Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #149 – Core Update, błąd Google, AIO w kolejnych krajach

21-08-2024

SEO News #149 – Core Update, błąd Google, AIO w kolejnych krajach

15 sierpnia Google wprowadziło główną aktualizację algorytmu.

SEO News #149 – Core Update, błąd Google, AIO w kolejnych krajach - SEO blog

Google wprowadza August Core Update. Błąd w wynikach wyszukiwania. AI Overviews dostępne w kolejnych krajach. Poza tym: aktualna kondycja stron dotkniętych Helpful Content, sposoby na usunięcie nieaktualnych artykułów z Google, powrót miniatur obrazów w wynikach wyszukiwania, a także odpowiedź na odwieczne pytanie – jak długo użytkownicy czekają na załadowanie strony.

1. Google wypuszcza August 2024 Core Update

Google Core Update sierpnień 2024
Źródło: searchenginejournal.com/google-rolls-out-august-2024-core-update/524529/

Google wprowadza August 2024 Core Update – pełne wdrożenie nastąpi w przeciągu miesiąca.

Podstawowym celem zmian jest wzmocnienie pozycji stron o wysokiej jakości treści i jednocześnie zdegradowanie witryn, które zawierają content tworzony stricte pod SEO.

Sierpniowy Core Update został zapowiedziany na platformie X oraz na blogu Google Search Central dokładnie 15.08.2024 r.

Wpis Google dotyczący Core Update
Źródło: x.com/googlesearchc/status/1824098508179165308

Google chce wyświetlać więcej treści, które użytkownicy uważają za naprawdę pomocne i wartościowe – także tych pochodzących z mniejszych źródeł. Zapowiedziano również obniżenie widoczności stron, które tworzą content ukierunkowany wyłącznie na zdobycie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Zgodnie z zapowiedziami, zmiany w algorytmach zostały przygotowane na podstawie opinii twórców treści i innych zainteresowanych podmiotów.

Wraz z aktualizacją udostępniono oficjalną dokumentację, która opisuje wprowadzane zmiany i zawiera kilka potencjalnie przydatnych wskazówek dla właścicieli witryn i specjalistów od pozycjonowania stron.

2. Błąd w wynikach wyszukiwania niezwiązany z Core Update

16 sierpnia Google potwierdziło, że w wynikach wyszukiwania pojawił się błąd wpływający na rankingi.

Mogłoby się wydawać, że zmiany miały związek z trwającą główną aktualizacją algorytmu – jednak nie jest to prawda. Zaprzeczył temu John Mueller z Google, pisząc na LinkedInie:

„Czasami mamy problemy z naszymi systemami (jak wszyscy) i chcemy być transparentni dla użytkowników i właścicieli witryn. Ten problem nie jest związany z Core Update, który jest obecnie wdrażany. Niestety nie można wybrać momentu wystąpienia problemów. Będziemy aktualizować Panel stanu w wyszukiwarce Google w miarę rozwoju sytuacji – zarówno w przypadku tego problemu, jak i wdrażania głównej aktualizacji”.

Jeśli w przeciągu ostatnich kilku dni zauważyliście zmiany w obrębie Waszych stron, być może wcale nie dotyczą one Core Update – tylko są wynikiem błędu po stronie Google.

Panel stanu w wyszukiwarce Google błąd w wynikach wyszukiwania
Źródło: status.search.google.com/incidents/42XCLGtpuCZkzqe4dc6S

Tutaj można sprawdzić aktualny status działań Google związanych z usuwaniem awarii. Ostatni wpis pojawił się 19 sierpnia: „Wciąż pracujemy nad naprawieniem problemu z rankingiem. Następna aktualizacja nastąpi w ciągu 48 godzin.”

3. Nowości w AI Overviews

Sześć nowych krajów, nowy wygląd linków, uproszczony język odpowiedzi oraz możliwość zapisywania wyników – to lista nowości wprowadzonych w Google AI Overviews.

W wynikach wyświetlanych jest teraz nawet do 20 linków dla pojedynczego zapytania. Linki widoczne są także po prawej stronie (w formie ikony), co ma ułatwić sprawdzanie źródeł odpowiedzi podczas wyszukiwania.

Nowy wygląd linków w AIO
Źródło: http://seroundtable.com/google-ai-overview-links-live-expands-more-37908.html

Google twierdzi, że takie rozwiązanie pomoże w przyciągnięciu dodatkowego ruchu na strony wydawców. Funkcja jest wprowadzana globalnie dla AIO w obsługiwanych krajach, a także dla użytkowników Search Labs w ponad 120 różnych państwach i terytoriach.

Wyniki wyszukiwania z AIO
Źródło: http://seroundtable.com/google-ai-overview-links-live-expands-more-37908.html

Od teraz można teżzapisywać wyniki AI Overviews. Wystarczy kliknąć przycisk “Save” widoczny na dole wyszukiwania. Jeśli użytkownik zapyta w przyszłości o to samo, wyświetli mu się zapisana odpowiedź.

Można także przeglądać zapamiętane wyniki AIO, klikając ikonę profilu i przechodząc do zakładki Zainteresowania.

Opcja zapisywania wyników AIO
Źródło: http://seroundtable.com/google-ai-overview-links-live-expands-more-37908.html

Ciekawą opcją jest również możliwość wybrania prostszego trybu AIO, a mówiąc dokładniej – uproszczenia języka odpowiedzi. Funkcja ta włącza się po kliknięciu przycisku „Simpler”.

Uproszczony język odpowiedzi w AIO
Źródło: http://seroundtable.com/google-ai-overview-links-live-expands-more-37908.html

Co więcej, Google rozszerza funkcjonalności AI Overviews na sześć kolejnych krajów, z obsługą lokalnego języka:

  • Wielka Brytania,
  • Indie,
  • Japonia,
  • Indonezja,
  • Meksyk,
  • Brazylia.

4. Strony dotknięte aktualizacją z września 2023 powoli wracają „do życia”

Zeszłoroczna aktualizacja Helpful Content mocno wpłynęła na sytuacjęniektórych stron w wynikach wyszukiwania. Teraz obserwujemy delikatną poprawę, choć nie jest ona widoczna u wszystkich (ani nawet u większości) witryn.

Pozytywne zmiany są prawdopodobnie związane z aktualnym Core Update. Warto jednak podkreślić, że sytuacja jest dość niejednoznaczna. Dlaczego?

Wybrane strony dotknięte aktualizacją z września ubiegłego roku odnotowują lekką poprawę widoczności w Google, a inne nie. Co więcej, witryny, które radziły sobie dobrze po aktualizacji Helpful Content, teraz mogą być zdegradowane.

Pozostaje obserwować dalszy rozwój wypadków – zmiany wdrażane wraz z Core Update zapewne mocno wpłyną na pozycje wielu serwisów.

5. John Mueller o usuwaniu niechcianych artykułów z wyników wyszukiwania

John Mueller podzielił się na Reddicie swoimi przemyśleniami dotyczącymi usuwania niechcianych treści z Google – m.in. starych, zdezaktualizowanych artykułów newsowych czy notatek prasowych.

Nawet jeśli dany serwis informacyjny zapewnia, że usunął tekst z indeksu, sam proces nie zawsze jest szybki i prosty – twierdzi Mueller.

Co można więc zrobić w takiej sytuacji?

  1. Całkowicie usunąć artykuł.
  2. Wprowadzić tag noindex.
  3. Zmienić dane osobowe, które pojawiają się w artykule – z rzeczywistych na generyczne, np. Jan Kowalski.
  4. Skorzystać z zapisów Prawa do bycia zapomnianym (RTBF).

Muller podał również listę narzędzi, które mogą być pomocne przy usuwaniu treści z wyników wyszukiwania: to raporty Removals and SafeSearch (dla właścicieli stron internetowych) oraz Refresh Outdated Content (dla wszystkich innych użytkowników).

6. Powrót miniatur w wynikach wyszukiwania

W ciągu ostatnich miesięcy w sieci krążyły skargi właścicieli wielu mniejszych stron internetowych, którzy twierdzili, że miniatury ich obrazów nie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Jak się okazało, z pomocą przyszedł Core Update.

Powrót miniatur w wynikach wyszukiwania
Źródło: http://seroundtable.com/thumbnails-return-google-search-37918.html

Problem był prawdopodobnie związany ze sposobem, w jaki Google obliczał wcześniej jakość stron. Jeśli nie spełniały one podanych kryteriów, nie mogły wyświetlać obrazów jako wyników rozszerzonych.

Wraz z ostatnią główną aktualizacją wskaźniki jakości zostały odpowiednio dostosowane do niektórych witryn, aby mogły one spełnić te wymagania.

Jeśli taki stan rzeczy się utrzyma i więcej stron będzie wyświetlać miniatury w formie snippetów, to będzie to mała wygrana dla niezależnych, mniej popularnych wydawców – co jest jednym z założeń sierpniowej aktualizacji algorytmu.

7. Jak długo internauci czekają na załadowanie strony?

Ciekawe badanie przeprowadzone przez Forbes Advisor – zapytano użytkowników, jak długo są w stanie czekać na pełne załadowanie strony internetowej, zanim zdecydują się ją opuścić. W ankiecie wzięło udział 2000 osób ze Stanów Zjednoczonych.

Z ankiety wynika, że średni czas oczekiwania to ok. 8 sekund. Prawie połowa ankietowanych stwierdziła, że jeśli strona ładuje się zbyt wolno lub jest nieresponsywna, odwiedzają kolejną witrynę wyświetlaną w wynikach wyszukiwania.

Ankieta Forbes Advisor
Źródło: http://searchengineland.com/people-wait-website-load-2024-stat-445223

Co ciekawe, prawie 40% respondentów stwierdziło, że może poczekać od 7 do 10 sekund, a 14% – od 11 do 14 sekund.

Warto przy tym pamiętać, że ludzie są zwykle bardziej cierpliwi, gdy czekają na uruchomienie strony należącej do znanego, dużego brandu, np. Amazonu.

Google już od kilkunastu lat przekonuje wydawców, by utrzymywali czas ładowania swoich stron w granicach 2-3 sekund. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na blogu Search Central.

Link do pełnego badania Forbes Advisor dostępny jest tutaj.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.8 / 5

Liczba ocen: 44

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc