Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #56 - nowe funkcje Google, słabnące linki i bug rozszerzeń

08-11-2022

SEO News #56 - nowe funkcje Google, słabnące linki i bug rozszerzeń

Google dodaje do wyszukiwarki nowe funkcje zakupowe, które mają ułatwić użytkownikom znajdowanie dobrych okazji.

SEO News #56 - nowe funkcje Google, słabnące linki i bug rozszerzeń - SEO blog

Google dodaje nowe funkcje dotyczące cen i okazji zakupowych. Z Q&A na brighton SEO dowiadujemy się, że linki w SEO stracą mocno na znaczeniu. Pojawiła się też dość dziwna notka o błędzie rozszerzeń. Poza tym: profil GMF w wyszukiwarce, raport zdjęć GMF wycofany, frazy w opiniach vs local SEO i Lens na głównej stronie Google.

1. Google dodaje nowe funkcje zakupowe

Z okazji nadchodzącego Black Friday, a razem z nim świątecznego sezonu zakupowego Google dodaje do wyszukiwarki trzy nowe funkcje:

  1. Oznaczenia promocji cenowej w wynikach i “wycinanie kuponów” - w Google pojawi się nowa etykietka “Oferty specjalnej”, które będzie dodawana tam, gdzie wyszukiwarka odnajdzie aktywną promocję cenową z kodem rabatowym. Sam kod będzie z kolei wyświetlany po kliknięciu na wynik - w okienku oznaczonym przerywaną linią.
  2. oznaczenie promocji i wycinanie kuponów w Google
    Źródło: blog.google

    Kupon będzie można skopiować kliknięciem, a sama funkcja ma być próbą ułatwienia użytkownikom znajdowania działających kodów rabatowych.

  3. Nowa sekcja dla okazji cenowych - w wynikach dotyczących zakupów poszczególnych produktów mają zacząć pojawiać się sekcje “Okazji”. Będą w nich zestawiane ze sobą zbiory promocyjnych i przecenionych ofert pasujących do zapytania z różnych miejsc w sieci.
  4. nowa sekcja dla okazji cenowych w Google
    Źródło: blog.google

    Według Google funkcja ta ma ułatwiać poszukiwanie i porównywanie ze sobą okazji, a także przyśpieszać zakupowy research.

  5. Porównywarka cenowa wewnątrz wyników - ciężko nazwać to inaczej. W Google pojawi się funkcja, która będzie porównywać ceny danego produktu w różnych miejscach w sieci. Poza tym będzie też prezentować dane odnośnie do kształtowania się cen na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy.
  6. porównywarka cenowa w Google
    Źródło: blog.google

    W tym wypadku celem jest większa przejrzystość i dostarczenie realnych informacji o cenach już na poziomie wyszukiwarki. W pewnym zakresie jest to też przeciwdziałanie fałszywym promocjom cenowym.

    Oficjalny wpis na temat nowych funkcji znajdziesz na blogu Google.

2. Linki będą w SEO coraz mniej ważne

Google opublikowało kolejny odcinek swojego podcastu Search Off The Record, który tym razem jest dość nietypowy. To nagranie sesji Q&A przeprowadzonej w trakcie konferencji brightonSEO. W jej trakcie John Mueller wypowiedział się na temat linków zwrotnych w SEO.

W swoich słowach John wyraźnie stwierdził, że Google będzie z czasem obniżać “wagę” linków w dobieraniu stron do rankingu. W miarę jak algorytmy będą coraz to lepiej rozpoznawać znaczenie treści i jej kontekstu, backlinki będą stawać się coraz mniej ważne. Docelowo: o wiele mniej ważne niż dzisiaj.

Co ciekawe, 8 lat temu mówił o tym inny pracownik Google - Matt Cuts, w tym filmiku: Will backlinks lose their importance in ranking? (zresztą również będącym odpowiedzią na pytanie). Od 2014 w kwestii linków pozycjonowanie zmieniło się już nie mało, a przywołana tutaj wypowiedź to wyraźny sygnał, że zmieni się jeszcze bardziej.

Jeśli chcesz posłuchać Q&A, zostawiam link: LIVE Q&A from brightonSEO. Przywołana wypowiedź Johna Muellera zaczyna się w około 13:50.

