Jak zdobyć pozytywne opinie klientów?

Social Media
Jak zdobyć pozytywne opinie klientów?

23 listopada 2018


Kto najchętniej kupi nasz produkt?


Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta – ktoś, kto już wcześniej dokonał u nas zakupu i był zadowolony z jakości produktów i usług. Chętnie skorzysta więc z naszej oferty ponownie i poleci ją znajomym. Ten klient jest idealnym kandydatem do wystawienia pozytywnej opinii… jednak tego nie robi. Dlaczego?

Co oznacza milczenie?


W środowisku marketingowym istnieje przekonanie, że niezadowolony klient chętniej wystawi swoją opinię o sklepie lub firmie w internecie, niż ten usatysfakcjonowany usługami. Rozpowszechni ją wśród odwiedzających stronę, pośród znajomych, na forach internetowych, portalach społecznościowych, a nawet w mediach. Zadowolony klient natomiast będzie milczał, ciesząc się nowym nabytkiem. Brak odpowiedzi na naszą prośbę o opinię nie musi więc oznaczać negatywnego doświadczenia. Dlaczego jednak klient, mimo zadowolenia, milczy? Istnieje kilka powodów.


  • Nie wierzy, że opinia może coś zmienić

  • Uważa, że zapytanie o zdanie to formułka grzecznościowa, która w żaden sposób nie wpłynie na ulepszenie funkcjonowania firmy.

  • Odkłada wystawienie opinii na później

  • W rezultacie nie pojawia się ona wcale – klient zapomina o niej, pochłonięty codziennymi sprawami.

  • Boi się konsekwencji

  • Dla wielu ludzi wizerunek w oczach innych ma kolosalne znaczenie i robią wszystko, by była jak najlepsza. Dlatego obawiają się popełnić błąd, unikają podejmowania trudnych, nowych wyzwań, które mogą okazać się dla nich zbyt skomplikowane.

Zdobądź pozytywne opinie


Jak zatem zachęcić zadowolonego klienta, by wyraził swoje zdanie i tym samym zachęcił innych do zakupu? Istnieje kilka sposobów, które można opisać następującymi hasłami:

  • Autorytet

  • Klienci lubią korzystać z oferty, która została zaaprobowana przez eksperta w danej dziedzinie. To daje im pewność, że oni również się nie zawiodą. Aby uzyskać dobre zdanie ekspertów, nie trzeba pytać o zdanie profesorów czy naukowców. Wystarczy kilka opinii na szanowanym, opiniotwórczym forum lub komentarze na dobrym blogu branżowym. Dzięki temu klient uzyska pewność, że oferta, z której zamierza skorzystać, jest warta uwagi.

  • Odnośniki

  • Jak zachęcić klienta do skorzystania z naszej oferty? Zamieścić na stronie pozytywne opinie innych klientów oraz odnośniki do forów, blogów i stron, na których znajduje się ich więcej. W ten sposób odnosimy podwójne korzyści – zyskujemy nowych klientów i pokazujemy tym zadowolonym, gdzie mogą zamieścić swoją opinię. Dużą renomą cieszą się porównywarki cenowe, gdzie można za pomocą gwiazdek i komentarzy wyrazić swoje zdanie na temat funkcjonowania sklepu.

    Opinie klientów na stronie
  • Formularz

  • Dobrym wyjściem jest stworzenie bezpośrednio na stronie formularza do zamieszczania opinii. To zachęci zadowolonych klientów do napisania kilku pozytywnych słów na temat naszej firmy. Jeśli nie chcemy jednak umieszczać formularza, możemy po prostu stworzyć adres mailowy, na który klienci będą mogli wysyłać swoje opinie.

  • Call to action

  • Ciekawym sposobem na pozyskanie komentarzy jest zastosowanie aplikacji i widgetów, które zachęcają klientów do bezpośredniego działania. Taką funkcję pełni opcja ocenienia produktu na jego podstronie, prośba o wystawienie rekomendacji po złożeniu zamówienia czy odnośnik do profilu firmy w Google, gdzie klient może szybko i łatwo opublikować swoją opinię.

  • Rabaty

  • Nic tak nie zachęca klientów do działania, jak możliwość otrzymania rabatu. Warto to wykorzystać i zaproponować zadowolonym użytkownikom zniżkę na następne zamówienie w zamian za wystawienie opinii. Korzyści są liczone podwójnie – klient wraca do nas, by kupić kolejny produkt, a jego pozytywna opinia zachęca kolejne osoby do skorzystania z oferty.


Opinie użytkowników są niezwykle ważne. Dzięki nim zyskujemy coraz więcej klientów, a także otrzymujemy feedback na temat działania firmy – możemy w łatwy sposób dowiedzieć się, jakie elementy wymagają usprawnienia, a z jakich klienci są zadowoleni. Dlatego warto przekonać użytkowników, że wystawienie przez nich opinii jest wartościowe nie tylko dla nas, ale również dla nich.