Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Zdarzenia i konwersje w Google Analytics 4

22-05-2023

Zdarzenia i konwersje w Google Analytics 4

Google Analytics 4 rejestruje interakcje użytkowników ze stroną poprzez zdarzenia – to właśnie im się dzisiaj przyjrzymy!

Zdarzenia i konwersje w Google Analytics 4 - SEO blog

Wizyty, kliknięcia, scrollowanie, zakupy czy zapisy do newslettera. W GA4 o wszystkim, co dzieje się na stronie dowiadujemy się poprzez zdarzenia. To właśnie na nich opiera się tu pomiar ruchu. To one pozwalają śledzić konwersje i wszelkie inne interakcje użytkowników ze stroną lub aplikacją.

W tej części kursu Google Analytics 4 wyjaśniamy zdarzenia i konwersje. Przedstawiamy rodzaje oraz typy zdarzeń. Wyjaśniamy sposoby ich działania oraz konfiguracji. Wskazujemy także, kiedy zdarzenie staje się konwersją oraz jak można je stworzyć.

Spis treści:

  1. Nowy sposób pomiaru, czyli zdarzenia w Google Analytics 4
  2. Zdarzenia Google Analytics 4 to reguły i parametry
  3. Automatyczne zdarzenia Google Analytics 4
  4. Jak tworzyć zdarzenia Google Analytics 4
  5. Jak tworzyć zdarzenia GA4 w GTM
  6. Konwersja w Google Analytics 4
  7. Zdarzenia GA4 w module e-commerce
  8. Zdarzenia i konwersja GA4 – jak je wykorzystać

Następna część kursu:

Jak odnaleźć się w GA4 – przewodnik po interfejsie

Nowy sposób pomiaru, czyli zdarzenia w Google Analytics 4

Zdarzenia GA4 (eventy) to nowy sposób na pomiar interakcji użytkownika ze stroną czy aplikacją, który pojawił się wraz z Google Analytics 4. Zliczane są one za każdym razem, gdy użytkownik wykona zdefiniowaną w nich wcześniej akcję.

Zdarzenia Google Analytics 4 podzielić możemy na:

  • automatyczne (zdefiniowane z góry),
  • dodawane przez nas w narzędziu,
  • dodawane przez Google Tag Managera.

W tym tekście przyjrzymy się trochę wszystkim wymienionym rodzajom zdarzeń. To podstawa działania nowej analityki Google, dlatego nasz kurs Google Analytics 4 porusza ten temat już w pierwszych częściach.

Na początku może wydać się, że jest tego dużo, ale nie zrażaj się. W miarę praktyki zdarzenia GA4 dość szybko staną się dla Ciebie zupełnie naturalne. Do tego tekstu zawsze możesz swobodnie wracać :)

Zdarzenia Google Analytics 4 to reguły i parametry

Czym tak właściwie są zdarzenia Google Analytics 4? U podstaw są to reguły oraz opisujące je dodatkowo parametry.

Dla przykładu weźmy jedno z podstawowych zdarzeń w GA4, czyli page_view, które aktywuje się automatycznie po każdym wczytaniu się strony.

Regułą tego zdarzenie jest zwrócenie przez serwer podstrony (załadowanie adresu URL przez użytkownika).

Przy każdym zdarzeniu page_view w Google Analytics 4 zbierane są też jednak dwa parametry:

  • page_location - czyli adres URL strony, na której zaszło zdarzenie (która została załadowana),
  • page_referrer - czyli adres URL poprzedniej strony, na której był użytkownik, zanim przeszedł dalej.

Dzięki temu razem ze zdarzeniem (odnotowaniem go) zbierane są dodatkowe dane. W zależności od zdarzeń same parametry mogą być bardzo różne. Może być też ich o wiele więcej.

Za przykład niech posłuży zdarzenie GA4 file_download (pobranie pliku). Poza adresami URL ma ono do dyspozycji jeszcze parametry/informacje takie jak file_extension (rozszerzenie pliku), file_name (nazwa pliku) czy link_url (ścieżka pliku).

Automatyczne zdarzenia Google Analytics 4

Automatyczne zdarzenia Google Analytics 4 to zestaw kilkunastu gotowych już zdarzeń, które Google przygotowało dla nas w narzędziu. Są one rejestrowane automatycznie – nie trzeba ich wdrażać czy konfigurować.