3. Bug funkcji wyników, możliwe straty w widoczności!

Na stronie pomocy dotyczącej anomalii danych w Search Console pojawiła się krótka notka mówiąca o naprawieniu błędu w raportach Skuteczności. Bug wpływał na “niektóre funkcje wyników, takie jak Najważniejsze wiadomości, co było zauważalne głównie około 18 i 19 października”.

informacja od Google dot. bugu w raporcie Skuteczność w Search Console
Źródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453

Zdecydowanie nie jest to notka standardowa. Uwagę zwraca też wyjątkowy brak konkretów. Nie ma w niej mowy o tym, że problem dotyczy tylko raportowania. Jest za to informacja o tym, że wdrożenie łatki zajmie aż tydzień.

Czy był to bug, który realnie wpłynął na wyniki? Zdecydowanie jest to możliwe. Sama notka to jednak dosłownie dwa zdania, i to w dodatku nieco wymijające - ciężko więc stwierdzić. Polecamy przejrzeć raporty.

4. Menu profilu GMF w wyszukiwarce

Google przenosi do wyszukiwarki funkcje dla właścicieli profili Google Moja Firma (manager profilu). Od teraz, jeśli tylko jesteście zalogowani do konta Google, które zarządza profilem w mapach, możecie zarządzać nim z wyszukiwarki. Wystarczy wpisać nazwę biznesu lub “moja firma”.

menu profilu Google Moja Firma w wyszukiwarce

Wśród ikon widocznych w wyszukiwarce dostępne są skróty do właściwie wszystkich opcji zarządzania biznesem. To kolejny dodatek integrujący ze sobą jeszcze mocniej usługi Google. Bardzo podobny zresztą do opublikowanego jakiś czas temu Search Console w wynikach wyszukiwania.

5. Statystyki zdjęć zostaną usunięte z GMF

Wiadomość powiązana z powyższym newsem. Raporty dotyczące zdjęć w profilach Google Moja Firma nie zostaną przeniesione do nowego panelu zarządzania profilem w wyszukiwarce. Statystyki zdjęć nie będą też dostępne w nowej zakładce Skuteczności. Dane te po prostu przestaną być prezentowane.

informacja o usunięciu statystyk zdjęć w Google Moja Firma
Źródło: twitter.com/JoyanneHawkins/status/1586017790498332674

6. Czy tekst w opiniach GMF wpływa na pozycję na frazy lokalne?

Agencja pozycjonowania lokalnego Sterling Sky przetestowała wpływ występowania słów kluczowych w recenzjach Google Maps na miejsca zajmowane przez biznes w wynikach na te słowa. Jak się okazuje: związku najprawdopodobniej nie ma.

test wpływu opinii w Google Moja Firma na SEO lokalne test wpływu opinii w Google Moja Firma na SEO lokalne
Źródło: sterlingsky.ca/does-the-text-of-a-google-review-affect-map-pack-rankings/

Badanie zdecydowanie nie było szeroko zakrojone, bo dotyczyło tylko jednej wizytówki, należącej do farmy choinek. Ta nie prowadziła jednak żadnych działań SEO - w kwestii kształtowania się wyników była więc czystą kartą.

Na grafikach wyżej widać jak kształtowały się pozycje w lokalnych wynikach przed dodaniem opinii zawierających słowa kluczowe i miesiąc po. Efektu brak, a w niektórych miejscach pozycja nawet spadła.

7. Przycisk Google Lens na głównej stronie wyszukiwarki

Na koniec mały-duży news: Google dodało do swojej strony głównej przycisk Google Lens. Był on co prawda już od dłuższej chwili obecny w wersji mobilnej wyszukiwarki, teraz pojawił się jednak także w wersji desktop.

przycisk Google Lens na stronie głównej Google
Źródło: twitter.com/rajanpatel/status/1587489793394372610

Zmianę tę ogłosił na Twitterze 1 listopada Rajan Patel - VP of Engineering w Google. Napisał on “Strona główna wyszukiwarki nie zmienia się często - ale dzisiaj się zmieniła. (...) Od dzisiaj możesz łatwo szukać wizualnie także na komputerze”.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.79 / 5

Liczba ocen: 28

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc