Google dodaje nowe funkcje dotyczące cen i okazji zakupowych. Z Q&A na brighton SEO dowiadujemy się, że linki w SEO stracą mocno na znaczeniu. Pojawiła się też dość dziwna notka o błędzie rozszerzeń. Poza tym: profil GMF w wyszukiwarce, raport zdjęć GMF wycofany, frazy w opiniach vs local SEO i Lens na głównej stronie Google.
1. Google dodaje nowe funkcje zakupowe
Z okazji nadchodzącego Black Friday, a razem z nim świątecznego sezonu zakupowego Google dodaje do wyszukiwarki trzy nowe funkcje:
- Oznaczenia promocji cenowej w wynikach i “wycinanie kuponów” - w Google pojawi się nowa etykietka “Oferty specjalnej”, które będzie dodawana tam, gdzie wyszukiwarka odnajdzie aktywną promocję cenową z kodem rabatowym. Sam kod będzie z kolei wyświetlany po kliknięciu na wynik - w okienku oznaczonym przerywaną linią.
- Nowa sekcja dla okazji cenowych - w wynikach dotyczących zakupów poszczególnych produktów mają zacząć pojawiać się sekcje “Okazji”. Będą w nich zestawiane ze sobą zbiory promocyjnych i przecenionych ofert pasujących do zapytania z różnych miejsc w sieci.
- Porównywarka cenowa wewnątrz wyników - ciężko nazwać to inaczej. W Google pojawi się funkcja, która będzie porównywać ceny danego produktu w różnych miejscach w sieci. Poza tym będzie też prezentować dane odnośnie do kształtowania się cen na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy.
Kupon będzie można skopiować kliknięciem, a sama funkcja ma być próbą ułatwienia użytkownikom znajdowania działających kodów rabatowych.
Według Google funkcja ta ma ułatwiać poszukiwanie i porównywanie ze sobą okazji, a także przyśpieszać zakupowy research.
W tym wypadku celem jest większa przejrzystość i dostarczenie realnych informacji o cenach już na poziomie wyszukiwarki. W pewnym zakresie jest to też przeciwdziałanie fałszywym promocjom cenowym.
Oficjalny wpis na temat nowych funkcji znajdziesz na blogu Google.
2. Linki będą w SEO coraz mniej ważne
Google opublikowało kolejny odcinek swojego podcastu Search Off The Record, który tym razem jest dość nietypowy. To nagranie sesji Q&A przeprowadzonej w trakcie konferencji brightonSEO. W jej trakcie John Mueller wypowiedział się na temat linków zwrotnych w SEO.
W swoich słowach John wyraźnie stwierdził, że Google będzie z czasem obniżać “wagę” linków w dobieraniu stron do rankingu. W miarę jak algorytmy będą coraz to lepiej rozpoznawać znaczenie treści i jej kontekstu, backlinki będą stawać się coraz mniej ważne. Docelowo: o wiele mniej ważne niż dzisiaj.
Co ciekawe, 8 lat temu mówił o tym inny pracownik Google - Matt Cuts, w tym filmiku: Will backlinks lose their importance in ranking? (zresztą również będącym odpowiedzią na pytanie). Od 2014 w kwestii linków pozycjonowanie zmieniło się już nie mało, a przywołana tutaj wypowiedź to wyraźny sygnał, że zmieni się jeszcze bardziej.
Jeśli chcesz posłuchać Q&A, zostawiam link: LIVE Q&A from brightonSEO. Przywołana wypowiedź Johna Muellera zaczyna się w około 13:50.
3. Bug funkcji wyników, możliwe straty w widoczności!
Na stronie pomocy dotyczącej anomalii danych w Search Console pojawiła się krótka notka mówiąca o naprawieniu błędu w raportach Skuteczności. Bug wpływał na “niektóre funkcje wyników, takie jak Najważniejsze wiadomości, co było zauważalne głównie około 18 i 19 października”.
Zdecydowanie nie jest to notka standardowa. Uwagę zwraca też wyjątkowy brak konkretów. Nie ma w niej mowy o tym, że problem dotyczy tylko raportowania. Jest za to informacja o tym, że wdrożenie łatki zajmie aż tydzień.
Czy był to bug, który realnie wpłynął na wyniki? Zdecydowanie jest to możliwe. Sama notka to jednak dosłownie dwa zdania, i to w dodatku nieco wymijające - ciężko więc stwierdzić. Polecamy przejrzeć raporty.
4. Menu profilu GMF w wyszukiwarce
Google przenosi do wyszukiwarki funkcje dla właścicieli profili Google Moja Firma (manager profilu). Od teraz, jeśli tylko jesteście zalogowani do konta Google, które zarządza profilem w mapach, możecie zarządzać nim z wyszukiwarki. Wystarczy wpisać nazwę biznesu lub “moja firma”.
Wśród ikon widocznych w wyszukiwarce dostępne są skróty do właściwie wszystkich opcji zarządzania biznesem. To kolejny dodatek integrujący ze sobą jeszcze mocniej usługi Google. Bardzo podobny zresztą do opublikowanego jakiś czas temu Search Console w wynikach wyszukiwania.
5. Statystyki zdjęć zostaną usunięte z GMF
Wiadomość powiązana z powyższym newsem. Raporty dotyczące zdjęć w profilach Google Moja Firma nie zostaną przeniesione do nowego panelu zarządzania profilem w wyszukiwarce. Statystyki zdjęć nie będą też dostępne w nowej zakładce Skuteczności. Dane te po prostu przestaną być prezentowane.
6. Czy tekst w opiniach GMF wpływa na pozycję na frazy lokalne?
Agencja pozycjonowania lokalnego Sterling Sky przetestowała wpływ występowania słów kluczowych w recenzjach Google Maps na miejsca zajmowane przez biznes w wynikach na te słowa. Jak się okazuje: związku najprawdopodobniej nie ma.
Badanie zdecydowanie nie było szeroko zakrojone, bo dotyczyło tylko jednej wizytówki, należącej do farmy choinek. Ta nie prowadziła jednak żadnych działań SEO - w kwestii kształtowania się wyników była więc czystą kartą.
Na grafikach wyżej widać jak kształtowały się pozycje w lokalnych wynikach przed dodaniem opinii zawierających słowa kluczowe i miesiąc po. Efektu brak, a w niektórych miejscach pozycja nawet spadła.
7. Przycisk Google Lens na głównej stronie wyszukiwarki
Na koniec mały-duży news: Google dodało do swojej strony głównej przycisk Google Lens. Był on co prawda już od dłuższej chwili obecny w wersji mobilnej wyszukiwarki, teraz pojawił się jednak także w wersji desktop.
Zmianę tę ogłosił na Twitterze 1 listopada Rajan Patel - VP of Engineering w Google. Napisał on “Strona główna wyszukiwarki nie zmienia się często - ale dzisiaj się zmieniła. (...) Od dzisiaj możesz łatwo szukać wizualnie także na komputerze”.