YouTube jest dla nas jednym z miejsc do dzielenia się wiedzą. Poza filmami pokazujemy tu także nasze teksty (takie jak ten), wrzucamy newsy, a nawet interaktywne quizy. Tak, tak – robimy to wszystko w karcie „Społeczność”.
Spis treści:
Co Top Online robi na YouTube
Zanim przejdę do karty „Społeczności”, przedstawię Ci szybko nasz kanał.
Obecnie na nasz kanał na YouTube wrzucamy trzy główne rodzaje treści: nagrania naszych SEO webinarów, dodatkowe materiały do artykułów i shorts z SEO Q&A. Niedługo jednak pojawią się też kolejne – bo już nad nimi pracujemy :).
Poza nimi publikujemy także materiały – nazwijmy to – „okolicznościowe”. Na przykład filmy z organizowanych przez nas wydarzeń, takich jak pierwsza konferencja SEO Samodzielnych.
SEO webinary
SEO Webinary są kierowane główne do osób, które chcą prowadzić samodzielne pozycjonowanie swojej strony, ale i do specjalistów, którzy chcą rozwinąć swoją wiedzę. W skrócie: do naszej społeczności SEO Samodzielnych.
Prowadzą je nasi Specjaliści SEO i to oni też opracowują ich tematy tak, żeby dotyczyły ich specjalizacji i były o tym, na czym nasi spece najlepiej się znają. Np. Grzegorz skupia się na analityce, Kamil na audytach i optymalizacji, a Marcin chętnie porusza temat automatyzacji.
Przeprowadziliśmy między innymi webinary takie jak:
- Podstawowa optymalizacja sklepu na platformie Shoper;
- Google Search Console – poradnik;
- Jak dobrać słowa kluczowe dla swojego sklepu? Praca z planerem słów kluczowych;
- Jak przygotować ukryte kategorie dla swojego sklepu internetowego;
- Audyt SEO domowymi sposobami – czyli jak audytować bez płatnych narzędzi;
- Jak wykorzystać wyszukiwarkę na stronie do działań SEO;
- Tworzenie treści dla sklepu internetowego;
- Jak możesz zacząć swoją przygodę z SEO – wskazówki, rady, narzędzia.
Wszystkie są dostępne na tej playliście.
Dodatkowe materiały do tekstów
Te materiały to takie komentarze/uzupełnienia do artykułów na naszym blogu. Nagrywają je Specjaliści, żeby uzupełnić swój tekst o dodatkowe informacje. Najczęściej wtedy, gdy warto pokazać na ekranie dokładnie co, gdzie i jak klikać, żeby coś zrobić.
Jako publiczne wrzucamy te z nich, które są wartościowe i bez artykułu, który uzupełniają. Na przykład gdy specjalista pokazuje jak podpiąć śledzenie Google Analytics do strony lub jakąś inną konfigurację, której ktoś mógłby szukać.
Osobiście bardzo lubię taką formę. Czasem mogę czytać instrukcje godzinami i nic z nich nie zapamiętać, ale jak raz zobaczę na własne oczy, jak coś się robi, to nigdy nie zapomnę. Też tak masz? :)
SEO Q&A
SEO Q&A to maksymalnie 60-sekundowe filmiki, na których nasi Specjaliści odpowiadają na pytania z grupy SEO Samodzielni.
Na naszej grupie SEO Samodzielni na Facebooku dostajemy mnóstwo pytań (co nas bardzo cieszy). Postanowiliśmy więc dzielić się odpowiedziami także w formie wideo – i do tego z szerszym gronem.
Tutaj playlista shortsów SEO Q&A – publikujemy je dwa razy w tygodniu.
A skoro wiesz już, jak wygląda nasz kanał na YouTube, to przechodzę do rzeczy :)
Zakładka „Społeczność” to taka „tablica”
Zakładka „Społeczność” nie jest żadną nowością, ale od niedawna zdecydowanie łatwiej jest dostać do niej dostęp. Kiedyś, żeby ją odblokować, trzeba było mieć nawet 10 000 subskrybentów. Później progi te były stopniowo obniżane, aż całkowicie zniknęły.
W praktyce jest to właśnie taka „tablica”, trochę jak profil na Twitterze czy Facebooku. Możemy tu publikować klasyczne posty (zwykły tekst), ankiety tekstowe, posty, które zawierają ankiety z obrazkami, quizy, GIF-y, obrazy i filmy.
Gdy opublikujemy coś na karcie „Społeczność”, to Subskrybenci z włączonymi powiadomieniami (klikniętym YouTube’owym dzwoneczkiem) dostaną informację o naszym poście. Nasze wpisy będą też pojawiać się pomiędzy filmami na „Głównej” – w domyślnej zakładce YouTube.
Jak odblokować kartę „Społeczność na YouTube”
Żeby korzystać z karty „Społeczność”, trzeba włączyć dostęp do zaawansowanych funkcji na kanale. Są na to trzy sposoby: przez zbudowanie historii kanału, weryfikację wideo lub przesłanie ważnego dokumentu tożsamości.
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, to weryfikację swojego kanału możesz przeprowadzić w YouTube Studio. Kolejno „YouTube Studio” > „Ustawienia” > „Kanał” > „Dostęp do funkcji”.
Warto wiedzieć
Włączenie karty Społeczność może trochę potrwać. YouTube mówi o nawet 48 godzinach od zweryfikowania konta.
Co publikujemy
Na kanale Top Online w karcie „Społeczność” piszemy o nowych artykułach, wrzucamy SEO Newsy i informacje o webinarach. Czasem zapraszamy też do dołączenia do SEO Samodzielnych na FB czy promujemy naszą książkę. No i, od kiedy YT dał nam nowe możliwości, to stawiamy także na Quizy.
Warto wiedzieć
Postami podtrzymujemy kontakt z odbiorcami pomiędzy wrzucaniem filmów czy nagrań z webinarów.
Co ucieszy każdego Social Media Specjalistę – takie publikacje na YouTube też można planować. Zaplanowane posty znajdziesz na karcie Społeczność na swoim kanale, w sekcji „Zaplanowano”.
Skupmy się na quizie
Wspomniałam o tym, że stawiamy na quizy, rozwinę więc nieco temat.
Odbiorcy naszych treści (nie tylko na YouTube) to w większości osoby, które chcą się uczyć samodzielnego pozycjonowania. Takie „zgadywanki” są więc tutaj świetną opcją.
Zawierają wiedzę, ale i angażują – bo ktoś, kto interesuje się tematem, zawsze chętnie sprawdzi swoją wiedzę. Zresztą, kto nie lubi klikać w quizy?!
Pytania, które przygotowuję do tej formy, mają różną skalę trudności i najczęściej 3 opcje odpowiedzi.
Przy tworzeniu quizu jest też miejsce na dopisanie wytłumaczenia – maksymalnie na 500 znaków. Ja zwykle wrzucam tutaj krótkie wyjaśnienie i link do artykułu na blogu lub w kursie SEO Samodzielni, który opisuje szerzej dany temat.
Co daje nam korzystanie z tej zakładki
Zakładka „Społeczność” to przede wszystkim podtrzymanie kontaktu z odbiorcami na YouTube, wtedy, gdy akurat nie publikujemy filmów.
Jest to też kolejny sposób na promowanie naszych treści i dotarcie do kolejnych osób. Na YouTube możemy przecież pojawić się osobom, które nie trafiły na nas jeszcze nigdzie indziej. Rozwijajmy więc społeczność SEO Samodzielnych.
No i w końcu: linkujemy tutaj do naszej strony. Dzięki temu zawsze zbieramy jakiś dodatkowy ruch, ale jest to i plusik pod kątem SEO, bo różnicujemy sobie profil linków :).
Jeśli masz kanał na YouTube i publikujesz regularnie w mediach społecznościowych, to karta „Społeczność” może być również dobrym miejscem na recykling treści.
Modyfikując nieco posty np. z Facebooka i publikując je w karcie „Społeczność” na YouTube, możesz minimalnym nakładem pracy stworzyć kolejny marketingowy punkt styku z Twoją marką.
Podsumowanie w punktach
- Nasz kanał na YouTube to nagrania naszych SEO webinarów, materiały do artykułów, shorts z SEO Q&A… no i karta „Społeczność”!
- Zakładka ta jest trochę jak profil w social media, możemy tu publikować zwykłe posty, ale też grafiki, ankiety czy quizy.
- Twórcy dostają do niej dostęp po włączeniu zaawansowanych funkcji – co może stać się samo (przez zbudowanie historii kanału) lub poprzez
- weryfikację.
- My w karcie Społeczność piszemy o nowych artykułach, wrzucamy nasze newsy i webinary, zapraszamy do SEO Samodzielnych na FB czy promujemy książkę.
- Od kiedy YT dodał tę opcję, postawiliśmy jednak także na Quizy, które świetnie pasują do naszej grupy docelowej.
- Zakładka „Społeczność” to przede wszystkim podtrzymanie kontaktu z odbiorcami na YouTube, gdy nie wrzucamy żadnych filmów.
- To też następny sposób na promowanie naszych treści i dotarcie do kolejnych osób.
- W karcie „Społeczność” na YT możesz minimalnym nakładem pracy stworzyć kolejny punkt styku z Twoją marką – wystarczy wykorzystać to, co i tak już publikujesz.