Wyniki organiczne (naturalne)
Wyniki organiczne, zwane także wynikami naturalnymi, są uzyskiwane poprzez algorytm wyszukiwarki. Za to, że dana strona www znajduje się na określonej pozycji w wynikach, decyduje jej dopasowanie pod określone kryteria, m. in. zawartość słów kluczowych, wartość publikacji itp.
Wyniki organiczne w Google widzimy zazwyczaj pod wynikami płatnymi i to właśnie te pierwsze mają związek z pozycjonowaniem. Rozpoznać je możemy po braku umieszczonego z lewej strony adresu URL, który znajduje się pod tytułem, zielonego napisu „Reklama”. Poniżej zaznaczone przykłady wyników organicznych przy zapytaniu „domki na wynajem”.
Wyniki naturalne mają tę przewagę nad wynikami płatnymi, że ich pozycja jest o wiele trwalsza. Nie podlega ona bowiem stałym opłatom, które naliczane byłyby od każdego pojedynczego kliknięcia, jak ma to miejsce w przypadku wyników z kampanii AdWords.
Aby nasz sklep lub działalność stała się lepiej widoczna dla odbiorców bez ponoszenia kosztów związanych z reklamą AdWords, możemy też skorzystać z jednego ze sposobów, np.: połączyć swoją działalność z określoną lokalizacją lub dodać wizytówkę w Google Moja Firma.
Wyniki płatne (kampania AdWords)
Wyniki płatne są wyświetlane zarówno na samej górze wyników wyszukiwania, jak i czasem również na dole, pod wynikami organicznymi. Przykład płatnych wyników wyszukiwania dla frazy „domki na wynajem” został zaznaczony poniżej.
W tym przypadku efekt osiągnięty jest poprzez płatną reklamę, której sposób rozliczania opiera się na płatności za pojedyncze kliknięcie. Cena ustalana jest w zależności od atrakcyjności frazy i trudności przebicia wśród pozostałych stron www.
Obecnie do wyników płatnych należą również oferowane przez Google Shopping reklamy konkretnych produktów, które w wynikach wyszukiwania wyświetlane są w pierwszej kolejności w formie listy.
Sposób rozliczania za ten rodzaj reklamy jest taki sam, co w przypadku klasycznej reklamy w Google – kwota do zapłaty liczona jest od każdego kliknięcia.