Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Indeksacja strony w Google

26-07-2021

Indeksacja strony w Google

Indeksacja strony to podstawowy element przy pozycjonowaniu. Bez niego żadna strona internetowa nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Indeksacja strony w Google - SEO blog

Indeksacja strony w Google to bez wątpienia jeden z najważniejszych procesów w SEO, sprawdź, czym jest! O indeksację trzeba zadbać przy pozycjonowaniu każdej strony. Bez niej Twoja witryna nie będzie widoczna w wyszukiwarce, nie będzie więc mogła też zdobywać lepszej pozycji. To właśnie dzięki niej Google może “zauważyć” i uwzględnić w rankingu zmiany w serwisie.

Tę część Akademii SEO poświęcamy indeksacji. Z tej lekcji dowiesz się, czym jest ten proces i jak przebiega. Dowiesz się też, jak dodać swoją stronę do indeksu i jak zapobiec najczęstszym, związanym z tym problemom.

Spis treści:

  1. Czym jest indeksacja strony?
  2. Jak działa wyszukiwarka? Jak przebiega zbieranie informacji?
  3. Jak zaindeksować stronę w Google?
  4. Jak długo trwa indeksowanie strony w Google?
  5. Jak dodać stronę do Google Search Console?
  6. Jak przebiega indeksacja strony?
  7. Jak rozwiązać problemy z indeksacją?
  8. Podsumowanie

Powiązane:

Google Search Console - poradnik

Czym jest indeksacja strony?

Indeksacja strony w Google to proces dodawania witryny do indeksu, czyli bazy danych, z której dobierane są wyniki wyszukiwania. Dokonują jej roboty indeksujące, o których mówiliśmy w poprzedniej lekcji. To właśnie dzięki indeksacji witryna może pojawić się w wynikach wyszukiwania.

Proces ten to jednak nie tylko włączenie strony do bazy danych wyszukiwarki, ale także ciągłe odświeżanie jej statusu. Roboty zbierają informacje o stronach, odwiedzając je cyklicznie. Dzięki temu wyszukiwarka może aktualizować pozycję poszczególnych witryn w wynikach. Bez procesu indeksacji strony niemożliwe byłoby budowanie pozycji, SEO nie miałoby żadnego sensu.

Prawidłowa indeksacja strony to jedna z pierwszych czynności, o które musisz zadbać. Dzięki temu Twoja witryna będzie widoczna w Google, a Ty będziesz mieć możliwość wpływania na tę widoczność poprzez pozycjonowanie. Dostosowanie strony do procesu indeksacji to jeden z celów optymalizacji technicznej.

Jak działa wyszukiwarka? Jak przebiega zbieranie informacji?

By lepiej zrozumieć, na czym polega indeksacja strony w Google, dobrze jest przyjrzeć się bliżej samemu działaniu wyszukiwarki. Google, podobnie zresztą jak praktycznie każda wyszukiwarka internetowa funkcjonuje w zakresie 3 procesów: zbierania, sortowania oraz prezentowania informacji.

Zbieranie informacji, czyli przeczesywanie zasobów internetu celem odnajdywania dostępnych w nim danych to inaczej skanowanie sieci, crawlowanie. Proces ten zachodzi nieustannie, a więcej o nim dowiecie się z artykułów, w którym poruszamy tzw. crawl budget oraz to, jak Google widzi strony internetowe.

W trakcie skanowania roboty Google pobierają zawartość stron internetowych. Następnie, starają się ją zrozumieć, pogrupować i właściwie ocenić pod kątem rankingu oraz w efekcie wpisać (bądź nie) do indeksu wyszukiwarki. To sortowanie informacji to proces nr 2, czyli właśnie indeksacja.

Dopiero w taki sposób poukładane już i wpisane do swojej bazy danych informacje (a właściwie zawierające je strony) Google wyświetla użytkownikom. Dobierając je w tym celu odpowiednio ze swojego indeksu. Nie tylko do zapytań, ale także lokalizacji czy intencji szukającego.

Szukając czegoś w Google, nie szukasz w sieci, szukasz w indeksie. To dlatego nic, co nie zostało do niego wpisane, nie pojawi się w wynikach. To dlatego też nie ma SEO bez indeksacji. Pozycjonując, wpływamy de facto na ilość i znaczenie wpisów naszych stron właśnie w indeksie Google.

Jak zaindeksować stronę w Google?

Istnieje kilka sposobów na to, jak zaindeksować stronę w Google. Zawsze należy jednak zacząć od sprawdzenia, czy indeksacja strony nie została już przeprowadzona. Możesz to zrobić na kilka sposobów. W wyszukiwarce, za pomocą operatora site: (wpisz w wyszukiwarkę "site:twojastrona.pl"). Jeśli Twoja witryna pojawi się w wynikach, jest zaindeksowana. Tutaj musisz zwrócić uwagę na ilość wyników, które pokazał Google, aby zweryfikować, czy cały serwis jest widoczny dla wyszukiwarki.

Możesz zrobić to też w Google Search Console, w zakładce "Sprawdź adres URL". Wpisując adres strony w tym miejscu otrzymasz informację na temat aktualnego statusu. Jeśli Twoja strona nie została jeszcze zaindeksowana, to w tym samym miejscu będziesz mieć możliwość zgłoszenia jej do indeksacji. Wystarczy kliknąć na "Poproś o zaindeksowanie".

indeksacja strony w Google

Metoda ta sprawdzi się przy dodawaniu jednej nowej podstrony, nie ma jednak zastosowania, jeśli chcesz zgłosić do indeksowania więcej adresów. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to jednorazowo możesz przecież chcieć dodać np. kilkaset stron produktów. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest dodanie do Google Search Console mapy witryny. Wtedy roboty będą mieć dostęp do wszystkich adresów URL zawartych na stronie.

indeksacja strony w Google

Ilość zaindeksowanych podstron możesz również zobaczyć w zakładce “Stan”. W tej części GSC możesz zobaczyć, czy jakaś podstrona posiada błędy. Jeżeli tak, to jakie. Tutaj sprawdzisz też ilość poprawnie zaindeksowanych podstron oraz te, które zostały wykluczone z jakiegoś powodu, np. zablokowanie podstrony przez plik robots.txt lub strona zawiera przekierowanie.

indeksacja strony w Google

Innym sposobem na to, jak zaindeksować stronę w Google jest zdobycie do niej zewnętrznego odnośnika. Chodzi o to, aby Twój serwis został podlinkowany na innej stronie, która znajduje się w indeksie Google. Przy tej metodzie najlepiej sprawdzają się różnego rodzaju fora. Robot Google crawlujący taką stronę natrafi na ten odnośnik, podąży za nim i doda Twoją witrynę do indeksu.

Zawsze możesz też po prostu czekać. Roboty indeksujące okresowo przeszukują serwery w poszukiwaniu nowych stron, kiedyś więc natrafią i na Twoją. Czas oczekiwania na takie samoczynne dodanie podstrony do indeksu jest różny. W przypadku nowych stron, czas ten może jednak znacznie się wydłużyć. Lepiej będzie więc postarać się o zaindeksowanie strony za pomocą którejś z powyższych metod.

Jak długo trwa indeksowanie strony w Google?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to jak długo trwa indeksowanie strony w Google. Jest to zależne od wielu czynników. Jednym z nich ważniejszych jest wiek Twojej domeny. Te, które istnieją już od dłuższego czasu i są przy tym zoptymalizowane pod wyszukiwarkę Google, często na indeksację nowych podstron lub zmian czekają do kilku dni. W przypadku nowych stron, ten czas może się zdecydowanie wydłużyć. I wtedy może to być kwestia dni lub tygodni. Istnieje jednak duża szansa, że na pełne zaindeksowanie serwisu lub dostrzeżenie zmian trzeba będzie czekać nawet kilka miesięcy. Nie można więc określić jednoznacznie jak długo trwa indeksowanie strony w Google. Można tylko stwierdzić, że proces zajmuje od kilku dni, nawet do kilku miesięcy, w zależności od różnych okoliczności.

Zapamiętaj

Indeksacja strony może trwać od kilku minut do kilku miesięcy.

Jak dodać stronę do Google Search Console?

Jeśli nie zdarzyło Ci się jeszcze korzystać z usługi Google Search Console, to proces zgłoszenia do indeksowania musisz zacząć od dodania do niej Twojej strony. Zaloguj się na swoje konto Google, wejdź w Google Search Console, wpisz swoją domenę i kliknij "Dalej". Narzędzie przeprowadzi Cię przez proces weryfikacji, po którego ukończeniu będziesz mieć dostęp do wszystkich opisywanych wyżej funkcji. Jak dodać stronę do Google Search Console, omówiliśmy szczegółowo w jednej z poprzednich lekcji.

Czego oczy nie widzą ,

tego Google nie czyta.

Jak przebiega indeksacja strony?

