danej stronie, skupia się odwiedzający ją Robot Google. Widzi on witrynę w wersji nieprzetworzonej przez przeglądarkę, czyli tak, jak została ona napisana (stworzona). Algorytm nie może zobaczyć efektu, a jedynie źródło strony, na podstawie którego efekt ten może zostać wygenerowany. To właśnie z takiej wersji może on odczytać poszczególne elementy, czyli m.in. treść, zamieszczone w niej linki i nagłówki zawarte w znacznikach H1-H6. Robot indeksujący ma też jednak dostęp do czynników w dużej mierze niewidocznych dla osoby przeglądającej stronę. Ich odczytywanie pomaga w prawidłowej indeksacji, a co za tym idzie, może mieć też wpływ na SEO. To dlatego w Twoim interesie powinno leżeć zadbanie o ich prawidłowe uzupełnienie.

jak Google widzi moją stronę

Co widzi Google?

Robot Indeksujący, czyli inaczej Web Crawler, nie jest w stanie odebrać strony tak jak człowiek, dlatego odczytuje jej kod. Wyszczególnia on z niego zarówno samą treść, jak i elementy mające świadczyć o tym, czego ta treść dotyczy. Sprawdza też aspekty dotyczące samego funkcjonowania witryny.

Crawler Google bierze pod uwagę m.in.:

  • Meta tag title,
  • Meta tag description,
  • Atrybuty alt obrazków,
  • Przekierowania,
  • Atrybuty rel linków,
  • Nagłówki H1-H6,
  • Treść.

Podsumowanie

Zrozumienie tego, na jakiej zasadzie działają roboty internetowe pozwala lepiej zrozumieć, co mają na celu działania prowadzone w obrębie SEO. Dzięki wiedzy na temat tego, jak Google widzi stronę, możesz z kolei prowadzić te działania skuteczniej. Wiesz po prostu, jak to wszystko działa. Jesteś więc o krok bliżej od nauczenia się, jak samodzielnie pozycjonować swoją stronę.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Jak Google widzi Twoją stronę
  • Jak działają roboty Google

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Search intent – jak wykorzystać intencje użytkownika w SEO
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 05-06-2023
Search intent – jak wykorzystać intencje użytkownika w SEO - SEO blog
SEO Samodzielni
Zdarzenia i konwersje w Google Analytics 4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 22-05-2023
Zdarzenia i konwersje w Google Analytics 4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Semantyczne SEO, czyli jak osiągnąć wyższe pozycje w Google
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 08-05-2023
Semantyczne SEO, czyli jak osiągnąć wyższe pozycje w Google - SEO blog