Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Google Search Console - poradnik

29-11-2021

Google Search Console - poradnik

Google Search Console to podstawowe narzędzie w pracy nad każdą stroną internetową i niezbędne w SEO. Nasz poradnik pomoże Ci się w nim odnaleźć!

Google Search Console - poradnik - SEO blog

Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) to darmowa platforma dla właścicieli stron internetowych. To rozbudowane narzędzie pozwalające m.in. sprawdzać widoczność witryny, analizować statystyki dotyczące ruchu oraz wychwytywać błędy w optymalizacji. Niezależnie od tego, czy posiadasz własną stronę lub sklep, jesteś webmasterem, marketerem, specjalistą SEO czy web developerem, Search Console po prostu Ci się przyda. W tej części Akademii SEO Samodzielni dowiesz się, jak korzystać z Google Search Console i poznasz wszystkie funkcje tego narzędzia.

Spis treści:

  1. Dodanie strony do Google Search Console – co będzie potrzebne?
  2. Dodawanie strony do Google Search Console krok po kroku:
  3. Jak zacząć pracę z Google Search Console?
  4. Interfejs i funkcje Google Search Console
  5. Podstawowe elementy Search Console
  6. Indeksacja w Search Console, czyli zakładka Indeks
  7. Eksperymenty i personalizacja
  8. Bezpieczeństwo i ręczne działania
  9. Starsze narzędzia i raporty
  10. Linki
  11. Ustawienia
  12. Google Search Console w praktyce
  13. Jak sprawdzić w Google Search Console, które podstrony serwisu mają najwięcej ruchu?
  14. Jak sprawdzić średni CTR i średnią pozycję całej strony?
  15. Jak znaleźć frazy o największym CTR?
  16. Jak sprawdzić, które podstrony mają najwyższe / najniższe pozycje?
  17. Sprawdzanie wzrostów i spadków w rankingu
  18. Jak znaleźć słowa kluczowe, które generują najwięcej ruchu na stronie?
  19. Jak porównać ze sobą wyniki wersji mobilnej i desktopowej?
  20. Jak sprawdzić ile podstron zostało zindeksowanych
  21. Jak sprawdzić usability wersji mobilnej strony
  22. Czy nasza strona działa wystarczająco szybko?
  23. Jak sprawdzić ile linków zewnętrznych i wewnętrznych ma strona?
  24. Który adres URL jest linkowany najczęściej?
  25. Jakie strony linkują do naszej witryny?
  26. Z jakiego anchor tekstu linkują do nas inne strony?
  27. Które adresy URL mają najwięcej linków wewnętrznych?
  28. Jak zweryfikować poprawność wdrożenia AMP i naprawić błędy?
  29. Jak sprawdzić, czy Google odczytuje poprawnie dane strukturalne?
  30. Podsumowanie i wskazówka na koniec

Dodanie strony do Google Search Console – co będzie potrzebne?

By dodanie strony do Google Search Console było możliwe, musisz posiadać konto Google. Może to być konto Gmail lub konto powiązane (np. firmowy e-mail). To ono będzie podstawą dostępu do panelu Twojej strony.

Jeśli nie posiadasz konta Gmail, załóż je tutaj. Dobra rada: jeśli prowadzisz stronę swojej firmy, nie używaj w Google Search Console prywatnego konta Google. Załóż drugie konto, specjalnie dla firmy lub wyłącznie do zarządzania stroną. Dzięki temu wszystko będzie uporządkowane, a Tobie łatwiej będzie zarządzać biznesem.

Dodawanie strony do Google Search Console krok po kroku:

Dodawanie strony do Google Search Console zaczynamy od przejścia na stronę narzędzia. Przejdź na stronę Google Search Console i kliknij „Rozpocznij”. Zaloguj się do swojego konta Google, po zalogowaniu się powinien wyświetlić się taki ekran:

jak dodać stronę do google search console

Jeśli zamiast wyświetlenia się tego ekranu nastąpi przekierowanie do narzędzia, oznacza to, że Twoja strona została już dodana oraz zweryfikowana. W takiej sytuacji możesz już korzystać z konsoli lub dodać kolejną stronę i przejść do dalszej części artykułu. Jeżeli jednak Twoje GSC wymaga podpięcia, to przejdziemy przez ten proces krok po kroku.

1. Dodaj stronę do Google Search Console

Jeśli masz już dostęp do narzędzia, ale chcesz dodać kolejną stronę, kliknij na pierwszą strzałkę w menu po lewej stronie ekranu. Wyświetli się lista dodanych witryn wraz z przyciskiem "Dodaj usługę".

Po wybraniu tej opcji narzędzie przekieruje Cię do okna wyboru typu usługi. Jeśli to Twoja pierwsza strona dodawana na tym koncie, to będzie to pierwszy ekran, jaki zobaczysz.

jak dodać stronę do google search console

Do wyboru masz dodanie strony do Google za pomocą domeny lub prefiksu adresu URL.

  • Domena – w tym wariancie musisz podać tylko nazwę domeny (np. example.com). Metoda ta pozwala uzyskać dostęp do całej historii domeny, ale nie pozwala na połączenie konsoli z Google Analytics. Takie zgłoszenie strony do Google wymaga weryfikacji poprzez konfigurację DNS.
  • Prefiks Adresu URL – w tym wariancie musisz podać pełną nazwę domeny wyświetlaną w przeglądarce. Będzie to przykładowo https://example.com lub https://www.example.com. Przy tej metodzie nie będzie problemu z połączeniem Google Analytics, dostępne będzie także kilka różnych metod weryfikacji. Dodanie strony do Google za pomocą prefiksu nie zawsze pozwala jednak uzyskać pełne dane historyczne domeny, np. jeśli funkcjonowała dawniej pod HTTP.

Jeśli chcesz uzyskać pełne dane historyczne, skorzystaj z obu metod, a przy dodawaniu za pomocą prefiksu URL podaj wszystkie kombinacje adresu swojej domeny (HTTP/HTTPS, z "www" i bez).

2. Weryfikacja strony w Google Search Console

Po wpisaniu adresów lub domeny i przejściu dalej rozpoczniesz procedurę weryfikacji własności witryny. Na tym etapie będziesz musieć potwierdzić, że strona faktycznie należy do Ciebie. Do wyboru będziesz mieć następujące opcje:

  • Weryfikacyjny meta tag

Jedna z najczęściej wybieranych i zarazem najszybszych opcji weryfikacji w Google Search Console. By z niej skorzystać, musisz mieć dostęp do edycji kodu źródłowego strony. Gdy wybierzesz tę metodę, do kodu swojej strony będziesz musieć wkleić wygenerowany specjalnie meta tag wraz z identyfikatorem. Po umieszczeniu go w kodzie kliknij "Weryfikuj".

Po zweryfikowaniu własności nie usuwaj meta tagu ze strony, może to spowodować cofnięcie weryfikacji. Wówczas cały proces trzeba będzie powtórzyć.

jak dodać stronę do Google Search Console
  • Plik weryfikacyjny Google

Równie popularna metoda weryfikacji. Polega na pobraniu i przesłaniu do głównego katalogu strony wygenerowanego przez narzędzie pliku weryfikacyjnego. Do skorzystania z tej metody musisz mieć dostęp do serwera FTP, na którym usytuowana jest Twoja witryna. Gdy plik zostanie wgrany na serwer, kliknij "Weryfikuj".

jak dodać stronę do Google Search Console

Podobnie jak przy meta tagu, nie usuwaj pliku po udanej weryfikacji.

  • Weryfikacja kodem śledzenia Google Analytics

Jeśli na tym samym koncie Gmail posiadasz konto Google Analytics, a na Twojej stronie znajduje się już kod śledzenia, to ta metoda będzie najszybsza. Wystarczy kliknąć „Weryfikuj”. By skorzystać z tej opcji, oprócz samego korzystania z analityki musisz być administratorem konta Analytics.

jak dodać stronę do Google Search Console
  • Weryfikacja poprzez dodanie rekordu DNS

Weryfikacja przez dostawcę nazwy domeny jest polecana dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Wymaga posiadania danych do logowania się do dostawcy domeny i dodania nowego rekordu DNS. Miejsce dodania rekordu może być różne w zależności od dostawcy.

jak dodać stronę do Google Search Console
  • Weryfikacja za pomocą Menedżera Tagów Google

Jeśli korzystasz z Google Tag Manager, to możesz wykorzystać go do weryfikacji konta GSC. Konieczne będzie dodanie odpowiedniego tagu do kontenera tagów. Google sprawdzi jego występowanie na stronie i potwierdzi w ten sposób Twoją własność.

jak dodać stronę do Google Search Console

3. Użytkownicy i uprawnienia

Po zakończonej weryfikacji uzyskasz dostęp do narzędzia, Twoje konto będzie domyślnie właścicielem. Z Google Search Console może jednak korzystać wielu użytkowników (np. Twoi współpracownicy lub agencje SEO). Jako właściciel możesz przydzielać i usuwać uprawnienia dostępu do konta na trzech poziomach:

  • ograniczony – uprawnienia do przeglądania niektórych danych,
  • pełny – uprawnienia do przeglądania wszystkich danych i ograniczonego wykonywania działań,
  • właściciel – pełne uprawnienia razem z dodawaniem i usuwaniem innych użytkowników.
jak dodać stronę do google search console

Dodawanie kont użytkowników i nadawanie uprawnień

Z menu po lewej stronie wybierz "Ustawienia", w następnym etapie kliknie w "Użytkownicy i uprawnienia". By dodać nowego użytkownika, wybierz przycisk "Dodaj użytkownika" widoczny z prawej strony.

Wpisz adres e-mail nowego użytkownika (konto Gmail lub powiązane z Google), wybierz zakres uprawnień i kliknij "Dodaj". Od teraz nowo dodane konto będzie miało dostęp do Search Console Twojej strony. Pamiętaj, że jako właściciel w każdej chwili możesz cofnąć wszelkie nadane wcześniej uprawnienia.

Tworzenie konta właściciela

Dodanie strony do Google Search Console nie jest jedynym sposobem na uzyskanie uprawnień właściciela. By dodać nowe konto z pełnymi uprawnieniami, w liście "Użytkownicy" wybierz trzy kropki przy wybranym koncie. Przejdź do opcji "Zarządzaj właścicielami usług".

Teraz możesz kliknąć "Dodaj właściciela", podać adres e-mail i gotowe. Nowy użytkownik z uprawnieniami właściciela zostanie dodany.

jak dodać stronę do google search console

Jak zacząć pracę z Google Search Console?

Po uzyskaniu dostępu do konsoli swojej strony polecamy zadbać o podstawową konfigurację:

1. Ustawienie kierowania międzynarodowego

Na początek ustawiamy kraj docelowy (targetowanie) naszej strony. Google najprawdopodobniej poradzi sobie z tym doskonale także sam, poprzez analizę naszych danych, ale to tylko kilka kliknięć. Warto mieć pewność.

Ten punkt jest niezwykle ważny w przypadku witryn międzynarodowych lub publikowanych w Polsce, ale kierowanych na rynek zagraniczny.

Kraj docelowy wybieramy, wchodząc w: “Starsze narzędzia i raporty” > “Kierowanie międzynarodowe”. Po przekierowaniu do starszej wersji Google Search Console wystarczy wejść w zakładkę “Kraj”, wybrać odpowiedni i zapisać.

Google Search Console - Kierowanie międzynarodowe

2. Połączenie Search Console z Google Analytics

Połączenie Google Search Console z Google Analytics zapewni Ci dostęp do bardziej szczegółowych danych w analityce. Szczególnie pod kątem słów kluczowych i CTR (ang. click through rate — klikalność).

Jak podpiąć Search Console do Google Analytics? To całkiem proste:

  1. Logujemy się na swoje konto Google Analytics (lub je tworzymy).
  2. Wchodzimy w zakładkę “Administracja” (lewy dolny róg ekranu).
  3. Wybieramy “Ustawienia usługi” w usłudze, do której chcemy podpiąć GSC.
  4. Przewijamy w dół do sekcji Ustawienia Search Console.
  5. Klikamy “Dodaj” i zaznaczamy adres naszej strony.
  6. Klikamy “Zapisz”.

3. Sprawdzenie problemów dotyczących bezpieczeństwa

Kolejny krok w rozpoczynaniu pracy z Google Search Console to zazwyczaj czysta formalność, ale nie warto go pomijać. Skoro strona jest już podpięta, sprawdźmy, czy nie występują na niej żadne błędy dotyczące bezpieczeństwa.

By to zrobić, wystarczy, że wybierzemy z menu po lewej stronie opcję “Problemy dotyczące bezpieczeństwa”. Znajduje się ona w sekcji “Bezpieczeństwo i ręczne działania”.

Google Search Console - Problemy dotyczące bezpieczeństwa

Zazwyczaj nie zobaczymy tutaj żadnych problemów, ale warto sprawdzić. Tym bardziej że to dosłownie dwa kliknięcia.

4. Dodawanie użytkowników i zarządzanie uprawnieniami

Punkt istotny dla każdego, kto chce udostępnić Google Search Console swojej strony innym osobom, np. współwłaścicielom, pracownikom czy agencji marketingowej. Po dodaniu naszej strony do GSC użytkownikami możemy zarządzać w “Ustawienia” > “Użytkownicy i uprawnienia”.

Dostępne w Google Search Console poziomy uprawnień to:

  • Właściciel — pełna kontrola nad usługami w Search Console oraz użytkownikami
  • Użytkownik z pełnym dostępem — uprawnienia do przeglądania pełnych danych i niektórych działań
  • Użytkownik z ograniczonym dostępem — proste uprawnienia do przeglądania większości danych
  • Powiązane usługi — osoby lub konta, które mogą wykonywać działania w imieniu witryny / mają dostęp do określonych danych (nie mogą bezpośrednio wyświetlać konta ani danych w Search Console)

Aktualne szczegóły dotyczące uprawnień i dodawania oraz usuwania użytkowników dostępne są tutaj.

5. Dodanie mapy witryn do Search Console

Na koniec, jeśli tylko Twoja strona podlega już indeksacji, dodaj do Google Search Console mapę witryny. W przypadku mniejszych stron internetowych nie jest ona obowiązkowa, ale dodanie jej zawsze może usprawnić indeksację. Nie zapomnij też później, w miarę rozbudowy serwisu, o jej regularnym aktualizowaniu.

O tym, czym jest plik sitemap.xml i jak go stworzyć możesz przeczytać w artykule SEO Samodzielnych Sitemap - drogowskaz dla robotów Google. Oprócz szczegółowego wyjaśnienia zagadnienia map witryn pokazujemy w nim też jak zgłosić mapę witryny do Search Console.

Interfejs i funkcje Google Search Console

Wiesz już, jak dodać swoją stronę do konsoli. Znasz też wszystkie najważniejsze kroki, które musisz wykonać, by móc w pełni korzystać z Google Search Console. Skoro więc mamy to za sobą, przyjrzyjmy się nieco bliżej całemu interfejsowi narzędzia.

Podstawowe elementy Search Console

Sprawdzanie adresu URL

Nie, to nie wyszukiwarka. Na samej górze Search Console znajduje się narzędzie do sprawdzania adresów URL. Dzięki niemu możemy zobaczyć, jak Google widzi naszą stronę. Możemy też m.in. zweryfikować poprawność indeksacji podstrony i przesłać prośbę o jej zindeksowanie.

Pełną listę funkcji narzędzia do sprawdzania adresów URL znajdziesz tutaj.

Przegląd — widok ogólny i podstawowe raporty

Zakładka przegląd to podstawowy widok Google Search Console, w którym znajdują się w nim cztery moduły:

  • Skuteczność
  • Stan
  • Eksperymenty i personalizacja
  • Ulepszenia

Są to jedne z najistotniejszych raportów w konsoli. Ale, są to także jednocześnie elementy innych zakładek, dlatego nie będziemy się w tym miejscu na nich skupiać. Przedstawimy je poniżej.

Skuteczność

Skuteczność to jeden z najważniejszych raportów w Google Search Console. Możemy w niej zobaczyć między innymi łączną liczbę kliknięć, łączną liczbę wyświetleń, średni CTR i średnią pozycję.

Google Search Console - Skuteczność

Co ważne, dostępne tutaj dane można dowolnie sortować, filtrować i porównywać. Pod kątem typu wyszukiwania, URL strony, kraju, z którego pochodzą zapytania i dat. Informacje z tego raportu są przydatne jeśli chcemy np. wyznaczyć podstrony najskuteczniejsze lub o najniższej klikalności.

Zapamiętaj

Jeśli Twoja witryna zawiera dane w Google Discover lub Wiadomościach Google, to w tej sekcji zobaczysz także podobny raporty dotyczące tylko danych w Discover lub Wiadomościach.

Indeksacja w Search Console, czyli zakładka Indeks

Stan

Raport stanu pokazuje liczbę podstron zindeksowanych prawidłowo, zindeksowanych prawidłowo z problemami, wykluczonych i takich, na których w trakcie indeksowania wystąpił błąd.

Google Search Console - Stan

Jeśli wystąpią jakieś błędy z indeksacją, to pod raportem (Szczegóły) zobaczymy listę błędów. Cały raport stanu to miejsce, do którego będziesz zaglądać w celu zweryfikowania poprawności crawlowania strony.

Mapy witryny

Zakładka “Mapy witryny” to miejsce, w którym możesz dodawać i zarządzać zgłoszonymi już mapami witryny. Tylko tyle i aż tyle. W tym miejscu możesz też upewnić się, że dodane pliki są prawidłowo odczytywane przez Google.

Google Search Console - Mapa strony

Usunięcia

Zakładka usunięć może wydawać się dość skomplikowana. Jest ona podzielona na trzy podsekcje: tymczasowe usunięcia, nieaktualna treść oraz filtrowanie SafeSearch.

Pierwsza z nich, tymczasowe usunięcia, pozwala nam ukryć tymczasowo przed wyszukiwarką wskazane przez nas podstrony. Dzięki temu możemy np. uniknąć obniżenia widoczności przez duże ilości duplikatów bądź niskiej jakości treści. Takie wykluczenie pozwala wyłączyć podstronę z indeksu na 6 miesięcy. W praktyce stosujemy więc raczej trwałe zablokowanie indeksacji, choćby poprzez plik robots.txt.

Google Search Console - Tymczasowe usunięcia

Nieaktualne treści to zakładka, w której możemy zobaczyć prośby o usunięcie z wyników lub zaktualizowanie treści wysłane przez użytkowników (zgłoszenia). Każdy przeglądający wyniki Google może zgłosić taką prośbę do wyniku w tym miejscu, jeśli uzna prezentowane w nim informacje za nieaktualne (zmienione) lub gdy będą one niedostępne.

Google Search Console - Nieaktualne treści

W Filtrowaniu SafeSearch zobaczymy z kolei podstrony zgłoszone jako zawierające treści dla pełnoletnich. Zgłoszeń dokonują użytkownicy, w narzędziu SafeSearch. Wykluczenia mogą być też jednak nałożone automatycznie.

Google Search Console - Filtrowanie SafeSearch

Eksperymenty i personalizacja

Eksperymenty i personalizacja to zakładka, która pozwala nam usprawniać działanie strony. Z jej pomocą możemy sprawdzić m.in. poprawność danych strukturalnych oraz wychwycić i naprawić ewentualne błędy.

Jakość strony

“Jakość strony” to jeden z najnowszych raportów w Google Search Console, który prezentuje dane dotyczące wyglądu i działania strony. To miejsce zawierające podsumowanie wrażeń użytkowników Twojego serwisu.

Część prezentująca informacje o jakości stron na urządzeniach mobilnych zadebiutowała w kwietniu 2021 roku. Część dotycząca jakości serwisu na desktopach jest natomiast najmłodsza w całej konsoli. Pojawiła się końcem stycznia 2022, jako wsparcie mające pomóc użytkownikom przygotować się do zapowiedzianego na luty drugiego Google Page Experience update (dotyczącego desktopów).

Szczegóły raportu i samego sposobu oceniania jakości przez Google są dostępne tutaj.

Google Search Console - Jakość strony wersja mobilna
Jakość strony na urządzeniach mobilnych
Google Search Console - Jakość strony wersja desktop
Jakość strony na urządzeniach desktop

Podstawowe wskaźniki internetowe

W tej zakładce możemy zobaczyć raport dotyczący Core Web Vitals naszej strony. Jest on podzielony na dwa wykresy, z czego jeden dotyczy wersji mobilnej witryny, a drugi wersji desktopowej.

Google Search Console - Core Web Vitals

Raport przedstawia wszystkie podstawowe wskaźniki: LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) oraz CLS (Cumulative Layout Shift). Prezentuje też liczbę adresów o wyniku dobrym, słabym i wymagającym poprawy. Narzędzie to bazuje na PageSpeed Insights.

Obsługa na urządzeniach mobilnych

W tej zakładce znajduje się raport dotyczący usability strony w wersji mobilnej. Dowiemy się z niego o wszelkich problemach dotyczących funkcjonowania naszych podstron. Co ważne, raport wskaże nam, na czym polega błąd.

Google Search Console - Obsługa wersji mobilnej

Raport AMP

Raport dotyczący funkcjonowania Accelerated Mobile Pages. Dostępny tylko wtedy, gdy używasz ich w swoim serwisie. Pozwala monitorować poprawność wdrożenia AMP i wyłapywać wszelkie błędy. Przydaje się także wtedy, gdy chcemy wychwycić problemy związane z rich snippets.

Menu nawigacyjne

Zakładka menu nawigacyjne prezentuje raport dotyczący stanu breadcrumbs na naszej stronie. Jest on dostępny tylko wtedy, gdy wdrożymy na naszej stronie menu nawigacyjne poprzez dane strukturalne. Przedstawia poprawność wdrożenia na podstronach i co najważniejsze, wykrywa wszelkie ewentualne błędy, poprzez które Google nie może prawidłowo odczytywać danych strukturalnych.

Google Search Console - menu nawigacyjne

Inne raporty dotyczące danych strukturalnych

W zakładce “Eksperymenty i personalizacja” w Google Search Console znajdziesz też inne raporty dotyczące danych strukturalnych. W zależności od tego, jakich znaczników danych strukturalnych używamy na stronie, w Search Console dostępne mogą być m.in. raporty dotyczące:

  • Znaczników logo,
  • Pola wyszukiwania z linkami do podstron,
  • Plików wideo,
  • Stanu wyników z elementami rozszerzonymi.

Wszystkie z nich działają analogicznie do raportu breadcrumbs. Pokazują poprawność odczytywania danych strukturalnych oraz ewentualne błędy. Jeśli te się pojawią, poniżej raportów prezentowane są także ich szczegóły.

Google Search Console - raporty danych strukturalnych

Bezpieczeństwo i ręczne działania

Sekcja “Bezpieczeństwo i ręczne działania” jest miejscem, w którym odnotowywane są wszelkie problemy dotyczące bezpieczeństwa na naszej stronie. Ale nie tylko.

Ręczne działania

W zakładce “Ręczne działania” wskazywane są wszystkie ograniczenia nałożone ręcznie przez pracowników Google na naszą witrynę, czyli filtry i bany. Jeśli dopuścimy się poważnych naruszeń wytycznych wyszukiwarki i nasza strona zostanie ręcznie ukarana, to tutaj zobaczymy szczegóły dotyczące kary.

Google Search Console - Ręczne działania

Mamy jednak nadzieję, że nigdy do tego nie dojdzie i nie będziesz musieć tutaj zaglądać :)

Problemy dotyczące bezpieczeństwa

Tak samo jak mamy nadzieję, że nie będziesz nigdy potrzebować też tej zakładki.

Znajdziemy w niej bowiem wszystkie problemy dotyczące bezpieczeństwa wykryte przez Google. Dotyczące ataków hakerskich, malware czy niebezpiecznych plików do pobrania. Razem ze szczegółami pomagającymi w ich zidentyfikowaniu i rozwiązaniu.

Google Search Console - Problemy dotyczące bezpieczeństwa

Zapamiętaj

Do tej zakładki polecamy zaglądać co jakiś czas, na wszelki wypadek. Jest to też jedno z pierwszych miejsc, do których należy się skierować, gdy podejrzewamy, że nasza strona mogła zostać zaatakowana.

Starsze narzędzia i raporty

W Search Console znajduje się jeszcze zakładka “Starsze narzędzia i raporty”. Zbiera ona w sobie ...starsze narzędzia i raporty. Jest pewnego rodzaju workiem, do którego Google wrzuca wszystko to, co nie zostało na razie zaktualizowane i w pełni włączone do nowej wersji Google Search Console ani zastąpione lub wyłączone.

Funkcje te nadal mogą być bardzo przydatne, warto więc wiedzieć, do czego służą.

Kierowanie międzynarodowe

W kierowaniu międzynarodowym można ustawić preferowany kraj docelowy strony, co robiliśmy na początku tego poradnika. Oprócz tego narzędzie to przydaje się jednak także wtedy, gdy posiadamy kilka wersji językowych witryny i używamy tagów (atrybutów) hreflang. Pozwala wykryć wszelkie związane z nimi błędy.

Google Search Console - Kierowanie międzynarodowe

Wiadomości

Zakładka Wiadomości jest jak mailowa skrzynka odbiorcza. Z tym że korespondujemy tutaj z Google i samymi narzędziami Search Console. W tym miejscu znajdziemy wszelkie powiadomienia oraz wiadomości.

Google Search Console - Wiadomości

Parametry w adresach URL

Przydatne narzędzie prezentujące wszystkie parametry adresów URL używane w naszej witrynie. Możemy w nim skonfigurować to, jak Google powinno traktować adresy z poszczególnymi parametrami. Pozwala to na uniknięcie duplikacji treści oraz efektywniejsze zarządzanie crawl budgetem.

Google Search Console - parametry w adresach URL

Oczywiście, zastosowanie linków kanonicznych uchroni nas przed duplikacją i tym samym, nie będzie wymagać ustawiania preferencji w tym narzędziu. Jego zaletą jest jednak to, że możemy tutaj wpływać na crawl budget i usprawniać tym samym indeksację. Warto więc stosować oba rozwiązania, szczególnie przy dużych serwisach.

Web Tools

Web Tools to zakładka zbierająca w sobie dodatkowe narzędzia Google Search Console, które mogą przydać się nam w pracy nad stroną. Znajdziemy tutaj między innymi:

Linki

Zakładka Linki w Google Search Console to miejsce, w którym dowiesz się wszystkiego o swoich linkach. Znajdziesz tutaj informację o tym, do jakich domen linkuje Twoja strona oraz jakie domeny linkują do Twojej strony. Znajdziesz też całkowitą liczbę odnośników zewnętrznych i wewnętrznych, najczęściej linkowane wewnętrznie podstrony i teksty anchorów.

Google Search Console - Linki

Disavow — czyli zrzekanie się linków przychodzących

Z linkami powiązane jest jeszcze narzędzie Disavow, które pozwala webmasterom na zrzekanie się linków przychodzących do witryny za pośrednictwem Google. Jest ono częścią Search Console, ale nie jest dostępne bezpośrednio w interfejsie.

Google Search Console - narzędzie Disavow

Google zaleca używanie go tylko w ostateczności, np. wtedy gdy zostaniemy ukarani ręcznie za nienaturalny profil linków, a nie będziemy w stanie wyegzekwować usunięcia ich w żaden inny sposób. Nie jest to coś, co przydaje się w codziennej pracy nad SEO, ale warto o tym wiedzieć.

Ustawienia

To już mówi samo za siebie, po prostu ustawienia Google Search Console. Możemy tutaj sprawdzić stan weryfikacji usługi, zarządzać użytkownikami i ich uprawnieniami oraz wskazać Google zmianę domeny.

Możemy zarządzać też powiązaniami usług (np. Google Analytics). Co więcej, jeśli konta Analytics i Search Console są założone na tym samym koncie Gmail, to w tym miejscu możemy je ze sobą łatwo powiązać.

Google Search Console - ustawienia

Google Search Console w praktyce

Skoro wiesz już, jak zacząć i z czego tak właściwie składa się konsola, czas przejść do praktyki. Poniżej prezentujemy kilkanaście podstawowych sposobów zastosowania Google Search Console wraz z instrukcjami. Dowiesz się stąd, jak możesz korzystać z Search Console w codziennej pracy nad stroną.

Jeśli brakuje Ci tutaj jakichś informacji lub chcesz o coś dopytać, zapraszamy do grupy SEO Samodzielni na Facebooku, w której dzielimy się praktyczną wiedzą o pozycjonowaniu. Odpowiemy w niej na Twoje pytania, a być może, uzupełnimy też dzięki nim nasz poradnik. Dołącz do nas!

Jak sprawdzić w Google Search Console, które podstrony serwisu mają najwięcej ruchu?

Google Search Console pozwala łatwo zidentyfikować najpopularniejsze podstrony w naszym serwisie. Jak to zrobić?

  1. Wchodzimy w zakładkę “Skuteczność”.
  2. Wybieramy kartę “Strony” (zaraz obok “Zapytania”).
  3. Zmieniamy zakres dat na ostatnie 12 miesięcy (pełny rok da Ci pełny obraz sytuacji, ale w tej kwestii masz absolutną dowolność - sprawdzaj, jak wolisz).
  4. Upewniamy się, że zaznaczyliśmy “Łączną liczbę kliknięć” (powinna być podświetlona na niebiesko).
  5. Klikamy na małą strzałkę przy “Kliknięcia”, poniżej wykresu, w karcie “Strony”, by posortować liczbę kliknięć.
Google Search Console - raport strony z największym ruchem

Jak sprawdzić średni CTR i średnią pozycję całej strony?

  1. Wchodzimy w “Skuteczność”.
  2. Klikamy na “Data” i wybieramy interesujący nas zakres.
  3. Interesujące nas dane znajdują się pod “Średni CTR” oraz “Średnia pozycja”.

Pamiętaj, że Search Console pozwala na dowolne sortowanie i porównywanie danych. Opcje filtrowania i porównywania znajdziesz klikając w “Typ wyszukiwania”.

Średnia pozycja nie jest dobrym wskaźnikiem efektywności. W miarę pozycjonowania Twoja strona będzie zdobywać widoczność na nowe słowa kluczowe. Pozycje na nich nie będą od razu wysokie, dlatego średnia pozycja będzie wzrastać, pomimo realnego wzrostu widoczności. Zamiast tego wskaźnika polecamy raczej sugerować się liczbą fraz w TOP 50 i TOP 10.

Średni CTR może być już za to przydatny i warto mieć go na oku. Przy dobrej strategii, w miarę postępującej optymalizacji i tworzenia contentu klikalność powinna systematycznie wzrastać.

Zapamiętaj

Od tej zasady istnieją jednak wyjątki, choćby takie jak strategia długiego ogona, skupiająca się na niewielkim, ale maksymalnie konwertującym ruchu.

Jak znaleźć frazy o największym CTR?

  1. Wchodzimy w raport “Skuteczność”.
  2. Wybieramy zakładkę “Zapytania”.
  3. Ustalamy interesujący nas okres klikając na “Data” (polecamy wybrać ostatnie 12 miesięcy).
  4. Zaznaczamy “Średni CTR” na wykresie.
  5. Sortujemy dane poniżej wykresu klikając na strzałkę przy “CTR”.
Google Search Console - raport frazy z największym CTR

Jak sprawdzić, które podstrony mają najwyższe / najniższe pozycje?

  1. Wchodzimy w “Skuteczność”.
  2. Wybieramy zakładkę “Strony”.
  3. Zmieniamy datę na ostatnie 28 dni (chcemy otrzymać maksymalnie aktualny obraz widoczności).
  4. Upewniamy się, że wybraliśmy “Średnią pozycję” na wykresie.
  5. Sortujemy listę podstron według pozycji, od największej do najmniejszej lub na odwrót, w zależności od tego, co chcemy ustalić (mała strzałka przy “Pozycja”, poniżej wykresu).
Google Search Console - raport podstron z najwyższymi / najniższym pozycjami

Zapamiętaj

Liczby widoczne w tej tabeli przedstawiają średnią pozycję poszczególnych adresów.

Jeżeli podstrona rankuje więc np. na 2 frazy, gdzie na pierwszą zajmuje 2 pozycję, a na drugą 20 to jej średnia pozycja będzie równa 11. Miej to z tyłu głowy jeśli chcesz oceniać wyniki poszczególnych podstron / wpisów w Google tylko na podstawie tej wartości.

Sprawdzanie wzrostów i spadków w rankingu

  1. Wchodzimy w “Skuteczność” i wybieramy “Zapytania”.
  2. Klikamy na daty i wybieramy zakładkę “Porównaj”.
  3. Ustawiamy dwa podobne okresy, które chcemy ze sobą porównać, np. miesiąc aktualny i ten sam miesiąc w zeszłym roku.

Dane porównania są widoczne poniżej wykresu. Możemy przeglądać je bezpośrednio w Google Search Console lub eksportować do pliku CSV / Google Sheets (co polecamy).

Google Search Console - pobieranie raportów

Mając dane na temat pozycji w czasie w arkuszu kalkulacyjnym, możesz łatwo porównać pozycje. Wystarczy dodanie kolumny z formułą obliczającą różnicę pozycji pomiędzy wybranymi okresami.

Jak znaleźć słowa kluczowe, które generują najwięcej ruchu na stronie?

Ustalenie słów kluczowych, które ściągają największy ruch na naszą stronę, może być przydatne w wielu sytuacjach. Może być dobrym punktem wyjścia, jeśli chcemy np. przeprowadzić dodatkową analizę słów kluczowych w celu zaplanowania rozbudowy serwisu. Pozwoli też m.in. wskazać podstrony, które warto zoptymalizować pod kątem konwersji i przyda się gdy planujemy linkowanie wewnętrzne.

Jak znaleźć najpopularniejsze frazy dla naszego serwisu w Search Console?

  1. Wchodzimy w “Skuteczność”.
  2. Wybieramy zakładkę “Zapytania”.
  3. Wybieramy zakres czasowy.
  4. Upewniamy się, że zaznaczyliśmy “Liczbę kliknięć” na wykresie.
  5. Sortujemy dane poniżej wykresu (mała strzałka przy “Kliknięcia”).
Google Search Console - raport słowa kluczowe z największym ruchem

Jak porównać ze sobą wyniki wersji mobilnej i desktopowej?

Porównanie wyników wersji mobilnej i desktopowej naszej strony to kolejna praktyczna funkcja Google Search Console, dzięki której będziesz mieć lepszy ogląd na to, jak kształtuje się Twoja widoczność. Pamiętaj jednak, że wszelkie dysproporcje mogą wynikać tutaj zarówno z błędów optymalizacji, jak i po prostu z charakterystyki Twojej grupy docelowej.

  1. Wejdź w “Skuteczność”.
  2. Przejdź do “Urządzenia”.
  3. Zaznacz wszystkie statystyki na wykresie (Łączna liczba kliknięć i wyświetleń, średnia pozycja i średni CTR).
  4. Porównaj wyniki swojej strony.
Google Search Console - raport wersja desktop vs mobile

Jak sprawdzić ile podstron zostało zindeksowanych

Sprawdzenie w Google Search Console tego, ile podstron zostało dotąd zindeksowanych, pozwoli Ci sprawdzić, jak przebiega indeksacja strony w Google. W ten sposób dowiesz się o liczbie zindeksowanych i niezindeksowanych adresów. Co ważne, wychwycisz też jednak wszelkie błędy indeksowania.

Jak sprawdzić poprawność i postęp indeksacji w Search Console? Wejdź w raport “Stan”. Zobaczysz w nim kolejno: liczbę błędów indeksowania, liczbę podstron zindeksowanych poprawnie, ale z ostrzeżeniami, liczbę adresów zindeksowanych poprawnie i wykluczonych.

Google Search Console - raport stan

Poniżej, w “Szczegółach”, znajdziesz informacje dotyczące poszczególnych błędów (jeśli jakieś wystąpiły). By zobaczyć jakich URL-i dotyczy konkretny błąd, kliknij na niego dwukrotnie.

Ten raport zdecydowanie warto odwiedzać. Szczególnie jeśli systematycznie rozwijasz swoją stronę i publikujesz nowe treści, lub gdy posiadasz w swoim serwisie rozwiązania takie jak automatyczna indeksacja zapytań. Bez prawidłowej indeksacji nie ma widoczności.

Jak sprawdzić usability wersji mobilnej strony

Błędy w dostosowaniu strony do urządzeń mobilnych mogą nas słono kosztować. Nie tylko w kwestii widoczności, ale i tego, co koniec końców zawsze najistotniejsze, czyli konwersji. Google Search Console pozwoli Ci łatwo wychwycić najczęstsze problemy.

  1. Wchodzimy w raport “Obsługa na urządzeniach mobilnych”.
  2. Upewniamy się, że zaznaczyliśmy “Błędy”.
  3. Schodzimy na dół, do zakładki “Szczegóły”.
  4. Jeśli występują błędy, klikamy na nie dwukrotnie, by zobaczyć adresy URL, który dotyczą.
Google Search Console - raport błędów wersji mobilnej

Czy nasza strona działa wystarczająco szybko?

Search Console pozwala łatwo sprawdzić PageSpeed strony, a właściwie, osiągane przez poszczególne podstrony wartości wskaźników Core Web Vitals. Żeby sprawdzić, jak radzi sobie nasza strona, wchodzimy w raport “Podstawowe wskaźniki internetowe”.

Google Search Console - raport podstawowe wskaźniki internetowe

Są w nim dostępne dane podzielone na wersję mobilną i desktopową. Google Search Console wskaże Ci tutaj w szczegółach adresy URL wymagające poprawy pod kątem wydajności.

Jak sprawdzić ile linków zewnętrznych i wewnętrznych ma strona?

Może i ilość linków zewnętrznych nie jest już od dawna najważniejsza, ale liczbę odnośników zawsze warto znać. Choćby po to, by mieć kontrolę nad tym, jak kształtuje się nasz profil linków. Jak sprawdzamy liczbę backlinków w Google Search Console?

Wchodzimy w “Linki” i patrzymy na “Linki zewnętrzne”. Całkowita liczba odnośników znajduje się zaraz pod tytułem sekcji. Podobnie jest z linkami wewnętrznymi.

Google Search Console - raport linków zewnętrznych i wewnętrznych łącznie

Który adres URL jest linkowany najczęściej?

W sekcji “Linki” znajduje się raport “Najczęściej linkowane strony”. Znajdziemy w nim zestawienie podstron, do których najczęściej odnoszą się zewnętrzne serwisy. Jeśli chcesz zobaczyć, jakie strony linkują do danego adresu, kliknij na niego dwukrotnie.

Google Search Console - raport najczęściej linkowanych stron

Najczęściej linkowane podstrony możesz wykorzystać do wzmacniania widoczności innych podstron. Poprzez dodanie na nich linku wewnętrznego przekażesz na stronę docelową część tzw. “link juice”.

Jakie strony linkują do naszej witryny?

Poniżej raportu “Najczęściej linkowane strony”, w zakładce “Linki” znajduje się sekcja “Witryny z największą liczbą linków przychodzących”. To miejsce, w którym znajdziemy zestawienie stron linkujących do naszej usługi, razem z liczbą odnośników. Wystarczy posortować dane.

Zapamiętaj

Raporty o linkach, podobnie jak większość danych w Google Search Console, można eksportować do pliku.

Google Search Console - raport witryn z największą liczbą linków przychodzących

Lista stron linkujących najczęściej do naszej witryny to jednocześnie lista potencjalnych partnerów w kwestii działań linkbuilding’owych lub współprac marketingowych takich jak guest blogging.

Z jakiego anchor tekstu linkują do nas inne strony?

Rodzaje anchor tekstów, czyli tekstów zakotwiczeń linków, są niezwykle istotne jeśli chodzi o skuteczność linków zewnętrznych w pozycjonowaniu strony. Profil linków nigdy nie powinien zawierać wyłącznie anchorów jednego rodzaju. W przypadku naturalnych organicznie zamieszczanych na innych stronach odnośników zmiana anchorów może też poprawić widoczność podstron.

W Search Console możemy łatwo sprawdzić “Tekst z największą liczbą linków przychodzących”. Raport o tej nazwie znajduje się poniżej najczęściej linkujących stron, w sekcji “Linki”. Podobnie jak poprzednie, pozwala on na dowolne sortowanie i eksport danych do pliku.

Google Search Console - raport tekstów z największą liczbą linków przychodzących

Znając anchory, z jakich linkują do nas serwisy zewnętrzne, możemy podjąć próby poprawiania profilu linków. Choćby poprzez wysyłanie e-maili z prośbami o zmianę tekstu zakotwiczeń, np. wtedy gdy nieświadomy niczego bloger linkuje do nas ustawicznie z anchorów tła (tzw. ZMA - Zero Match Anchor). Warto mieć to na oku.

Które adresy URL mają najwięcej linków wewnętrznych?

Jeśli chcemy sprawdzić, które adresy URL nasze strony mają najwięcej linków wewnętrznych, wchodzimy w “Linki” i szukamy sekcji “Najczęściej linkowane strony”. Nad tym raportem, możemy zobaczyć w Google Search Console, ile linków wewnętrznych znajduje się na naszej stronie. Poniżej znajdują się adresy URL wraz z liczbą odnośników.

Google Search Console - raport najczęściej linkowane strony

Co możesz zrobić z tymi danymi? Możesz np. zweryfikować, poprzez eksport i analizę w arkuszu kalkulacyjnym, rozkład linków wewnętrznych w serwisie. Wiedza ta przyda się też w planowaniu linkowania wewnętrznego.

O strukturze linkowania wewnętrznego i architekturze strony pisaliśmy więcej na blogu, w artykule poruszającym silosy tematyczne.

Jak zweryfikować poprawność wdrożenia AMP i naprawić błędy?

  1. Klikamy na “AMP”.
  2. Upewniamy się, że “Błędy” są zaznaczone.
  3. Jeśli jakieś występują, sprawdzamy “Szczegóły”.

Raport AMP w Google Search Console pozwoli Ci wychwycić i naprawić błędy wdrożenia AMP. Jest on dostępny tylko dla usług korzystających z tego rozwiązania.

Jak sprawdzić, czy Google odczytuje poprawnie dane strukturalne?

Jeśli mamy na stronie wdrożone dane strukturalne, możemy w Google Search Console zweryfikować ich poprawność. Konsola generuje osobne raporty dla wszystkich najpopularniejszych typów znaczników Schema.org. Przedstawiają one liczbę stron z poprawnie wdrożonymi znacznikami oraz wskazują adresy URL z błędami.

Google Search Console - raport breadcrumbs

Podsumowanie i wskazówka na koniec

Google Search Console to potężne i w pełni darmowe narzędzie, które przyda się każdemu, kto pracuje nad widocznością swojej strony. Niezależnie od stopnia zaawansowania, dla konsoli zawsze znajdzie się niejedno zastosowanie. GSC oferuje ogromne możliwości, a jednocześnie jest stosunkowo prosta w obsłudze. Pamiętaj, że jest to najrzetelniejsze źródło informacji o Twojej stronie w Google. W Search Console pochodzą one bezpośrednio od operatora wyszukiwarki.

Jeśli zaczynasz swoją przygodę z SEO, to zdecydowanie jest to jedno z pierwszych narzędzi, z którymi po prostu trzeba się zapoznać. Poza naszym mocno praktycznym poradnikiem pomoże Ci w tym także samouczek narzędzia oraz oficjalna strona pomocy Google Search Console.

Życzymy powodzenia!

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Jak zacząć pracę z Google Search Console
  • Co znajdziesz w GSC?
  • W jaki sposób wykorzystać Search Console w praktyce

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Orphan pages - sieroty na stronie - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Operatory Google - wykorzystanie w SEO - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.