23-07-2021

Wizytówka Google Moja Firma - kompleksowy poradnik

Wizytówka Google Moja Firma to ważny element marketingu internetowego. To także nierozłączna część lokalnego SEO. Czym jest, jak ją założyć, zoptymalizować i prowadzić? W tym poradniku rozwiewamy wszelkie wątpliwości.

Wizytówka Google Moja Firma - kompleksowy poradnik - SEO blog

Wizytówka Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie Google, które pozwala prezentować podstawowe informacje na temat przedsiębiorstw, instytucji lub innych miejsc. To istotny element pozycjonowania lokalnego, który może pomóc Ci w zwiększaniu widoczności i pozyskiwaniu Klientów.

Ta część SEO Samodzielnych to kompleksowy poradnik na temat Google Moja Firma. Dowiesz się z niego wszystkiego, co możesz chcieć wiedzieć na temat tego narzędzia. Od jego funkcji, działania i zastosowania, przez czynniki wpływające na pozycję, aż po to, jak założyć, zoptymalizować i prowadzić własną wizytówkę Google.

Co to jest wizytówka Google Moja Firma?

Google Moja Firma to zarówno narzędzie, jak i platforma powiązana bezpośrednio z Mapami Google, pozwalająca właścicielom biznesów oraz osobom prowadzącym różne instytucje na zarządzanie informacjami na temat ich działalności.

Samym narzędziem jest tutaj wizytówka Google, czyli profil, z którego zarządzamy tym, co jest widoczne na temat naszej firmy w Mapach Google. Dzięki niemu możesz pojawić się na mapach lub przejąć kontrolę nad tym, co się już w nich znajduje.

Zapamiętaj

Zarówno stworzenie wizytówki, jak i korzystanie z Google Moja Firma jest w pełni darmowe.

Wizytówka Google Moja Firma pozwala opublikować w jednym miejscu wszystkie podstawowe informacje o firmie. Od fizycznego adresu, przez dane kontaktowe, adres strony i godziny otwarcia, aż po zdjęcia, przeróżne dodatkowe informacji i posty. To także miejsce, w którym Twoi Klienci będą mogli zadawać pytania oraz dodawać opinie.

Co daje wizytówka Google - dlaczego warto ją założyć?

Wizytówka Google to obecność na Mapach, a obecność na Mapach, przy odpowiedniej optymalizacji wizytówki, przekłada się na widoczność. Zarówno w samym Google Maps, jak i w wyszukiwarce, za pośrednictwem tzw. local pack, czyli wyników z map przy wyszukiwaniu lokalnym. Profil w GMF to także ważny element wspierający lokalne SEO!

wizytówka Google Moja Firma - local pack

Wizytówka Google Moja Firma jest szczególnie ważna dla biznesów działających stacjonarnie. Dzięki niej, użytkownicy wyszukiwarki szukający usług w swojej najbliższej okolicy lub konkretnej miejscowości mogą łatwo odnaleźć firmę w mapach. Mogą też sprawdzić w nich dzięki niej m.in. trasę dojazdu, godziny otwarcia czy numer telefonu.

Prowadzona w Google wizytówka zapewnia też spore możliwości interakcji z użytkownikami. Ze względu na możliwość odpowiadania na opinie i pytania użytkowników, może pozwolić więc na budowanie pozytywnego wizerunku i zwiększać zaufanie do firmy. Podobną rolę mogą tu też odgrywać publikowane w wizytówce zdjęcia.

Reasumując, wizytówka Google Moja Firma:

  • zwiększa widoczność firmy w sieci,
  • jest dodatkowym źródłem ruchu na stronie (lub wizyt w fizycznej siedzibie),
  • pozwala pozyskiwać nowych Klientów,
  • ułatwia potencjalnym Klientom kontakt i zlokalizowanie przedsiębiorstwa,
  • zwiększa wiarygodność firmy w oczach Klientów,
  • pozwala budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa.

Kto może założyć wizytówkę Google?

Wizytówka firmy Google, ze względu na wymienione powyżej korzyści, przyda się szczególnie biznesom działającym lokalnie lub stricte stacjonarnie. Korzystać z niej może jednak praktycznie każde przedsiębiorstwo. Niezależnie od wielkości czy przedmiotu działalności.

Jedyny warunek, jaki musimy spełnić, chcąc założyć własny profil w Google Moja Firma, to posiadanie fizycznej siedziby firmy. Nie chodzi tutaj tylko o wskazanie lokalizacji na mapie, ale przede wszystkim o weryfikację.

Na adres, pod którym firma będzie widoczna w mapach, Google wyśle listownie kod weryfikacyjny. To właśnie w ten sposób firma sprawdza to, czy wizytówka jest faktycznie zarządzana przez firmę. Proces ten może wydawać się nieco przestarzały, ale to głównie jemu zawdzięczamy rzetelność map Google.

Zapamiętaj

Twoja firma nie będzie widoczna na mapach przed zakończeniem procesu weryfikacji.

Pozycjonowanie wizytówki Google nie istnieje

Tak, to nie błąd. Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma, w rozumieniu takim jak choćby pozycjonowanie stron internetowych po prostu nie istnieje. Zachowaj w tej kwestii szczególną ostrożność. Jeśli ktokolwiek oferuje Ci usługę pozycjonowania wizytówki lub obiecuje, że dzięki niej znajdzie Cię więcej użytkowników, to albo myli pojęcia, albo po prostu kłamie. Nie daj się podejść oszustom!

Zapamiętaj

Jednym procesem/zabiegiem, który może pomóc Ci w poprawieniu widoczności Twojej firmy w mapach, jest optymalizacja wizytówki Google Moja Firma.

Znaczenie w tej kwestii ma również samo jej regularne prowadzenie i dbanie o aktualność danych. Razem z optymalizacją, nie są to jednak czynności skomplikowane, wymagające zaawansowanej wiedzy czy ogromnych nakładów pracy. Z pewnością poradzisz sobie z nimi samodzielnie, nawet jeśli zlecasz komuś całe SEO swojej strony.

Optymalizację wizytówki Google i jej prowadzenie opisujemy szczegółowo poniżej.

Jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma?

Skoro wiesz już, dlaczego warto to zrobić, to czas odpowiedzieć na pytanie: jak stworzyć wizytówkę Google? Przejdźmy do rzeczy.

Konto Google - wizytówka od zera

Do założenia wizytówki będziesz potrzebować konta Google. Możesz użyć tutaj konta, które już posiadasz, ale możesz też założyć w tym celu nowe. Nie musi być to konto Gmail, równie dobrze może być to konto w domenie firmowej. To właśnie takie rozwiązanie szczególnie polecamy.

Najbezpieczniej jest stworzyć wizytówkę Google Moja Firma na koncie Google w domenie swojej firmy. Zakładając ją w ten sposób, zabezpieczamy się skutecznie przed problemami z dostępem do naszego profilu. Nawet jeśli zapomnimy hasła, będziemy mogli je przecież zmienić po stronie serwera.

1. Poszukaj swojej firmy

Cała przygoda z zakładaniem wizytówki zaczyna się na stronie: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/

Logujemy się na niej do naszego konta Google, na którym chcemy utworzyć wizytówkę. W pierwszym oknie zostaniemy poproszeni i znalezienie swojej firmy. To etap, na którym sprawdzisz, czy Twoja wizytówka nie została już utworzona (czy miejsce na mapach nie zostało dodane) przez Google lub innych użytkowników.

wizytówka Google Moja Firma - znajdź swoją firmę

Jeśli Twoja firma jest już w sieci dość długo, to może posiadać wygenerowaną automatycznie lub dodaną przez użytkowników map wizytówkę. Jeśli spotkasz się z taką sytuacją, nie twórz nowego miejsca w Google, edytuj to już istniejące. Nowa, powielająca widniejące już na mapach miejsce wizytówka może być uznana za duplikat, co poskutkuje jej usunięciem.

Jeśli nie znalazłeś swojej firmy, przejdź do “Dodaj informacje o swojej firmie w Google”.

2. Dodaj dane swojej firmy

Na kolejnym ekranie Google poprosi o wpisanie nazwy firmy. To, co tu wpiszesz, będzie widoczne w Google Maps. Nie musi być to jednak nazwa oficjalna, możesz zawrzeć w niej, choćby, najważniejsze słowo kluczowe.

wizytówka Google Moja Firma - dodaj dane firmy

Przykładowo, jeśli prowadzisz restaurację o nazwie “Pyszna”, to możesz uwzględnić tu frazę “restauracja” i wpisać nazwę “Restauracja Pyszna”. Najprawdopodobniej znajdzie Cię dzięki temu więcej użytkowników. Pamiętaj jednak, że nie ma tu jednak złotej zasady.

3. Kategoria działalności

Kolejny etap to wybór rodzaju prowadzonej działalności. Google prosi tutaj o wybór kategorii “która najlepiej opisuje Twoją firmę”. Kategorie te służą tylko i wyłącznie określeniu branży, jeśli nie możesz odnaleźć więc pasującej, wybierz nieco bardziej ogólną.

Lista kategorii, spośród których możemy wybierać, pojawia się po rozpoczęciu wpisywania pierwszych liter.

wizytówka Google Moja Firma - wybierz branże firmy

Kategoria działalności w wizytówce ma spore znaczenie dla jej widoczności na zapytania dotyczące usług oraz świadczących je miejsc. Polecamy więc przyłożyć się do tego etapu i wybrać tę najlepiej oddającą profil działalności.

4. Wskaż lokalizację

W kolejnym kroku uzupełniamy wszystkie podstawowe dane teleadresowe. Tutaj wskażesz lokalizację swojej firmy na Mapach.

wizytówka Google Moja Firma - lokalizacja firmy wizytówka Google Moja Firma - adres firmy

Co ważne, w tym kroku możesz wskazać także, czy Twoja działalność jest stricte stacjonarna, czy nie. Jeśli świadczysz usługi u Klientów lub w jakikolwiek inny sposób działasz też w terenie, wybierz “Tak”.

wizytówka Google Moja Firma - obsługa poza lokalizacją

Ten wybór może mieć znaczenie dla widoczności i pozyskiwania Klientów. Przy pierwszej opcji, Google da Ci bowiem dodatkowo możliwość wskazania obsługiwanych przez Ciebie obszarów. Jeśli faktycznie świadczysz więc jakiegoś rodzaju usługi u Klienta, to możesz na tym zyskać.

wizytówka Google Moja Firma - obsługiwane obszary

5. Dane kontaktowe

Kolejny etap to dodanie głównego telefonu kontaktowego do firmy oraz adresu strony internetowej.

wizytówka Google Moja Firma - dane kontaktowe firmy

Na tym etapie, Twoja wizytówka Google Moja Firma jest już gotowa. Nie będzie jednak widoczna w mapach, dopóki nie zostanie zweryfikowana.

6. Potwierdzenie pocztówki

Następne okno to tak właściwie wybór sposobu weryfikacji wizytówki. Jeśli jest to jednak pierwsza wizytówka na koncie Google, to jednym dostępnym sposobem będzie kartka pocztowa. W tym miejscu podajemy dane odbiorcy pocztówki z kodem weryfikacyjnym.

wizytówka Google Moja Firma - weryfikacja pocztówką

7. Godziny otwarcia i wiadomości od Klientów

W kolejnym oknie zostaniemy poproszeni o wskazanie dni, w których czynna jest nasza firma oraz dodanie godzin otwarcia.

wizytówka Google Moja Firma - godziny otwarcia

Zaraz po tym możliwe będzie pozwolenie Klientom na kontaktowanie się z Twoją firmą. Tę opcję, oczywiście, zaznaczamy :)

wizytówka Google Moja Firma - wiadomości w GMF

8. Opis firmy

Następny etap to opis firmy. Opis służy zarówno użytkownikom, jak i poprawianiu widoczności. Warto więc postarać się, by był maksymalnie przejrzysty i zwięzły, ale także informacyjny. Dobrą praktyką jest wplecenie tutaj najważniejszych fraz kluczowych.

wizytówka Google Moja Firma - opis firmy

Na koniec, po dodaniu opisu, wizytówka Google jest gotowa. Możesz ją edytować, przed zakończeniem procesu weryfikacji nie będzie jednak widoczna w mapach ani wyszukiwarce.

wizytówka Google Moja Firma - zakończenie konfiguracji

Zapamiętaj

W zależności od rodzaju działalności, jaką prowadzisz, poszczególne kroki zakładania wizytówki mogą się nieco różnić!

Weryfikacja wizytówki Google

Wizytówka Google Moja Firma może zostać zweryfikowana na 3 sposoby:

  • poprzez kartkę pocztową z kodem weryfikacyjnym wysłaną na podany w wizytówce adres,
  • poprzez połączenie telefoniczne,
  • poprzez wiadomość SMS.

Zapamiętaj

Jeśli zakładasz kompletnie nową wizytówkę, dostępna będzie tylko weryfikacja kartką pocztową.

Czas oczekiwania na list to zazwyczaj około 15 dni. Niestety, nie da się tego przyspieszyć. Google zabezpiecza się w taki sposób przed nieuczciwą konkurencją i powstawaniem nieprawdziwych wizytówek, które wprowadzałyby użytkowników w błąd.

Obsługa i konfiguracja wizytówki Google Moja Firma

Po zakończeniu procesu weryfikacji utworzona w Google wizytówka będzie już w pełni aktywna i widoczna w mapach. Wcześniej zyskasz jednak dostęp do kokpitu, w którym będziesz móc nią zarządzać. To z tego miejsca będziesz móc dodać dodatkowe dane, opublikować zdjęcia czy wpisy, odpowiedzieć na opinie czy sprawdzić statystyki. To z tego miejsca przeprowadzisz też optymalizację.

wizytówka Google Moja Firma - kokpit

Przyjrzyjmy się bliżej każdej z zakładek dostępnych w panelu.

Wpisy

W zakładce wpisy możesz dodać praktycznie dowolne informacje. Możesz zareklamować tutaj dodatkowo artykuł opublikowany ostatnio na swoim blogu, ofertę specjalną lub produkt. Możesz też utworzyć wydarzenie.

wizytówka Google Moja Firma - wpisy

Każdy utworzony w tym miejscu wpis pojawi się w zakładce “Informacje” oraz w mapach Google. Domyślnie wpisy są widoczne przez tydzień od dnia publikacji. Wyjątek stanowią wydarzenia oraz oferty, przy których ustawiamy datę wygaśnięcia.

Informacje

Zakładka “Informacje” to… podstawowe informacje o firmie (odkrywcze, prawda?). W tym miejscu możesz edytować wszystkie podstawowe dane dotyczące Twojej działalności. Stąd możesz je też aktualizować.

wizytówka Google Moja Firma - informacje

Statystyki

Statystyki to miejsce, w którym znajdziesz raporty dotyczące widoczności Twojej wizytówki. Zarówno fraz, na które wyświetla się Twoja firma, jak i ilości wyświetleń w mapach oraz wyszukiwarce. Tutaj sprawdzisz też, ile razy ktoś spróbował skontaktować się z firmą czy wyznaczył trasę dojazdu.

wizytówka Google Moja Firma - statystyki

Statystyki możemy przeglądać w ujęciu tygodniowym, miesięcznym lub kwartalnym.

Opinie

Wizytówka Google i opinie to elementy praktycznie nierozłączne. Z tego miejsca możesz odpowiadać na oceny i pytania swoich Klientów. To zakładka, o którą szczególnie dbamy (podobnie jak o Informacje).

wizytówka Google Moja Firma - opinie

Zdjęcia

Tutaj możesz dodać zdjęcia dotyczące Twojego biznesu, co zresztą polecamy zrobić.

wizytówka Google Moja Firma - zdjęcia

W wizytówce Google możesz dodać trzy rodzaje zdjęć: zdjęcie będące firmowym logo, zdjęcie na okładkę wizytówki, oraz zdjęcia firmowe. Te ostatnie pojawią się po prostu w profilu i mogą prezentować praktycznie wszystko. Od budynku, przez jego wnętrze, oferowane produkty czy zespół po realizację usługi.

Zalecana rozdzielczość zdjęć dodawanych do wizytówki firmy Google to 720 x 720 px (minimalna to 250 x 250 px). Co ciekawe, możesz dodać tutaj także krótkie, trwające do 30 sekund filmy, np. spoty reklamowe. Warto z tego skorzystać.

Użytkownicy

Zakładka użytkownicy pozwala udzielać dostępu do zarządzania wizytówką innym osobom, bez konieczności podawania danych do logowania konta Google. Jako właściciel możesz w tym miejscu dodać konta innych właścicieli, menedżerów lub menedżerów lokalizacji.

wizytówka Google Moja Firma - użytkownicy

Wystarczy kliknąć “Zaproś nowych użytkowników” i wpisać adres e-mail osoby, której chcesz udzielić dostępu, a następnie wybrać jej rolę, będącą jednocześnie poziomem uprawnień (Właściciel, Menedżer lub Menedżer lokalizacji).

Optymalizacja wizytówki Google - co w niej uwzględniamy?

Optymalizacja wizytówki Google nie jest skomplikowana. W praktyce jest to głównie zadbanie zaraz po jej założeniu o odpowiednie, szczegółowe uzupełnienie profilu i zawartych w nim informacji na temat firmy.

Poniżej przedstawiamy krótkie zestawienie tego, na co warto zwrócić szczególną uwagę.

Dane kontaktowe

Jeśli z Twoją firmą można skontaktować się również pod innymi numerami telefonów niż ten podany przy zakładaniu wizytówki, dodaj je w zakładce “Informacje”. W tym miejscu, jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, możesz uzupełnić także inne dane kontaktowe, choćby takie jak adres strony internetowej.

Zapamiętaj

Pamiętaj, że dane kontaktowe, które prezentuje wizytówka Google, powinny być spójne z tymi widocznymi na Twojej stronie internetowej.

Godziny otwarcia

Godziny otwarcia to jedna z najważniejszych informacji dla użytkowników. W przypadku biznesów stacjonarnych często jest to aspekt kluczowy, od którego zależy bezpośrednio pozyskanie Klientów. Warto je dodać i dbać później o ich aktualność. Ponownie, możesz to zrobić w zakładce “Informacje”.

Krótki opis firmy

Opis, który pozwala nam dodać wizytówka firmy Google, może liczyć 750 znaków. Z punktu widzenia użytkownika najważniejsze jest tutaj jednak pierwsze 250. Ten fragment będzie wyświetlany zawsze. Reszta będzie widoczna dopiero po kliknięciu opcji “Więcej”. Opis służy zarówno użytkownikom, jak i poprawianiu widoczności. Jeśli został pominięty przy tworzeniu wizytówki, to polecamy go uzupełnić.

wizytówka Google Moja Firma - dodawanie opisu firmy

W tym miejscu warto stworzyć maksymalnie zwięzły, zrozumiały, unikalny i prawdziwy opis działalności, w którym zawrzesz najważniejsze informacje o swojej działalności oraz główne słowa kluczowe. Nie przesadzaj jednak i nie “wrzucaj” w to miejsce wszelkich możliwych fraz. To w niczym nie pomoże.

Logo i zdjęcia

Klient kupuje oczami, niezależnie od branży. Zadbaj o to, by Twoja wizytówka Google Moja Firma po prostu dobrze się prezentowała. Dodaj nie tylko logo, ale także zdjęcie-okładkę swojej wizytówki. Wrzuć też zdjęcia pokazujące samą firmę, budynek z zewnątrz i wewnątrz, zespół, to jak pracujecie lub oferowane przez Was produkty.

wizytówka Google Moja Firma - zdjęcia

Zadbaj o to, by udostępniane przez Ciebie zdjęcia były ostre, estetyczne i spójne. Jeśli masz taką możliwość, możesz dodać też wirtualny spacer lub wspomniane już wcześniej krótkie filmiki. Każdy sposób na to, by pokazać się Klientowi, jest dobry.

Wybierz usługi

Dodanie usług świadczonych przez Twoją firmę to etap, który dawniej był elementem zakładania wizytówki. Aktualnie został on pominięty, co może sugerować, że nie jest już tak istotny. Mimo to, dodanie poszczególnych usług nadal może wpływać na widoczność na powiązane z nimi frazy. Warto więc je uzupełnić.

wizytówka Google Moja Firma - usługi

Co ważne, w przeciwieństwie do kategorii działalności, które wskazujemy na początku tworzenia wizytówki, tutaj istnieje już możliwość dodania elementów niestandardowych. Jeśli czegoś, co oferujesz, nie znajdziesz więc w usługach już zdefiniowanych, dodaj własne.

Aktualizacje informacji

Na koniec bardziej wskazówka na przyszłość niż faktyczny element optymalizacji. No, chyba że optymalizujesz wizytówkę, która istnieje już nieco dłużej.

Zapamiętaj

Dbaj o aktualność danych, które publikujesz w wizytówce Google!

Pamiętaj o tym. To jeden z najważniejszych elementów prowadzenia wizytówki Google Moja Firma. Wpływający zarówno na widoczność w mapach, jak i samo pozyskiwanie Klientów.

Wizytówka firmy Google i jej pozycja w wynikach wyszukiwania

Znaczenie poszczególnych elementów wpływających na pozycję wizytówki w wynikach jest dynamiczne. Zależy bowiem w dużej mierze od tego, gdzie znajduje się szukający.

Ze względu na to, najważniejszy czynnik wpływający na to, jaką pozycję w organicznych wynikach zajmie Twoja wizytówka Google, to zdecydowanie lokalizacja. Zarówno szukającego, jak i samej firmy. Zasada jest prosta: im bliżej szukanego miejsca, tym większa szansa na wyświetlenie go wyżej.

Przy dużej ilości firm, w dobieraniu wyników brane są pod uwagę także:

  • zgodność wyszukiwanej frazy z wynikiem,
  • ilość opinii i wartość ogólnej oceny,
  • wiek wizytówki,
  • aktualność danych oraz aktywność właściciela.

Najważniejszy czynnik, czyli lokalizacja, zostaje w trakcie prowadzenia wizytówki poza naszą kontrolą. Dla uzyskania jak najlepszej widoczności dbamy więc o aktualizacje informacji i zachęcanie Klientów do wystawiania opinii, a także odpowiadanie na nie. Warto dodawać też regularnie wpisy.

Jak prowadzić profil w mapach Google - wizytówka w praktyce

Optymalizacja wizytówki Google to jedno, a jej regularne prowadzenie — drugie. Założenie i wstępne zoptymalizowanie wizytówki nie wystarczy, by cieszyć się płynącymi z niej korzyściami. Do tego konieczne jej systematyczne prowadzenie swojej wizytówki. Podobnie jak profilu w mediach społecznościowych.

Poniżej prezentujemy kilka elementów, na które sami zwracamy szczególną uwagę.

Najważniejsze elementy prowadzenia wizytówki Google

Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, Twoja wizytówka Google Moja Firma powinna być zawsze aktualna. Wiemy, że już o tym pisaliśmy, ale warto zaznaczyć to jeszcze raz. Aktualizowane na bieżąco dane dotyczące godzin otwarcia, usług czy kontaktu odgrywają tutaj ogromną rolę. Co jakiś czas warto dodawać też zdjęcia czy wpisy.

Niezależnie od branży ważnym elementem każdej wizytówki jest też dbanie o opinie. Są one istotne dla widoczności wizytówki, ale, co często ważniejsze, wpływają też na to, jak odbierają Cię użytkownicy.

Dla niektórych z nich oceny Klientów są jednym z najważniejszych czynników w procesie decyzyjnym dotyczącym skorzystania, bądź nie, z usługi. Według statystyk pozytywne opinie mogą zwiększyć konwersję o ponad 200%!

Jak pozyskiwać opinie w wizytówce Google?

Co do zasady użytkownicy raczej nie dzielą się pozytywnymi opiniami. Przy niezadowoleniu z obsługi nie omieszkają jednak zostawić nam “negatywa”. Praktycznie wszędzie działa to tak samo, nieważne czy mówimy o sklepie internetowym, czy wizytówce Google.

Nie ma na co czekać, o opinie trzeba poprosić! Jak to zrobić? Opcji jest wiele.

Zacznijmy od tego, że link w formie “https://g.page/nazwa-firmy/review” przekierowuje bezpośrednio do okienka wystawiania opinii.

Czy widzisz już te możliwości? :)

Taki link możesz na przykład:

  • umieścić w mailu wysyłanym do Klienta wraz z podziękowaniem za zakup lub skorzystanie z usługi,
  • umieścić na swojej stronie internetowej wraz z zachętą w formie zwrotu Call to Action (CTA),
  • rozmieścić w swoim lokalu/sklepie/biurze lub na ulotkach pod postacią kodu QR,
  • dodać do stopki newslettera czy służbowego maila,
  • opublikować w swoich profilach w mediach społecznościowych.

O wystawienie opinii Klientów możesz też prosić osobiście, przy bezpośrednim kontakcie. Dopóki prośba nie będzie nachalna, to każdy sposób będzie tutaj dobry.

Jak radzić sobie z negatywnymi opiniami w wizytówce Google?

Nie ma się co oszukiwać, żadna znajdująca się w Google wizytówka nie jest nieskazitelna. No, chyba że mówimy o profilach posiadających wyłącznie sztuczne, kupione komentarze. Zawsze trafią się negatywne opinie, nie ma w tym nic złego. Mogą one nawet podnieść Twoją wiarygodność. Ważne jednak, by wiedzieć, jak sobie odpowiednio z nimi radzić.

Kluczową kwestią przy negatywnej opinii jest czas reakcji. Najlepiej jest odpowiedzieć nie później niż dobę po publikacji. Brak odpowiedzi może tutaj sprawić, że firma będzie wyglądać na niedbającą o zdanie swoich Klientów.

Radzenie sobie z negatywnymi opiniami można zasadniczo podzielić na dwie strategie:

  • niereagowanie, dzięki któremu nie dajemy negatywnym ocenom szansy na pojawianie się wyżej i bycie zauważanymi, ale możemy też wypaść na niedbających o zdanie Klientów,
  • odpowiadanie, dzięki któremu pokazujemy, że zależy nam na Kliencie, ale ryzykujemy podbiciem pozycji negatywnej opinii w wizytówce, co również może wypłynąć negatywnie na wizerunek.

Wybór strategii jest już kwestią indywidualną. Jeśli decydujemy się jednak odpowiadać, to najlepiej jest robić to nie później niż dobę po pojawieniu się oceny. Kluczową kwestią przy próbie wyjaśnienia negatywnej opinii jest bowiem czas reakcji.

Ważnym elementem przeciwdziałania szkodom, jakie mogą wyrządzić wizerunkowi firmy negatywne opinie, jest też reagowanie na oceny pozytywne. Dzięki temu będą one wyświetlać się wyżej.

Jak usunąć negatywne opinie z wizytówki Google Moja Firma?

Niestety, negatywnych opinii nie da się tak po prostu usunąć. Właściciel firmy (i jej wizytówki) nie ma nad tym praktycznie żadnej kontroli. Poza wyjaśnieniem sytuacji z samym oceniającym nas użytkownikiem, jedną opcją jest zgłoszenie opinii do Google. W ten sposób można pozbyć się m.in. spamu, obraźliwych treści i wszelkich przejawów nieuczciwej konkurencji oraz wszystkiego, co narusza regulamin serwisu.

Jak wysłać prośbę o usunięcie opinii? To proste, wystarczy zalogować się na swoje konto Google Moja Firma, wybrać opinię, którą chcesz zgłosić, a następnie kliknąć znajdujący się przy niej symbol trzech kropek i wybrać “Zgłoś nieodpowiednią treść”. Samo zgłoszenie trzeba odpowiednio uzasadnić.

Pamiętaj jednak, że prośby o usunięcie służą zgłaszaniu opinii łamiących zasady serwisu. Google nie usunie negatywnej oceny, tylko dlatego, że się z nią nie zgadzasz. Warto pamiętać też, że wysłanie zgłoszenia nie jest równoznaczne z jego pozytywnym rozpatrzeniem. Na odpowiedź prośby o usunięcie opinii czeka się zazwyczaj do kilku dni.

Jak publikować wpisy w wizytówce Google Moja Firma?

Na to, czy Twoja wizytówka Google będzie cieszyć się widocznością i zainteresowaniem użytkowników może wpływać też regularne zamieszczanie w niej postów. Google Moja Firma pozwala publikować wpisy w czterech kategoriach: produkt, wydarzenie, nowość, oferta. To świetny sposób na dodatkową promocję.

We wpisach możesz przekazywać wiele różnych informacji, możesz choćby:

  • promować wpisy opublikowane ostatnio na blogu,
  • informować o promocjach cenowych,
  • informować o akcjach promocyjnych,
  • reklamować organizowane wydarzenia,
  • promować nowy asortyment w sklepie,
  • chwalić się ostatnimi realizacjami usług i opiniami.

Dla skuteczności wpisów warto zadbać o to, by ich treść była maksymalnie rzeczowa i zwięzła. Co prawda możesz tutaj wykorzystać 1650 znaków, ale Google rekomenduje nieprzekraczanie 300. Sam tekst powinien być też zoptymalizowany pod kątem SEO.

Jak umieścić nowy wpis? To proste. Klikamy “Dodaj wpis”, uzupełniamy poszczególne elementy naszego postu, dodajemy przycisk (czyli akcję, jaką będzie mógł przy danym wpisie wykonać użytkownik) i klikamy “Opublikuj”.

wizytówka Google Moja Firma - dodaj wpis

Jak usunąć wizytówkę Google Moja Firma?

Jeśli z jakiegoś powodu chcesz usunąć swoją wizytówkę Google, to możesz to zrobić z poziomu kokpitu Google Moja Firma.

W celu usunięcia wizytówki Google:

  1. Zaloguj się do konta, na którym jest założona wizytówka i przejdź do niej.
  2. Wejdź w zakładkę "Informacje" i kliknij na "Oznacz swoją firmę jako zamkniętą w Google".
  3. Wybierz czy chcesz oznaczyć firmę jako zamkniętą na stałe, czy usunąć wizytówkę (patrz niżej!).

Opcja "Oznacz firmę jako zamkniętą na stałe" sprawi, że Twoja wizytówka straci większość widoczności i stanie się praktycznie niewidoczna w wynikach Google. Będzie jednak nadal istnieć, a przy podaniu dokładnego adresu lub przeglądaniu map będzie można ją odnaleźć. Plusem takiego rozwiązania jest możliwość przywrócenia wizytówki.

wizytówka Google Moja Firma - usunięcie wizytówki

Opcja "Usuń wizytówkę" nie sprawi, że Twoja firma zniknie z map. W ten sposób usuniesz jedynie swój dostęp do wizytówki i możliwość jej edycji. Miejsce pozostanie widoczne bez zmian, znikną jedynie dodane przez Ciebie treści, takie jak zdjęcia czy wpisy. Odzyskanie możliwości zarządzania miejscem będzie z kolei wymagać powtórnego przejścia weryfikacji.

Podsumowując

Jak widać, zarówno założenie, jak i optymalizacja czy późniejsze prowadzenie firmowej wizytówki nie stanowią dużego wyzwania. Sama wizytówka Google jest z kolei w pełni darmowa, pozwala zdobywać widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania i jest dzięki temu dodatkowym źródłem ruchu. Co więcej, odpowiednio wykorzystana, może nieść ze sobą także wiele innych korzyści, choćby w kwestii zaufania potencjalnych Klientów czy wizerunku marki.

Zdecydowanie warto ją prowadzić, szczególnie jeśli nie działasz globalnie i interesują Cię przede wszystkim Klienci z określonego obszaru czy miasta. Wówczas jest to dosłownie must-have.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest Wizytówka firmy w Google
  • Jak założyć i jak zoptymalizować profil swojej firmy w GMF
  • Jak prowadzić swoją wizytówkę firmy w Google

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Google Search Console - poradnik - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Audyt SEO - co powinien zawierać? - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.