Dla wyszukiwarki najważniejszą częścią witryny jest zawsze strona główna. To z niej robot trafia na poszczególne podstrony, dlatego konieczne jest zadbanie o prawidłową nawigację. Algorytm indeksujący, który odwiedza Twoją stronę nie zaczyna jednak swojej wizyty od skanowania treści. Zawsze sprawdza najpierw plik robots.txt, który stanowi dla niego instrukcję, mówiącą o tym, które podstrony i elementy witryny nie powinny zostać włączone do indeksu. Nie każda strona wchodząca w skład serwisu powinna bowiem zostać poddana indeksacji. Podstrony, które z różnych przyczyn mogą zawierać zduplikowane treści, są przeznaczone wyłącznie dla użytkowników lub zawierają wrażliwe informacje mogą obniżać pozycję w wyszukiwarce. Warto więc zadbać o stworzenie i odpowiednie dostosowanie pliku robots.txt.

Podstrony i elementy, które nie powinny być indeksowane

Indeksacja strony nie powinna obejmować:

  • plików cookies,
  • certyfikatów strony,
  • regulaminów,
  • formularza logowania i podstron rejestracji,
  • formularzy kontaktowych i dotyczących zapisu do newslettera,
  • wewnętrznej wyszukiwarki i stron jej wyników,
  • podstron konwersji (podziękowania za zakup lub zapisanie się do newslettera),
  • stron koszyków zakupowych w sklepach internetowych,
  • podstron zamówień i płatności,
  • podstron duplikujących treść, których usunięcie jest niemożliwe,
  • podstron testowych lub będących w trakcie tworzenia.

Wszystkie wymienione wyżej elementy i podstrony mogą wpływać negatywnie na ocenę Twojej strony przez roboty. W większości dostęp do nich jest istotny tylko dla użytkowników odwiedzających serwis i korzystających z oferowanych usług. To, że nie będą widoczne w wynikach nie wpłynie więc negatywnie na ruch, a może pomóc w budowaniu pozycji.

Jak rozwiązać problemy z indeksacją?

Z kilku powodów dodanie strony do indeksu może się nie udać. Możesz spotkać się z odrzuceniem zgłoszonej prośby o indeksowanie lub po prostu brakiem dodania do indeksu pomimo upływu czasu. Najczęściej problem ten dotyczy nowych stron.

Indeksacja może być zablokowana w pliku robots.txt. Upewnij się, że jest on prawidłowo skonfigurowany. Problemem może być też występowanie na stronie meta tagu noindex. Jego zadaniem jest zablokowanie indeksacji, często pojawia się on domyślnie na nowych stronach internetowych. Sprawdź, czy nie występuje na Twojej stronie. Usunięcie go powinno pozwolić robotom na zaindeksowanie Twojej strony.

Nieudana indeksacja strony może być także spowodowana nałożeniem kary na stronę. Możesz to sprawdzić za pośrednictwem Google Search Console. Problem ten dotyczy jednak tylko problemów z indeksowaniem podstron. Jeśli Twoja strona nigdy nie była widoczna w wyszukiwarce, to nie mogła też zostać ukarana.

W niektórych przypadkach zawinić może też błąd serwera, który jest przeciążony lub zwyczajnie nie działa. Czasem zdarza się również, że adres IP robota internetowego jest zablokowany z poziomu sieci, z której korzysta hosting. W takim przypadku trzeba skontaktować się z dostawcą usługi.W niektórych przypadkach problemem może być jakiś błąd w kodzie strony. W artykule jak Google widzi moją stronę przedstawiamy informację związane z podglądem strony w tym narzędziu.

Podsumowanie

Indeksacja strony jest nierozłącznym elementem SEO. Poznanie zasad rządzących tym procesem jest niezbędne, jeśli chcesz pozycjonować swoją stronę. To on odpowiada za reakcję wyszukiwarki na wszystkie podejmowane przez Ciebie działania. Dzięki wiedzy na temat indeksacji możesz więc zadbać o to, by SEO Twojej strony było skuteczne.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest indeksacja strony w Google
  • Jak zaindeksować stronę internetową
  • Jak długo trwa indeksacja strony w Google

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Search intent – jak wykorzystać intencje użytkownika w SEO
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 05-06-2023
Search intent – jak wykorzystać intencje użytkownika w SEO - SEO blog
SEO Samodzielni
Zdarzenia i konwersje w Google Analytics 4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 22-05-2023
Zdarzenia i konwersje w Google Analytics 4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Semantyczne SEO, czyli jak osiągnąć wyższe pozycje w Google
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 08-05-2023
Semantyczne SEO, czyli jak osiągnąć wyższe pozycje w Google - SEO blog