Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Wizytówka Google Moja Firma - kompleksowy poradnik

24-07-2021

Wizytówka Google Moja Firma - kompleksowy poradnik

Wizytówka Google Moja Firma to nierozłączna część lokalnego SEO. Czym jest, jak ją założyć, zoptymalizować i prowadzić? Odpowiedzi znajdziesz w naszym poradniku.

Wizytówka Google Moja Firma - kompleksowy poradnik - SEO blog

Wizytówka Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, które pozwala pokazywać informacje na temat firm (i nie tylko) w Mapach Google i w wyszukiwarce. Profil w nim pomoże Ci w zwiększać widoczność i pozyskiwać Klientów. Zobacz, jak go założyć i zoptymalizować.

Ta część SEO Samodzielnych to poradnik na temat Google Moja Firma. Dowiesz się z niego od A do Z: jak założyć, zoptymalizować i prowadzić wizytówkę w Mapach i wyszukiwarce. Przedstawiamy też wszystkie funkcje i podpowiadamy, co wpływa na widoczność profilu.

Spis treści:

  1. Co to jest wizytówka Google Moja Firma?
  2. Dlaczego warto założyć wizytówkę Google
  3. Kto może założyć wizytówkę Google?
  4. Pozycjonowanie wizytówki Google nie istnieje
  5. Jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma?
  6. Weryfikacja wizytówki Google
  7. Obsługa i konfiguracja wizytówki Google Moja Firma
  8. Optymalizacja wizytówki Google - co w niej uwzględniamy?
  9. Wizytówka firmy Google i jej pozycja w wynikach wyszukiwania
  10. Jak prowadzić profil w mapach Google - wizytówka w praktyce
  11. Jak usunąć wizytówkę Google Moja Firma?
  12. Podsumowując

Powiązane:

Lokalne SEO - co to jest?

Co to jest wizytówka Google Moja Firma?

Google Moja Firma to zarówno narzędzie powiązane bezpośrednio z Mapami Google. Pozwala ono właścicielom biznesów oraz osobom prowadzącym różne instytucje na zarządzanie informacjami o ich działalności.

Kluczowa jest tutaj wizytówka Google, czyli profil, z którego zarządzamy tym, co jest widoczne na temat naszej firmy w Mapach i wyszukiwarce Google.

Dzięki niemu możesz pojawić się na mapach oraz wynikach na frazy lokalne lub przejąć kontrolę nad tym, co się już w nich znajduje.

Zapamiętaj

Zarówno stworzenie wizytówki, jak i korzystanie z Google Moja Firma zawsze jest w 100% darmowe – jeśli ktoś każe Ci za to zapłacić, to najprawdopodobniej jest to oszustwo.

Wizytówka Google Moja Firma pozwala opublikować w jednym miejscu wszystkie podstawowe informacje o Twoim biznesie.

Od fizycznego adresu, przez dane kontaktowe, adres strony i godziny otwarcia, aż po zdjęcia i przeróżne dodatkowe informacje. Twoi Klienci będą mogli w nim zadawać pytania oraz dodawać opinie (stąd biorą się oceny klientów w Mapach Google).

Co ważne, dzięki wizytówce, wszystkie informacje te, będą od razu powiązane z Twoją firmą przez wyszukiwarkę – co może pomóc w lokalnym SEO.

Dlaczego warto założyć wizytówkę Google

Wizytówka Google to obecność na Mapach, a obecność na Mapach, przy odpowiedniej optymalizacji wizytówki, przekłada się na widoczność.

Zarówno w samym Google Maps, jak i w wyszukiwarce, za pośrednictwem tzw. local pack, czyli wyników z map przy wyszukiwaniu lokalnym.

Profil w GMF to także element wspierający lokalne SEO – bo Google wie dzięki niemu więcej o Twojej firmie i może łatwo powiązać lokalizację z Twoim serwisem.

wizytówka Google Moja Firma - local pack
Te wyniki wyszukiwania są generowane właśnie dzięki profilom Google Moja Firma

Wizytówka Google Moja Firma jest szczególnie ważna dla biznesów działających stacjonarnie.

Dzięki niej, użytkownicy wyszukiwarki szukający usług w swojej najbliższej okolicy lub konkretnej miejscowości mogą łatwo odnaleźć firmę w mapach. Mogą też sprawdzić w nich dzięki niej m.in. trasę dojazdu, godziny otwarcia czy numer telefonu.

Prowadzona w Google wizytówka zapewnia też spore możliwości interakcji z przyszłymi i obecnymi klientami. Ci pierwsi mogą zadawać pytania, a Ci drudzy – wystawiać opinie (i na jedne i na drugie możemy tutaj odpowiadać).

Reasumując, wizytówka Google Moja Firma:

  • zwiększa widoczność firmy w sieci,
  • jest dodatkowym źródłem ruchu na stronie (lub wizyt w fizycznej siedzibie),
  • pozwala pozyskiwać nowych Klientów,
  • ułatwia potencjalnym Klientom kontakt i zlokalizowanie przedsiębiorstwa,
  • zwiększa wiarygodność firmy w oczach Klientów,
  • pozwala budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa.

Kto może założyć wizytówkę Google?