Zapamiętaj

Automatyczne zdarzenia Google Analytics 4 mierzone są wtedy, gdy mamy włączony „pomiar zaawansowany”.

lista automatycznych zdarzeń w Google Analytics 4

Mimo bycia przygotowanymi z góry i pojawiania się w raportach automatyczne zdarzenia GA4 mogą być niezrozumiałe. Stąd też warto dowiedzieć się, co tak naprawdę oznaczają :)

click

Zdarzenie Google Analytics 4 o nazwie click dotyczy kliknięć – to jasne. Co jednak już nie tak oczywiste, to fakt, że nie dotyczy ono wszystkich kliknięć, a tylko tych związanych z linkami prowadzącymi poza domenę. Dlaczego tak, a nie jakkolwiek inaczej? Dobre pytanie.

W każdym razie: zdarzenie click mierzy kliknięcia w linki zewnętrzne wychodzące z naszej strony. Tylko i wyłącznie.

file_download

Zdarzenie file_download to reguła aktywowana, gdy użytkownik wejdzie w link prowadzący do pliku (pobierze plik z serwera).

Pełna lista rozszerzeń w postaci wyrażenia regularnego, wygląda tak:

pdf|xlsx?|docx?|txt|rtf|csv|exe|key|pp(s|t|tx)|7z|pkg|rar|gz|zip|avi|mov|mp4|mpe?g|wmv|midi?|mp3|wav|wma

Można więc powiedzieć, że zdarzenie GA4 file_download wywołuje pobranie przez użytkownika ze strony dokumentu, arkusza kalkulacyjnego, prezentacji, pliku tekstowego, audio, wideo, programu, klucza, pliku skompresowanego… no, praktycznie dowolnego pliku :)

first_visit

Zdarzenie GA4 first_visit to po prostu pierwsza wizyta. Uruchamia się ono (jest zliczane) wtedy, gdy użytkownik po raz pierwszy odwiedza naszą stronę lub po raz pierwszy uruchamia naszą aplikację.

form_start oraz form_submit

Kolejne zdarzenia: form_start oraz form_submit. Form_start to rozpoczęcie interakcji z formularzem (domyślnie początek wypełniania), a form_submit to jego przesłanie. Proste.

Tutaj jednak ważna uwaga: z doświadczenia wiem, że ze względu na różną budowę stron i formularzy zdarzenia te potrafią wygenerować sporo błędów i niespójności w pomiarze. Stąd też osobiście podchodzę do nich bardzo sceptycznie.

Automatyczne zdarzenia formularzy wyglądają na papierze bardzo dobrze, ale w praktyce często generują błędy – dlatego polecam zachować przy nich ostrożność.

Jeśli masz taką możliwość, to skonfiguruj je samodzielnie, za pomocą Tag Managera.

page_view

Page_view to podstawowe zdarzenie GA4 związane z wyświetleniem podstrony.

W poprzedniej wersji GA, czyli Universal Analytics, w pomiarze wyświetleń mieliśmy podział na odsłony i unikalne odsłony. Tutaj całość definiuje już tylko jedno zdarzenie, przez co podział ten znika z naszych raportów.

scroll

Zdarzenie scroll to spora nowość w GA4. Event ten uruchamia się gdy użytkownik przewinie 90% podstrony, którą właśnie wyświetla. Zwykle jest równoznaczne z dotarciem do stopki i ma świadczyć o zapoznaniu się przeglądającego z całą treścią danego adresu.

Scroll pozwala nam mierzyć w jakimś stopniu poziom zaangażowania użytkowników, np. przy czytaniu artykułu na blogu.

Jeśli chcielibyśmy jednak mieć dokładniejsze dane, tj. używać też innych procentów to musimy już skonfigurować dodatkowe zdarzenia Google Analytics 4, za pomocą GTMa.

session_start

Całościowo GA4 nie skupia się już stricte na pojęciu sesji (tak jak GA UA), ale dalej mamy tutaj zdarzenie odpowiadające za jej rozpoczęcie.

Session_start wywoływane jest gdy użytkownik wejdzie w interakcję z witryną (zwykle, gdy po prostu załaduje podstronę). Po odnotowaniu tego zdarzenia GA4 generuje unikalny identyfikator sesji oraz kolejny numer sesji danego użytkownika.

