Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #53 - Search Essentials, Looker Studio i badanie produktów w SERP

18-10-2022

SEO News #53 - Search Essentials, Looker Studio i badanie produktów w SERP

W tym tygodniu sporo dużych zmian w Google, ale i ciekawe badanie… które pokazuje duże zmiany w Google.

SEO News #53 - Search Essentials, Looker Studio i badanie produktów w SERP - SEO blog

Wytyczne dla Webmasterów przeszły metamorfozę - zostały solidnie odświeżone i mają nową nazwę. Data Studio zmienia się w Google Looker Studio, a badanie fraz pokazuje ciekawe trendy dot. produktów w wynikach. Poza tym: wraca Webmaster Conference, nowe funkcje map, rozszerzone wsparcie Schema obrazów, aktualizacja dokumentacji recenzji oraz nazwy stron w wynikach mobilnych.

1. Google Search Essentials - koniec wytycznych dla Webmasterów

Kojarzycie “Wytyczne (wskazówki) dla Webmasterów”? Potocznie nazwy tej używa się na wszelkie zalecenia Google, ale tak naprawdę nie jest to cała dokumentacja wyszukiwarki, a tylko jej mocno zredukowana, praktyczna wersja. A właściwie już nie jest, a była - od 2002. Teraz Google zastępuje ją nową sekcją.

Nowa sekcja praktycznych wskazówek nazwana została Google Search Essentials. Jak czytamy na blogu Google, pozbyto się słowa “webmaster”, bo jest ono przestarzałe i nijak nie pasuje do ogółu osób, których dotyczy dzisiaj dokumentacja wyszukiwarki.

wytyczne Google Search Essentials
Nowa sekcja (Źródło: developers.google.com)

Co znajdziemy w odświeżonych wytycznych? Pojawiły się tam 3 główne sekcje: wymagania techniczne, zasady dotyczące spamu oraz kluczowe “dobre praktyki”.

Wymagania techniczne pokrywają “absolutne minimum, którego Google wymaga od strony, by móc wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania”. Zasady dotyczące spamu są z kolei spisem zachowań i praktyk, które mogą prowadzić do nałożenia kar takich jak obniżenie widoczności lub usunięcie z wyników.

W kluczowych dobrych praktykach znalazły się m.in. zalecenia takie jak:

  • twórz pomocne, wiarygodne i nastawione na użytkownika treści,
  • stosuj odpowiednie słowa kluczowe we wszystkich znaczących miejscach na stronie,
  • zadbaj o to, by boty mogły śledzić Twoje linki,
  • promuj swoją stronę nie tylko w Google.

Dla ścisłości: praktycznie każde z zaleceń odsyła do jakiejś ze stron pomocy rozwijającej temat. Zaleceń jest też więcej. O zmianie możecie przeczytać także w oficjalnym wpisie na blogu Search Central.

Search Essentials nie mają na razie polskiej wersji językowej. Po polsku przeczytać możecie za to jeszcze Wskazówki dla webmasterów, np. żeby wiedzieć później, co się w nich zmieniło.

2. Google Data Studio przeszło rebranding

Od zeszłego tygodnia Google Data Studio stało się Looker Data Studio. Google mówi, że łączy wszystkie swoje rozwiązania klasy business inteligence pod “parasolem rozwiązań” Looker. Razem z tym rebrandingiem ogłoszono rozbudowaną wersję Pro.

Locker Studio
datastudio.google.com

Dla kontekstu: Looker Data Science to przedsiębiorstwo przejęte przez Google w 2020 roku. Oferujące platformę do eksploracji i odkrywania danych biznesowych, mające też spory udział w rozwoju Data Studio.

Razem ze zmianą ogłoszono także trochę nowości. Poza wersją Pro jest to między innymi integracja Data Studio z Google Sheets, która ma zostać opublikowana w pierwszej połowie 2023 roku. Firma ma już pracować też nad integracjami z Tableau oraz Microsoft Power BI.

Jeśli lubicie czytać u źródła lub interesują Was szczegóły, to zmiana ta została ogłoszona na blogu Google Cloud: The next evolution of Looker, your unified business intelligence platform.

3. Jak zmieniają się wyniki Google dotyczące produktów?

seoClarity, czyli dostawca platformy do optymalizacji SEO oraz treści wspieranej przez sztuczną inteligencję przeprowadził ciekawe badanie. Dotyczyło ono 150 tys. fraz związanych z odzieżą, a na celu miało przeanalizować kształtowanie się stron wyników produktowych.

Jak się okazało, w tej konkretnej kategorii, klasyczne “10 niebieskich linków” zaczyna wręcz ginąć w SERP pod różnymi funkcjami wyników. Na 95% ze zbadanych 150 tys. słów kluczowych Google wyświetliło jakąś funkcje już na pierwszej stronie wyników.

85% wyświetlających się rozszerzeń stanowiły karuzele produktowe, takie jak “Popularne produkty”. Prawie połowa z nich (48%) była z kolei w TOP3 wyników na swoje frazy. Co więcej, rozszerzenie to było zaskakująco popularne w wynikach mobilnych. Tam, na 75% wszystkich zapytań, pojawiało się ono co najmniej 4 razy (!) na tej samej stronie wyników.

Wnioski są jasne: jeśli chcemy, żeby nasze pozycjonowanie nadal było efektywne, musimy myśleć o wszystkich funkcjach i rozszerzeniach wyszukiwania, dostępnych na dane zapytanie. Optymalizacja pod nie jest dziś równie ważna, jak klasyczna optymalizacja strony. Szczególnie w kwestii produktów.

Pełny opis wspomnianego badania znajdziecie tutaj: Google Dominates Apparel Search Results [Research Included]

4. Google zapowiada Search Central Live (Webmaster Conference)

Po prawie dwóch latach przerwy spowodowanej wiadomymi wydarzeniami wraca Webmaster Conference, a właściwe Search Central Live - bo zmieniła się nazwa. Wydarzenie to jest niczym innym jak konferencją Google, w której za darmo udział może wziąć każdy (kto tylko się zarejestruje i otrzyma potwierdzenie).

W trakcie spotkań odbywać będą się prezentacje i panele prowadzone przez pracowników Google. Nie zabraknie też innych ekspertów skupionych wokół wyszukiwarki.

W 2019 Webmaster Conference odbyło się w aż 35 lokalizacjach w 15 krajach oraz w sumie w 12 różnych językach. Teraz, pierwsza konferencja Search Central Live odbędzie się w Singapurze, 24 listopada. Już niebawem ogłoszone mają zostać jednak kolejne.

Oficjalne informacje o Search Central Live są dostępne tutaj: About Search Central Live - Events

5. Nowe funkcje w Google Maps i GMF

Google ogłosiło trzy nowe funkcje GMF (Google Maps) dla przedsiębiorstw związanych z podróżowaniem oraz organizacją wycieczek.

Pierwszą nowością są wyświetlające się w mapach możliwość porównywania cen biletów oraz łączonego bukowania biletów dla połączonych ze sobą różnych doświadczeń, np. wycieczek.

Przykładowo, w profilu muzeum zobaczyć będzie można cenę zakupu bezpośrednio od placówki porównaną z różnymi popularnymi platformami odsprzedającymi bilety. Widoczne będą też inne powiązane atrakcje (powiązane tematycznie lub miejscem).

porównywanie cen biletów w Google Maps
Porównywanie cen biletów w mapach (Źródło: blog.google)
powiązane atrakcje w Google Maps
Linki do powiązanych atrakcji w mapach (Źródło: blog.google)

Druga nowość to możliwość dodawania i edytowania biletów (oraz linków do nich i cen) bezpośrednio w profilu Google Moja Firma.

dodawanie biletów w Google Moja Firma
Dodawanie biletów do profilu GMF (Źródło: blog.google)

Ostatnią, trzecią nowością jest z kolei rozszerzenie Ads, które pozwoli biznesom z branży na bardziej bezpośrednie promowanie swoich usług. Wszystko dzięki integracji z GMF i danym o biletach oraz atrakcjach dodanym do profili przedsiębiorstw.

Adsy w Google Moja Firma
Wspomniane rozszerzenie Ads (Źródło: blog.google)

6. Zmiany w dokumentacji danych strukturalnych obrazków

Google zaktualizowało dokumentację danych strukturalnych obrazów, dodając do niej wsparcie dla dodatkowych informacji o zdjęciach i grafikach. Od teraz w danych Schema wykazać możemy podpis zdjęcia, autora oraz informacje o prawach autorskich. Dotychczas wszystkie z nich dodać można było tylko za pomocą meta danych IPTC.

nowe wytyczne meta danych IPTC
Zaktualizowana strona pomocy (Źródło: developers.google.com)

Wyszukiwarka wspiera teraz trzy nowe typy danych Schema obrazków: creditText, creator oraz copyrightNotice. Ich zastosowanie ostało szczegółowo opisane na stronie dokumentacji Metadane obrazu w Grafice Google. Dodano także przykład zastosowania ich w praktyce (przykład kodu)

nowe wspierane typy meta danych IPTC w wytycznych Google
Nowe wspierane typy danych w dokumentacji (Źródło: developers.google.com)

7. Kogo może dotyczyć PRU? Jest aktualizacja dokumentacji

Google zaktualizowało również stronę pomocy Jak pisać opinie o produktach (dobre praktyki związane z aktualizacją Product Review). Pojawiły się na niej trzy kategorie treści zaliczającej się do kategorii recenzji produktów. Konkretnie są to trzy przykłady tego, kto może utworzyć “stronę z opiniami o produktach”.

W dokumentacji czytamy, że recenzować produkty możemy np. jako:

  • specjalista w zespole sprzedawcy, który prezentuje kupującym konkurujące między sobą produkty;
  • bloger, który przedstawia niezależne opinie o produktach;
  • pracownik redakcji w witrynie publikującej wiadomości lub inne treści.

Nie jest to żaden wielki news, ale informacja zdecydowanie warta odnotowania. Jakby nie patrzeć, to kolejne doprecyzowanie tego, co Google rozumie poprzez swoje “Product Reviews”. Jest to więc też krok naprzód ku jasnemu określeniu tego, czego tak właściwie dotyczą wszystkie produktowe aktualizacje algorytmu wyszukiwarki.

8. Nazwy stron w wyszukiwaniu mobilnym już oficjalne

Po wielu różnych testach dotyczących prezentowania domen oraz nazw stron internetowych w wynikach mobilnych jakie obserwowaliśmy w ostatnich miesiącach w Google zapadła najwidoczniej ostateczna decyzja. Od teraz nazwy stron będą prezentowane we wszystkich wynikach mobilnych. Ich układ będzie prezentować się tak:

nowy wygląd SERP na mobile
Nowe wspierane typy danych w dokumentacji (Źródło: developers.google.com)

O nowości dowiedziałem się z oficjalnego bloga Google, a konkretnie z tego wpisu. Tam też firma napisała, że taki sposób prezentowania stron w SERP ma ułatwić użytkownikom rozpoznawanie, z jakiej witryny pochodzi wynik. Cóż, ciężko się nie zgodzić - na pewno będzie przejrzyściej.

Razem z funkcją pojawiła się nowa dokumentacja odnośnie tego, jak zapewnić sobie właściwe wyświetlanie nazwy strony: Site Names in Google Search - Documentation. Przy okazji Google poleca też odświeżyć sobie dokumentację obejmującą Definiowanie favikony wyświetlanej w wynikach wyszukiwania.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog