Google wprowadza August Core Update. Błąd w wynikach wyszukiwania. AI Overviews dostępne w kolejnych krajach. Poza tym: aktualna kondycja stron dotkniętych Helpful Content, sposoby na usunięcie nieaktualnych artykułów z Google, powrót miniatur obrazów w wynikach wyszukiwania, a także odpowiedź na odwieczne pytanie – jak długo użytkownicy czekają na załadowanie strony.
1. Google wypuszcza August 2024 Core Update
Google wprowadza August 2024 Core Update – pełne wdrożenie nastąpi w przeciągu miesiąca.
Podstawowym celem zmian jest wzmocnienie pozycji stron o wysokiej jakości treści i jednocześnie zdegradowanie witryn, które zawierają content tworzony stricte pod SEO.
Sierpniowy Core Update został zapowiedziany na platformie X oraz na blogu Google Search Central dokładnie 15.08.2024 r.
Google chce wyświetlać więcej treści, które użytkownicy uważają za naprawdę pomocne i wartościowe – także tych pochodzących z mniejszych źródeł. Zapowiedziano również obniżenie widoczności stron, które tworzą content ukierunkowany wyłącznie na zdobycie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Zgodnie z zapowiedziami, zmiany w algorytmach zostały przygotowane na podstawie opinii twórców treści i innych zainteresowanych podmiotów.
Wraz z aktualizacją udostępniono oficjalną dokumentację, która opisuje wprowadzane zmiany i zawiera kilka potencjalnie przydatnych wskazówek dla właścicieli witryn i specjalistów od pozycjonowania stron.
2. Błąd w wynikach wyszukiwania niezwiązany z Core Update
16 sierpnia Google potwierdziło, że w wynikach wyszukiwania pojawił się błąd wpływający na rankingi.
Mogłoby się wydawać, że zmiany miały związek z trwającą główną aktualizacją algorytmu – jednak nie jest to prawda. Zaprzeczył temu John Mueller z Google, pisząc na LinkedInie:
„Czasami mamy problemy z naszymi systemami (jak wszyscy) i chcemy być transparentni dla użytkowników i właścicieli witryn. Ten problem nie jest związany z Core Update, który jest obecnie wdrażany. Niestety nie można wybrać momentu wystąpienia problemów. Będziemy aktualizować Panel stanu w wyszukiwarce Google w miarę rozwoju sytuacji – zarówno w przypadku tego problemu, jak i wdrażania głównej aktualizacji”.
Jeśli w przeciągu ostatnich kilku dni zauważyliście zmiany w obrębie Waszych stron, być może wcale nie dotyczą one Core Update – tylko są wynikiem błędu po stronie Google.
Tutaj można sprawdzić aktualny status działań Google związanych z usuwaniem awarii. Ostatni wpis pojawił się 19 sierpnia: „Wciąż pracujemy nad naprawieniem problemu z rankingiem. Następna aktualizacja nastąpi w ciągu 48 godzin.”
3. Nowości w AI Overviews
Sześć nowych krajów, nowy wygląd linków, uproszczony język odpowiedzi oraz możliwość zapisywania wyników – to lista nowości wprowadzonych w Google AI Overviews.
W wynikach wyświetlanych jest teraz nawet do 20 linków dla pojedynczego zapytania. Linki widoczne są także po prawej stronie (w formie ikony), co ma ułatwić sprawdzanie źródeł odpowiedzi podczas wyszukiwania.
Google twierdzi, że takie rozwiązanie pomoże w przyciągnięciu dodatkowego ruchu na strony wydawców. Funkcja jest wprowadzana globalnie dla AIO w obsługiwanych krajach, a także dla użytkowników Search Labs w ponad 120 różnych państwach i terytoriach.
Od teraz można teżzapisywać wyniki AI Overviews. Wystarczy kliknąć przycisk “Save” widoczny na dole wyszukiwania. Jeśli użytkownik zapyta w przyszłości o to samo, wyświetli mu się zapisana odpowiedź.
Można także przeglądać zapamiętane wyniki AIO, klikając ikonę profilu i przechodząc do zakładki Zainteresowania.
Ciekawą opcją jest również możliwość wybrania prostszego trybu AIO, a mówiąc dokładniej – uproszczenia języka odpowiedzi. Funkcja ta włącza się po kliknięciu przycisku „Simpler”.
Co więcej, Google rozszerza funkcjonalności AI Overviews na sześć kolejnych krajów, z obsługą lokalnego języka:
- Wielka Brytania,
- Indie,
- Japonia,
- Indonezja,
- Meksyk,
- Brazylia.
4. Strony dotknięte aktualizacją z września 2023 powoli wracają „do życia”
Zeszłoroczna aktualizacja Helpful Content mocno wpłynęła na sytuacjęniektórych stron w wynikach wyszukiwania. Teraz obserwujemy delikatną poprawę, choć nie jest ona widoczna u wszystkich (ani nawet u większości) witryn.
Pozytywne zmiany są prawdopodobnie związane z aktualnym Core Update. Warto jednak podkreślić, że sytuacja jest dość niejednoznaczna. Dlaczego?
Wybrane strony dotknięte aktualizacją z września ubiegłego roku odnotowują lekką poprawę widoczności w Google, a inne nie. Co więcej, witryny, które radziły sobie dobrze po aktualizacji Helpful Content, teraz mogą być zdegradowane.
Pozostaje obserwować dalszy rozwój wypadków – zmiany wdrażane wraz z Core Update zapewne mocno wpłyną na pozycje wielu serwisów.
5. John Mueller o usuwaniu niechcianych artykułów z wyników wyszukiwania
John Mueller podzielił się na Reddicie swoimi przemyśleniami dotyczącymi usuwania niechcianych treści z Google – m.in. starych, zdezaktualizowanych artykułów newsowych czy notatek prasowych.
Nawet jeśli dany serwis informacyjny zapewnia, że usunął tekst z indeksu, sam proces nie zawsze jest szybki i prosty – twierdzi Mueller.
Co można więc zrobić w takiej sytuacji?
- Całkowicie usunąć artykuł.
- Wprowadzić tag noindex.
- Zmienić dane osobowe, które pojawiają się w artykule – z rzeczywistych na generyczne, np. Jan Kowalski.
- Skorzystać z zapisów Prawa do bycia zapomnianym (RTBF).
Muller podał również listę narzędzi, które mogą być pomocne przy usuwaniu treści z wyników wyszukiwania: to raporty Removals and SafeSearch (dla właścicieli stron internetowych) oraz Refresh Outdated Content (dla wszystkich innych użytkowników).
6. Powrót miniatur w wynikach wyszukiwania
W ciągu ostatnich miesięcy w sieci krążyły skargi właścicieli wielu mniejszych stron internetowych, którzy twierdzili, że miniatury ich obrazów nie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Jak się okazało, z pomocą przyszedł Core Update.
Problem był prawdopodobnie związany ze sposobem, w jaki Google obliczał wcześniej jakość stron. Jeśli nie spełniały one podanych kryteriów, nie mogły wyświetlać obrazów jako wyników rozszerzonych.
Wraz z ostatnią główną aktualizacją wskaźniki jakości zostały odpowiednio dostosowane do niektórych witryn, aby mogły one spełnić te wymagania.
Jeśli taki stan rzeczy się utrzyma i więcej stron będzie wyświetlać miniatury w formie snippetów, to będzie to mała wygrana dla niezależnych, mniej popularnych wydawców – co jest jednym z założeń sierpniowej aktualizacji algorytmu.
7. Jak długo internauci czekają na załadowanie strony?
Ciekawe badanie przeprowadzone przez Forbes Advisor – zapytano użytkowników, jak długo są w stanie czekać na pełne załadowanie strony internetowej, zanim zdecydują się ją opuścić. W ankiecie wzięło udział 2000 osób ze Stanów Zjednoczonych.
Z ankiety wynika, że średni czas oczekiwania to ok. 8 sekund. Prawie połowa ankietowanych stwierdziła, że jeśli strona ładuje się zbyt wolno lub jest nieresponsywna, odwiedzają kolejną witrynę wyświetlaną w wynikach wyszukiwania.
Co ciekawe, prawie 40% respondentów stwierdziło, że może poczekać od 7 do 10 sekund, a 14% – od 11 do 14 sekund.
Warto przy tym pamiętać, że ludzie są zwykle bardziej cierpliwi, gdy czekają na uruchomienie strony należącej do znanego, dużego brandu, np. Amazonu.
Google już od kilkunastu lat przekonuje wydawców, by utrzymywali czas ładowania swoich stron w granicach 2-3 sekund. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na blogu Search Central.
Link do pełnego badania Forbes Advisor dostępny jest tutaj.