Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Jak wybrać agencję SEO?

30-08-2021

Jak wybrać agencję SEO?

Jak sprawdzić działania agencji SEO i wybrać tę najlepszą? Podpowiadamy!

Jak wybrać agencję SEO? - SEO blog

Pozycjonowanie to niezwykle istotna część całej strategii marketingowej firmy. Na rynku działa wiele firm, które oferują pełen zakres usług dotyczących SEO, jednak wybór tej odpowiedniej nie jest prostym zadaniem. Czym kierować się wybierając agencję SEO i jak sprawdzić jej działania? Zapraszamy do lektury naszego poradnika!

  1. Na co zwrócić uwagę w ofercie agencji SEO?
  2. Umowa na pozycjonowanie
  3. Kto jest opiekunem?
  4. Sprawny kontakt
  5. Harmonogram prac
  6. Raport SEO
  7. Narzędzia SEO - z jakich powinna korzystać profesjonalna agencja?
  8. Jak agencja zdobywa linki?
  9. Dobór słów kluczowych
  10. Zmiany na stronie są nieuniknione
  11. Efekty
  12. Podsumowanie

Na co zwrócić uwagę w ofercie agencji SEO?

Jednym z pierwszych etapów nawiązywania współpracy z agencją SEO jest proces ofertowania. Otrzymując propozycje działań od agencji, warto je dokładnie przeanalizować. Oferta powinna być przede wszystkim przejrzysta i czytelna, a zakres obsługi dokładnie sprecyzowany.

Pierwszym elementem wartym uwagi w ofercie agencji SEO jest jej cel i ewentualne obietnice. Jeśli jakakolwiek firma zajmująca się SEO marketingiem gwarantuje ci 1. miejsce na liście wyszukiwania Google, świadczy to o jej nierzetelności i braku kompetencji. Dlaczego? Cele współpracy zawsze powinny być ustalane indywidualnie, a ruch wprowadzany na witrynę musi być dostosowany do aktualnych możliwości twojej firmy! Żadna agencja SEO nie ma “specjalnych układów” z Google.

Tym samym nie istnieje również coś takiego, jak gwarancja konkretnych wyników. Pozycjonowanie to inwestycja, która wiążę się z większym lub mniejszym ryzykiem. W Top Online zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego oferujemy 30 dni testowych za darmo. Można przetestować nasze usługi, sprawdzić jak działamy i co robimy, poznać nas poprzez bezpośredni kontakt i na podstawie naszych działań podjąć decyzję dotyczącą dalszej współpracy.

Warto również zwrócić uwagę na czas przygotowania oferty - jeśli trwa to ponad 48h, to możliwe, że dana agencja SEO nie jest zainteresowana klientem lub po prostu przygotowanie takiej oferty jest problematyczne. W Top Online gotową ofertę dostarczamy w ciągu 24 godzin od przeprowadzenia pierwszej rozmowy z klientem.

Umowa na pozycjonowanie

Podpisując umowę z agencją SEO, trzeba uprzednio dokładnie przeanalizować jej warunki, a w szczególności zapisy dotyczące okresu współpracy, kar umownych oraz rozwiązania umowy. Najlepszą opcją jest możliwość dopasowania okresu trwania umowy do potrzeb twojej firmy, jednak tylko nieliczne agencje SEO praktykują takie rozwiązania.

Absolutnie wystrzegaj się firm, które wymagają długich okresów współpracy oraz wykluczają możliwość wcześniejszego jej zakończenia. Dopilnuj również, aby w umowie znalazły się konkretne zapisy dotyczące wysokości wynagrodzenia, zobowiązaniach agencji względem twojej firmy oraz ewentualnych kar umownych, które jeśli rzeczywiście występują, powinny być ustalone z obu stron. W Top Online gwarantujemy 30-dniowy bezpłatny okres testowy. Po jego upłynięciu to klient decyduje, czy chce kontynuować z nami współpracę, a jeśli tak, to oferujemy umowę na czas nieokreślony i brak kar umownych.

jak wybrać agencję SEO

Kto jest opiekunem?

Klient powinien mieć bezpośredni kontakt (mailowy oraz telefoniczny) ze specjalistą SEO, który nadzoruje pozycjonowanie i zna serwis od podszewki. W wielu agencjach bywa tak, że klient ma do dyspozycji tylko doradców klienta, którzy nie zawsze są w stanie odpowiedzieć i rzetelnie doradzić - nie znają oni serwisu i nie mają odpowiedniej wiedzy. W Top Online każdy klient ma przydzielonego opiekuna, którym jest specjalnie przygotowany i wykwalifikowany specjalista SEO, dzięki czemu możliwa jest szybka, a przede wszystkim rzetelna reakcja.

Sprawny kontakt

Bezpośredni kontakt ze specjalistą SEO jest niezwykle ważny - wybierając agencję upewnij się więc, że dostaniesz numer i maila do swojego opiekuna. Większość agencji oferuje kontakt jedynie z doradcą, który zajął się przygotowaniem oferty, co niestety mija się z celem. Rzadko kiedy konsultanci posiadają na tyle fachową wiedzę, aby odpowiadać i reagować na sytuacje związane z pozycjonowaniem serwisu.

Równie ważne jest także to, jak często i szybko specjalista jest w stanie odpisywać na maile lub odbierać telefony. Jeśli tak nie będzie, to warto zadać sobie pytanie, czy specjalista znajdzie wystarczającą ilość czasu, żeby zająć się rzetelnie naszym serwisem, zareagować na ewentualne błędy i problemy oraz doradzić, kiedy będzie taka potrzeba?

A jak to wygląda w Top Online? Na ponad 92% maili odpowiadamy w 24h. Każdy klient otrzymuje bezpośredni numer telefonu do specjalisty SEO, który opiekuje się danym serwisem. Na specjalne życzenie, umożliwiamy także rozmowę wideo.

Harmonogram prac

Jednym z pierwszych etapów nawiązywania współpracy z agencją SEO jest proces ofertowania. Otrzymując propozycje działań od agencji, warto je dokładnie przeanalizować. Oferta powinna być przede wszystkim przejrzysta i czytelna, a zakres obsługi dokładnie sprecyzowany.

Na co zwrócić uwagę w ofercie agencji SEO?

Powiedzenie “nie kupuj kota w worku” powstało dawno, dawno temu, bo już w średniowieczu, jednak jego wydźwięk aktualny jest również dziś. Nikt nie lubi nabywać produktów w ciemno i nie wiedzieć, jaka jest ich zawartość. Tak samo jest z ofertą na pozycjonowanie. Czy agencja SEO, nad którą właśnie się zastanawiasz, umieściła w swojej ofercie również harmonogram prac? Czy wiesz, jakie działania i w którym dniu lub tygodniu współpracy, będa podejmowane? Jeśli choć nad jednym z tych pytań się zastanawiasz, to warto zrobić research, aby mieć sprecyzowaną i jasną sytuację.

Do naszej oferty dołączamy specjalną oś czasu, na której znajdują się wszystkie działania (i czas ich wykonania), które sprawią, że Twoja strona zakumpluje się z Google.

Raportowanie

Raport z wykonywanych przez agencję działań to bardzo istotna część całej współpracy. To właśnie dzięki podsumowaniu dotychczasowych działań jesteś w stanie realnie ocenić, czy usługi, za które płacisz, są realizowane zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Zanim rozpoczniesz współpracę z agencją, dopytaj o kwestię raportów, które powinny być tworzone cyklicznie (w Top Online tworzymy je co miesiąc) i zawierać nie tylko statystyki, które pięknie wyglądają, ale również wykaz wykonanych czynności czy też pozyskanych linków. Raport musi więc zawierać między innymi:

  • wykonane czynności,
  • stworzone zaplecze i pozyskane linki,
  • wykaz tekstów tworzonych na potrzeby współpracy,
  • ogólna widoczność twojej witryny w wynikach wyszukiwania,
  • lista słów kluczowych oraz zajmowane pozycje dzień po dniu.

Najlepiej jest poprosić agencję SEO, aby udostępniła ci przykładowy raport, dzięki czemu ocenisz, czy informacje w nim zawarte są dla ciebie satysfakcjonujące. Jeśli dana firma z jakichś powodów nie będzie chciała tego zrobić, powinna zapalić ci się czerwona lampka.

Z jakich narzędzi korzysta agencja SEO?

O profesjonalizmie danej agencji SEO świadczy nie tylko jej opinia i podejście do klienta, ale również rodzaj narzędzi, z których korzysta. Dane dotyczące pozycjonowania powinny być w sposób rzetelny przeanalizowane i porównane. W tym celu profesjonaliści wykorzystują dedykowane platformy i narzędzia, które służą m.in. do:

  • analizy widoczności witryny w Google,
  • monitoringu pozycji witryny,
  • doboru słów kluczowych,
  • analizy ruchu na stronie internetowej,
  • analizy zachowania użytkownika na stronie internetowej,
  • analizy konkurencji,
  • analizy czynników on-site witryny.

Zanim rozpoczniesz współpracę, dobrze jest sprawdzić wiedzę specjalistów z tego zakresu. Dopytaj, w jaki sposób zbierane i analizowane są dane oraz jak wyglądają procesy ich wykorzystywania w realizowaniu strategii pozycjonowania. Zapytaj również o wykorzystywane narzędzia. Absolutną podstawą jest tutaj Google Analytics oraz Google Search Console. W dalszej kolejności powinieneś usłyszeć o Senuto, SurferSEO czy Semstorm.

Możemy się pochwalić, że w Top Online, poza dostępnymi na rynku narzędziami, korzystamy również z autorskich rozwiązań. Nasz zespół zaprojektował i napisał wiele mikroserwisów, które każdego dnia analizują strony naszych klientów. Połączyliśmy je pod jedną nazwą i możemy się pochwalić, że mamy własnego Inteligentnego Asystenta SEO. Poza codziennym analizowaniem strony każdego klienta, czy automatycznym badaniu ich działania, Inteligentny Asystent posiada również wiele innych funkcjonalności, którymi chwalimy się chwalimy.

Jak agencja zdobywa linki?

Link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych od popularnych i godnych zaufania stron, to jedno z podstawowych i najważniejszych działań agencji SEO. Zdobywanie linków może odbywać się na dwa sposoby: kupowanie linków, tworzenie i cykliczna rozbudowa własnego zaplecza. Każda agencja SEO powinna posiadać swoje własne zaplecze. Przed rozpoczęciem współpracy proponujemy zapytać agencję o przedstawienie kilku przykładowych stron zapleczowych. Nie polecamy nikomu kupowania linków. Dlaczego? Ponieważ ani agencja, ani klient nie ma nad nimi żadnej kontroli.

Dodatkowo, jeżeli agencja proponuje, że wykona tysiące linków w krótkim czasie, wiedz, że te linki bardziej Ci zaszkodzą, niż pomogą. Fizycznie jest to niemożliwe, chyba, że przy nakładach dziesiątek tysięcy złotych - a i to by wyglądało nienaturalnie w oczach wyszukiwarek. Jeżeli jednak firma upiera się, że tyle linków jest w stanie pozyskać, zaproponuj dopisanie tego w umowie :)

W Top Online od wielu lat budujemy własne, tematyczne zaplecze SEO i stale je rozbudowujemy. Każdy klient ma więc gwarancję cyklicznego pozyskiwania wartościowych, tematycznych linków. Pozyskane linki raportujemy co miesiąc każdemu klientowi.

Dobór słów kluczowych

Dobra i rzetelna agencja SEO marketingu zapewnia profesjonalne wsparcie w zakresie wyboru odpowiednich słów kluczowych. Listę fraz agencja powinna przekazać jeszcze przed rozpoczęciem linkowania i wybrać je w taki sposób, aby prawidłowo oddawały prowadzoną przez ciebie działalność. Słowa kluczowe dobierane są indywidualnie na podstawie skrupulatnej analizy strony twojej firmy. W tym celu wykorzystuje się m.in. takie narzędzia, jak Google Search Console czy Semstorm.

Już na etapie zapoznawania się z ofertą agencji SEO sprawdź, jaką ilość fraz kluczowych przygotuje dla ciebie firma. Jeśli twój doradca ze strony agencji pyta cię o cele biznesowe firmy, jej największe wyzwania i szczególne cechy, a dodatkowo prosi o nadanie dostępów do kont Google Analytics i Google Search Console, to jest to jak najbardziej pozytywny sygnał.

Skąd to wiemy? Bo sami tak działamy. Na samym początku współpracy, prosimy o dostępy do GA i GSC, dobieramy, a następnie monitorujemy wybrane słowa kluczowe, w czym pomaga nam również Inteligentny Asystent SEO (bada on ponad 12 tysięcy słów kluczowych dziennie, robi wrażenie, prawda?).

Zmiany na stronie są nieuniknione

Musisz wiedzieć, że aby osiągnąć zamierzone wyniki i wypozycjonować swoją stronę na wiele słów kluczowych w wyszukiwarce, będziesz musiał wprowadzić szereg zmian na swojej stronie. To nieuniknione. Niech Ci się zapali czerwona lampka, jeżeli ktoś obiecuje, że wypozycjonuje stronę samymi linkami lub bez wprowadzania zmian na stronie.

Tego nie możemy ci obiecać (my nie z takich wróżbitów), ale przygotujemy optymalizację techniczną strony i pomożemy w jej wdrożeniu. To sporo działań i zmian, ale gwarantujemy, że efekt jest tego wart.

Efekty

Pytanie dotyczące efektów współpracy pojawia się praktycznie zawsze. To oczywiste, że płacąc za usługę SEO marketingu, liczysz na satysfakcjonujące rezultaty oraz wzrost sprzedaży swoich usług i produktów. Musisz jednak wiedzieć, że wyniki działań SEO nie pojawią się od razu. Pozycjonowanie jest procesem, którego efekt może pojawić się nawet po kilku miesiącach. Dobrze jest poprosić firmę lub sprawdzić na stronie case study SEO, czyli przykładowe realizacje. Przyjrzyj się, co dokładnie zostało zrobione i na tej podstawie też możesz wyciągnąc wnioski na temat agencji SEO.

Jeśli agencja SEO obiecuje ci rychłe nadejście wyników pozycjonowania, poważnie zastanów się nad taką współpracą. Niektóre z firm zajmujących się pozycjonowaniem korzystają ze złych praktyk tylko po to, aby jak najszybciej dowieźć wyniki. Dobra i rzetelna agencja SEO pracuje na swój efekt długo, ale finalnie jest on naprawdę zadowalający, długotrwały i przede wszystkim legalny.

jak wybrać agencje SEO
Wykres widoczności dla jednego z klientów Top Online, obrazujący efekty kilkuletniej współpracy.

Podsumowanie

Podsumowując, podczas poszukiwania agencji SEO, zwróć uwagę na:

  1. Ofertę i jej składniki. Jeśli coś jest niejasne lub, co gorsze, nie ma tego w ofercie, nie bój się o to dopytywać. Sprawdź, co gwarantuje i obiecuje dana agencja SEO, ile czasu zajmuje jej przygotowanie takiej oferty i czy dostaniesz wgląd do harmonogramu prac.
  2. Umowę. Nie podpisuj jej w ciemno. Sprawdź, czy znajdują się w niej zobowiązania agencji i wynagrodzenie za usługi SEO, informacje o okresie współpracy, karach umownych i rozwiązaniu umowy.
  3. Kto jest opiekunem i czy kontakt z nim będzie bezpośredni? Pamiętaj, że żaden doradca klienta, nie będzie miał takiej samej wiedzy, jak specjalista SEO.
  4. Raportowanie działań. Upewnij się, co wchodzi w skład raportu. Dzięki temu sprawdzisz, czy usługa, za którą płacisz jest wykonywana zgodnie z wcześniej ustalonymi założeniami.
  5. Narzędzia, z jakich korzysta agencja. Dobrze wiedzieć, jak zbierane i analizowane są dane.
  6. Pochodzenie linków. Pamiętaj, że nad kupowanymi linkami nie ma żadnej kontroli. Warto więc korzystać ze sprawdzonego źródła ich pozyskiwania.
  7. Dobór fraz kluczowych, który powinien opierać się na analizie twojej strony w niezbędnych narzędziach.
  8. Wprowadzanie zmian na stronie. To nieuniknione działanie, bez którego zamierzone efekty i cele mogą zostać nieosiągnięte.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również: