Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #56 - nowe funkcje Google, słabnące linki i bug rozszerzeń

08-11-2022

SEO News #56 - nowe funkcje Google, słabnące linki i bug rozszerzeń

Google dodaje do wyszukiwarki nowe funkcje zakupowe, które mają ułatwić użytkownikom znajdowanie dobrych okazji.

SEO News #56 - nowe funkcje Google, słabnące linki i bug rozszerzeń - SEO blog

Google dodaje nowe funkcje dotyczące cen i okazji zakupowych. Z Q&A na brighton SEO dowiadujemy się, że linki w SEO stracą mocno na znaczeniu. Pojawiła się też dość dziwna notka o błędzie rozszerzeń. Poza tym: profil GMF w wyszukiwarce, raport zdjęć GMF wycofany, frazy w opiniach vs local SEO i Lens na głównej stronie Google.

1. Google dodaje nowe funkcje zakupowe

Z okazji nadchodzącego Black Friday, a razem z nim świątecznego sezonu zakupowego Google dodaje do wyszukiwarki trzy nowe funkcje:

  1. Oznaczenia promocji cenowej w wynikach i “wycinanie kuponów” - w Google pojawi się nowa etykietka “Oferty specjalnej”, które będzie dodawana tam, gdzie wyszukiwarka odnajdzie aktywną promocję cenową z kodem rabatowym. Sam kod będzie z kolei wyświetlany po kliknięciu na wynik - w okienku oznaczonym przerywaną linią.
  2. oznaczenie promocji i wycinanie kuponów w Google
    Źródło: blog.google

    Kupon będzie można skopiować kliknięciem, a sama funkcja ma być próbą ułatwienia użytkownikom znajdowania działających kodów rabatowych.

  3. Nowa sekcja dla okazji cenowych - w wynikach dotyczących zakupów poszczególnych produktów mają zacząć pojawiać się sekcje “Okazji”. Będą w nich zestawiane ze sobą zbiory promocyjnych i przecenionych ofert pasujących do zapytania z różnych miejsc w sieci.
  4. nowa sekcja dla okazji cenowych w Google
    Źródło: blog.google

    Według Google funkcja ta ma ułatwiać poszukiwanie i porównywanie ze sobą okazji, a także przyśpieszać zakupowy research.

  5. Porównywarka cenowa wewnątrz wyników - ciężko nazwać to inaczej. W Google pojawi się funkcja, która będzie porównywać ceny danego produktu w różnych miejscach w sieci. Poza tym będzie też prezentować dane odnośnie do kształtowania się cen na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy.
  6. porównywarka cenowa w Google
    Źródło: blog.google

    W tym wypadku celem jest większa przejrzystość i dostarczenie realnych informacji o cenach już na poziomie wyszukiwarki. W pewnym zakresie jest to też przeciwdziałanie fałszywym promocjom cenowym.

    Oficjalny wpis na temat nowych funkcji znajdziesz na blogu Google.

2. Linki będą w SEO coraz mniej ważne

Google opublikowało kolejny odcinek swojego podcastu Search Off The Record, który tym razem jest dość nietypowy. To nagranie sesji Q&A przeprowadzonej w trakcie konferencji brightonSEO. W jej trakcie John Mueller wypowiedział się na temat linków zwrotnych w SEO.

W swoich słowach John wyraźnie stwierdził, że Google będzie z czasem obniżać “wagę” linków w dobieraniu stron do rankingu. W miarę jak algorytmy będą coraz to lepiej rozpoznawać znaczenie treści i jej kontekstu, backlinki będą stawać się coraz mniej ważne. Docelowo: o wiele mniej ważne niż dzisiaj.

Co ciekawe, 8 lat temu mówił o tym inny pracownik Google - Matt Cuts, w tym filmiku: Will backlinks lose their importance in ranking? (zresztą również będącym odpowiedzią na pytanie). Od 2014 w kwestii linków pozycjonowanie zmieniło się już nie mało, a przywołana tutaj wypowiedź to wyraźny sygnał, że zmieni się jeszcze bardziej.

Jeśli chcesz posłuchać Q&A, zostawiam link: LIVE Q&A from brightonSEO. Przywołana wypowiedź Johna Muellera zaczyna się w około 13:50.

3. Bug funkcji wyników, możliwe straty w widoczności!

Na stronie pomocy dotyczącej anomalii danych w Search Console pojawiła się krótka notka mówiąca o naprawieniu błędu w raportach Skuteczności. Bug wpływał na “niektóre funkcje wyników, takie jak Najważniejsze wiadomości, co było zauważalne głównie około 18 i 19 października”.

informacja od Google dot. bugu w raporcie Skuteczność w Search Console
Źródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453

Zdecydowanie nie jest to notka standardowa. Uwagę zwraca też wyjątkowy brak konkretów. Nie ma w niej mowy o tym, że problem dotyczy tylko raportowania. Jest za to informacja o tym, że wdrożenie łatki zajmie aż tydzień.

Czy był to bug, który realnie wpłynął na wyniki? Zdecydowanie jest to możliwe. Sama notka to jednak dosłownie dwa zdania, i to w dodatku nieco wymijające - ciężko więc stwierdzić. Polecamy przejrzeć raporty.

4. Menu profilu GMF w wyszukiwarce

Google przenosi do wyszukiwarki funkcje dla właścicieli profili Google Moja Firma (manager profilu). Od teraz, jeśli tylko jesteście zalogowani do konta Google, które zarządza profilem w mapach, możecie zarządzać nim z wyszukiwarki. Wystarczy wpisać nazwę biznesu lub “moja firma”.

menu profilu Google Moja Firma w wyszukiwarce

Wśród ikon widocznych w wyszukiwarce dostępne są skróty do właściwie wszystkich opcji zarządzania biznesem. To kolejny dodatek integrujący ze sobą jeszcze mocniej usługi Google. Bardzo podobny zresztą do opublikowanego jakiś czas temu Search Console w wynikach wyszukiwania.

5. Statystyki zdjęć zostaną usunięte z GMF

Wiadomość powiązana z powyższym newsem. Raporty dotyczące zdjęć w profilach Google Moja Firma nie zostaną przeniesione do nowego panelu zarządzania profilem w wyszukiwarce. Statystyki zdjęć nie będą też dostępne w nowej zakładce Skuteczności. Dane te po prostu przestaną być prezentowane.

informacja o usunięciu statystyk zdjęć w Google Moja Firma
Źródło: twitter.com/JoyanneHawkins/status/1586017790498332674

6. Czy tekst w opiniach GMF wpływa na pozycję na frazy lokalne?

Agencja pozycjonowania lokalnego Sterling Sky przetestowała wpływ występowania słów kluczowych w recenzjach Google Maps na miejsca zajmowane przez biznes w wynikach na te słowa. Jak się okazuje: związku najprawdopodobniej nie ma.

test wpływu opinii w Google Moja Firma na SEO lokalne test wpływu opinii w Google Moja Firma na SEO lokalne
Źródło: sterlingsky.ca/does-the-text-of-a-google-review-affect-map-pack-rankings/

Badanie zdecydowanie nie było szeroko zakrojone, bo dotyczyło tylko jednej wizytówki, należącej do farmy choinek. Ta nie prowadziła jednak żadnych działań SEO - w kwestii kształtowania się wyników była więc czystą kartą.

Na grafikach wyżej widać jak kształtowały się pozycje w lokalnych wynikach przed dodaniem opinii zawierających słowa kluczowe i miesiąc po. Efektu brak, a w niektórych miejscach pozycja nawet spadła.

7. Przycisk Google Lens na głównej stronie wyszukiwarki

Na koniec mały-duży news: Google dodało do swojej strony głównej przycisk Google Lens. Był on co prawda już od dłuższej chwili obecny w wersji mobilnej wyszukiwarki, teraz pojawił się jednak także w wersji desktop.

przycisk Google Lens na stronie głównej Google
Źródło: twitter.com/rajanpatel/status/1587489793394372610

Zmianę tę ogłosił na Twitterze 1 listopada Rajan Patel - VP of Engineering w Google. Napisał on “Strona główna wyszukiwarki nie zmienia się często - ale dzisiaj się zmieniła. (...) Od dzisiaj możesz łatwo szukać wizualnie także na komputerze”.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Link baiting - strategia pozyskiwania linków naturalnych
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 28-11-2022
Link baiting - strategia pozyskiwania linków naturalnych - SEO blog
SEO Samodzielni
Google Discover - odkryj kolejny sposób na ruch
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 14-11-2022
Google Discover - odkryj kolejny sposób na ruch - SEO blog
SEO Samodzielni
Pillar page - organizacja treści z myślą o SEO
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 31-10-2022
Pillar page - organizacja treści z myślą o SEO - SEO blog