Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Pozycjonowanie i reklama płatna w dobie adblocków

23-10-2019

Pozycjonowanie i reklama płatna w dobie adblocków

Zastanawiasz się, na co przeznaczyć budżet przygotowany na promowanie sklepu internetowego? Na szalach stoją dwaj konkurenci: pozycjonowanie i płatna reklama. Który okaże się potężniejszy? Jeśli wybór przyprawia Cię o ból głowy i nie potrafisz podjąć decyzji, być może nie wiesz, jak wiele osób obecnie blokuje reklamy i w efekcie ich nie widzi. Za to pozycje wypracowane poprzez pozycjonowanie zobaczy każdy. Dziś wytłumaczymy Ci, jak to działa. Zapraszamy do lektury!

Pozycjonowanie i reklama płatna w dobie adblocków - SEO blog

Zastanawiasz się, na co przeznaczyć budżet przygotowany na promowanie sklepu internetowego? Na szalach stoją dwaj konkurenci: pozycjonowanie i płatna reklama. Który okaże się potężniejszy? Jeśli wybór przyprawia Cię o ból głowy i nie potrafisz podjąć decyzji, być może nie wiesz, jak wiele osób obecnie blokuje reklamy i w efekcie ich nie widzi. Za to pozycje wypracowane poprzez pozycjonowanie zobaczy każdy. Dziś wytłumaczymy Ci, jak to działa. Zapraszamy do lektury!

Jak działa reklama płatna?

Reklama płatna dzieli się na rodzaje. Może być krótkim wideo, animacją, grafiką, zdjęciem, a także tekstem. W obrębie przeglądarki Google występują przede wszystkim dwa rodzaje reklamy: graficzna i tekstowa (dodatkowo można je podzielić na reklamę dynamiczną dla rozbudowanych sklepów i tradycyjną reklamę ze słowami kluczowymi). Dzięki wykupieniu reklamy płatnej potencjalni klienci będą w stanie znaleźć Twój sklep internetowy. Stanie się tak, gdy wpiszą w wyszukiwarkę wybrane przez Ciebie słowa kluczowe (tradycyjna reklama) lub słowa kluczowe znajdujące się na Twojej stronie (reklama dynamiczna).

Jak działa reklama płatna?

Mocną i zarazem słabą stroną reklamy płatnej jest czas jej wyświetlania. Pojawi się w wyszukiwarce, jak tylko ją wykupisz, dzięki czemu zysk ze sprzedaży promowanego produktu może być natychmiastowy. Podkreślmy jednak słowo może, które wskazuje na to, że wcale nie musi. Jak wyjaśniliśmy w artykule pt. SEO vs Google Ads – zobacz, co daje więcej wejść na stronę, prawie 80% internautów pomija wyniki płatne, bo nie ma do nich zaufania. Nie zapomnijmy też o drugiej stronie medalu: płatna reklama zniknie, jak tylko przestaniesz za nią płacić.

Jak działa pozycjonowanie?

Pozycjonowanie strony to sprawianie, by była łatwiejsza do przeczytania i zrozumienia przez roboty Google. Najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie promuje serwisy, które m.in. szybko się wczytują, mają poprawny kod i zawierają treści zoptymalizowane pod słowa kluczowe odpowiednie dla Twojej branży. Ponieważ pozycjonowanie w dużej mierze opiera się na tekście (roboty Google czytają tekst, ale nie widzą obrazów), to własnie jemu należy poświęcić szczególną uwagę. Kiedy nawiążesz z nami współpracę, wykonamy audyt SEO i dostarczymy Ci raport z gotowymi wskazówki, co i w jaki sposób należy zmienić. Jeśli będziesz miał problemy z wprowadzeniem zmian, zrobimy to za Ciebie.

Jak działa pozycjonowanie?

W przeciwieństwie do reklamy płatnej pozycjonowanie stron nie przynosi natychmiastowych oszałamiających efektów. To proces długofalowy, którego rezultaty sprzedażowe widzi się przeważnie po kilku miesiącach (nawet 6 miesiącach dla popularnych branż i słów, za to już po kilku tygodniach dla niszowych branż i słów). Pozycjonowanie wpływa na sukcesywną poprawę widoczności Twojej strony w Google. Docelowo ma ona pojawić się w TOP 10 organicznych wyników, czyli tych, którym internauci ufają i które klikają częściej niż płatne. I najważniejsze: Twoja pozycja w Google nie spadnie z dnia na dzień, jeśli zaprzestaniesz pozycjonować stronę. Oczywiście odradzamy podjęcie takiej decyzji – konkurencja nie śpi i przegoni Cię, jeśli spoczniesz na laurach.

Blokowanie reklam internetowych w Polsce w ostatnich latach

Internet – jak każde medium – wypełniony jest reklamami, które umożliwiają wyświetlanie treści bez ponoszenia opłat za wejście na daną stronę. Niestety reklamy to coś, czego nie lubimy. Tych puszczanych w telewizji unikamy, przełączając program. Przed radiowymi uciekamy, zmieniając stację. Reklamy internetowe zaś blokujemy programami blokującymi, czyli adblockami. Jak wynika z raportu "Ad blocking in the Internet" opublikowanego przez OnAudience, ukazującego sytuację reklamową na przełomie lat 2016/2017, Polska jest światowym liderem pod względem powszechności blokowania reklam internetowych. W 2016 roku 42% Polaków blokowało reklamy, a w 2017 roku już 46% – jesteśmy niedoścignieni.

Blokowanie reklam w Europie

Ogromny procent internautów korzystających z adblocków sprawia, że polscy przedsiębiorcy stracili na reklamie displayowej: w 2016 roku 292 mln dolarów (z wydanych 399 mln), w 2017 roku 409 mln dolarów (z wydanych 485 mln dolarów). Warto też, byś wiedział, że 32% odwiedzających i aż 38% kupujących w sklepach internetowych Europejczyków stanowią osoby korzystające z programów blokujących. Oni na pewno nie znaleźli się na Twojej stronie dzięki płatnej reklamie. Pozostałe 62% – nie wiadomo.

Adblocki a pozycjonowanie i reklama płatna

Jak wyjaśniliśmy, adblocki służą do blokowania reklam, a więc również reklamy płatnej w wyszukiwarce Google (tekstowej i obrazkowej). W Polsce z roku na rok wzrasta liczba internautów, którzy nie zobaczą Twojej reklamy, nawet jeśli dużo za nią zapłacisz i poprawnie dobierzesz słowa kluczowe.

Pozycjonowanie stron nie wiąże się z tego typu ograniczeniami. Korzystnie wpływa na wyniki organiczne, znane także jako bezpłatne, naturalne. Mimo iż można je uznać za formę promocji sklepu, nie stanowią reklamy i dlatego są wyświetlane każdemu internaucie.

Blokowanie reklam w Polsce – perspektywa

Nic nie wskazuje na to, by Polacy mieli odejść od używania programów blokujących reklamy. Jak wynika z raportu "Zjawisko blokowania reklam. Wydanie drugie – podsumowanie" opublikowanego w 2018 roku przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, polscy internauci coraz częściej rezygnują z wejścia na stronę, na której pojawia się komunikat z prośbą o wyłączenie adblocka – w 2016 roku było ich 39%, w 2017 roku już 43%. Wiedzą, że interesujące ich treści mogą znaleźć także na innych stronach.

Szacunki penetracji adblocków

Mimo iż pod koniec 2017 roku aż 54% Polaków korzystało z internetu bez stosowania adblocków, wzrasta zarówno liczba osób, które są zdecydowane dokonać instalacji, jak i niezdecydowanych (potencjalnych użytkowników). Od 2012 do 2017 roku liczba osób korzystających z programów blokujących reklamy wzrosła o... 192%! Ponadto w 2017 roku 91% Polaków blokowało je na desktopie, 30% na smartfonie, a 17% na tablecie.

Wzrost liczby użytkowników adblocków

Popularność adblocków sprawia, że pozycjonowanie stron umacnia swoją pozycję jako lider wśród metod długofalowego docierania do internautów, czyli potencjalnych klientów Twojego sklepu internetowego. Przy stosowaniu się do wskazówek i wsparciu firmy pozycjonującej utrzymasz wypracowane pozycje w wyszukiwarce i zyskasz stałą promocję biznesu.

Interesuje Cię pozycjonowanie, ale chcesz wiedzieć więcej? Masz do nas pytania? Napisz lub zadzwoń – pomożemy Ci dotrzeć do klientów!


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Jak długo czeka się na efekty SEO? Przypadki z naszej agencji - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak radzę sobie z błędami 404
Grzegorz Słoka, 13-02-2024
Jak radzę sobie z błędami 404 - SEO blog