Ostatni tydzień przyniósł sporo nowości dotyczących wyników wyszukiwania. Oprócz tego: błędy w Google Search Console, nowe wytyczne dotyczące meta tytułów i niedziałające linki AMP i wiele więcej. Sprawdź co nowego w SEO!
1. Nowe wytyczne dotyczące meta title
Google publikuje w Search Central nowe najlepsze praktyki dotyczące tworzenia tytułów i opisów stron. Wśród nich znajdziemy także wskazówki, które mają zapobiec zastępowaniu meta title w wynikach treścią wygenerowaną przez wyszukiwarkę. To zbiór porad bazujący na zmienionym w sierpniu tego roku sposobie generowanie tytułów witryn w wynikach Google.
Co ciekawe, w swoich sprawdzonych metodach, Google pisze o znaczniku meta title jako o “title link”, czyli dosłownie linku tytułowym, a w polskiej wersji językowej Centrum Wyszukiwarki: linku z tytułem. Mamy więc do czynienia z nową nazwą tego, co dotąd było nazywane po prostu meta title lub tytułem strony.
Na nowej stronie znajdziemy między innymi metody tworzenia linków z tytułem, elementy wykorzystywane w generowaniu tytułów przez wyszukiwarkę oraz sposoby zapobiegania najczęstszym problemom dotyczącym znacznika title. Z nowymi wytycznymi można zapoznać się tutaj.
2. Błędne dane odnośnie indeksacji w Google Search Console
Google informuje na Twitterze o nieprawdziwych danych dotyczących indeksacji w Google Search Console. Doniesienia użytkowników o tym, że informacja “strona odwiedzona, ale nie zindeksowana” nie zawsze jest prawdziwa, zostały oficjalnie potwierdzone. Błąd ma zostać naprawiony, ale póki co sprawdzanie, czy strony zostały zindeksowane, trzeba będzie przeprowadzać ręcznie.
3. Nieskończone scrollowanie wyników wyszukiwania
Nowość w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Od teraz możliwe będzie nieskończone przewijanie wyników. Koniec z przyciskiem “Pokaż więcej”, zamiast wyświetlania go, Google będzie automatycznie ładować więcej wyników. Przycisk ma się pojawiać dopiero na końcu czwartej strony wyników, czyli po przeglądnięciu 40 linków.
Nieskończone scrollowanie było w fazie testów od jakiegoś czasu. W zeszłym tygodniu aktualizacja została wdrożona w Stanach Zjednoczonych. W przyszłości zmiany najprawdopodobniej będą mieć zasięg globalny.
Co ciekawe, takie rozwiązanie było już testowane wcześniej: w 2019, 2015 i 2011 roku.
4. Google pracuje nad nowym wyróżnieniem dla najświeższych newsów
Portal The Information donosi, że Google pracuje nad nowym wyróżnieniem w wynikach wyszukiwania. Nowa funkcja o nazwie “Big Moments” jest rozwijana od ponad roku. Głównym celem tego projektu jest wyróżnianie w czasie rzeczywistym najbardziej rzetelnych informacji o aktualnych wydarzeniach. Całość ma pomóc w zniwelowaniu niedociągnięć w zakresie dobierania wyników dotyczących wiadomości.
Google chce być kompleksowym źródłem informacji. Również tych o bieżących wydarzeniach, a w spełnieniu tego celu ma pomóc właśnie Big Moments. Funkcja ma w miarę możliwości zapewniać kontekst historyczny wydarzeń i ważne dla danego tematu powiązane informacje. W ten sposób ma znacznie rozszerzyć to, co zazwyczaj widzimy w wynikach wyszukiwania dotyczących wiadomości.
Funkcja ta to zupełnie nowy projekt, nie mniej jednak opiera się częściowo na algorytmach uczenia maszynowego, które zawitały do Google News w 2018 roku. Jej realizacja może jednak okazać się niesamowicie trudna. Choćby ze względu na to, że algorytm ma tutaj decydować o selekcji najistotniejszych i najbardziej rzetelnych informacji w czasie rzeczywistym.
Rzecznik Google zdradził w rozmowie z The Information, że Big Moments zostało już przetestowane w wynikach wyszukiwania. Nie jest jednak jasne, kiedy i w jakiej formie możemy spodziewać się pełnego uruchomienia nowej funkcji. Google planuje jeszcze liczne testy.
5. Google “dopasowuje” narzędzia testowe Search Console do narzędzia do sprawdzania adresów URL
W poniedziałek 11 października, na blogu Google Search Central, opublikowana została informacja o “dopasowaniu” do siebie narzędzi testowych. To całkiem dobra wiadomość, znajdowanie i rozwiązywanie problemów ze stronami będzie teraz łatwiejsze. O co tak właściwie chodzi?
Google udostępnia właścicielom witryn i osobom zajmującym się SEO trzy niezależne, dostępne publicznie narzędzia: test AMP, test optymalizacji mobilnej oraz test wyników z elementami rozszerzonymi. Wszystkie z nich działają na tym samym silniku, co dostępne w Google Search Console narzędzie do sprawdzania adresów URL, które przez ostatnie lata znacznie ewoluowało.
Pomimo wspólnego silnika wszystkie te narzędzia posiadają jednak indywidualny, rozwijany osobno interfejs, przez co pojawiły się w nich na przestrzeni czasu niespójności. Google postanowiło się ich pozbyć. Od teraz we wszystkich narzędziach wprowadzona została standaryzacja funkcji. Do testów publicznych firma wprowadziła także nowości z narzędzia do sprawdzania adresów URL.
We wszystkich testach zobaczymy od teraz informacje na temat:
- dostępności strony - czy Google było w stanie zindeksować stronę, kiedy to nastąpiło oraz czy wystąpiły jakieś błędy w indeksacji,
- nagłówków HTTP - odpowiedź nagłówka HTTP zwracana ze sprawdzanego adresu URL,
- zrzut ekranu witryny - wyrenderowany podgląd tego, jak Google widzi stronę,
- sparowana inspekcja AMP - inspekcja zarówno adresów kanonicznych, jak i AMP.
6. Linki AMP nie działają na iOS 15
Wraz z wydaniem systemu iOS 15, co miało miejsce 20 września, adresy AMP w wyszukiwarce Google przestały działać. Użytkownicy korzystający z iOS 15 nie są przenoszeni z wyszukiwarki do URL AMP, nawet jeśli takowy istnieje. Zamiast tego są przenoszeni pod URL głównej witryny.
Bug wyszedł na jaw w zeszłym tygodniu. Został też potwierdzony oficjalnie przez Google i ma być wkrótce naprawiony. Jeśli odnotowujesz ostatnio spadki ruchu na AMP, to przyczyna może leżeć właśnie tutaj.
7. Google dodaje do wyszukiwarki… stroik gitarowy
Google wykonuje kolejny mały krok do zatrzymania użytkownika na swojej platformie i dodaje do wyszukiwarki stroik gitarowy. To kolejne narzędzie w formie wbudowanej aplikacji w wynikach wyszukiwania. Dokładność zależy tutaj w dużej mierze od jakości mikrofonu urządzenia, ale nie trzeba profesjonalnego sprzętu, by aplikacja spełniała swoje zadanie. Jeśli chcecie sprawdzić go w praktyce, kliknijcie tutaj.
8. Knowledge graph dla podcastów?
Wygląda na to, że Google wprowadza do wyszukiwarki kolejne “panele wiedzy”, czyli generowane automatycznie informacje wyświetlane obok wyników, a właściwie, rozszerza tę funkcję. Nowe rozszerzone wyniki pojawiają się przy zapytaniach dotyczących podcastów. Zmianę można zaobserwować nawet przy wyszukiwaniach podcastów polskojęzycznych. Jak dotąd nie ogłoszono jej jednak oficjalnie.