Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #144 – wyszukiwarka OpenAI, mniej wyników AIO i nowość w GSC

17-07-2024

SEO News #144 – wyszukiwarka OpenAI, mniej wyników AIO i nowość w GSC

OpenAI tworzy własną wyszukiwarkę opartą na sztucznej inteligencji.

SEO News #144 – wyszukiwarka OpenAI, mniej wyników AIO i nowość w GSC - SEO blog

Sam Altman zapowiada wyszukiwarkę od OpenAI opartą o duże modele językowe. Wyniki AI Overviews maleją w oczach. Opcja dodania informacji o zwrotach w GSC. A poza tym więcej języków w tłumaczonych wynikach, nowe snippety wideo w Google, a także podziękowania dotyczące Core Update.

1. OpenAI zamierza wprowadzić własną wyszukiwarkę

OpenAI uruchomi własną wyszukiwarkę internetową opartą na dużych modelach językowych. Początkowo miała ona pojawić się w pierwszej połowie tego roku, ale wcześniejsze doniesienia się nie potwierdziły.

Jeden z większych amerykańskich wydawców internetowych, firma The Atlantic, ogłosiła, że jej treści będą wyświetlać się wyszukiwarce OpenAI. Potwierdzenie padło z ust CEO koncernu Nicholasa Thompsona, który udzielił ostatnio wywiadu magazynowi The Verge.

Wyszukiwarka oparta na LLM ma być odpowiedzią na wciąż dość ograniczone możliwości przeglądania sieci z poziomu GPT-4.

Co przyniesie przyszłość? Na horyzoncie pojawiają się 3 podstawowe pytania:

  • Jacy wydawcy pójdą śladami The Atlantic i udzielą zgody na wyświetlanie swoich treści w wyszukiwarce OpenAI?
  • Co z widocznością mniejszych podmiotów?
  • Jak zareaguje Google?

Sam Altman (CEO OpenAI) ma ambitne plany związane ze zmianą sposobów i trendów wyszukiwania opartego na sztucznej inteligencji. Technologia wciąż jednak w wielu aspektach nie dorównuje rozwiązaniom od Google. Z pewnością będęobserwować dalszy rozwój wydarzeń.

Korzystając z okazji, jako ciekawostkę dodam, że w czerwcu tego roku padł nowy rekord ruchu w ChatGPT na poziomie 2.9 miliarda odwiedzin, co oznacza wzrost o 96% rok do roku.

2. Wyniki Google AI Overviews pojawiają się tylko na 7% zapytań

W czerwcu 2024 roku wyniki Google AI Overviews wyświetlały się jedynie na 7% zapytań, osiągając tym samym najniższy poziom od momentu ich wprowadzenia.

Danymi podzieliła się platforma SEO BrightEdge, która monitoruje wyniki AI Overviews od końca ubiegłego roku.

Spadek wyników Google AI Overviews
Źródło: brightedge.com/blog/10-observations-AI-Overviews-June2024

Według przytoczonych danych Google stopniowo zmniejsza obecność AI Overviews od kwietnia tego roku. Choć dla wielu kategorii zapytań wyniki utrzymywały się na dość stabilnym poziomie, branża edukacyjna, rozrywkowa oraz e-commerce zanotowały znaczące spadki.

Co ciekawe, zmniejszyła się także powierzchnia w wyszukiwarce zajmowana przez Google AI Overviews (liczona w pikselach). Zgodnie z danymi skurczyła się ona średnio o 13%.

Pozostałe wnioski BrightEdge wskazują, że w wynikach AI Overviews oraz SGE pojawia się:

  • mniej wyświetlanych porównań produktów,
  • mniej przeglądarek produktowych oraz karuzel,
  • mniej list,
  • więcej ostrzeżeń finansowych.

Całe badanie przeprowadzone przez platformę BrightEdge możecie sprawdzić tutaj.

3. Od teraz możesz wprowadzić informacje o wysyłce i zwrotach bezpośrednio w GSC

Google wprowadza nową funkcję w ustawieniach Google Search Console, która umożliwia dodawanie informacji dotyczących wysyłki i zwrotów dla sklepów internetowych.

W założeniu ma ona pomóc sprzedawcom w sprawnym zarządzaniu i określaniu tych danych, tak aby mogły być one wyświetlane potencjalnym klientom bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Dane można wprowadzić na wiele różnych sposobów, przy czym warto mieć na uwadze kolejność zaproponowaną przez Google:

  1. Poprzez kanały na poziomie produktów przesyłane w Merchant Center.
  2. Poprzez zmianę ustawień zwrotów w interfejsie Content API for Shopping.
  3. Poprzez zmianę ustawień w Merchant Center lub GSC.
  4. Poprzez odpowiednie znaczniki na poziomie organizacji.
  5. Poprzez znaczniki w uporządkowanych danych informacji o produktach (product-level mechant listing).

Szczegóły dotyczące konfigurowania dostaw i zwrotów bezpośrednio w GSC sprawdzicie na blogu Search Central.

4. Więcej języków w automatycznie tłumaczonych wynikach wyszukiwania

Google rozszerza funkcję przetłumaczonych wyników wyszukiwania na więcej języków – w tym koreański, turecki, wietnamski i wiele innych.

Zmiany dotyczą także etykiet wyświetlanych w wynikach wyszukiwania, co można zauważyć na poniższym screenie:

Etykieta pod przetłumaczonymi wynikami wyszukiwania
Źródło: x.com/KorayGubur/status/1808857301865906431

Informacja o dodaniu nowych języków pojawiła się w oficjalnej dokumentacji Google. Aktualizacja została wprowadzona dokładnie 10 lipca 2024 roku.

5. Google testuje nowe snippety z cienkimi paskami wideo

Google testuje nowy format wyników wideo w mobilnych wynikach wyszukiwania. Chodzi o nieco cieńsze snippety z filmikami, uzupełnione o mniejsze miniatury wideo.

Cienkie snippety wideo w mobilnych wynikach wyszukiwania
Źródło: x.com/MordyOberstein/status/1810763032819019886

Mordy Oberstein, Head of SEO w Wix, opublikował na X wpis, w którym podzielił się swoimi wrażeniami. Między innymi tym, że krótki opis widoczny w Google obok miniaturki wydaje się pochodzić z transkrypcji nagrania, a nie z faktycznego opisu pod filmem.

Oberstein dodał też, że kliknięcie tekstu powoduje przejście do nakładki wideo w SERP-ach. Z kolei kliknięcie tytułu przenosi prosto na YouTube’a.

Nie wszyscy użytkownicy widzą wprowadzone zmiany, tak jak to zwykle bywa w tego typu testach.

6. Google dziękuje za rzetelny feedback dotyczący ostatniego Core Update

Warto dzielić się swoimi opiniami i przemyśleniami – taki wniosek płynie z wypowiedzi eksperta Google Johna Muellera z lipcowego wydania Google Search News.

Podziękował on za wszystkie informacje zwrotne dotyczące marcowej aktualizacji Core Update, podkreślając, że miały one ogromne znaczenie pod kątem podejmowanych rozmów i decyzji zespołów Google.

Dla przypomnienia: końcem kwietnia Google udostępniło formularz opinii dotyczący Core Update z marca tego roku (SEO News #133). I choć niewielu ekspertów od pozycjonowania stron postanowiło go wypełnić, to wciąż udało się zebrać pokaźny feedback, z którym Google szczegółowo się zapoznało.

Jak mówi sam Mueller:

„Wraz z tymi aktualizacjami zebraliśmy opinie od właścicieli witryn, być może od Was wszystkich, które analizujemy wraz z zespołami ds. jakości wyszukiwania i rankingu. Dziękujemy wszystkim, którzy przesłali nam swoje opinie. Były one bardzo pomocne w ocenach i dyskusjach.”

7. Bing testuje funkcję głosowania w swojej wyszukiwarce

Praktycznie całe to wydanie SEO Newsów tonie w wiadomościach od Google, więc czas na małą odskocznię. Bing przeprowadza testy opcji głosowania w wynikach wyszukiwania.

Za pomocą funkcji można oddać głos „za” lub „przeciw” na określone wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Microsoftu. Jest też możliwość sprawdzenia, jak głosowali inni użytkownicy (wynik podawany jest procentowo).

Odkryciem jako pierwszy podzielił się Shameem Adhikarath, który wrzucił post na platformę X. Potem na portalu Mastodon pisał o tym Frank Sandtmann.

Na poniższym screenie zobaczycie, w jaki sposób możecie zagłosować i gdzie można podejrzeć procentowe wyniki głosów pochodzące od innych użytkowników (patrz czerwona strzałka):

Opcja głosowania w wyszukiwarce Bing
Źródło: x.com/shemiadhikarath/status/1811379944649367947

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.77 / 5

Liczba ocen: 67

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc