Wizytówka Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, które pozwala pokazywać informacje na temat firm (i nie tylko) w Mapach Google i w wyszukiwarce. Profil w nim pomoże Ci w zwiększać widoczność i pozyskiwać Klientów. Zobacz, jak go założyć i zoptymalizować.
Ta część SEO Samodzielnych to poradnik na temat Google Moja Firma. Dowiesz się z niego od A do Z: jak założyć, zoptymalizować i prowadzić wizytówkę w Mapach i wyszukiwarce. Przedstawiamy też wszystkie funkcje i podpowiadamy, co wpływa na widoczność profilu.
Spis treści:
- Co to jest wizytówka Google Moja Firma?
- Dlaczego warto założyć wizytówkę Google
- Kto może założyć wizytówkę Google?
- Pozycjonowanie wizytówki Google nie istnieje
- Jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma?
- Weryfikacja wizytówki Google
- Jak przyspieszyć weryfikację wizytówki Google Moja Firma?
- Jak znaleźć wizytówkę Google Moja Firma?
- Obsługa i konfiguracja wizytówki Google Moja Firma
- Optymalizacja wizytówki Google - co w niej uwzględniamy?
- Wizytówka firmy Google i jej pozycja w wynikach wyszukiwania
- Jak prowadzić profil w mapach Google - wizytówka w praktyce
- Jak usunąć wizytówkę Google Moja Firma?
- Podsumowując
Powiązane:
Co to jest wizytówka Google Moja Firma?
Google Moja Firma to zarówno narzędzie powiązane bezpośrednio z Mapami Google. Pozwala ono właścicielom biznesów oraz osobom prowadzącym różne instytucje na zarządzanie informacjami o ich działalności.
Kluczowa jest tutaj wizytówka Google, czyli profil, z którego zarządzamy tym, co jest widoczne na temat naszej firmy w Mapach i wyszukiwarce Google.
Dzięki niemu możesz pojawić się na mapach oraz wynikach na frazy lokalne lub przejąć kontrolę nad tym, co się już w nich znajduje.
Zapamiętaj
Zarówno stworzenie wizytówki, jak i korzystanie z Google Moja Firma zawsze jest w 100% darmowe – jeśli ktoś każe Ci za to zapłacić, to najprawdopodobniej jest to oszustwo.
Wizytówka Google Moja Firma pozwala opublikować w jednym miejscu wszystkie podstawowe informacje o Twoim biznesie.
Od fizycznego adresu, przez dane kontaktowe, adres strony i godziny otwarcia, aż po zdjęcia i przeróżne dodatkowe informacje. Twoi Klienci będą mogli w nim zadawać pytania oraz dodawać opinie (stąd biorą się oceny klientów w Mapach Google).
Co ważne, dzięki wizytówce, wszystkie informacje te, będą od razu powiązane z Twoją firmą przez wyszukiwarkę – co może pomóc w lokalnym SEO.
Dlaczego warto założyć wizytówkę Google
Wizytówka Google to obecność na Mapach, a obecność na Mapach, przy odpowiedniej optymalizacji wizytówki, przekłada się na widoczność.
Zarówno w samym Google Maps, jak i w wyszukiwarce, za pośrednictwem tzw. local pack, czyli wyników z map przy wyszukiwaniu lokalnym.
Profil w GMF to także element wspierający lokalne SEO – bo Google wie dzięki niemu więcej o Twojej firmie i może łatwo powiązać lokalizację z Twoim serwisem.
Wizytówka Google Moja Firma jest szczególnie ważna dla biznesów działających stacjonarnie.
Dzięki niej, użytkownicy wyszukiwarki szukający usług w swojej najbliższej okolicy lub konkretnej miejscowości mogą łatwo odnaleźć firmę w mapach. Mogą też sprawdzić w nich dzięki niej m.in. trasę dojazdu, godziny otwarcia czy numer telefonu.
Prowadzona w Google wizytówka zapewnia też spore możliwości interakcji z przyszłymi i obecnymi klientami. Ci pierwsi mogą zadawać pytania, a Ci drudzy – wystawiać opinie (i na jedne i na drugie możemy tutaj odpowiadać).
Reasumując, wizytówka Google Moja Firma:
- zwiększa widoczność firmy w sieci,
- jest dodatkowym źródłem ruchu na stronie (lub wizyt w fizycznej siedzibie),
- pozwala pozyskiwać nowych Klientów,
- ułatwia potencjalnym Klientom kontakt i zlokalizowanie przedsiębiorstwa,
- zwiększa wiarygodność firmy w oczach Klientów,
- pozwala budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa.
Kto może założyć wizytówkę Google?
Wizytówka firmy Google przyda się szczególnie biznesom działającym lokalnie lub stricte stacjonarnie.
Korzystać z niej może jednak praktycznie każde przedsiębiorstwo. Niezależnie od wielkości, branży, czy obszaru działalności.
Jedyny warunek, jaki musimy spełnić, chcąc założyć własny profil w Google Moja Firma, to posiadanie fizycznej siedziby firmy. Nie chodzi nawet o wskazanie lokalizacji na mapie (które nie jest obowiązkowe), ale przede wszystkim o weryfikację – o której przeczytasz niżej.
Zapamiętaj
Twoja firma nie będzie widoczna na mapach ani w wyszukiwarce przed zakończeniem procesu weryfikacji.
Pozycjonowanie wizytówki Google nie istnieje
Tak, to nie błąd. Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma, w rozumieniu takim jak pozycjonowanie stron internetowych po prostu nie istnieje.
Profil firmy można jednorazowo zoptymalizować, a potem prowadzić (czyli np. aktualizować dane o godzinach otwarcia, jeśli się zmieniają i odpowiadać na pytania/opinie) – ale na tym koniec.
Zachowajmy więc w tej kwestii szczególną ostrożność. Jeśli ktokolwiek oferuje usługę „pozycjonowania wizytówki” albo obiecuje, że będzie robił co miesiąc coś, dzięki czemu znajdzie ją więcej użytkowników, to albo myli pojęcia, albo po prostu kłamie.
Nie daj się podejść!
Zapamiętaj
Jedne, co może pomóc w poprawieniu widoczności Twojej firmy w mapach, to jednorazowa optymalizacja, a potem aktywne prowadzenie wizytówki Google Moja Firma.
Optymalizacja i prowadzenie wizytówki nie są skomplikowane, nie wymagają zaawansowanej wiedzy, ani ogromnych nakładów pracy. Z pewnością poradzisz sobie z nimi samodzielnie, nawet jeśli zlecasz komuś całe SEO swojej strony.
Optymalizację wizytówki Google i jej prowadzenie opisujemy szczegółowo poniżej.
Jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma?
Jak stworzyć wizytówkę Google? Oto instrukcja w kilku krokach.
Konto Google - wizytówka od zera
Do założenia wizytówki będziesz potrzebować konta Google.
Absolutnie najlepszym rozwiązaniem jest założenie wizytówki na koncie, na którym mamy już podpięte Google Search Console do naszej strony. Dlaczego? Chodzi o to, że wtedy mamy sporą szansę, że profil firmy zostanie natychmiastowo zweryfikowany.
Poza tym, naszym zdaniem najbezpieczniej jest założyć wizytówkę Google Moja Firma (tak samo zresztą jak Search Console) na koncie Google w domenie swojej firmy.
Zakładając ją w ten sposób, zabezpieczamy się skutecznie przed problemami z dostępem do naszego profilu. Nawet jeśli zapomnimy hasła do maila, to będziemy mogli je zmienić po stronie serwera.
Oczywiście masz dowolność – ale na pewno nie polecamy zakładania wizytówki na prywatnym koncie. Najlepiej niech będzie to adres firmowy, żeby wszystko było po prostu w jednym miejscu.
1. Poszukaj swojej firmy
Cała przygoda z zakładaniem wizytówki zaczyna się na stronie: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/
Logujemy się na niej do naszego konta Google, na którym chcemy utworzyć wizytówkę.
W pierwszym oknie zostaniemy poproszeni o znalezienie swojej firmy. To etap, na którym sprawdzamy, czy nasza wizytówka nie została już utworzona.
Warto poszukać nawet, jeśli wiemy, że nie zakładaliśmy konta. Dlaczego? To proste, jeśli nasza firma jest już w sieci dość długo, to może posiadać wizytówkę wygenerowaną automatycznie lub dodaną przez użytkowników map.
Jeśli spotkamy się z taką sytuacją, nie tworzymy nowego miejsca w Google, tylko weryfikujemy do niego swój dostęp.
Nowa, powielająca widniejące już na mapach miejsce, wizytówka, może zostać uznana za duplikat, co poskutkuje jej usunięciem.
Jeśli nie znaleźliśmy naszej firmy, wpisujemy nazwę i przechodzimy dalej, do „Dodaj informacje o swojej firmie w Google”.
To, co wpiszesz jako nazwa firmy na tym etapie, będzie widoczne w Google Maps. Nie musi być to jednak nazwa oficjalna. Możemy zawrzeć w niej dodatkowo np. najważniejsze słowo kluczowe.
Przykładowo, jeśli prowadzimy restaurację o nazwie “Pyszna”, to możemy uwzględnić tu frazę “restauracja” i wpisać nazwę “Restauracja Pyszna”. My prowadzimy we Wrocławiu agencję SEO o nazwie Top Online, więc wpisaliśmy „Top Online - Agencja SEO Wrocław”.
2. Wybierz rodzaj działalności
Przy tworzeniu nowej wizytówki Google, po wpisaniu nazwy, na kolejnym ekranie zostaniemy poproszeni o wybranie rodzaju działalności.
Tutaj sprawa jest prosta: zaznaczamy, czy nasza firma to sklep online, sklep lokalny, czy usługi (jeśli np. prowadzimy sklep internetowy i oferujemy usługi na raz, to możemy zaznaczyć więcej niż 1 opcję!).
3. Wybór kategorii działalności
Kolejny etap to wybór kategorii prowadzonej działalności. Google prosi tutaj o wybór kategorii „która najlepiej opisuje Twoją firmę”.
Kategorie te służą tylko i wyłącznie określeniu branży, jeśli nie możemy więc odnaleźć idealnie pasującej, to wybieramy nieco bardziej ogólną.
Warto wiedzieć
W przypadku sklepu internetowego przed wyborem kategorii działalności zostaniemy poproszeni najpierw o wskazanie witryny.
Lista kategorii, spośród których możemy wybierać, pojawia się po rozpoczęciu wpisywania pierwszych liter:
Kategoria działalności w wizytówce wpływa na widoczność na zapytania dotyczące usług oraz świadczących je miejsc.
Nie pomijamy więc tego etapu i nie wybieramy „byle czego”. Wybieramy kategorię najlepiej oddającą faktyczny profil działalności.
4. Wskaż lokalizację
W przypadku usług i sklepów internetowych w kolejnym kroku uzupełniamy obszar działalności.
To, co tutaj wybierzemy może mieć znaczenie dla widoczności i pozyskiwania Klientów. Nie warto więc zaznaczać obszaru większego niż faktycznie obsługiwany.
5. Dane kontaktowe
Kolejny etap to dodanie głównego telefonu kontaktowego do firmy oraz adresu strony internetowej (jeśli nie dodawaliśmy go wcześniej, w przypadku sklepu internetowego).
Na tym etapie, Twoja wizytówka Google Moja Firma już istnieje. Nie będzie jednak widoczna w mapach, dopóki nie zostanie zweryfikowana.
6. Wybór preferencji
W kolejnym kroku akceptujemy regulamin usługi i możemy wybrać, czy chcemy otrzymywać od Google informacje i wskazówki dot. ulepszania profilu firmy.
Mamy także opcję wybrania, czy chcemy uczestniczyć w ankietach i programach pilotażowych nowych funkcji w ramach Google Moja Firma.
7. Adres pocztowy do weryfikacji
Następne okno dotyczy ono weryfikacji – podajemy w nim nasz adres pocztowy (nie będzie on widoczny publicznie i służy tylko zweryfikowaniu, czy mamy prawo do zarządzania profilem firmy).
Najlepiej podać tutaj adres, pod którym zarejestrowana jest nasza działalność (pod warunkiem, że możemy tam fizycznie odbierać pocztę).
Dalej system Google automatycznie wybiera sposób, w jaki zweryfikuje naszą wizytówkę. Nie mamy nad tym kontroli.
Czasem wystarczy samo podanie adresu (w poprzednim etapie – wtedy od razu zostaniemy przeniesieni do pkt. 7), czasem dostaniemy jedną konkretną opcję, a czasem kilka do wyboru.
Szczegółowo o weryfikacji piszemy w następnym akapicie, poniżej instrukcji zakładania wizytówki.
8. Godziny otwarcia i wiadomości od Klientów
W kolejnym oknie zostaniemy poproszeni o wskazanie dni, w których czynna jest nasza firma oraz dodanie godzin otwarcia.
9. Opis firmy
Następny etap to opis firmy.
Opis służy zarówno użytkownikom, jak i poprawianiu widoczności. Staramy się więc, by był maksymalnie przejrzysty i zwięzły, ale także informacyjny. Dobrą praktyką jest też wplecenie tutaj najważniejszych fraz kluczowych.
10. Zdjęcia
Kolejno możemy dodać zdjęcia firmy (lokalu, realizacji usług, produktów – w zasadzie, cokolwiek chcemy).
11. Potwierdzenie
Na tym etapie wizytówka Google jest gotowa. Możesz ją edytować, przed zakończeniem procesu weryfikacji nie będzie jednak widoczna w mapach ani wyszukiwarce.
Warto wiedzieć
W zależności od rodzaju działalności, jaką prowadzisz, poszczególne kroki zakładania wizytówki i ich kolejność mogą się nieco różnić
Weryfikacja wizytówki Google
Weryfikacja wizytówki Google Moja Firma może przebiegać na kilka sposobów:
- poprzez telefon lub SMS z kodem weryfikacyjnym,
- poprzez instrukcje wysłane na e-mail,
- poprzez nagranie i przesłanie filmu werfikacyjnego,
- poprzez rozmowę wideo z przedstawicielem działu pomocy,
- poprzez przesłanie kodu weryfikacyjnego tradycyjną pocztą,
- lub za pomocą metod natychmiastowych.
Od jakiegoś czasu o tym, które metody są dostępne, decyduje system Google.
Czasem konto będzie zweryfikowane od razu, czasem będzie miało dostępną tylko metodę mailową, czasem kilka metod, a w niektórych przypadkach wyłącznie weryfikację pocztą tradycyjną.
Nie mamy nad tym żadnej kontroli.
Zapamiętaj
Weryfikacja wizytówki nie jest na zawsze – Google może poprosić o ponowną weryfikację raz na jakiś czas, zdarza się to zwykle przy większych zmianach informacji o firmie.
Sposoby weryfikacji zmieniają się co jakiś czas, dokładne i aktualne informacje o nich znajdziesz zawsze na tej podstronie dokumentacji.
Weryfikacja przez telefon lub SMS
Weryfikacja przez telefon lub SMS jest bardzo prosta. Po jej wybraniu Google zadzwoni do Ciebie lub wyśle SMS-a z kodem, który trzeba wpisać w profilu.
W przypadku połączenia telefonicznego ważne jest, by odebrać osobiście. W przypadku odebrania telefonu przez system IVR (Interactive Voice Response) lub automat, w którym decydujemy o połączeniu przez wybór odpowiedniego numeru kod nie zostanie podany.
Weryfikacja przez adres e-mail
Weryfikacji mailowej nie trzeba chyba tłumaczyć: po prostu podajemy adres i dostajemy maila z kodem do wpisania w profilu.
Weryfikacja przez nagranie filmu
W przypadku wideo weryfikacyjnego karta w profilu poinformuje nas szczegółowo, jak nagrać i przesłać film, by uzyskać weryfikację.
W skrócie chodzi jednak o to, by nagrać wideo potwierdzające podaną lokalizację i szczegóły dotyczące firmy. Na przykład adres na budynku, szyld i wnętrze lokalu oraz wejście na zaplecze czy otworzenie kasy fiskalnej (żeby pokazać, że nie jesteśmy tylko klientem).
Po więcej informacji o tej metodzie i samym nagraniu wejdź na stronę pomocy, która opisuje weryfikację firmy za pomocą nagrania wideo.
Rozmowa wideo na żywo
W tym przypadku również: szczegóły dołączenia do wideorozmowy z pracownikiem przedstawi Ci karta w Google Moja Firma.
W trakcie rozmowy musimy z kolei pokazać te same elementy, co na nagraniu wideo:
- bieżącą lokalizację (np. nazwę ulicy, czy firmy w pobliżu),
- twoją firmę lub wyposażenie (np. sprzęt z logo firmy, wnętrze lokalu, narzędzia służące do wykonywania usług),
- dowód zarządzania (np. obsługę punktu sprzedaży, wejście na zaplecze lub otworzenie siedziby firmy kluczem).
Weryfikacja pocztą tradycyjną
Przy weryfikacji pocztą tradycyjną, Google wyśle do nas fizyczny list z kodem weryfikacyjnym, który trzeba wpisać w weryfikacji wizytówki.
Czas od wybrania tej metody weryfikacji do przyjścia listu mieści się w większości przypadków w 14 dniach.
W trakcie weryfikacji tym sposobem nie należy zmieniać adresu, ani prosić o ponowne wysłanie kodu. Niezbędna jest też fizyczna możliwość odbierania poczty we wskazanej siedzibie firmy.
Weryfikacja natychmiastowa
W niektórych przypadkach Google może natychmiastowo potwierdzić, że dane konto użyte do założenie wizytówki firmy jest jej właścicielem.
Podstawą takiej weryfikacji jest posiadanie zweryfikowanej witryny firmowej w Google Search Console lub zweryfikowanie jej na tym samym koncie Google po założeniu wizytówki.
Warto wiedzieć
Posiadanie konta w Search Console na tym samym mailu co wizytówka nie gwarantuje natychmiastowej weryfikacji – Google decyduje się na tę metodę „w rzadkich przypadkach”.
Jak przyspieszyć weryfikację wizytówki Google Moja Firma?
Jeśli zależy Ci na możliwie szybkim zweryfikowaniu Twojej wizytówki Google, załóż ją na koncie Google, na którym masz już zweryfikowaną własność domeny w Google Search Console.
Jeśli z kolei nie masz jeszcze konta Search Console, zacznij od jego założenia i zweryfikowania w nim własności swojej strony.
Zrobienie tego nie daje 100% gwarancji, że całość pójdzie szybciej, ale sprawia, że Google ma możliwość zastosowania w przypadku Twojej firmy weryfikacji natychmiastowej.
W przypadku zakładania konta Google Moja Firma na adres mailowy niezwiązany z Search Console system na pewno tego nie zrobi.
Jak znaleźć wizytówkę Google Moja Firma
Dawniej Google Moja Firma była dostępna poprzez tzw. managera profilu, coś w rodzaju „panelu zarządzania”. Od listopada 2022 roku (SEO News #56) panel ten został jednak przeniesiony bezpośrednio do wyników wyszukiwania.
Żeby go znaleźć, trzeba być zalogowanym na koncie, które zarządza wizytówką Google Moja Firma i wpisać w wyszukiwarce nazwę swojej firmy lub hasło „moja firma”.
Dostęp do zarządzania wizytówką możemy uzyskać też poprzez Google Maps. Wystarczy wejść w menu obok zdjęcia profilowego w mapach i wybrać „Menedżer Profilu Firmy”.
Kliknięcie przeniesie nas do strony wyników Google na frazie będącej nazwą naszej firmy w wizytówce (tej, którą pokazujemy na pierwszym screenshocie).
Jeśli nie możesz znaleźć swojej wizytówki przedstawionymi powyżej sposobami, zerknij na tę stronę pomocy: https://support.google.com/business/answer/145585?hl=pl.
Obsługa i konfiguracja wizytówki Google Moja Firma
Po zakończeniu procesu weryfikacji utworzona w Google wizytówka będzie w pełni aktywna i widoczna w mapach. Już wcześniej zyskasz jednak dostęp do zarządzania nią w wynikach wyszukiwania.
To z tego miejsca będziesz móc dodać dodatkowe dane, opublikować zdjęcia, odpowiedzieć na opinie czy sprawdzić statystyki. To z tego miejsca przeprowadzisz też optymalizację. Zresztą, podpowiedzi co do niej zobaczysz na kartach pod opcjami (np. „Utwórz ofertę”).
Przyjrzyjmy się bliżej każdej z zakładek dostępnych w tym panelu.
Edytuj profil
W sekcji „Edytuj profil” znajdziemy 5 zakładek: Informacje, Kontakt, Lokalizację, Godziny otwarcia i Więcej. Tutaj ustawimy wszystkie podstawowe informacje o firmie.
Jeśli profil ma być widoczny i skuteczny, to absolutnie musimy uzupełnić tutaj: numer telefonu, adres strony internetowej, adresy profili w mediach społecznościowych oraz godziny otwarcia.
Właściwie jednak, z punktu widzenia SEO i użyteczności samej wizytówki Google Moja Firma najlepiej podać w tym miejscu jak najwięcej prawdziwych informacji. Czyli: wypełnić wszystko, co się da.
Przeczytaj opinie
Sekcja „Przeczytaj opinie” mówi sama za siebie – przeczytamy w niej opinie klientów. To tutaj możemy też na nie odpowiadać.
Wiadomości
W sekcji wiadomości możemy włączyć opcję przesyłania wiadomości do nas bezpośrednio w wizytówce (z wyszukiwarki i map Google).
Po włączeniu tej funkcji w zakładce tej znajdą się wątki z wiadomościami od użytkowników, na które będziemy mogli odpowiadać.
Zdjęcia
W „Zdjęciach”... dodajemy zdjęcia (zaskakujące, prawda? :D).
W tym miejscu możemy też przeglądać wszystkie zdjęcia (w tym te dodawane przez użytkowników w recenzjach). Możemy też przesłać i wybrać wyświetlany logotyp firmy oraz okładkę, czyli obraz, który będzie pojawiał się w tle naszej wizytówki Google.
Skuteczność
„Skuteczność” to statystyki aktywności w naszej wizytówce.
Znajdziemy tutaj przegląd interakcji użytkowników na profilu naszej firmy, informacje o tym, jak nasza wizytówka jest znajdowana przez użytkowników oraz szczegółowe dane. O tym, ile razy ktoś zadzwonił do nas bezpośrednio z naszej wizytówki, wysłał wiadomośc, zarezerwował wizytę, wyświetlił trasę dojazdu w Mapach czy wszedł z niej na naszą stronę.
Reklamy
Sekcja „Reklamy” w wizytówce Google Moja Firma nie jest osobną zakładką tak jak poprzednie. To po prostu przycisk, który przekierowuje nas do konta Google Ads, gdzie możemy zakupić reklamę.
Produkty
W zakładce „Produkty” możemy dodać do swojej wizytówki oferowane przez nas produkty. Dodanie ich sprawi, że będą one wyświetlane przy wizytówce w mapach i w wynikach na frazach lokalnych.
Edytuj usługi
W „Edytuj usługi” możemy dodawać świadczone przez nas usługi.
Warto wiedzieć
Tę sekcję szczególnie warto uzupełniać i aktualizować, bo w zależności od tego, co tutaj dodamy (i co oferujemy), nasza wizytówka może wyświetlać się w wynikach lokalnych na różne dodatkowe frazy związane z usługami.
Na przykład: firma sprzątająca działająca we Wrocławiu, która doda usługę „pranie dywanów”, może pojawiać się dzięki temu w wynikach osób, które szukają prania dywanów we Wrocławiu i okolicach. Nawet jeśli słowo kluczowe „pranie dywanów” nie padło w nazwie, opisie czy w innych elementach jej wizytówki.
Rezerwacje
„Rezerwacje” to sekcja, w której możemy skonfigurować opcję bezpośrednich rezerwacji z wizytówki – np. terminów wizyt u fryzjera, dentysty, noclegów w hotelu, zabiegów kosmetycznych.
Wystarczy tylko dodać link do własnej strony/systemu rezerwacji online.
Pytania i odpowiedzi
W „Pytaniach i odpowiedziach” możemy zarządzać sekcją Pytań i odpowiedzi w naszej wizytówce Google.
Sekcja ta jest oparta o interakcję społeczności (użytkownicy pytają – użytkownicy odpowiadają). Z poziomu zarządzania wizytówką możemy więc zarówno odpowiadać, jak i zarządzać tym, co już pojawiło się w pytaniach i odpowiedziach.
Dodaj aktualizację
W „Dodaj aktualizację” możemy opublikować aktualizację (coś w rodzaju posta/wpisu), ofertę lub organizowane wydarzenie w naszej wizytówce.
Aktualności po opublikowaniu są widoczne w wizytówce Google Moja Firma w sekcji „Dostarczył właściciel”:
Poproś o opinię
W „Poproś o opinię” znajdziesz możliwość udostępnienia linku (oraz sam link) do wystawienia opinii.
Link taki możemy wysyłać do swoich klientów razem z prośbą o ocenę, np. po wykonaniu usługi.
Optymalizacja wizytówki Google - co w niej uwzględniamy?
Optymalizacja wizytówki Google jest bardzo łatwa. W praktyce to po prostu szczegółowe uzupełnienie profilu (dostarczenie w nim prawdziwych i przydatnych informacji na temat firmy). No i dalej: dbanie o aktualność tych informacji.
Poniżej przedstawiamy krótkie zestawienie tego, na co warto zwrócić szczególną uwagę.
Dane kontaktowe
Jeśli z Twoją firmą można skontaktować się również pod innymi numerami telefonów niż ten podany przy zakładaniu wizytówki, dodaj je w zakładce „Edytuj profil” > „Kontakt”.
W tym miejscu uzupełniamy także inne dane kontaktowe: adres strony internetowej, adresy profili w mediach społecznościowych.
Zapamiętaj
Pamiętaj, że dane kontaktowe, które prezentuje wizytówka Google, powinny być spójne z tymi widocznymi na Twojej stronie internetowej.
Godziny otwarcia
Godziny otwarcia to jedna z najważniejszych informacji dla użytkowników. W przypadku biznesów stacjonarnych często jest to aspekt kluczowy, od którego zależy bezpośrednio pozyskanie Klientów.
Warto je dodać i dbać później o ich aktualność. Ponownie, możesz to zrobić w zakładce „Edytuj profil” > „Godziny otwarcia”.
Warto wiedzieć
Jeśli prowadzisz biznes stacjonarny, to Google będzie wyświetlać go częściej w wynikach lokalnych w ustawionych przez Ciebie godzinach otwarcia.
Pamiętajmy jednak, że godziny zawsze muszą być zgodne z prawdą. Przy wyszukiwaniu lokalnym użytkownicy szukają zwykle miejsc, do których chcą się udać w danym momencie. Przy nieprawidłowych godzinach mogą więc zrazić się do Twojego biznesu.
Krótki opis firmy
Opis służy zarówno użytkownikom, jak i poprawianiu widoczności. Jeśli został pominięty przy tworzeniu wizytówki, to uzupełniamy go w „Informacje o firmie” > „Informacje” > „Opis”.
Wizytówka Google pozwala na 750 znaków opisu. Z punktu widzenia użytkownika najważniejsze jest tutaj jednak pierwsze 250. Ten fragment będzie wyświetlany zawsze. Reszta będzie widoczna dopiero po kliknięciu opcji „Więcej”.
W tym miejscu warto stworzyć zwięzły, zrozumiały, unikalny i prawdziwy opis działalności, w którym zawrzemy najważniejsze informacje o swojej działalności oraz główne słowa kluczowe.
Nie przesadzajmy jednak z tym ostatnim i nie „wrzucajmy” w to miejsce wszelkich możliwych fraz. Skupmy się na użytecznych informacjach.
Logo i zdjęcia
Klient kupuje oczami, niezależnie od branży. W ramach optymalizacji, zadbajmy więc o to, by nasza wizytówka Google Moja Firma po prostu dobrze się prezentowała.
Dodajmy nie tylko logo, ale także zdjęcie-okładkę naszej wizytówki. Wrzućmy też zdjęcia pokazujące samą firmę, budynek z zewnątrz i wewnątrz, zespół, to jak pracujemy lub oferowane produkty.
Warto zadbać o to, by udostępniane przez nas zdjęcia były jak najlepszej jakości. W sekcji „Zdjęcia” możemy dodać też krótkie filmiki.
Wybierz usługi
Dodanie usług świadczonych przez Twoją firmę to etap, który dawniej był elementem zakładania wizytówki Google.
Obecnie został on pominięty, ale mimo to, dodanie usług nadal może wpływać na widoczność na powiązane z nimi frazy. Warto więc je uzupełnić.
Co ważne, w przeciwieństwie do kategorii działalności, które wskazujemy na początku tworzenia wizytówki, tutaj istnieje już możliwość dodania elementów niestandardowych.
Aktualizacje informacji
Na koniec bardziej wskazówka na przyszłość niż faktyczny element optymalizacji.
Zapamiętaj
Dbajmy o aktualność danych, które publikujemy w wizytówce Google!
To jeden z najważniejszych elementów prowadzenia wizytówki Google Moja Firma. Wpływający zarówno na widoczność w mapach, jak i na samo pozyskiwanie Klientów.
Do wizytówki firmy najlepiej jest zaglądać przynajmniej raz w tygodniu. Odpowiadać na opinie, pytania i wiadomości, aktualizować na bieżąco informacje i dodawać nowe treści. Na przykład promować swoje artykuły blogowe w formie aktualności.
Wizytówka firmy Google i jej pozycja w wynikach wyszukiwania
Pozycja wizytówki w wynikach nie działa jak pozycja strony w wynikach, jest dynamiczna, tzn. każdy może widzieć inną. Wszystko zależy od tego, gdzie dokładnie znajduje się szukający i czego wcześniej szukał.
Najważniejszy czynnik wpływający na to, jaką pozycję w wynikach wyszukiwania zajmie Twoja wizytówka Google, to zdecydowanie lokalizacja. Zarówno szukającego, jak i samej firmy. Zasada jest prosta: im bliżej szukanego miejsca, tym większa szansa na wyświetlenie go wyżej.
Przy dużej ilości firm w okolicy, w dobieraniu wyników brane są pod uwagę także:
- zgodność wyszukiwanej frazy z wynikiem,
- ilość opinii i wartość ogólnej oceny,
- wiek wizytówki,
- aktualność danych oraz aktywność właściciela.
Najważniejszy czynnik, czyli to, gdzie jest użytkownik, pozostaje w trakcie prowadzenia wizytówki poza naszą kontrolą.
Dla uzyskania jak najlepszej widoczności dbamy więc o uzupełniania i aktualizowanie informacji i zachęcanie Klientów do wystawiania opinii, a także odpowiadanie na nie.
Jak prowadzić profil w mapach Google - wizytówka w praktyce
Optymalizacja wizytówki Google to jedno, a jej regularne prowadzenie — drugie.
O wizytówce w mapach dobrze jest myśleć jak o profilu w mediach społecznościowych. Samo założenie go (prawie) nic Ci nie da, potrzebne jest jeszcze regularne prowadzenie.
Oczywiście nie dosłownie, bo raz założona i zoptymalizowana wizytówka często wystarczy do zwiększenia widoczności. Zwłaszcza, jeśli nie zmieniają się np. godziny otwarcia, adresy stron czy dane kontaktowe oraz gdy dostajemy same dobre opinie.
Mimo to, do wizytówki warto zaglądać, a w miarę możliwości – aktywnie ją prowadzić.
Poniżej kilka elementów, na które sami zwracamy szczególną uwagę.
Najważniejsze elementy prowadzenia wizytówki Google
Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, Twoja wizytówka Google Moja Firma powinna być zawsze aktualna. Wiemy, że już o tym pisaliśmy, ale warto zaznaczyć to jeszcze raz.
Aktualizowane na bieżąco dane dotyczące godzin otwarcia, usług czy kontaktu odgrywają tutaj ogromną rolę. Co jakiś czas warto dodawać też nowe zdjęcia czy aktualności.
Niezależnie od branży ważnym elementem każdej wizytówki jest też dbanie o opinie. Są one istotne dla widoczności wizytówki, ale, co często ważniejsze, wpływają też na to, jak odbierają Cię użytkownicy.
Dla niektórych z nich oceny Klientów są jednym z najważniejszych czynników w procesie decyzyjnym dotyczącym skorzystania, bądź nie, z usługi. Według statystyk pozytywne opinie mogą zwiększyć konwersję o ponad 200%!
Jak pozyskiwać opinie w wizytówce Google?
Co do zasady użytkownicy raczej nie dzielą się pozytywnymi opiniami. Przy niezadowoleniu z obsługi zwykle jednak zostawią nam „negatywa”. Praktycznie wszędzie działa to tak samo, nieważne, czy mówimy o sklepie internetowym, czy wizytówce Google.
Nie ma na co czekać, o opinie trzeba poprosić! Jak to zrobić? Opcji jest wiele.
Zacznijmy od tego, że link dostępny w sekcji „Poproś o opinie” w zarządaniu wizytówką Google przekierowuje bezpośrednio do okienka wystawiania opinii.
Czy widzisz już te możliwości? :)
Taki link możesz na przykład:
- umieścić w mailu wysyłanym do Klienta wraz z podziękowaniem za zakup lub skorzystanie z usługi,
- umieścić na swojej stronie internetowej wraz z zachętą w formie zwrotu Call to Action (CTA),
- rozmieścić w swoim lokalu/sklepie/biurze lub na ulotkach pod postacią kodu QR,
- dodać do stopki newslettera czy służbowego maila,
- opublikować w swoich profilach w mediach społecznościowych.
O wystawienie opinii Klientów możesz też prosić osobiście, przy bezpośrednim kontakcie. Dopóki prośba nie będzie nachalna, to każdy sposób będzie tutaj dobry.
Jak radzić sobie z negatywnymi opiniami w wizytówce Google?
Nie ma się co oszukiwać, żadna znajdująca się w Google wizytówka nie jest nieskazitelna. No, chyba że mówimy o profilach posiadających wyłącznie sztuczne, kupione komentarze.
Zawsze trafią się negatywne opinie, nie ma w tym nic złego. Mogą one nawet podnieść Twoją wiarygodność. Ważne jednak, by wiedzieć, jak sobie odpowiednio z nimi radzić.
Kluczową kwestią przy negatywnej opinii jest czas reakcji. Najlepiej jest odpowiedzieć nie później niż dobę po publikacji. Brak odpowiedzi może tutaj sprawić, że firma będzie wyglądać na niedbającą o zdanie swoich Klientów.
Radzenie sobie z negatywnymi opiniami można zasadniczo podzielić na dwie strategie:
- niereagowanie, dzięki któremu nie dajemy negatywnym ocenom szansy na pojawianie się wyżej i bycie zauważanymi, ale możemy też wypaść na niedbających o zdanie Klientów,
- odpowiadanie, dzięki któremu pokazujemy, że zależy nam na Kliencie, ale ryzykujemy podbiciem pozycji negatywnej opinii w wizytówce, co również może wpłynąć negatywnie na wizerunek.
Wybór strategii jest kwestią indywidualną. Jeśli decydujemy się jednak odpowiadać, to ponownie, najlepiej jest robić to nie później niż dobę po pojawieniu się oceny. Przy próbie wyjaśnienia negatywnej opinii czas reakcji jest kluczowy.
Ważnym elementem przeciwdziałania szkodom, jakie mogą wyrządzić wizerunkowi firmy negatywne opinie, jest też reagowanie na oceny pozytywne. Dzięki temu będą one wyświetlać się wyżej.
Jak usunąć negatywne opinie z wizytówki Google Moja Firma?
Niestety, negatywnych opinii nie da się tak po prostu usunąć. Właściciel firmy (i jej wizytówki) nie ma nad tym praktycznie żadnej kontroli.
Poza wyjaśnieniem sytuacji z samym oceniającym nas użytkownikiem, jedną opcją jest zgłoszenie opinii do Google. W ten sposób można pozbyć się m.in. spamu, obraźliwych treści i wszelkich przejawów nieuczciwej konkurencji oraz wszystkiego, co narusza regulamin serwisu.
Jak wysłać prośbę o usunięcie opinii? To proste, wystarczy zalogować się na swoje konto Google Moja Firma, wybrać opinię, którą chcesz zgłosić, a następnie kliknąć znajdujący się przy niej symbol trzech kropek i wybrać „Zgłoś nieodpowiednią treść”. Samo zgłoszenie trzeba odpowiednio uzasadnić.
Warto wiedzieć
Prośby o usunięcie służą wyłącznie zgłaszeniu opinii łamiących zasady serwisu. Google nie usunie negatywnej oceny, tylko dlatego, że się z nią nie zgadzasz.
Wysłanie zgłoszenia nie jest także równoznaczne z jego pozytywnym rozpatrzeniem. Na odpowiedź prośby o usunięcie opinii czeka się zazwyczaj do kilku dni.
Jak publikować w wizytówce Google Moja Firma?
Na to, czy nasza wizytówka Google będzie cieszyć się widocznością i zainteresowaniem użytkowników może wpływać regularne zamieszczanie w niej aktualizacji. To świetny sposób na dodatkową promocję.
Google Moja Firma pozwala publikować je w trzech kategoriach: aktualizacja, oferta, wydarzenie.
Możesz przekazywać w nich wiele różnych informacji:
- promować wpisy opublikowane ostatnio na blogu,
- informować o promocjach cenowych,
- informować o akcjach promocyjnych,
- reklamować organizowane wydarzenia,
- promować nowy asortyment w sklepie,
- chwalić się ostatnimi realizacjami usług i opiniami.
Dla skuteczności aktualizacji warto zadbać o to, by ich treść była maksymalnie konkretna i zwięzła. Co prawda możemy tutaj wykorzystać 1650 znaków, ale Google rekomenduje nieprzekraczanie 300.
A jak dodać taki „wpis”?
- Klikamy „Dodaj aktualizację”.
- Wybieramy kategorię.
- Uzupełniamy opis i elementy naszego wpisu.
- Dodajemy przycisk (czyli akcję, jaką będzie mógł przy danym wpisie wykonać użytkownik).
- Wklejamy adres URL, do którego przekieruje go ten przycisk.
- Klikamy „Wpis”.
Jak usunąć wizytówkę Google Moja Firma?
Jeśli z jakiegoś powodu chcesz usunąć swoją wizytówkę Google, to możesz to zrobić z poziomu zarządzania kontem Google Moja Firma.
W celu usunięcia wizytówki Google:
- Zaloguj się do konta, na którym jest założona wizytówka i przejdź do niej.
- Wejdź w zakładkę „Edytuj profil" > „Godziny otwarcia” i kliknij na „Oznacz swoją firmę jako zamkniętą w Google".
Opcja „Zamknięte na stałe" sprawi, że Twoja wizytówka straci większość widoczności i stanie się praktycznie niewidoczna w wynikach Google. Będzie jednak nadal istnieć, a przy podaniu dokładnego adresu lub przeglądaniu map będzie można ją odnaleźć. Plusem takiego rozwiązania jest możliwość przywrócenia wizytówki.
Usunięcie wizytówki Google w pełni jest dostępne w Ustawieniach profilu firmy:
W tym miejscu możemy albo przestać zarządzać profilem firmy w Google i wskazać innego menedżera, albo trwale usunąć całą treść na zawsze.
Więcej szczegółów o tym jak usunąć profil firmy znajdziesz na stronie pomocy Google: Usuwanie profilu firmy - Profil Firmy w Google.
Podsumowując
Jak widać, zarówno założenie, jak i optymalizacja czy późniejsze prowadzenie firmowej wizytówki nie stanowią dużego wyzwania.
Sama wizytówka Google jest z kolei w pełni darmowa, pozwala zdobywać widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania i jest dzięki temu dodatkowym źródłem ruchu.
Co więcej, odpowiednio wykorzystana, może nieść ze sobą także wiele innych korzyści, choćby w kwestii zaufania potencjalnych Klientów czy wizerunku marki.
Zdecydowanie warto ją prowadzić, szczególnie jeśli nie działasz globalnie i interesują Cię przede wszystkim Klienci z określonego obszaru czy miasta. Wówczas jest to dosłownie must-have.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym jest Wizytówka firmy w Google
- Jak założyć i jak zoptymalizować profil swojej firmy w GMF
- Jak prowadzić swoją wizytówkę firmy w Google