Wizytówka firmy Google przyda się szczególnie biznesom działającym lokalnie lub stricte stacjonarnie.

Korzystać z niej może jednak praktycznie każde przedsiębiorstwo. Niezależnie od wielkości, branży, czy obszaru działalności.

Jedyny warunek, jaki musimy spełnić, chcąc założyć własny profil w Google Moja Firma, to posiadanie fizycznej siedziby firmy. Nie chodzi nawet o wskazanie lokalizacji na mapie (które nie jest obowiązkowe), ale przede wszystkim o weryfikację – o której przeczytasz niżej.

Zapamiętaj

Twoja firma nie będzie widoczna na mapach ani w wyszukiwarce przed zakończeniem procesu weryfikacji.

Pozycjonowanie wizytówki Google nie istnieje

Tak, to nie błąd. Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma, w rozumieniu takim jak pozycjonowanie stron internetowych po prostu nie istnieje.

Profil firmy można jednorazowo zoptymalizować, a potem prowadzić (czyli np. aktualizować dane o godzinach otwarcia, jeśli się zmieniają i odpowiadać na pytania/opinie) – ale na tym koniec.

Zachowajmy więc w tej kwestii szczególną ostrożność. Jeśli ktokolwiek oferuje usługę „pozycjonowania wizytówki” albo obiecuje, że będzie robił co miesiąc coś, dzięki czemu znajdzie ją więcej użytkowników, to albo myli pojęcia, albo po prostu kłamie.

Nie daj się podejść!

Zapamiętaj

Jedne, co może pomóc w poprawieniu widoczności Twojej firmy w mapach, to jednorazowa optymalizacja, a potem aktywne prowadzenie wizytówki Google Moja Firma.

Optymalizacja i prowadzenie wizytówki nie są skomplikowane, nie wymagają zaawansowanej wiedzy, ani ogromnych nakładów pracy. Z pewnością poradzisz sobie z nimi samodzielnie, nawet jeśli zlecasz komuś całe SEO swojej strony.

Optymalizację wizytówki Google i jej prowadzenie opisujemy szczegółowo poniżej.

Jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma?

Jak stworzyć wizytówkę Google? Oto instrukcja w kilku krokach.

Konto Google - wizytówka od zera

Do założenia wizytówki będziesz potrzebować konta Google.

Absolutnie najlepszym rozwiązaniem jest założenie wizytówki na koncie, na którym mamy już podpięte Google Search Console do naszej strony. Dlaczego? Chodzi o to, że wtedy mamy sporą szansę, że profil firmy zostanie natychmiastowo zweryfikowany.

Poza tym, naszym zdaniem najbezpieczniej jest założyć wizytówkę Google Moja Firma (tak samo zresztą jak Search Console) na koncie Google w domenie swojej firmy.

Zakładając ją w ten sposób, zabezpieczamy się skutecznie przed problemami z dostępem do naszego profilu. Nawet jeśli zapomnimy hasła do maila, to będziemy mogli je zmienić po stronie serwera.

Oczywiście masz dowolność – ale na pewno nie polecamy zakładania wizytówki na prywatnym koncie. Najlepiej niech będzie to adres firmowy, żeby wszystko było po prostu w jednym miejscu.

1. Poszukaj swojej firmy

Cała przygoda z zakładaniem wizytówki zaczyna się na stronie: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/

Logujemy się na niej do naszego konta Google, na którym chcemy utworzyć wizytówkę.

W pierwszym oknie zostaniemy poproszeni o znalezienie swojej firmy. To etap, na którym sprawdzamy, czy nasza wizytówka nie została już utworzona.

wizytówka Google Moja Firma - znajdź swoją firmę wizytówka Google Moja Firma - nazwa firmy

Warto poszukać nawet, jeśli wiemy, że nie zakładaliśmy konta. Dlaczego? To proste, jeśli nasza firma jest już w sieci dość długo, to może posiadać wizytówkę wygenerowaną automatycznie lub dodaną przez użytkowników map.

Jeśli spotkamy się z taką sytuacją, nie tworzymy nowego miejsca w Google, tylko weryfikujemy do niego swój dostęp.

Nowa, powielająca widniejące już na mapach miejsce, wizytówka, może zostać uznana za duplikat, co poskutkuje jej usunięciem.

Google Moja Firma - local pack
Komunikat w przypadku, gdy wizytówka firmy już istnieje i jest przez kogoś zarządzana

Jeśli nie znaleźliśmy naszej firmy, wpisujemy nazwę i przechodzimy dalej, do „Dodaj informacje o swojej firmie w Google”.

To, co wpiszesz jako nazwa firmy na tym etapie, będzie widoczne w Google Maps. Nie musi być to jednak nazwa oficjalna. Możemy zawrzeć w niej dodatkowo np. najważniejsze słowo kluczowe.

Przykładowo, jeśli prowadzimy restaurację o nazwie “Pyszna”, to możemy uwzględnić tu frazę “restauracja” i wpisać nazwę “Restauracja Pyszna”. My prowadzimy we Wrocławiu agencję SEO o nazwie Top Online, więc wpisaliśmy „Top Online - Agencja SEO Wrocław”.

2. Wybierz rodzaj działalności

Przy tworzeniu nowej wizytówki Google, po wpisaniu nazwy, na kolejnym ekranie zostaniemy poproszeni o wybranie rodzaju działalności.

Tutaj sprawa jest prosta: zaznaczamy, czy nasza firma to sklep online, sklep lokalny, czy usługi (jeśli np. prowadzimy sklep internetowy i oferujemy usługi na raz, to możemy zaznaczyć więcej niż 1 opcję!).

wizytówka Google Moja Firma - rodzaj działalności

3. Wybór kategorii działalności

Kolejny etap to wybór kategorii prowadzonej działalności. Google prosi tutaj o wybór kategorii „która najlepiej opisuje Twoją firmę”.

Kategorie te służą tylko i wyłącznie określeniu branży, jeśli nie możemy więc odnaleźć idealnie pasującej, to wybieramy nieco bardziej ogólną.

Warto wiedzieć

W przypadku sklepu internetowego przed wyborem kategorii działalności zostaniemy poproszeni najpierw o wskazanie witryny.

wizytówka Google Moja Firma - kategoria

Lista kategorii, spośród których możemy wybierać, pojawia się po rozpoczęciu wpisywania pierwszych liter:

wizytówka Google Moja Firma - kategoria 2

Kategoria działalności w wizytówce wpływa na widoczność na zapytania dotyczące usług oraz świadczących je miejsc.

Nie pomijamy więc tego etapu i nie wybieramy „byle czego”. Wybieramy kategorię najlepiej oddającą faktyczny profil działalności.

4. Wskaż lokalizację

W przypadku usług i sklepów internetowych w kolejnym kroku uzupełniamy obszar działalności.

wizytówka Google Moja Firma - gdzie obsługujesz klientów

To, co tutaj wybierzemy może mieć znaczenie dla widoczności i pozyskiwania Klientów. Nie warto więc zaznaczać obszaru większego niż faktycznie obsługiwany.

5. Dane kontaktowe

Kolejny etap to dodanie głównego telefonu kontaktowego do firmy oraz adresu strony internetowej (jeśli nie dodawaliśmy go wcześniej, w przypadku sklepu internetowego).

wizytówka Google Moja Firma - dane kontaktowe

Na tym etapie, Twoja wizytówka Google Moja Firma już istnieje. Nie będzie jednak widoczna w mapach, dopóki nie zostanie zweryfikowana.

6. Wybór preferencji

W kolejnym kroku akceptujemy regulamin usługi i możemy wybrać, czy chcemy otrzymywać od Google informacje i wskazówki dot. ulepszania profilu firmy.

Mamy także opcję wybrania, czy chcemy uczestniczyć w ankietach i programach pilotażowych nowych funkcji w ramach Google Moja Firma.

wizytówka Google Moja Firma - umieść firmę na mapie

7. Adres pocztowy do weryfikacji

Następne okno dotyczy ono weryfikacji – podajemy w nim nasz adres pocztowy (nie będzie on widoczny publicznie i służy tylko zweryfikowaniu, czy mamy prawo do zarządzania profilem firmy).

Najlepiej podać tutaj adres, pod którym zarejestrowana jest nasza działalność (pod warunkiem, że możemy tam fizycznie odbierać pocztę).

wizytówka Google Moja Firma - adres pocztowy

Dalej system Google automatycznie wybiera sposób, w jaki zweryfikuje naszą wizytówkę. Nie mamy nad tym kontroli.

Czasem wystarczy samo podanie adresu (w poprzednim etapie – wtedy od razu zostaniemy przeniesieni do pkt. 7), czasem dostaniemy jedną konkretną opcję, a czasem kilka do wyboru.

Szczegółowo o weryfikacji piszemy w następnym akapicie, poniżej instrukcji zakładania wizytówki.

8. Godziny otwarcia i wiadomości od Klientów

W kolejnym oknie zostaniemy poproszeni o wskazanie dni, w których czynna jest nasza firma oraz dodanie godzin otwarcia.

wizytówka Google Moja Firma - godziny otwarcia

9. Opis firmy

Następny etap to opis firmy.

Opis służy zarówno użytkownikom, jak i poprawianiu widoczności. Staramy się więc, by był maksymalnie przejrzysty i zwięzły, ale także informacyjny. Dobrą praktyką jest też wplecenie tutaj najważniejszych fraz kluczowych.

wizytówka Google Moja Firma - dodaj opis firmy

10. Zdjęcia

Kolejno możemy dodać zdjęcia firmy (lokalu, realizacji usług, produktów – w zasadzie, cokolwiek chcemy).

wizytówka Google Moja Firma - dodaj zdjęcia firmy

11. Potwierdzenie

Na tym etapie wizytówka Google jest gotowa. Możesz ją edytować, przed zakończeniem procesu weryfikacji nie będzie jednak widoczna w mapach ani wyszukiwarce.

wizytówka Google Moja Firma - zmiany po weryfikacji

Warto wiedzieć

W zależności od rodzaju działalności, jaką prowadzisz, poszczególne kroki zakładania wizytówki i ich kolejność mogą się nieco różnić

Weryfikacja wizytówki Google

Weryfikacja wizytówki Google Moja Firma może przebiegać na kilka sposobów:

  • poprzez telefon lub SMS z kodem weryfikacyjnym,
  • poprzez instrukcje wysłane na e-mail,
  • poprzez nagranie i przesłanie filmu werfikacyjnego,
  • poprzez rozmowę wideo z przedstawicielem działu pomocy,
  • poprzez przesłanie kodu weryfikacyjnego tradycyjną pocztą,
  • lub za pomocą metod natychmiastowych.

Od jakiegoś czasu o tym, które metody są dostępne, decyduje system Google.

Czasem konto będzie zweryfikowane od razu, czasem będzie miało dostępną tylko metodę mailową, czasem kilka metod, a w niektórych przypadkach wyłącznie weryfikację pocztą tradycyjną.

Nie mamy nad tym żadnej kontroli.

Zapamiętaj

Weryfikacja wizytówki nie jest na zawsze – Google może poprosić o ponowną weryfikację raz na jakiś czas, zdarza się to zwykle przy większych zmianach informacji o firmie.

Sposoby weryfikacji zmieniają się co jakiś czas, dokładne i aktualne informacje o nich znajdziesz zawsze na tej podstronie dokumentacji.

Weryfikacja przez telefon lub SMS

Weryfikacja przez telefon lub SMS jest bardzo prosta. Po jej wybraniu Google zadzwoni do Ciebie lub wyśle SMS-a z kodem, który trzeba wpisać w profilu.

W przypadku połączenia telefonicznego ważne jest, by odebrać osobiście. W przypadku odebrania telefonu przez system IVR (Interactive Voice Response) lub automat, w którym decydujemy o połączeniu przez wybór odpowiedniego numeru kod nie zostanie podany.

Weryfikacja przez adres e-mail

Weryfikacji mailowej nie trzeba chyba tłumaczyć: po prostu podajemy adres i dostajemy maila z kodem do wpisania w profilu.

Weryfikacja przez nagranie filmu

W przypadku wideo weryfikacyjnego karta w profilu poinformuje nas szczegółowo, jak nagrać i przesłać film, by uzyskać weryfikację.

W skrócie chodzi jednak o to, by nagrać wideo potwierdzające podaną lokalizację i szczegóły dotyczące firmy. Na przykład adres na budynku, szyld i wnętrze lokalu oraz wejście na zaplecze czy otworzenie kasy fiskalnej (żeby pokazać, że nie jesteśmy tylko klientem).

Po więcej informacji o tej metodzie i samym nagraniu wejdź na stronę pomocy, która opisuje weryfikację firmy za pomocą nagrania wideo.

Rozmowa wideo na żywo

W tym przypadku również: szczegóły dołączenia do wideorozmowy z pracownikiem przedstawi Ci karta w Google Moja Firma.

W trakcie rozmowy musimy z kolei pokazać te same elementy, co na nagraniu wideo:

  • bieżącą lokalizację (np. nazwę ulicy, czy firmy w pobliżu),
  • twoją firmę lub wyposażenie (np. sprzęt z logo firmy, wnętrze lokalu, narzędzia służące do wykonywania usług),
  • dowód zarządzania (np. obsługę punktu sprzedaży, wejście na zaplecze lub otworzenie siedziby firmy kluczem).

Weryfikacja pocztą tradycyjną

Przy weryfikacji pocztą tradycyjną, Google wyśle do nas fizyczny list z kodem weryfikacyjnym, który trzeba wpisać w weryfikacji wizytówki.

Czas od wybrania tej metody weryfikacji do przyjścia listu mieści się w większości przypadków w 14 dniach.

W trakcie weryfikacji tym sposobem nie należy zmieniać adresu, ani prosić o ponowne wysłanie kodu. Niezbędna jest też fizyczna możliwość odbierania poczty we wskazanej siedzibie firmy.

Weryfikacja natychmiastowa

W niektórych przypadkach Google może natychmiastowo potwierdzić, że dane konto użyte do założenie wizytówki firmy jest jej właścicielem.

Podstawą takiej weryfikacji jest posiadanie zweryfikowanej witryny firmowej w Google Search Console lub zweryfikowanie jej na tym samym koncie Google po założeniu wizytówki.

Warto wiedzieć

Posiadanie konta w Search Console na tym samym mailu co wizytówka nie gwarantuje natychmiastowej weryfikacji – Google decyduje się na tę metodę „w rzadkich przypadkach”.

Jak przyspieszyć weryfikację wizytówki Google Moja Firma?

Jeśli zależy Ci na możliwie szybkim zweryfikowaniu Twojej wizytówki Google, załóż ją na koncie Google, na którym masz już zweryfikowaną własność domeny w Google Search Console.

Jeśli z kolei nie masz jeszcze konta Search Console, zacznij od jego założenia i zweryfikowania w nim własności swojej strony.

Zrobienie tego nie daje 100% gwarancji, że całość pójdzie szybciej, ale sprawia, że Google ma możliwość zastosowania w przypadku Twojej firmy weryfikacji natychmiastowej.

W przypadku zakładania konta Google Moja Firma na adres mailowy niezwiązany z Search Console system na pewno tego nie zrobi.

Jak znaleźć wizytówkę Google Moja Firma

Dawniej Google Moja Firma była dostępna poprzez tzw. managera profilu, coś w rodzaju „panelu zarządzania”. Od listopada 2022 roku (SEO News: #143 oraz SEO News #56) panel ten został jednak przeniesiony bezpośrednio do wyników wyszukiwania.

Żeby go znaleźć, trzeba być zalogowanym na koncie, które zarządza wizytówką Google Moja Firma i wpisać w wyszukiwarce nazwę swojej firmy lub hasło „moja firma”.

zarządzanie wizytówką
Taki widok wizytówki powinien pojawić się u Ciebie po wpisaniu nazwy firmy lub hasła „moja firma”
zarządzanie wizytówkami
W naszym przypadku na „moja firma” pojawia się kilka wizytówek, bo z tego samego konta, na którym założona jest wizytówka Top Online mamy dostęp do kont niektórych z naszych klientów

Dostęp do zarządzania wizytówką możemy uzyskać też poprzez Google Maps. Wystarczy wejść w menu obok zdjęcia profilowego w mapach i wybrać „Menedżer Profilu Firmy”.

wizytówka w google maps

Kliknięcie przeniesie nas do strony wyników Google na frazie będącej nazwą naszej firmy w wizytówce (tej, którą pokazujemy na pierwszym screenshocie).

Jeśli nie możesz znaleźć swojej wizytówki przedstawionymi powyżej sposobami, zerknij na tę stronę pomocy: https://support.google.com/business/answer/145585?hl=pl.

Obsługa i konfiguracja wizytówki Google Moja Firma

Po zakończeniu procesu weryfikacji utworzona w Google wizytówka będzie już w pełni aktywna i widoczna w mapach. Wcześniej zyskasz jednak dostęp do kokpitu, w którym będziesz móc nią zarządzać. To z tego miejsca będziesz móc dodać dodatkowe dane, opublikować zdjęcia czy wpisy, odpowiedzieć na opinie czy sprawdzić statystyki. To z tego miejsca przeprowadzisz też optymalizację.

wizytówka Google Moja Firma - kokpit

Przyjrzyjmy się bliżej każdej z zakładek dostępnych w panelu.

Wpisy

W zakładce wpisy możesz dodać praktycznie dowolne informacje. Możesz zareklamować tutaj dodatkowo artykuł opublikowany ostatnio na swoim blogu, ofertę specjalną lub produkt. Możesz też utworzyć wydarzenie.

wizytówka Google Moja Firma - wpisy

Każdy utworzony w tym miejscu wpis pojawi się w zakładce “Informacje” oraz w mapach Google. Domyślnie wpisy są widoczne przez tydzień od dnia publikacji. Wyjątek stanowią wydarzenia oraz oferty, przy których ustawiamy datę wygaśnięcia.

Informacje

Zakładka “Informacje” to… podstawowe informacje o firmie (odkrywcze, prawda?). W tym miejscu możesz edytować wszystkie podstawowe dane dotyczące Twojej działalności. Stąd możesz je też aktualizować.

wizytówka Google Moja Firma - informacje

Statystyki

Statystyki to miejsce, w którym znajdziesz raporty dotyczące widoczności Twojej wizytówki. Zarówno fraz, na które wyświetla się Twoja firma, jak i ilości wyświetleń w mapach oraz wyszukiwarce. Tutaj sprawdzisz też, ile razy ktoś spróbował skontaktować się z firmą czy wyznaczył trasę dojazdu.

wizytówka Google Moja Firma - statystyki

Statystyki możemy przeglądać w ujęciu tygodniowym, miesięcznym lub kwartalnym.

Opinie

Wizytówka Google i opinie to elementy praktycznie nierozłączne. Z tego miejsca możesz odpowiadać na oceny i pytania swoich Klientów. To zakładka, o którą szczególnie dbamy (podobnie jak o Informacje).

wizytówka Google Moja Firma - opinie

Zdjęcia

Tutaj możesz dodać zdjęcia dotyczące Twojego biznesu, co zresztą polecamy zrobić.

wizytówka Google Moja Firma - zdjęcia

W wizytówce Google możesz dodać trzy rodzaje zdjęć: zdjęcie będące firmowym logo, zdjęcie na okładkę wizytówki, oraz zdjęcia firmowe. Te ostatnie pojawią się po prostu w profilu i mogą prezentować praktycznie wszystko. Od budynku, przez jego wnętrze, oferowane produkty czy zespół po realizację usługi.

Zalecana rozdzielczość zdjęć dodawanych do wizytówki firmy Google to 720 x 720 px (minimalna to 250 x 250 px). Co ciekawe, możesz dodać tutaj także krótkie, trwające do 30 sekund filmy, np. spoty reklamowe. Warto z tego skorzystać.

Użytkownicy

Zakładka użytkownicy pozwala udzielać dostępu do zarządzania wizytówką innym osobom, bez konieczności podawania danych do logowania konta Google. Jako właściciel możesz w tym miejscu dodać konta innych właścicieli, menedżerów lub menedżerów lokalizacji.

wizytówka Google Moja Firma - użytkownicy

Wystarczy kliknąć “Zaproś nowych użytkowników” i wpisać adres e-mail osoby, której chcesz udzielić dostępu, a następnie wybrać jej rolę, będącą jednocześnie poziomem uprawnień (Właściciel, Menedżer lub Menedżer lokalizacji).

Optymalizacja wizytówki Google - co w niej uwzględniamy?

Optymalizacja wizytówki Google nie jest skomplikowana. W praktyce jest to głównie zadbanie zaraz po jej założeniu o odpowiednie, szczegółowe uzupełnienie profilu i zawartych w nim informacji na temat firmy.

Poniżej przedstawiamy krótkie zestawienie tego, na co warto zwrócić szczególną uwagę.

Dane kontaktowe

Jeśli z Twoją firmą można skontaktować się również pod innymi numerami telefonów niż ten podany przy zakładaniu wizytówki, dodaj je w zakładce “Informacje”. W tym miejscu, jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, możesz uzupełnić także inne dane kontaktowe, choćby takie jak adres strony internetowej.

Zapamiętaj

Pamiętaj, że dane kontaktowe, które prezentuje wizytówka Google, powinny być spójne z tymi widocznymi na Twojej stronie internetowej.

Godziny otwarcia

Godziny otwarcia to jedna z najważniejszych informacji dla użytkowników. W przypadku biznesów stacjonarnych często jest to aspekt kluczowy, od którego zależy bezpośrednio pozyskanie Klientów. Warto je dodać i dbać później o ich aktualność. Ponownie, możesz to zrobić w zakładce “Informacje”.

Krótki opis firmy

Opis, który pozwala nam dodać wizytówka firmy Google, może liczyć 750 znaków. Z punktu widzenia użytkownika najważniejsze jest tutaj jednak pierwsze 250. Ten fragment będzie wyświetlany zawsze. Reszta będzie widoczna dopiero po kliknięciu opcji “Więcej”. Opis służy zarówno użytkownikom, jak i poprawianiu widoczności. Jeśli został pominięty przy tworzeniu wizytówki, to polecamy go uzupełnić.

wizytówka Google Moja Firma - dodawanie opisu firmy

W tym miejscu warto stworzyć maksymalnie zwięzły, zrozumiały, unikalny i prawdziwy opis działalności, w którym zawrzesz najważniejsze informacje o swojej działalności oraz główne słowa kluczowe. Nie przesadzaj jednak i nie “wrzucaj” w to miejsce wszelkich możliwych fraz. To w niczym nie pomoże.

Logo i zdjęcia

Klient kupuje oczami, niezależnie od branży. Zadbaj o to, by Twoja wizytówka Google Moja Firma po prostu dobrze się prezentowała. Dodaj nie tylko logo, ale także zdjęcie-okładkę swojej wizytówki. Wrzuć też zdjęcia pokazujące samą firmę, budynek z zewnątrz i wewnątrz, zespół, to jak pracujecie lub oferowane przez Was produkty.

wizytówka Google Moja Firma - zdjęcia

Zadbaj o to, by udostępniane przez Ciebie zdjęcia były ostre, estetyczne i spójne. Jeśli masz taką możliwość, możesz dodać też wirtualny spacer lub wspomniane już wcześniej krótkie filmiki. Każdy sposób na to, by pokazać się Klientowi, jest dobry.

Wybierz usługi

Dodanie usług świadczonych przez Twoją firmę to etap, który dawniej był elementem zakładania wizytówki. Aktualnie został on pominięty, co może sugerować, że nie jest już tak istotny. Mimo to, dodanie poszczególnych usług nadal może wpływać na widoczność na powiązane z nimi frazy. Warto więc je uzupełnić.

wizytówka Google Moja Firma - usługi

Co ważne, w przeciwieństwie do kategorii działalności, które wskazujemy na początku tworzenia wizytówki, tutaj istnieje już możliwość dodania elementów niestandardowych. Jeśli czegoś, co oferujesz, nie znajdziesz więc w usługach już zdefiniowanych, dodaj własne.

Aktualizacje informacji

Na koniec bardziej wskazówka na przyszłość niż faktyczny element optymalizacji. No, chyba że optymalizujesz wizytówkę, która istnieje już nieco dłużej.

Zapamiętaj

Dbaj o aktualność danych, które publikujesz w wizytówce Google!

Pamiętaj o tym. To jeden z najważniejszych elementów prowadzenia wizytówki Google Moja Firma. Wpływający zarówno na widoczność w mapach, jak i samo pozyskiwanie Klientów.

Wizytówka firmy Google i jej pozycja w wynikach wyszukiwania

Znaczenie poszczególnych elementów wpływających na pozycję wizytówki w wynikach jest dynamiczne. Zależy bowiem w dużej mierze od tego, gdzie znajduje się szukający.

Ze względu na to, najważniejszy czynnik wpływający na to, jaką pozycję w organicznych wynikach zajmie Twoja wizytówka Google, to zdecydowanie lokalizacja. Zarówno szukającego, jak i samej firmy. Zasada jest prosta: im bliżej szukanego miejsca, tym większa szansa na wyświetlenie go wyżej.

Przy dużej ilości firm, w dobieraniu wyników brane są pod uwagę także:

  • zgodność wyszukiwanej frazy z wynikiem,
  • ilość opinii i wartość ogólnej oceny,
  • wiek wizytówki,
  • aktualność danych oraz aktywność właściciela.

Najważniejszy czynnik, czyli lokalizacja, zostaje w trakcie prowadzenia wizytówki poza naszą kontrolą. Dla uzyskania jak najlepszej widoczności dbamy więc o aktualizacje informacji i zachęcanie Klientów do wystawiania opinii, a także odpowiadanie na nie. Warto dodawać też regularnie wpisy.

Jak prowadzić profil w mapach Google - wizytówka w praktyce

Optymalizacja wizytówki Google to jedno, a jej regularne prowadzenie — drugie. Założenie i wstępne zoptymalizowanie wizytówki nie wystarczy, by cieszyć się płynącymi z niej korzyściami. Do tego konieczne jej systematyczne prowadzenie swojej wizytówki. Podobnie jak profilu w mediach społecznościowych.

Poniżej prezentujemy kilka elementów, na które sami zwracamy szczególną uwagę.

Najważniejsze elementy prowadzenia wizytówki Google

Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, Twoja wizytówka Google Moja Firma powinna być zawsze aktualna. Wiemy, że już o tym pisaliśmy, ale warto zaznaczyć to jeszcze raz. Aktualizowane na bieżąco dane dotyczące godzin otwarcia, usług czy kontaktu odgrywają tutaj ogromną rolę. Co jakiś czas warto dodawać też zdjęcia czy wpisy.

Niezależnie od branży ważnym elementem każdej wizytówki jest też dbanie o opinie. Są one istotne dla widoczności wizytówki, ale, co często ważniejsze, wpływają też na to, jak odbierają Cię użytkownicy.

Dla niektórych z nich oceny Klientów są jednym z najważniejszych czynników w procesie decyzyjnym dotyczącym skorzystania, bądź nie, z usługi. Według statystyk pozytywne opinie mogą zwiększyć konwersję o ponad 200%!

Jak pozyskiwać opinie w wizytówce Google?

Co do zasady użytkownicy raczej nie dzielą się pozytywnymi opiniami. Przy niezadowoleniu z obsługi nie omieszkają jednak zostawić nam “negatywa”. Praktycznie wszędzie działa to tak samo, nieważne czy mówimy o sklepie internetowym, czy wizytówce Google.

Nie ma na co czekać, o opinie trzeba poprosić! Jak to zrobić? Opcji jest wiele.

Zacznijmy od tego, że link w formie “https://g.page/nazwa-firmy/review” przekierowuje bezpośrednio do okienka wystawiania opinii.

Czy widzisz już te możliwości? :)

Taki link możesz na przykład:

  • umieścić w mailu wysyłanym do Klienta wraz z podziękowaniem za zakup lub skorzystanie z usługi,
  • umieścić na swojej stronie internetowej wraz z zachętą w formie zwrotu Call to Action (CTA),
  • rozmieścić w swoim lokalu/sklepie/biurze lub na ulotkach pod postacią kodu QR,
  • dodać do stopki newslettera czy służbowego maila,
  • opublikować w swoich profilach w mediach społecznościowych.

O wystawienie opinii Klientów możesz też prosić osobiście, przy bezpośrednim kontakcie. Dopóki prośba nie będzie nachalna, to każdy sposób będzie tutaj dobry.

Jak radzić sobie z negatywnymi opiniami w wizytówce Google?

Nie ma się co oszukiwać, żadna znajdująca się w Google wizytówka nie jest nieskazitelna. No, chyba że mówimy o profilach posiadających wyłącznie sztuczne, kupione komentarze. Zawsze trafią się negatywne opinie, nie ma w tym nic złego. Mogą one nawet podnieść Twoją wiarygodność. Ważne jednak, by wiedzieć, jak sobie odpowiednio z nimi radzić.

Kluczową kwestią przy negatywnej opinii jest czas reakcji. Najlepiej jest odpowiedzieć nie później niż dobę po publikacji. Brak odpowiedzi może tutaj sprawić, że firma będzie wyglądać na niedbającą o zdanie swoich Klientów.

Radzenie sobie z negatywnymi opiniami można zasadniczo podzielić na dwie strategie:

  • niereagowanie, dzięki któremu nie dajemy negatywnym ocenom szansy na pojawianie się wyżej i bycie zauważanymi, ale możemy też wypaść na niedbających o zdanie Klientów,
  • odpowiadanie, dzięki któremu pokazujemy, że zależy nam na Kliencie, ale ryzykujemy podbiciem pozycji negatywnej opinii w wizytówce, co również może wypłynąć negatywnie na wizerunek.

Wybór strategii jest już kwestią indywidualną. Jeśli decydujemy się jednak odpowiadać, to najlepiej jest robić to nie później niż dobę po pojawieniu się oceny. Kluczową kwestią przy próbie wyjaśnienia negatywnej opinii jest bowiem czas reakcji.

Ważnym elementem przeciwdziałania szkodom, jakie mogą wyrządzić wizerunkowi firmy negatywne opinie, jest też reagowanie na oceny pozytywne. Dzięki temu będą one wyświetlać się wyżej.

Jak usunąć negatywne opinie z wizytówki Google Moja Firma?

Niestety, negatywnych opinii nie da się tak po prostu usunąć. Właściciel firmy (i jej wizytówki) nie ma nad tym praktycznie żadnej kontroli. Poza wyjaśnieniem sytuacji z samym oceniającym nas użytkownikiem, jedną opcją jest zgłoszenie opinii do Google. W ten sposób można pozbyć się m.in. spamu, obraźliwych treści i wszelkich przejawów nieuczciwej konkurencji oraz wszystkiego, co narusza regulamin serwisu.

Jak wysłać prośbę o usunięcie opinii? To proste, wystarczy zalogować się na swoje konto Google Moja Firma, wybrać opinię, którą chcesz zgłosić, a następnie kliknąć znajdujący się przy niej symbol trzech kropek i wybrać “Zgłoś nieodpowiednią treść”. Samo zgłoszenie trzeba odpowiednio uzasadnić.

Pamiętaj jednak, że prośby o usunięcie służą zgłaszaniu opinii łamiących zasady serwisu. Google nie usunie negatywnej oceny, tylko dlatego, że się z nią nie zgadzasz. Warto pamiętać też, że wysłanie zgłoszenia nie jest równoznaczne z jego pozytywnym rozpatrzeniem. Na odpowiedź prośby o usunięcie opinii czeka się zazwyczaj do kilku dni.

Jak publikować wpisy w wizytówce Google Moja Firma?

Na to, czy Twoja wizytówka Google będzie cieszyć się widocznością i zainteresowaniem użytkowników może wpływać też regularne zamieszczanie w niej postów. Google Moja Firma pozwala publikować wpisy w czterech kategoriach: produkt, wydarzenie, nowość, oferta. To świetny sposób na dodatkową promocję.

We wpisach możesz przekazywać wiele różnych informacji, możesz choćby:

  • promować wpisy opublikowane ostatnio na blogu,
  • informować o promocjach cenowych,
  • informować o akcjach promocyjnych,
  • reklamować organizowane wydarzenia,
  • promować nowy asortyment w sklepie,
  • chwalić się ostatnimi realizacjami usług i opiniami.

Dla skuteczności wpisów warto zadbać o to, by ich treść była maksymalnie rzeczowa i zwięzła. Co prawda możesz tutaj wykorzystać 1650 znaków, ale Google rekomenduje nieprzekraczanie 300. Sam tekst powinien być też zoptymalizowany pod kątem SEO.

Jak umieścić nowy wpis? To proste. Klikamy “Dodaj wpis”, uzupełniamy poszczególne elementy naszego postu, dodajemy przycisk (czyli akcję, jaką będzie mógł przy danym wpisie wykonać użytkownik) i klikamy “Opublikuj”.

wizytówka Google Moja Firma - dodaj wpis

Jak usunąć wizytówkę Google Moja Firma?

Jeśli z jakiegoś powodu chcesz usunąć swoją wizytówkę Google, to możesz to zrobić z poziomu kokpitu Google Moja Firma.

W celu usunięcia wizytówki Google:

  1. Zaloguj się do konta, na którym jest założona wizytówka i przejdź do niej.
  2. Wejdź w zakładkę "Informacje" i kliknij na "Oznacz swoją firmę jako zamkniętą w Google".
  3. Wybierz czy chcesz oznaczyć firmę jako zamkniętą na stałe, czy usunąć wizytówkę (patrz niżej!).

Opcja "Oznacz firmę jako zamkniętą na stałe" sprawi, że Twoja wizytówka straci większość widoczności i stanie się praktycznie niewidoczna w wynikach Google. Będzie jednak nadal istnieć, a przy podaniu dokładnego adresu lub przeglądaniu map będzie można ją odnaleźć. Plusem takiego rozwiązania jest możliwość przywrócenia wizytówki.

wizytówka Google Moja Firma - usunięcie wizytówki

Opcja "Usuń wizytówkę" nie sprawi, że Twoja firma zniknie z map. W ten sposób usuniesz jedynie swój dostęp do wizytówki i możliwość jej edycji. Miejsce pozostanie widoczne bez zmian, znikną jedynie dodane przez Ciebie treści, takie jak zdjęcia czy wpisy. Odzyskanie możliwości zarządzania miejscem będzie z kolei wymagać powtórnego przejścia weryfikacji.

Podsumowując

Jak widać, zarówno założenie, jak i optymalizacja czy późniejsze prowadzenie firmowej wizytówki nie stanowią dużego wyzwania. Sama wizytówka Google jest z kolei w pełni darmowa, pozwala zdobywać widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania i jest dzięki temu dodatkowym źródłem ruchu. Co więcej, odpowiednio wykorzystana, może nieść ze sobą także wiele innych korzyści, choćby w kwestii zaufania potencjalnych Klientów czy wizerunku marki.

Zdecydowanie warto ją prowadzić, szczególnie jeśli nie działasz globalnie i interesują Cię przede wszystkim Klienci z określonego obszaru czy miasta. Wówczas jest to dosłownie must-have.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest Wizytówka firmy w Google
  • Jak założyć i jak zoptymalizować profil swojej firmy w GMF
  • Jak prowadzić swoją wizytówkę firmy w Google

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.9 / 5

Liczba ocen: 10

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc