Search Console miało spore problemy z aktualizowaniem danych w raportach. Wyznaczono datę zakończenia wersji eksperymentalnej SGE (AI w wyszukiwarce). Pojawiły się nowe raporty w Search Console Insights. Poza tym: Bard korzysta z lokalizacji, nowości wokół Bing Chatu i zmiany dot. domeny .ai.
1. Raport skuteczności w GSC opóźniony o ponad 60 godzin
W zeszłym tygodniu Google Search Console miało problemy z aktualizowaniem danych. Raport skuteczności nie odświeżał informacji przez ponad 60 godzin. Przerwa trwała w sumie około trzech dni, od niedzieli/poniedziałku do środy 31 maja.
31 maja Google dało znać na Twitterze, że wszystko wróciło do normy. Koniec końców żadne dane nie zostały utracone.
2. Testy Search Generative Experience tylko do końca roku
Na stronie labs.google.com, Google dodało notkę o planowanym zakończeniu testów Search Generative Experience (SGE) w grudniu 2023.
Czy razem z zamknięciem wersji eksperymentalnej generatywne AI pojawi się już w jakimś zakresie w zwykłej wyszukiwarce?
Myślę, że śmiało można powiedzieć, że Google planuje wdrożenie tych funkcji na przyszły rok. Nie zakładałbym jednak z góry, że nastąpi to tak zero-jedynkowo. SGE w Google zobaczymy zapewne najpierw jako dodatkową zakładkę czy funkcję.
A skoro już jesteśmy przy SGE, to przez ostatni tydzień moją uwagę przykuły głównie narzekania na… plagiat. Jak się okazuje, AI Google dość często przepisuje w swoich odpowiedziach słowo w słowo, to co widnieje na stronach na pierwszych pozycjach na frazy.
Nie jest to jednak jeszcze żadna afera, bo wersja eksperymentalna powstała właśnie po to, by wyłapać takie przypadki. Użytkownicy zgłaszają więc problemy, a Google, póki co tylko dziękuje za feedback.
Na Search Engine Land pojawił się też kolejny, nieco bardziej już rozbudowany test nowej wyszukiwarki.
3. Growing Content w Search Console Insights
Search Console Insights ma trzy nowe raporty dla kont usług niepowiązanych z Google Analytics. Są to kolejno: nowe treści zyskujące popularność, najpopularniejsze treści oraz treści najbardziej zyskujące na popularności.
Pierwszy nowy raport, który widać na screenshocie dostarczonym przez Google, pokazuje najnowsze treści na stronie zyskujące popularność w wynikach. Kolejne dotyczą już całego contentu w serwisie, niezależnie od daty publikacji.
Dla korzystających na co dzień z analityki Google i Search Console zapewne nie będą one pewnie zbyt przydatne, ale dla reszty i owszem. Dodatek zdecydowanie na plus.
4. Bard może używać lokalizacji użytkownika
1 czerwca 2023 Google dodało do Barda opcję udostępniania lokalizacji. Od teraz użytkownicy mogą pozwolić chatbotowi na dostęp do lokalizacji ich urządzeń, co ma zapewnić dokładniejsze odpowiedzi.
Dzięki lokalizacji Bard ma udzielać dokładniejszych odpowiedzi na pytania związane na przykład z restauracjami w okolicy czy innymi rzeczami w pobliżu.
Do ustalenia, gdzie znajduje się użytkownik Bard korzysta z domyślnie z adresów ustawionych jako Dom i Praca w Google Maps oraz z geolokalizacji adresu IP. Dla lepszych wyników w ustawieniach można pozwolić mu także na wykorzystanie dokładnej lokalizacji smartfona.
5. Nowości wokół Bing Chatu
Przez cały ten tydzień przewijały się nowinki dot. Bing Chatu, więc pozwól, że Ci je pokrótce streszczę.
Zaczęło się od kolejnego wpisu na blogu Bing, w którym Microsoft ogłosił, że uruchamia zapowiadany wcześniej widget Bing Chatu w Androidzie oraz funkcje AI w aplikacji klawiatury SwiftKey.
Przy okazji dowiedzieliśmy się też, że Bing Chat został ulepszony pod kątem odpowiadania na pytania dotyczące sportu – w tym te odnośnie harmonogramów czy statystyk.
Potem Internet zauważył, że Bing Chat zwraca w odpowiedziach już nie tylko źródła, ale i klasyczne hiperłącza z anchor tekstem.
Następnie dowiedzieliśmy się, że raportowanie ruchu z Bing Chatu pojawi się w Bing Webmaster Tools (odpowiednik Google Search Console dla Binga) już za parę dni.
A na koniec CEO Binga wypowiedział się na Twitterze, że już niebawem Bing Chat będzie dostępny ze wszystkich przeglądarek internetowych.
6. Google traktuje domenę .ai jako ccTLD
Google zaktualizowało swoją dokumentację, dodając rozszerzenie domenowe .ai do listy ccTLD (county code top-level-domains) traktowanych jako gTLD (global top-level-domains).
Oznacza to, że Google zaczęło traktować krajową domenę .ai tak samo jak globalne domeny funkcjonalne (np. .com czy .org). Nie zmieni to rankingu stronom z takim rozszerzeniem ani nie wpłynie na ich pozycjonowanie, jest to raczej kwestia porządkowa.
Oficjalnie domena .ai jest przypisana do Anguilli, czyli terytorium zamorskiego Wielkiej Brytanii na Morzu Karaibskim, które liczy sobie około 15 tys. mieszkańców.
Nikt nie łudzi się jednak, że nie jest ona używana globalnie dla stron dotyczących sztucznej inteligencji – stąd zmiana.
Jest to jeden z tych przypadków, w których użytkownicy używają domen krajowych jako funkcjonalnych. Podobnie jest np. z domeną .tv, przypisaną do równie niewielkiego Tuvalu.