Święta tuż za rogiem, a marketerzy starają się zaplanować oraz zrealizować kreatywne pomysły na nadchodzące kampanie. Użytkownicy szukają wartościowych prezentów, porad i nietuzinkowych inspiracji. Nic dziwnego, magiczny czas sprzyja reklamom również w mediach społecznościowych. Dziś chcemy poświęcić uwagę tym, które odniosły zdecydowany sukces.
Śpiewające paczki Amazona
Trzeba przyznać, że już sama piosenka Jacksons 5 - "Can you feel it" wpada w ucho. Tak właściwie wykorzystano jedynie fragment refrenu, dokładniej słowa tytułu utworu. Prosta, lecz wyrazista całość robi wielką robotę. Amazon posiada niemały budżet na budowanie rewelacyjnych kampanii. Ta pochodzi z 2018 roku i zgarnęła do tej pory aż ponad 10 milionów wyświetleń. Co przedstawia? Uwaga - po prostu śpiewające paczki, podczas gdy ludzie wysyłają oraz odbierają prezenty świąteczne. Nic nie jest przecież lepszą zapowiedzią świąt niż kurier, wręczający pudełka Amazona pełne upominków.
Elf, jedzący swoje pierwsze Oreos
Ta zabawna i bardzo przyjazna reklama przypomina nam o tym, jak według producentów powinno się jeść znane wszystkim ciasteczka Oreo. Filmik miał swoją premierę rok temu, co jest niewątpliwym zaskoczeniem, ponieważ od 2016 roku nie mieliśmy przyjemności doświadczyć ze strony firmy nowych kampanii świątecznych. Elf przychodzi do sklepu z zamiarem kupna ciastek dla samego Mikołaja. Sprzedawca uświadamia świeżo upieczonemu pomocnikowi jedyny słuszny sposób zjadania przysmaku. Zresztą, sprawdźcie sami!
UPS #WishesDelivered
Jedna z najbardziej zaufanych firm kurierskich dysponuje ogromnymi wpływami w e-commerce. Swego czasu UPS postanowiło zorganizować kampanię, odznaczającą się hasztagiem #WishesDelivered. Przedsięwzięcie zostało przeprowadzone na Instagramie. Dostarczone życzenie miały swój określony sposób działania, który przyjął dwie główne formy.
Poproszono obserwujących o udostępnienie swoich własnych życzeń przy pomocy hasztagu. Co ciekawie, każdy post gwarantował przekazanie pieniędzy do trzech organizacji charytatywnych - Boys and Girls Clubs of America, Salvation Army oraz Toys for Tots Literacy Program. Stworzono także serię wzruszających filmików, przedstawiających dzieci, spełniające marzenia o zostaniu kurierem. Jako mali pomocnicy pomagają pracownikom dowozić paczki. Wszystkie nagrania zaprezentowano wówczas na nowej platformie IGTV.
Coca-Cola i nocleg w słynnej, świątecznej ciężarówce
Chyba większość ludzi kojarzy świąteczną reklamę Coca-Coli ze słynną ciężarówką. Około 3 lata temu firma zorganizowała nietuzinkowy konkurs wraz z Laterooms. Uczestnicy musieli wyjaśnić, za co kochają święta - następnie wybrano najlepsze odpowiedzi. Nagrodę stanowił nocleg w wyjątkowym pojeździe. Zwycięzcy otrzymali też prezenty, obejrzeli świąteczne filmy, jak również zjedli wyborne potrawy.
Ever wanted to sleep inside our iconic Christmas truck? Just visit https://t.co/KLMhcQBTqU, find the magical listing and tell us why you are the ultimate Christmas fan, for your chance to win the ultimate sleepover for two! T&C’s apply: https://t.co/tkVchUeopt #holidaysarecoming pic.twitter.com/KqsEAPXz6s
— Coca-Cola GB (@CocaCola_GB) November 28, 2017
Rei namawia głośno do #OptOutside
Firma, zajmująca się między innymi sprzedażą sprzętu oraz odzieży sportowej łamie przyjęte normy. Rei od 5 lat co roku zamyka swoje sklepy w Black Friday i zachęca klientów do opuszczenia swojego domowego gniazdka. Kampania osiągnęła dużą popularność, bo przyciągnęła aż 15 milionów ludzi z całego świata, a reakcje są bardzo pozytywne. Rozmaite organizacje, jak również uniwersytety silnie wspierają akcję. Najważniejsze, by wyjść, spędzając miło czas na łonie natury.
Starbucks #GiveGood
Marka, której chyba nie trzeba nikomu przedstawiać uruchomiła w 2017 roku projekt #GiveGood. Kampania opierała się na oferowaniu kart podarunkowych dla klientów. Te miały pomóc użytkownikom w znalezieniu czasu, by móc zorganizować spotkanie przy kawie z najbliższymi. Aby przyciągnąć uwagę odbiorców, Starbucks wydał zupełnie nowe kubki pełne białej przestrzeni. Dzięki temu każdy mógł je dowolnie zapełnić, tworząc różnorodne wzory i następnie udostępniając zdjęcie oraz towarzyszący mu hasztag - #GiveGood. Świąteczny nastrój + zaangażowanie internautów? Zrobione!
Macy's 360 Pinterest Globe
Wiele marek traktuje Pinteresta po macoszemu. Jak widać, niesłusznie. Amerykańska sieć domów towarowych Macy's wykorzystała potencjał platformy do wypromowania kampanii świątecznej. Pewnego dnia użytkownicy ujrzeli na stronie miniaturową kulę śnieżną. Dzięki jej zbadaniu można było odkryć liczne prezenty oraz dekoracje. Każdy otrzymywał więc szansę, by błyskawicznie nabyć znalezioną rzecz lub wykreować specjalny poradnik prezentowy dla najbliższych.
Budweiser - Wise men don’t drink and drive
Niejednokrotnie w święta udajemy się do swoich rodzin. Pokonujemy więc przeważnie wiele kilometrów samochodem tam i z powrotem. Wiemy, że takie okazje sprzyjają także skosztowaniu nieco większej ilości alkoholu. Jednak należy pamiętać, by nie nie wsiadać wtedy za kółko, co podkreśla właśnie Budweiser. Amerykańska firma stworzyła kampanię we współpracy z Departamentem Transportu.
Microsoft
Okres świąteczny to czas wolny dla dzieciaków, odpoczywających wraz z rodziną oraz nieustannie bawiących się otrzymanymi prezentami. Czy coś może je od tego oderwać? Tak! Niepełnosprawny przyjaciel, który właśnie teraz pierwszy raz zagra w ulubioną grę dzięki nowemu produktowi zaprojektowanemu przez Microsoft dla XBOX'a. Ta urocza, a także pomysłowa reklama zdobyła wielkie uznanie.
BBC One
Tego dnia dzieją się cuda. BBC One nigdy nie zawodzi i pokazuje, jak zamrozić czas na ten jeden moment, by odnaleźć siebie oraz docenić obecność bliskich. Ze wzruszeniem wspominamy reklamę z 2018 roku, przypominającą, że święta to przede wszystkim rodzina.
Erste Group #believeinlove
Jeden z największych banków w Europie - Erste Group przygotował wspaniałą i chwytającą za serce animację. Filmik udowadnia, że dla prawdziwej miłości czy przyjaźni nie ma żadnych przeszkód. Nawet, jeśli droga jest ciężka, razem dacie radę. Wideo zgarnęło już ponad 50 milionów wyświetleń, natomiast twórcy umieścili wiodące hasztagi takie jak #believeinlove, #believeinchristmas, #believeinyourself.
Marki modowe i ich bezbłędne kampanie świąteczne
Burberry
Burberry z pewnością przyciąga, nie tylko poprzez największe gwiazdy, dostrzegamy Naomi Capmbell, Valerie-Morris Campebll, M.I.A czy Matta Smitha. Już sama realizacja, montaż i nietuzinkowe przejścia wywołują ciekawość. Chcemy wiedzieć, co będzie dalej. Jednym reklama wydaje się odrobinę dziwaczna czy wywołująca delikatny niepokój, drudzy ją uwielbiają.
To samo tyczy się reklamy z 2019 roku. Użytkownicy odebrali ją jako dość nietypową. Jednak Burberry ma taki styl działania - przeważnie szokuje, a też dzięki temu zbiera sporą ilość wyświetleń, bo w tym wypadku ponad 500 tysięcy. A wy, co sądzicie?
John Lewis
Sieć luksusowych domów towarowych, działająca w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Australii zawsze zachwyca pogodnym, świątecznym podejściem. Utworzono też hasztag #JohnLewisChristmas, którego z powodzeniem używają na Instagramie, promując swoje posty. Firma łączy ze sobą filmy, posty oraz reklamy, by skupić jak największe grono odbiorców. Użytkownicy kochają świąteczne spoty marki, dlatego co roku rozplanowują zupełnie nowe wideo. Wyjątkowo ciepła reklama "Give a little love" odnotowała już ponad 4 miliony wyświetleń, choć możemy ją oglądać dopiero od miesiąca.
Nordstorm
Sieć sklepów towarowych Nordstorm tworzy naprawdę świetne kampanie świąteczne. W 2017 roku przedstawili odmienioną wersję kalendarza adwentowego we współpracy z największymi gwiazdami. Pod 1 grudnia kryła się Celine Dion! Nie można odebrać firmie ogromnej dozy kreatywności - sprawdźcie sami.
Debenhams #YouShall
Nie możemy pominąć magicznej reklamy Debenhams, okraszonej hasztagiem #YouShall. Przypomnijmy sobie po raz kolejny historię sławnego kopciuszka, tylko przenosząc się do czasów obecnych. Książę, dziewczyna i zagubiony bucik. Jak odnaleźć ukochaną? Wystarczy tweet oraz masa udostępnień w mediach społecznościowych. Para rozpoczyna poszukiwania dzięki sile Internetu. Producentem reklamy jest J. Walter Thompson, a lektorem sam Ewan McGregor.
Czołowe kampanie świąteczne w branży detalicznej
Petco
Ta reklama roztapia serca wszystkich. Mały chłopiec zbiera na rower, odśnieżając ulice i podwórka sąsiadów. Pewnego dnia dostrzega za witryną sklepową pieska bez jednej łapki. Nikt nie chce go przygarnąć. Pod koniec okazuje się, że chłopiec dostaje nowiutki rower od rodziców. Co więc zrobi malec z zaoszczędzonymi pieniędzmi?
Aldi
Czy coś może nas jeszcze zaskoczyć? Co powiesz na Świętego Mikołaja, rozbijającego się w Australii? Ten nawiązuje kontakt z lokalną społecznością, która przyjmuje go ciepło i ostatecznie naprawia zepsute sanie. Reklama nawiązuje przesłaniem do relacji międzyludzkich i popularnego stwierdzenia - "Im więcej ludzi w święta, tym weselej".
Sainsbury's - "The Big Night"
Na pierwszy plan wysuwa się 8-letnia gwiazda, przedstawiająca spektakl między innymi dla swojej mamy. Początkowo dziewczynka jest bardzo zdenerwowana, ale potem oglądamy już tylko niepowtarzalne show. Mamy tu wszystko, a właściwie tłum dzieci przebranych w różnorodne stroje. Perkusista indyk, zestaw lampek choinkowych, biegająca wtyczka? Nie ma problemu! Taniec, śpiew i mnóstwo dobrej zabawy. Nie można zapomnieć też o ogromnej choince oraz sosjerce wypełnionej brokatem. Film został wyreżyserowany przez Michaela Gracey'a. Musicie to zobaczyć!
Najtrafniejsze kampanie świąteczne linii lotniczych
Heathrow #HeathrowBears
Reklama pochodzi z 2018 roku, ale misie zostały przedstawione nam już wcześniej. Heathrow postanowił po raz kolejny zaangażować pluszowe postacie. Tym razem urocza para wraca do Anglii, aby spotkać swoją rodzinę podczas świąt.
Emirates Airlines
Znana linia lotnicza zachęca do spędzenia świąt razem z nimi. Kusi nas pysznie wyglądającymi potrawami, słodkimi smakołykami oraz pięknie udekorowanym stołem. Filmik został obejrzany przez ponad 150 tysięcy użytkowników, promując go również na Instagramie i Twitterze.
Rewelacyjne zdjęcia w tle
Costa Coffee
Marka cały czas rozwija się w Internecie, przyciągając zdjęciami znakomitej kawy. Swego czasu mogliśmy zauważyć u niej bardzo klimatyczne zdjęcie, prezentujące różne rozmiary oraz wzory kubków dostosowane do świątecznej okazji. Duża część klientów udostępniała produkty na Twitterze.
Victoria Secret's
Boże narodzenie jest kluczowe dla Victoria Secret's, ponieważ wtedy najczęściej promuje swoje nowe produkty. Wykorzystuje znaczne wpływy w społeczności internetowej, doglądając każdego szczegółu. Co roku przedstawia nam również świąteczne ujęcia w towarzystwie ich najlepszych modelek.
Starbucks
Kiedyś na Twitterze firma zaprezentowała swoje najnowsze wersje świątecznych kubków, które otrzymywałeś przy zakupie gorącej kawy. My zdecydowanie czujemy się zachęceni!
Samsung
Pięknie opakowane produkty firmy przyciągają wzrok. Do tego proste hasło, oddające ducha świąt. Czasami nie warto nadmiernie kombinować. Dla nas super!
Netflix
Film z 2018 roku - "The Christmas Chronicles" okazał się niemałym hitem, a święta stanowiły doskonałą okazję do jego promocji. W końcu sama historia traktuje o uratowaniu Bożego Narodzenia. Tematycznie lepiej nie mogli trafić.
Czas na fantastyczne kampanie świąteczne z 2020 roku
Nie sposób zapomnieć także o reklamach, które już w 2020 roku podbijają serca użytkowników, zbierając miliony wyświetleń. Przedstawiamy więc na koniec kilka z nich:
Coca-Cola
Ta piękna i wzruszająca historia pokazuje, że ojciec zrobi wszystko dla swojego dziecka - nawet przemierzy cały świat, by móc przekazać list do Świętego Mikołaja od swojej córki. Reżyserem spotu jest laureat Oscara - Taika Waititi.
McDonald's - Inner Child
Dobrze wiemy, że McDonald's nie zawodzi. Reklama odnosi się do czasów współczesnych, kiedy to najmłodsi tracą frajdę z okresu świątecznego. Niejednokrotnie są o wiele bardziej zainteresowani swoim telefonem i mediami społecznościowymi. Mama próbuje obudzić w dziecku dziecko. Sami zobaczcie, jaki jest ostateczny efekt.
Amazon - The show must go on
W końcu widzimy reklamę, która nie boi się odnosić także do obecnej sytuacji pandemicznej i dodatkowo w tak trafiony sposób. Dobrze rokująca, młoda baletnica nie ma szans na ukazanie swojego talentu podczas jednego z występów, który został odwołany. Jednak najbliżsi zawsze znajdą rozwiązanie.
Disney - From our family to yours
Skoro jedna z naszych copywriterek uroniła łzę, to musi być naprawdę dobrze. Międzypokoleniowa historia urzeka siłą wspomnień i miłości, a samo hasło przewodnie - "From our family to yours" jest po prostu idealne.
Moglibyśmy tak wymieniać bez końca, ponieważ stworzono do tej pory tak wiele pięknych i wartościowych kampanii świątecznych. Marketerzy powinni być świadomi tego, że chodzi tutaj przede wszystkim o emocje, a kierowanie się nimi będzie nagrodzone przez tłumy wzruszonych oraz zadowolonych odbiorców. Mamy szczerą nadzieję, że podzieliliśmy się z wami odrobiną cennych, a także przydatnych inspiracji. Powyższe firmy wiedzą, jak uderzyć w czułą strunę.
Niech Twoim celem będzie odzwierciedlenie tego cudownego okresu świątecznego przy pomocy kreatywnych wizji. Stwórz spot, post na Instagramie lub Facebooku bądź zaktualizuj swoje zdjęcie w tle. Najlepiej połącz te wszystkie! Wyobraźnia nie ma ograniczeń, więc działaj!