28-07-2021

Narzędzia SEO – niezbędnik do pracy nad stroną

Płatne, darmowe, precyzyjne i niezbędne. Z których narzędzi SEO dobrze jest korzystać podczas pozycjonowania stron?

Narzędzia SEO – niezbędnik do pracy nad stroną - SEO blog

Praca przy SEO wymaga odpowiednich narzędzi. Dzięki nim możliwe jest precyzyjne prowadzenie optymalizacji technicznej, dobieranie skutecznych słów kluczowych i monitorowanie podejmowanych działań. Większość z nich jest płatna, ale do pracy nad własną stroną wcale nie potrzebujesz kosztownych rozwiązań. Istnieje wiele narzędzi darmowych lub po prostu niedrogich, a te podstawowe, w które zaopatruje nas Google, są bezpłatne.

Ta część Akademii SEO przedstawia narzędzia SEO niezbędne do pracy nad stroną, wyjaśniamy ich przeznaczenie i funkcje.

Planery słów kluczowych

Planery słów kluczowych to pierwsze narzędzia SEO, z których będziesz korzystać w pracy przy Twojej stronie. To one pomogą Ci w doborze i analizie fraz kluczowych, na które będziesz ją później pozycjonować. Dzięki nim dowiesz się, czy wybrane przez ciebie słowa kluczowe są w ogóle wyszukiwane przez użytkowników. Za ich pośrednictwem sprawdzisz też potencjał wyszukiwań słów kluczowych i stopień ich konkurencyjności. Pomogą Ci więc na pierwszym etapie prac, od którego zależy w dużej mierze opłacalność SEO. Narzędzia te przedstawiliśmy szczegółowo w części szóstej Akademii SEO.

Google Ads Keyword Planner

W pełni darmowe narzędzie do analizy słów kluczowych pod kątem ich popularności i konkurencji. Stworzone dla systemu Google Ads, sprawdza się jednak świetnie także w pozycjonowaniu. Przedstawia sugestie słów kluczowych, pozwala dobierać też frazy na podstawie istniejącej już strony.

Google Ads Keyword Planner

Ubersuggest

Narzędzie płatne, ale oferujące bezpłatny, siedmiodniowy okres próbny. Przedstawia rozbudowane sugestie słów kluczowych, potencjał wyszukiwań i ich konkurencyjność w organicznych wynikach wyszukiwania. Przedstawia dane dokładniejsze, pozwala sprawdzić też sezonowość fraz i rozkład grup wiekowych osób wyszukujących poszczególne słowa.

Ubersuggest

Keyword Tool

Dobre narzędzie do doboru słów kluczowych, z którego można korzystać bezpłatnie. Wersja podstawowa prezentuje jednak tylko sugestie. Dane takie jak popularność, konkurencyjność i trendy fraz kluczowych są dostępne wyłącznie w wersji płatnej.

Keyword Tool

Google Search Console – podstawa pracy z SEO

Jeśli mielibyśmy zebrać wszystkie narzędzia SEO i wskazać jedno, najważniejsze, to byłoby to prawdopodobnie Google Search Console. To podstawa wszelkich działań nad stroną, zarówno dla profesjonalistów, jak i osób pozycjonujących amatorsko. Oferuje precyzyjne dane na temat ruchu na stronie i masę niezbędnych narzędzi.

Google Search Console

Sprawdzanie indeksacji i zgłaszanie stron do indeksowania

Jedną z najważniejszych funkcji Google Search Console jest sprawdzanie indeksacji strony, dzięki której jest ona widoczna w Google. Dzięki funkcji "Sprawdź URL" możesz upewnić się, czy Twoja strona została dodana prawidłowo do indeksu wyszukiwarki.

Tutaj możesz też zgłaszać do indeksacji nowe podstrony, dzięki czemu szybciej będą one widoczne w wynikach wyszukiwania. W konsoli prześlesz też do Google mapę witryny, dzięki czemu proces indeksacji przebiegnie szybciej, a Ty będziesz mieć pewność, że żadna z Twoich podstron nie została pominięta.

Błędy na stronie

W Google Search Console dowiesz się, czy najważniejsze aspekty strony zostały prawidłowo zoptymalizowane. Możesz sprawdzić tutaj, czy w Twoim serwisie nie występują błędy związane z szybkością ładowania, niedziałającymi linkami wewnętrznymi, menu nawigacyjnym lub produktami (jeśli prowadzisz sklep internetowy). W konsoli sprawdzisz też poprawność mobilnej wersji swojej strony.

Linkowanie

Narzędzia SEO zawarte w konsoli Google pozwolą Ci sprawdzić też, jakie linki wewnętrzne występują na Twojej stronie i które z nich występują najczęściej. Sprawdzisz tutaj także, skąd pochodzą linki zewnętrzne prowadzące do Twojej witryny, do jakich podstron prowadzą i na jakie frazy zostały zamieszczone. Za pomocą Disavow Tool będziesz mieć również możliwość zrzekania się szkodliwych (niskiej jakości) linków.

Sprawdzanie skuteczności SEO

Narzędzia do pozycjonowania wchodzące w skład Google Search Console pozwolą Ci też zweryfikować skuteczność swoich działań. W zakładce "Skuteczność" dostępne są: liczba wyświetleń Twojej strony w wyszukiwarce, liczba kliknięć, współczynnik klikalności (CTR) i średnia pozycja w wynikach. Sprawdzisz tu m.in. źródła ruchu i najpopularniejsze frazy, na które pojawia się Twoja witryna.

Wszystkie dane możesz też dowolnie filtrować pod kątem rodzaju zapytań, konkretnych podstron, krajów pochodzenia ruchu, urządzeń, z których szukają użytkownicy, typu wyszukiwania, wyglądu Twojej strony w wyszukiwarce i okresu (daty).

Ostrzeżenia i kary Google

Google Search Console jest też miejscem, w którym możesz sprawdzić, czy widoczność Twojej strony nie została ograniczona ze względu na złamanie standardów Google lub atak hakerski. Informacje o ostrzeżeniach znajdziesz w zakładkach "Ręczne działania" i "Problemy dotyczące bezpieczeństwa". Po rozwiązaniu problemu z tego miejsca można także poprosić o ponowne sprawdzenie witryny.

Google Analytics – narzędzie do mierzenia efektów

Darmowe narzędzia SEO udostępniane przez Google to nie tylko wszechstronna konsola, ale także narzędzia analityczne. Google Analytics również jest darmowe, służy do zbierania i analizy danych na temat ruchu na stronie. By móc monitorować witrynę w Google Analytics, trzeba umieścić na niej wygenerowany w trakcie rejestracji kod śledzenia. Dane pojawiają się po kilku godzinach od rejestracji i wklejenia kodu na stronie. Rozwiązanie to dostarcza wielu użytecznych informacji, jest też jednym z najdokładniejszych i najbardziej wiarygodnych narzędzi do mierzenia efektów.

Google Analytics

Najważniejsze informacje o użytkownikach, jakich dostarcza Analytics, to:

  • Sesje – liczba sesji, w których użytkownik aktywnie korzystał z Twojej strony,
  • Użytkownicy – liczba osób, które korzystały ze strony (mający aktywną sesję),
  • Odsłony – liczba wszystkich wyświetleń strony (razem z powtórnymi wizytami),
  • Średni czas trwania sesji - średni czas przebywania użytkowników na stronie,
  • Współczynnik odrzuceń – procent wizyt, w których trakcie użytkownik odwiedził tylko jedną podstronę, czyli opuścił witrynę bez jej przeglądania.
Google Analytics

Dodatkowo w narzędziu tym dostępne są m.in. dane na temat stosunku użytkowników nowych do powracających, rozbudowane informacje dotyczące lokalizacji użytkowników, używanego przez nich oprogramowania i systemu operacyjnego. Znajdziesz tu też dane demograficzne (m.in. wiek i płeć ) i dane dotyczące zaangażowania osób przeglądających stronę. Co więcej, Google Analytics pozwala sprawdzać też źródła pozyskiwania ruchu i śledzić statystyki w czasie rzeczywistym.

Funkcjonalności e-commerce zawarte w Google Analytics dają także możliwość ustalania i śledzenia celów konwersji, czyli konkretnych założeń, jakie dana strona ma osiągnąć. Pozwalają też włączyć do statystyk szczegółowy rozkład sprzedaży w sklepie internetowym.

Moc Google Analytics

Dane zbierane przez narzędzie analityczne Google mogą być szalenie przydatne. Na przykładzie wysokiego współczynnika odrzuceń można wnioskować na przykład o tym, że strona jest wizualnie nieatrakcyjna. Zagłębiając się w dane dotyczące zachowania użytkowników, możesz wciągnąć też wnioski pozwalające np. usprawnić nawigację serwisu, lub uzupełnić brakujące informacje na konkretnych podstronach. Dobrze użyta analityka może więc zwiększać skuteczność SEO.

Crawlery – narzędzia SEO usprawniające optymalizację strony

Crawlery to specyficzne narzędzia do pozycjonowania, które pozwalają szybko przeanalizować poszczególne, podlegające optymalizacji, elementy na stronie. Dzięki nim nie trzeba żmudnie sprawdzać wszystkich czynników na każdej podstronie z osobna. Można więc skupić się na samym ich dostosowywaniu.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog to jeden z najpopularniejszych crawlerów. Darmowa wersja pozwala przeanalizować do 500 adresów URL, do samodzielnego pozycjonowania stron jest więc w zupełności wystarczająca. Sprawdza m.in. długości i występowanie meta tagów title oraz description, nagłówków H1, ALT tagów, rodzaje przekierowań występujących na stronie, odnośniki wewnętrzne i duplikację treści. Pozwala generować też mapy witryn.

Screaming Frog SEO Spider

Monitoring pozycji – Czy to co robię, przynosi w ogóle efekty?

Używane w SEO narzędzia, to nie tylko te, które pozwalają pracować nad stroną, ale także te, które pozwalają śledzić efekty. Monitorowanie pozycji strony na określone słowa kluczowe to najprostsza metoda, za pośrednictwem której możesz stwierdzić, czy prowadzone przez Ciebie SEO jest skuteczne. Śledzenie pozycji daje też możliwość szybkiego reagowania na nagłe zmiany pozycji i działania konkurencji.

ASPS – Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony

ASPS to narzędzie pozwalające, jak wskazuje jego nazwa, automatycznie monitorować pozycję strony. Darmowa wersja pozwala na śledzenie 5 fraz desktop i 5 fraz mobilnych w TOP100. Narzędzie uwzględnia lokalizację, jest też dostępne w wersji mobilnej. W płatnych pakietach dostępny jest monitoring nawet do 1000 fraz wraz z dodatkowymi funkcjonalnościami.

narzędzia SEO - ASPS

PageSpeed – czy szybkość strony ma znaczenie?

Szybkość ładowania się strony ma coraz znaczenie, zarówno dla samego pozycjonowania, jak i wrażeń użytkowników. Nawet najbardziej interesująca strona nie zatrzyma użytkownika, jeśli będzie się powoli ładować. Narzędzia SEO służące sprawdzaniu tego parametru pozwalają nie tylko sprawdzić szybkość ładowania, ale także wskazać elementy wymagające poprawy.

Google PageSpeed Insights

Po raz kolejny sięgamy po darmowe narzędzia SEO dostarczane przez Google. PageSpeed Insights w przeciągu kilku sekund analizuje stronę pod kątem szybkości ładowania się na urządzeniach mobilnych i komputerach. Generuje przy tym dwa raporty zaopatrzone w dokładne dane dotyczące poszczególnych elementów strony i wskazówki pozwalające przyspieszyć ładowanie strony.

Google PageSpeed Insights

Google Lighthouse

I jeszcze raz Google, tym razem narzędzie nieco bardziej zaawansowane. Z Google Lighthouse można korzystać za pomocą rozszerzenia Google Chrome lub w połączeniu z Chrome DevTools, czyli narzędziami dla programistów dostępnymi w Chrome. Pozwala jednym kliknięciem przebadać stronę pod kątem 5 aspektów.

Google Lighthouse
  • Performance – wydajność strony, czyli m.in. interesujący nas czas ładowania,
  • Accessibility – dostępność strony dla użytkowników, m.in. występowanie alt tagów, meta tagów title, nagłówków, zrozumiałość treści zawartej na stronie, struktura elementów witryny,
  • Best practices – najlepsze praktyki, czyli to, jak witryna wpisuje się w pewien niepisany standard stron internetowych, m.in. użycie HTTPS, prawidłowe skalowanie grafik, wyświetlanie ich w odpowiedniej rozdzielczości, możliwość wklejania tekstu w polu "hasło",
  • SEO – przyjazność strony dla wyszukiwarek, poprawność aspektów wpływających na pozycję w Google,
  • Progressive web app – poprawność działania strony jako uproszczonej aplikacji mobilnej (poprawność działania funkcji aplikacji znajdujących się na stronie).

Każda część generowanego raportu wyszczególnia, które elementy audytu zostały zaliczone, a które wymagają poprawy. Lighthouse, podobnie jak PageSpeed Insights, prezentuje też konkretne elementy wymagające poprawy i praktyczne wskazówki.

Strona z dobrym SEO jest

jak grotołaz w jaskini.

Zawsze w czołówce.

SEMSTORM – wszechstronne narzędzia SEO

SEMSTORM to rozwiązanie łączące w sobie większość funkcji narzędzi wymienionych powyżej i oferujące jednocześnie wiele dodatkowych, unikalnych rozwiązań. Używamy go na co dzień w pracy nad stronami naszych Klientów. Nadaje się świetnie zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów.

narzędzia SEO - Semstorm

SEMSTORM pozwala m.in. na:

  • zaawansowany monitoring pozycji stron,
  • przeprowadzanie audytów stron w wersji podstawowej i mobilnej,
  • przeprowadzanie audytów treści zawartej na stronie,
  • analizę stron konkurencji i ich pozycji,
  • dobór i analizę słów kluczowych,
  • tworzenie zoptymalizowanych pod względem SEO treści (Asystent Contentu).

Jest oczywiście narzędziem płatnym, pozwala jednak na założenie darmowego konta dającego dostęp do podstawowych funkcji. Oferuje też darmowy okres próbny.

Google Moja Firma jako element SEO

Choć wizytówka Google Moja Firma nie jest bezpośrednio narzędziem SEO, to nie możemy jej pominąć. Jest ona ważnym elementem budowania widoczności stron firmowych i pozyskiwania ruchu. Jest też niezbędna w pozycjonowaniu lokalnym. Założenie i zoptymalizowanie wizytówki Google Moja Firma nie jest skomplikowane. Problematycznym aspektem jest jedynie czas oczekiwania na list zawierający kod weryfikacyjny (mający na celu potwierdzenie istnienia firmy pod podanym adresem).

O wizytówce Google Moja Firma i jej optymalizacji możesz dowiedzieć się więcej w artykule o lokalnym SEO.

Przydatne wtyczki SEO

Na koniec mamy dla Ciebie jeszcze przydatne wtyczki SEO, które mogą Ci pomóc w pracy nad Twoją stroną. To narzędzia SEO, z których możesz korzystać bezpośrednio z poziomu przeglądarki. Są bardzo praktyczne, intuicyjne i w pełni darmowe.

Seoquake

Seoquake to wtyczka analizująca strony internetowe wyświetlane w przeglądarce i wyszukiwarce. Można z jej pomocą szybko sprawdzić większość podstawowych aspektów wpływających na pozycjonowanie. Pozwala m.in. porównywać ze sobą domeny i konkretne adresy URL, uzyskiwać szybki dostęp do wewnętrznych i zewnętrznych linków i przeprowadzać uproszczone audyty. Szacuje też trudność słów kluczowych. Z jej pomocą sprawdzisz także kompatybilność Twojej witryny z urządzeniami mobilnymi. Wszystkie dane wyświetlane przez Seoquake można eksportować do pliku.

Seoquake

Seo Minion

Seo Minon to wtyczka łącząca w sobie praktycznie całe SEO on-page w jednym narzędziu. Pozwala wyłapywać większość najczęstszych błędów wpływających na pozycję stron. Z jego pomocą można sprawdzać też przekierowania i odnajdywać uszkodzone linki. Na uwagę zasługuje także możliwość generowania podglądu SERP (strony wyników wyszukiwania) na określone słowa kluczowe i lokalizacje. Wtyczka ta ułatwia codzienną pracę nad optymalizacją.

SEO Minion

SEO Meta in 1 Click

Rozszerzenie SEO Meta in 1 Click to narzędzie pozwalające łatwo i szybko uzyskać wszystkie meta dane dotyczące przeglądanej strony. Wyświetla meta tag title oraz description wraz z długością, adres URL i meta-kanoniczny adres URL. Pokazuje też ilość zdjęć znajdujących się na stronie wraz z podziałem na te posiadające i nieposiadające ALT tagów. Prezentuje także ilość nagłówków H1-H6, ilość linków wewnętrznych i daje łatwy dostęp do mapy witryny oraz pliku robots.txt.

SEO Meta in 1 Click

Keyword Surfer

Keyword Surfer to wtyczka ułatwiająca analizę fraz kluczowych, pokazuje ona potencjał fraz dla podpowiedzi Google. Z jej pomocą możesz więc dobierać słowa kluczowe bezpośrednio z wyszukiwarki, bez konieczności późniejszego sprawdzania ich późniejszej popularności w innych narzędziach. Dla wpisanej frazy wyświetla ona też średnią stawkę za kliknięcie w Google Ads, możesz więc wykorzystać ją w ocenie konkurencyjności.

Dzięki tej wtyczce zarówno sugestie, jak i wpisane frazy możesz też dodawać do schowka bezpośrednio z okienka wyszukiwania Google. Zapisane słowa kluczowe można oczywiście eksportować, a przydatnych funkcji jest znacznie więcej.

Keyword Surfer

Podsumowanie

W pracy przy SEO narzędzia są po prostu niezbędne. Pozycjonowanie bez nich jest nie tyle trudne i nieefektywne, ile praktycznie niemożliwe. Oczywiście przedstawione tu narzędzia do pozycjonowania nie są w żadnym wypadku kompletną listą. Rozwiązań SEO jest na tyle dużo, że nie sposób przedstawić wszystkie. Zaprezentowaliśmy jednak opcje, które są naszym zdaniem najbardziej praktyczne i intuicyjne. Mamy nadzieję, że dzięki temu skompletujecie swój pierwszy niezbędnik SEO.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Jakie są narzędzia SEO
  • Rodzaje narzędzi do pozycjonowania
  • Jak wykorzystać narzędzia SEO

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Pozyskiwanie linków do witryny - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Atrybuty linków - jak oznaczać adresy URL - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.