Oba te parametry wiązane są automatycznie ze wszystkimi kolejnymi zdarzeniami, które zostaną zarejestrowane w danej sesji.

user_engagement

User_engagement to zdarzenie, które skupia się na aktywnym przeglądaniu strony lub aktywnym korzystaniu z aplikacji przez użytkownika.

Analytics rejestruje czas trwania wizyty od początku każdej sesji. Tym zdarzeniem mierzy z kolei, w którym momencie pomiaru kończy się realne zaangażowanie użytkownika w przeglądanie serwisu czy używanie aplikacji.

Ilość czasu zaangażowania jest zapisywana w milisekundach, w parametrze engagement_time_msec, przy kolejnym zdarzeniu.

Do zapisu wartości (i zakończenia jej pomiaru) dochodzi wtedy gdy użytkownik opuści ekran aplikacji, zamknie kartę w przeglądarce, przejdzie na inną stronę/inny ekran lub przestanie wykazywać aktywność.

Google Analytics 4 wykorzystuje to zdarzenie do obliczania wskaźników zaangażowania użytkowników i średniego czasu zaangażowania.

Dodatkowo event user_engagement można wykorzystać do stworzenia listy odbiorców lub segmentacji użytkowników.

video_complete, video_progress, video_start

Zdarzenia Google Analytics 4 o nazwach zaczynających się od video_ dotyczą oglądania filmików zamieszczonych na stronie.

  • video_start – uruchamia się po rozpoczęciu odtwarzania filmu przez użytkownika,
  • video_progress – jest wywoływane gdy mija odpowiednio 10, 25, 50 lub 75% czasu trwania filmu,
  • video_complete – rejestrowane jest po zakończeniu filmu (odtworzeniu całości).

view_search_results

View_search_results to zdarzenie aktywowane gdy użytkownik skorzysta z wewnętrznej wyszukiwarki w witrynie.

Tutaj bardzo ważne jest wcześniejsze określenie w ustawieniach pomiaru zaawansowanego właściwego parametru zapytania. Bez tego zdarzenia te mogą być w ogóle nieodnotowywane.

Domyślne parametry zapytań wyszukiwarki wewnętrznej to:
q,s,search,query,keyword

Więcej o wykorzystaniu wyszukiwarki do działań SEO i wspomnianej konfiguracji pisałem w innym artykule na blogu Top Online.

Jak tworzyć zdarzenia Google Analytics 4

Automatyczne zdarzenia Google Analytics 4 posiadają dodatkowe parametry, o czym już wspomniałem wcześniej. Nie wspominałem na razie jednak o tym, że parametry te możemy dodatkowo wykorzystać podczas tworzenia własnych zdarzeń w GA4.

Wróćmy do zdarzenia page_view i wymienionych już jego parametrów:

  • page_location – czyli adres URL
  • page_referrer – czyli adres URL poprzedniej strony

Na podstawie tych dwóch prostych parametrów tworzyć możemy dowolne zdarzenia polegające na dotarciu do wybranego przez nas miejsca na stronie.

Na przykład do tzw. thankyou pages, czyli podstron, do których użytkownik dociera po dokonaniu zakupu czy zapisaniu się do newslettera.

Jak to zrobić?

Za przykład weźmy newsletter Top Online. Powiedzmy, że chcemy zliczać zapisy do listy subskrybentów.

Każdy, kto zapisze się do newslettera na naszej stronie, zostaje przeniesiony na podstronę /dziekujemy-za-subskrypcje. Adres ten nie jest nigdzie indziej podlinkowany, ani widoczny w Google, więc wiemy, że każdy, kto go wyświetli, zapisał się do newslettera.

Pod tym URL-em stworzymy więc nasze zdarzenie odnotowujące zapis do listy subskrybentów. W ten sposób będziemy mierzyć zapisy do newslettera w Analytics.

Do dzieła. Najpierw w GA4 przechodzimy do: Administracja > Zdarzenia > Utwórz zdarzenie > Utwórz

tworzenie zdarzeń w Google Analytics 4

Nazwa zdarzenia niestandardowego – staramy się, żeby była ona dla nas jak najbardziej czytelna i jednoznaczna. Ważne, żeby była ona prosta, ale konkretna. Najlepiej tworzyć nazwy w stylu nazw zdarzeń automatycznych, tj. nie używać wielkich liter i polskich znaków (ą, ę, ś, ć, itd.), a zamiast spacji stosować znak podłogi „_”

Dla naszego newslettera wybierzemy nazwę „newsletter_zapis”.

W pierwszym parametrze wybieramy event_name równa się page_view.

W drugim: jeden z wcześniej wymienionych, czyli „page_location”, mówiący o adresie URL.

W operatorze drugiego parametru wybieramy „zawiera” lub „równa się” w zależności od tego jak wygląda adres URL podstrony z podziękowaniem za zapis, zakup czy inną czynność, którą chcemy mierzyć tworzonym zdarzeniem.

Jeśli adres podziękowania jest różny (dynamiczny), to jako wartość drugiego parametru wpisujemy tylko jego stały, niezmieniający się fragment. Jeśli adres jest z kolei zawsze taki sam (jak w naszym przypadku), to w polu wartości wpisujemy cały URL.

W naszym przypadku ta konfiguracja wygląda następująco:

event_name - równa się - page_view
page_location - zawiera - dziekujemy-za-subskrypcje

Dzięki takiej konfiguracji wiemy dokładnie, ile mamy zapisów do newslettera.

Niestandardowe zdarzenie Google Analytics 4 pozwala nam też później analizować źródła ruchu, strony docelowe, czyli miejsca, które rozpoczęły sesje lub podstrony, na których użytkownicy zapisali się do newslettera.

Tak samo możesz skonfigurować zdarzenie dotyczące dokonania zakupu w sklepie internetowym, przejścia do strony z ofertą czy ściągnięcia konkretnego pliku.

Jak widzisz, jest trochę możliwości :)

Wszystkie dostępne zdarzenia wraz z parametrami znajdziesz tutaj:
[GA4] Zdarzenia zbierane automatycznie

Jak tworzyć zdarzenia GA4 w GTM

Bardziej skomplikowane zdarzenia GA4 możemy tworzyć w GTM-ie (co wcale nie jest takie trudne!).

Dlaczego warto korzystać z Google Tag Managera dowiesz się szczegółowo z innego mojego artykułu, ale zdradzę Ci od razu, że tworzenie zaawansowanych zdarzeń to jeden z ważniejszych powodów :)

Poniżej krótkie wideo, w którym pokazuje na przykładzie jak wygląda taka konfiguracja:

A jakie zdarzenia można konfigurować w GTMie? Wysłanie formularza, kliknięcia konkretnych przycisków na stronie czy skopiowanie przez użytkownika adresu mailowego. To tylko kilka przykładów.

Możliwości są ogromne, ale zaawansowana obsługa Tag Managera wymaga już większych umiejętności i doświadczenia.

Konwersja w Google Analytics 4

Co wspólnego mają ze sobą zdarzenia i konwersja GA4? Sprawa jest prosta: najważniejsze dla nas zdarzenia możemy oznaczyć jako konwersje.

Dzięki temu w raportach możemy wyodrębnić sesje, użytkowników czy grupy odbiorców, którzy są dla nas najbardziej wartościowi.

Konwersje w Google Analytics 4 włączamy w zakładce Administracja > Zdarzenia.

Zapamiętaj

Pamiętaj, żeby jako konwersje oznaczać tylko naprawdę najważniejsze, kluczowe dla Ciebie zdarzenia, jak zakup lub wysłanie formularza.

Zbyt dużo elementów oznaczonych jako konwersja GA4 rozprasza naszą uwagę i tym samym zmniejsza znaczenie konwersji. Sam staram się najczęściej ograniczać je do maksymalnie pięciu najistotniejszych zdarzeń.

Metody liczenia konwersji

Skoro jesteśmy już przy temacie konwersji w GA4, to bardzo ważną sprawą/funkcją, o której warto pamiętać, jest wybór metody liczenia konwersji.

Mamy dwie opcje:

  1. Raz na zdarzenie (ustawiana domyślne) – pomiar najprostszy, konwersja liczona za każdym razem, gdy wystąpi. Jeśli użytkownik w trakcie jednej sesji zrealizuje 3 konwersje to w Analytics pojawią się 3 konwersje.
  2. Raz na sesję – zdarzenie zostanie zliczone jako konwersja tylko raz w czasie jednej sesji. Jeśli użytkownik w ramach 1 sesji wykona 3 konwersje to w GA pojawi się tylko pierwsza z nich.

Zwykle zalecam pierwszą opcję, bo po prostu lepiej oddaje ona rzeczywiste działania użytkownika. Z pewnością znajdą się jednak konwersje, które mogą być zliczane tylko raz podczas sesji.

Choćby pobranie pliku z ofertą, który użytkownik może pobrać kilka razy, np. dlatego, że coś mu nie działa lub zapomniał, gdzie ten plik jest na jego dysku. W tym przypadku liczba 1 lepiej odzwierciedli rzeczywistość, a Ty nie wyciągniesz błędnych wniosków na podstawie danych.

Wybór właściwej metody zliczania musisz ocenić samodzielnie – w zależności od tego, co chcesz mierzyć (co oznaczysz jako konwersja w Google Analytics 4).

Zapamiętaj

Zmiana metody mierzenia konwersji jest dostępna dla każdego zdarzenia osobno! Nie musisz tu decydować odgórnie dla całej usługi.

Ustawienia metody zliczania znajdziesz w: Administracja > Konwersje > Trzy kropki obok danej konwersji

zmiana metody liczenia konwersji w Google Analytics 4

Zdarzenia GA4 w module e-commerce

Jeśli sprzedajesz coś na stronie swojego sklepu to warto wdrożyć zdarzenia GA4 e-commerce.

Dzięki nim możesz dowiedzieć się jak Twoi użytkownicy korzystają ze sklepu. Możesz choćby prześledzić dokładną ścieżkę zakupową, od wyświetlenia produktów w danej kategorii, przez wyświetlenie koszyka do samego zakupu.

Takie dane pozwolą Ci lepiej ocenić skuteczność sklepu i wskazać miejsca, w których tracisz kupujących. To dość rozległy temat, więc nie będziemy go na razie analizować, ale na pewno jeszcze do tego wrócimy.

Tutaj dodam tylko listę dostępnych zdarzeń z kategorii e-commerce, aby pokazać Ci, jakie mamy możliwości.

Zdarzenie Wywoływane, gdy
add_payment_info użytkownik przesyła dane karty.
add_shipping_info użytkownik przesyła informacje o dostawie.
add_to_cart użytkownik dodaje pozycje do koszyka.
add_to_wishlist użytkownik dodaje pozycje do listy życzeń.
begin_checkout użytkownik rozpoczyna proces płatności.
generate_lead użytkownik przesyła formularz lub prośbę o informacje.
purchase użytkownik finalizuje zakup.
refund użytkownik otrzymuje zwrot środków.
remove_from_cart użytkownik usuwa pozycje z koszyka.
select_item użytkownik wybiera pozycję na liście.
select_promotion użytkownik wybiera promocję.
view_cart użytkownik wyświetla zawartość koszyka.
view_item użytkownik wyświetla pozycję.
view_item_list użytkownik wyświetla listę pozycji/ofert.
view_promotion użytkownik wyświetla promocję.

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9267735?hl=pl&ref_topic=9756175

Zdarzenia i konwersja GA4 – jak je wykorzystać

Jak widzisz, możliwości w zakresie zdarzeń i konwersji w GA4 mamy naprawdę duże. Google Analytics daje nam możliwość dokładnego śledzenia użytkowników na naszych stronach w sposób w zasadzie dowolny.

Nie ma tu jednego klucza, według którego powinniśmy zbierać czy analizować dane.

Żeby jednak wskazać Ci jakiś kierunek, to na początek polecam przyglądać się temu, które źródło przynosi Ci najwięcej konwersji oraz jak użytkownicy docierają do podstron, na których dochodzi do tych konwersji. Warto też szukać punktów wspólnych dla konwertujących użytkowników.

W naszym przypadku (Top Online) podejście takie pozwoliło nam dowiedzieć się choćby, że wyższy współczynnik konwersji dla wysyłania formularzy mają użytkownicy, którzy wcześniej odwiedzili podstronę z case study. Wiemy więc dzięki temu, że musimy bardzo dbać o tę zakładkę.

Dowiedzieliśmy się też, że dużo osób zapisuje się do naszego newslettera dzięki naszej aktywności na LinkedIn’ie, co potwierdza, że nasze działania na tym portalu przynoszą efekty w zakresie konwersji.

Powodzenia w konfiguracji zdarzeń i konwersji w GA4!

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym są i z czego składają się zdarzenia w Google Analytics 4
  • Jakie są ich rodzaje oraz najważniejsze typy
  • Jak ustawiać własne zdarzenia i konwersje w GA4

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog