Kiedy publikować na Facebooku? Jak tworzyć dobry content?

Social Media

07-04-2020

Kiedy publikować na Facebooku? Jak tworzyć dobry content?
Share:

Jeśli prowadzisz swój biznes w Internecie, najprawdopodobniej posiadasz też mniej lub bardziej rozbudowane profile społecznościowe. Zastanawiasz się, kiedy jest najlepsza pora na publikację postów na Facebooku i jakie posty mają najlepsze wyniki? Choć specjaliści polecają dość konkretne godziny na wyświetlanie materiałów odbiorcom, może się okazać, że konkretne godziny zależnie od dni różnią się pod względem natężenia zaangażowania użytkowników.

Dlaczego te dane Cię zaskoczą?

Może się okazać, że dane przedstawione w naszym wpisie dość mocno Cię zaskoczą. Prosta logika sugerowałaby bowiem, że najlepiej sprzedające się treści, to te, które umieścisz w czasie wolnym użytkowników social mediów. Okazuje się, że to bardzo mylne założenie, ponieważ na Facebooka najczęściej zaglądamy... w godzinach pracy. Mapa cieplna przygotowana przez Sprout Social pokazuje jasno, że najlepszym momentem dla Facebooka ogólnie jest... godzina 13 w środę!

Zaangażowanie użytkowników Facebooka

Ogólne zaangażowanie użytkowników Facebooka na przestrzeni tygodnia (źródło)

Jak łatwo się domyślić, patrząc na samą mapkę, najmniej korzystne dni na publikacje przypadają na weekend. I choć mamy wtedy najwięcej wolnego czasu do poświęcenia go na przyjemności, w znacznie mniejszej mierze decydujemy się spędzać go na Facebooku. Bezpieczne okienka na publikację naszych treści w socialkach są więc od wtorku do czwartku. Z braku lepszych alternatyw można wybrać jeszcze piątek, ale jeśli chcemy zmaksymalizować szanse na zasięg, najlepiej wstrzelić się tam, gdzie opcje są najbardziej korzystne.

Różnica w zaangażowaniu – dla jakich stron?

Przede wszystkim, choć mapa cieplna, którą prezentujemy na samej górze, jest jakąś wskazówką do działania na Facebooku, należy pamiętać, że ludzie o różnej porze mają ochotę na różne rzeczy. ;) Tak więc w innych dniach oraz godzinach użytkownicy są bardziej skorzy reagować pod postami organizacji non profit, w innym momencie reagują na posty firm produktowych, a jeszcze w innym momencie przeglądają Facebooka w poszukiwaniu wiadomości.

Dlaczego zaangażowanie czytelników jest tak ważne?

Jedno słowo: algorytm.

Algorytm Facebooka traktuje lepiej posty, które już na starcie otrzymują choć kilka lajków i komentarz. Dlatego to tak ważne, by na publikację posta wybrać dobry moment. Jeśli od samego początku zgarniesz choć kilka reakcji – Facebook chętniej poleci Twoje wpisy kolejnym użytkownikom, czy też, bardziej po fejsbukowemu, chętniej wyświetli je na wallu.

Musisz jednak pamiętać, że choć mapa cieplna pokazuje największą aktywność użytkowników na całej platformie społecznościowej, nie zawsze będzie to znaczyło, że uzyskasz takie zaangażowanie, jakiego oczekujesz. Nie sprawdzi się to bowiem w przypadku każdej firmy! Tym niemniej warto mieć jednak na uwadze to, w jakich dniach i godzinach użytkownicy najczęściej korzystają z Facebooka.

Zaangażowanie użytkowników Facebooka

Przechytrzyć algorytm...

Mając na uwadze to, że algorytm premiuje posty, które zdobywają reakcje oraz komentarze, agencje nierzadko decydują się na celowe proszenie swoich fanów o udostępnianie, komentarze i lajki pod konkretnym postem.

Mało kto wie jednak, że to błąd.

Wprowadzona w 2019 roku aktualizacja algorytmu sprawia, że tego typu posty automatyczne traktowane są jako spam i Facebook decyduje się na ograniczenie ich wyświetlania. Algorytm Facebooka nauczył się rozpoznawać, czym jest comment/tag baiting, dlatego prośby o oznaczenie znajomego nie są już skuteczne w generowaniu zasięgów.

Jak zatem sięgać po zaangażowanie swoich odbiorców? Zwracając się do nich bezpośrednio! Tylko generując dyskusję w naturalny sposób tworzysz, zdaniem algorytmów Facebooka, wartościowy content! Świetnie opisali to w swoim artykule Sprout Social, jednocześnie podając przykłady złego i dobrego angażowania publiki. Krótko mówiąc: najlepsze są posty wzywające do akcji (call to action) lub po prostu... pytania. W ten sposób pozwalacie swojej publice przejąć inicjatywę i działać. Na Waszą korzyść!

Angażuj najbliższych

Badania pokazują, że dobre wyniki przynosi angażowanie bardzo bliskich nam osób. Rodziny, znajomych, ale również pracowników! Dzięki temu nie tylko poszerzasz zasięgi, ale również masz pewność, że Facebook chętniej poleci im Twoje treści. Dlaczego? Facebook zdecydowanie częściej decyduje się na wyświetlanie aktywności znajomych niż firm. Dlatego komentarz Twojego pracownika może zaangażować jego znajomych oraz znajomych-znajomych... I tak dalej.

Dlatego też jeden post na temat Twojej marki od dobrego znajomego może być na wagę złota. Możesz mieć aż 16 razy większe szanse na to, że ktoś przeczyta Twój wpis udostępniony przez znajomego niż przez stronę Twojej marki!

Zaangażowanie użytkowników Facebooka

Zasięg generowany przez posty znajomych oraz stronę firmy (źródło)

Postaw na zdjęcia

Być może chcesz kierować użytkowników bezpośrednio na stronę sklepu Twojej marki – pamiętaj jednak, że Facebook w dużej mierze chętniej promuje content przeznaczony bezpośrednio na Facebooka. Czyli, uproszczając, zdecydowanie częściej będzie obcinał zasięgi postom z linkami zewnętrznymi niż postom stworzonych przez dodanie zdjęcia i opisu (bez jakiegokolwiek linku). W Twoim interesie jest więc, by zadbać o takie treści na stronie facebookowej, które przyciągną użytkowników, zachęcą ich do polubienia i przejrzenia fanpage'a, a później znalezienia strony, na której będą mogli dokonać zakupu.

Zwracaj się do użytkowników z danego regionu

Nie jest żadną tajemnicą, że treść napisana po angielsku i skierowana do Polaków, osiągnie zdecydowanie gorsze zasięgi niż ta sama treść stworzona w ojczystym języku. Dlatego coraz więcej zagranicznych marek decyduje się na zatrudnienie social media managerów, którzy będą zwracać się do użytkowników w ich ojczystym języku!

Mieszaj content

Jak każdy algorytm, również algorytm Facebooka lubi content, który jest świeży. Dlatego koniecznie zadbaj o to, by na Twojej stronie w social mediach pojawiała się zróżnicowana zawartość. Jednym razem zdecyduj się na prostego posta, później na filmik, zdjęcie z krótkim opisem, wreszcie link. Mieszaj, baw się, wymyślaj coraz to nowe podejście do czytelnika!

Zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć

Jedną z ogromnych zalet Facebooka jest możliwość kierowania contentu bezpośrednio do różnych grup. Wiekowych, płci, zamieszkania, powiązanych z konkretnymi zainteresowaniami, a nawet... ze względu na status związku. Mądre firmy chętnie to wykorzystują. Dlatego też zaradna firma sprzedająca czekoladki nie będzie bała się skierować swojej walentynkowej reklamy słodyczy na pocieszenie do singielek. ;)


Zastanawiasz się, jak nie zwariować? Przede wszystkim znajdź w tym szaleństwie regułę, ale również nie daj się zawładnąć sztywnym wytycznym. Sprawdzaj, co najlepiej działa na Twoich odbiorców, nie bój się eksperymentować! Twórz ciekawe i angażujące treści, które zostaną docenione nie tylko przez algorytm, ale przede wszystkim również przez użytkowników. W końcu z pocztą pantoflową jeszcze nikt nie wygrał. ;)

Pamiętaj, że ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. :)