Miniony tydzień zaczął się od informacji o ostatecznym wycofaniu się Yahoo! z Chin. Potem pojawiła się oficjalna informacja o aktualizacji algorytmu Google i nowościach w Google Shopping, ale na tym nie koniec. Okazało się też między innymi, że od 4 miesięcy (!) mogliśmy mieć do czynienia z zawyżonymi danymi w raportach Google Search Console.
Szczegóły tych spraw oraz inne najświeższe nowinki z branży przedstawiamy w dzisiejszym, piątym już SEO News. Sprawdź, co słychać w pozycjonowaniu!
1. November 2021 spam update — oficjalna aktualizacja algorytmu!
Tak, nadchodzi kolejna aktualizacja algorytmu, a właściwie, została już praktycznie wprowadzona. Oficjalna informacja o spam update, wraz z zachętą do stosowania się do sprawdzonych metod z Search Central pojawiła się na Twitterze.
Aktualizacja dotyczy spamu. Nie wiadomo jednak dokładnie, jakie elementy witryn zostały wzięte na celownik tym razem. Wszelkie zmiany w rankingu wyników związane z tą aktualizacją mają być w pełni widoczne już końcem tego tygodnia. Być może wtedy, na podstawie analiz, dowiemy się, co się właściwie zmieniło. Miejcie swoje pozycje na oku :)
2. Niższa cena = lepsza widoczność?
Nowości w SERP-ach dla zapytań ofertowych. Google ulepsza wyniki wyszukiwania ofert i dodaje w Google Shopping (zakładce “Zakupy” wyszukiwarki) miejsce dedykowane produktom o obniżonej cenie. Karuzela z promocyjnymi produktami ma pojawiać się na zapytania związane z promocjami, obniżkami i wyprzedażami. Zobaczymy ją też na frazy zawierające w sobie zbliżający się wielkimi krokami Black Friday.
Nowy snippet wyświetla produkty oznaczone w Google Merchant Center jako Promocja. Google informuje, że będą one dobierane na podstawie “atrakcyjności oferty i wartości samej zniżki”. Celem tego rozszerzenia wyników ma być wyróżnianie prawdziwych okazji, które są wartościowe dla użytkownika. Nie ma więc co liczyć na niesamowitą widoczność dzięki “urwaniu” kilku złotych i przypięciu promocyjnej etykietki.
Razem z tymi nowościami, w Merchant Center udostępnione zostały dodatkowe statystyki. Centrum będzie zbierać od teraz precyzyjne dane dotyczące ruchu związanego z produktami oznaczonymi jako promocyjne. Ruch będzie można podzielić według typu promocji, produktu, marki i kategorii.
3. Yahoo! wycofuje się z Chin
Yahoo! opuszcza chiński rynek ze względu na “coraz to bardziej wymagające środowisko biznesowe i prawne” w kraju. Od 1 listopada pakiet usług firmy nie będzie dostępny w Chinach kontynentalnych. To kolejny portal, który wycofuje się z działalności w Chinach (w październiku zamknięty został także zmodyfikowany specjalnie na ów rynek LinkedIn).
Choć nie jest to wyraźnie zaznaczone w oświadczeniu Yahoo!, wycofanie się firmy z Chin zbiega się w czasie z nową chińską ustawą o ochronie danych osobowych. Ustawa ta weszła w życie 1 listopada 2021. Ogranicza ona dane, jakie mogą gromadzić firmy i określa nowe wymagania dotyczące sposobu ich przechowywania.
4. Google podpowiada jak poprawić widoczność ofert pracy
Google odkrywa przed użytkownikami “możliwości ulepszenia widoczności podstron z ofertami pracy”. O co chodzi? O właściwe używanie danych strukturalnych, a dokładniej, dodawanie większej ilości szczegółów, a następnie oznaczanie ich atrybutem description. Bobby Panczer, inżynier oprogramowania w Google, wskazuje na blogu Search Central, by w opisie zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje o stanowisku. Dzięki temu będą one mogły zostać przedstawione bezpośrednio w wynikach. Ma to też poprawić widoczność podstrony.
5. Omnibox Google Chrome przyspiesza
Google Chrome przyśpiesza wstępne pobieranie Omnibox (wyszukiwarka w pasku adresu przeglądarki). Teraz wyniki wyszukiwania pojawią się jeszcze szybciej. Będą bowiem pobierane przez przeglądarkę jeszcze przed wybraniem konkretnej sugestii czy ostatecznym wysłaniem zapytania. Google mówi, że dzięki tej zmianie “prawdopodobieństwo wyświetlenia wyników wyszukiwania w mniej niż 500ms wzrosło czterokrotnie”.
6. Nowe “sprawdzone metody” dotyczące filmów na stronach
Google zaktualizowało stronę pomocy poświęconą sprawdzonym metodom dotyczącym filmów. Pojawiły się na niej nowe wskazówki, które mają pozwolić właścicielom stron znacznie poprawić indeksowanie i widoczność wideo w wynikach. W zmianach znajdziemy między innymi rekomendację dotyczącą tego, by każdy film posiadał swoją własną podstronę (oprócz tej, na której stanowi pierwotny element treści). Strona pomocy zachęca też do stworzenia mapy witryny wideo.
Jeśli chcesz zapoznać się ze szczegółami, odwiedź sprawdzone metody dotyczące filmów w Google Search Central.
7. Problemy z Search Console? Skontaktuj się z Google!
Google uruchomiło program pilotażowy, który ma na celu pozwolić użytkownikom bezpośredni kontakt z firmą w sprawie problemów dotyczących weryfikacji GSC lub zarządzania użytkownikami. Nowa funkcja służąca do wysyłania zgłoszeń związanych z tymi aspektami ma na celu znacznie przyśpieszyć rozwiązywanie problemów. Pojawi się na stronach pomocy, ale póki co będzie dostępna wyłącznie w Stanach Zjednoczonych.
8. Google Search Console przedstawiało błędne dane page experience
Można powiedzieć, że Google się przeliczył, a właściwie, “przeliczał”, przez dobre 4 miesiące. Firma poinformowała, że od 29 czerwca do 1 listopada w Google, raport dotyczący wyglądu i działania strony (page experience) oraz raport skuteczności prezentowały błędne, zawyżone dane. Google poinformował, że korekta wyników (wraz z adnotacją w raporcie) powinna być widoczna na wykresach od 1 listopada.
Informacja pojawiła się na stronie pomocy Search Console poświęconej anomaliom w danych w GSC. To miejsce, w którym Google umieszcza dokładne daty i opisy problemów związanych z danymi zbieranymi w raportach konsoli. Przydatne, gdy chcesz ustalić przyczynę wszelkich nienaturalnie wyglądających danych w raportach.