Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Tak będzie wyglądał marketing internetowy w 2021 roku

26-01-2021

Tak będzie wyglądał marketing internetowy w 2021 roku

Marketing internetowy zmienia się w ekspresowym tempie, dostosowując się do zaistniałej rzeczywistości. Jak będzie wyglądał w 2021 roku?

Tak będzie wyglądał marketing internetowy w 2021 roku - SEO blog

Rok 2020 dobiegł końca. Większość z nas nie mogła doczekać się właśnie tego momentu. Jednak handel detaliczny w obliczu pandemii przybrał zupełnie nowy kształt. Marketing internetowy otrzymał szansę. Groźna sytuacja zrodziła dla niektórych kompletnie nieznane dotąd zwyczaje zakupowe, a doświadczeni marketerzy musieli uwzględnić obecną rzeczywistość. Dzięki temu zrodziły się także prognozy, obejmujące ogromny rozwój platform wirtualnych. Jakie realne trendy przewidujemy na 2021 rok?

screen z iphone z ikonką tiktok

Krótkie nagrania wideo podbiją social media

Tak właściwie już podbijają. Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy się najzwyczajniej nudzić. Ciągłe próby wypełnienia luki czasowej zaowocowały rozwiązaniem. Krótkie, rozrywkowe filmiki zaskarbiły sympatię użytkowników. TikTok zdecydowanie dominuje, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę pokolenie Z. Inne platformy postanowiły również działać. Snapchat przeszedł większą transformację, a Facebook wprowadził Instagram Reels. Niezależnie od wieku, wszyscy zintensyfikowaliśmy użytkowanie mediów społecznościowych, co skłoniło marketerów do inwestycji właśnie w te kanały. Uwaga, media społecznościowe stanowiły prawie 25% całkowitych budżetów marketingowych drugiego kwartału 2020 roku. Wzrost jest niebywały, bo wynosi aż 13%, patrząc na rok 2019.

Tworzenie kilkusekundowych nagrań? Mógłbyś rzec - prościzna, ale to tylko pozory. Zrównoważony przekaz marketingowy okraszony nienachalnym, luźnym tonem wymaga dużej dozy kreatywności i konkretnej strategii. Statystycznie pokolenie Z poświęca średnio 8 sekund określonej treści. Twoim celem jest przykucie uwagi oraz zatrzymanie internauty na dłużej. Niech cały zespół zaangażuje się w wykreowanie odpowiedniej taktyki. Przemyślcie, jak przekazać cel marki, uwidocznić produkt, a także zachęcić do działania.

zdjęcie zablokowanego telefonu

Zwiększenie ochrony prywatności użytkowników

Wraz z 2020 rokiem wdrożona została kalifornijska ustawa o ochronie prywatności konsumentów - California Consumer Privacy Act (CCPA). Wprowadzenie tak ważnego dokumentu wygenerowało szereg problemów. Marki, których głównym kanałem reklamowym był Facebook, utraciły zdolność dotarcia do klientów. Dotychczasowe strategie wylądowały w koszu. CCPA doskonale obrazuje masowe zainteresowanie bezpieczeństwem użytkowników. Przypominamy, że 86% internautów obawia się utraty, ujawnienia lub wykorzystania prywatnych danych. Baby Boomers oraz pokolenie X posiadają niebotyczny deficyt zaufania.

Istnieje szansa, że CCPA zachęci również inne stany do zainicjowania przepisów, dotyczących prywatności cyfrowej. Pamiętaj, aby wyznaczone przez Ciebie cele uwzględniały prawdopodobne zmiany. Nabądź wiedzę związaną z prywatnością i zgodami konsumentów. Uświadamiaj także klientów, przedstawiając opcje, rozpatrujące dylemat zabezpieczenia ich danych.

zdjęcie robota

Automatyzacja marketingu jako norma w branży

Innowacyjne technologie nie mówią sobie stop. Niedługo automatyzacja marketingu okaże się wręcz niezbędna dla specjalistów. Nowoczesne podejście daje możliwość prostszego przewidywania decyzji klientów oraz upodobań. Do tego precyzyjna kalkulacja osiąganych wyników sprzedażowych czy zwrotu z inwestycji. Ręczne śledzenie zostanie zapomniane.

Już teraz marketerzy stosują narzędzia, ułatwiające automatyzację marketingu. Profesjonalne oprogramowania nie są teoretycznie niczym odkrywczym, ale ciągłe aktualizacje oraz debiutanckie wersje owszem. Rok 2021 niesie za sobą dalsze ścieżki rozwoju automatyzacji w postaci konwersji potencjalnych klientów, wytwarzania spersonalizowanych treści bądź obserwacji zdobytych wyników. Dzięki temu wyśmienite efekty będą tylko kwestią czasu.

Trudno nie powiedzieć tu o sztucznej inteligencji. Chatboty mogą stanowić kiedyś typowe rozwiązanie, poprawiające standard obsługi. Pandemia przyspieszyła proces wdrażania usług, a brak obciążenia zasobami ludzkimi kusi największych. Google już wyświetla reklamy oparte na sztucznej inteligencji, które badają między innymi poziom zaangażowania użytkowników.

zdjęcie napisu passion led us here na chodniku

Postaw na silną personalizację

Tu następuje pewien dysonans. Użytkownicy oczekują prywatności, ale też jednocześnie spersonalizowanej treści. Drugą sprawą jest fakt, że nie są tego do końca świadomi. Ten typ marketingu po prostu najbardziej ich przyciąga, wywołując zaangażowanie. E-mail marketing nie zdaje w wielu przypadkach egzaminu, ludzie czują przytłoczenie. Marketerzy będą musieli dostosować wygląd oraz charakter stron internetowych, biorąc pod uwagę preferencje, zainteresowania czy doświadczenia potencjalnych klientów. Przemyślana komunikacja przyniesie soczyste owoce.

Bez pomocy kreatywnych copywriterów nie pójdziesz naprzód. Ich rola staje się nieoceniona podczas pisania zindywidualizowanych tekstów. Warto sięgać po smaczki językowe, gry słowne bądź warstwę emocjonalną. Komunikaty są wtedy pełniejsze i atrakcyjniejsze.

urządzenie asystenta głosowego

Sterowanie głosem

Wirtualni "asystenci" coraz częściej wspierają nas w trakcie wykonywania codziennych obowiązków. Rok 2017 i 2018 stanowił największy przełom dla inteligentnych urządzeń ze względu na prężny rozwój. Użytkownicy wykorzystują wyszukiwanie głosowe, by usprawnić poszczególne czynności, dlatego Amazon Alexa czy Google Home opanowują rynek.

Smartfony osiągają zdecydowanie większą popularność niż komputery stacjonarne. Wątpimy, że trend ulegnie odwrotnej zmianie. Technologia sterowania głosem z pewnością będzie kumulować grono oddanych internautów.

Większa liczba urządzeń równa się rozszerzonym opcjom sprzedażowym. Amazon wykorzystał dany fakt, oferując tańsze czytniki Kindle. Jednak zaistniał warunek, a mianowicie wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikatów marketingowych. Konsumenci dostrzegli więc okazję wartą upolowania.

napis social media

Social media opanują większość zakątków świata

Oczywista oczywistość? Nie dla każdego. Media społecznościową są z nami zintegrowane, będąc niemałą częścią współczesnego życia. Posiadane aplikacje niejednokrotnie udostępniają platformom Twoje dane. Sprawdzenie profilu przyszłego pracownika przed rozmową kwalifikacyjną na Facebooku to teraz klasyka. Dla marketerów wytwarza się nie lada gratka, ponieważ mogą o wiele lepiej zrozumieć klientów. Oferowane usługi czy produkty są świetnie dostosowywane do odbiorców.

aparat podczas kręcenia videobloga

Współpraca z influencerami

Powyższa forma marketingu zdobywa uznanie już od kilku lat. YouTube oraz Instagram stworzył okazję do wyłowienia internetowych osobowości. Influencerzy posiadają miliony obserwujących, którzy podbijają liczbę wyświetleń pod ich filmikami bądź postami. Umowy z markami stanowią priorytetowe źródło dochodu dla twórców.

Mimo dużej popularności kanału reklamowego, musimy uwzględnić pewne problemy. Po pierwsze, fałszywi obserwatorzy. Śmiało oskarżamy influencerów za kupowanie lajków czy obserwujących. Jednak daleko idące wnioski niekiedy mijają się z prawdą. Niektórzy chcą zaszkodzić twórcom lub dostrzegamy na horyzoncie tak zwane boty, których nie sposób powstrzymać. Wielkie nazwiska tracą też swoją wiarygodność, kiedy dochodzi do nadmiernej ilości współprac. Widzowie czują niestety sztuczność, a rekomendacje wywołują niechęć.

Wbrew pozorom, zachęcamy do inwestowania w mniejszych influencerów. Dlaczego? Mniej znani użytkownicy internetu wzbudzają zaufanie odbiorców. Ich opinie są szczere, a wydawane komunikaty skupiają uwagę. Oddani internauci docenią zindywidualizowany przekaz okraszony nietuzinkowym hasłem przewodnim. Influencer nie ma być banerem reklamowym, powinien promować produkty czy usługi, z którymi się utożsamia. Budujemy relacje bez stawiania murów.

mężczyzna korzystający ze sprzętu do wirtualnej rzeczywistości

Rzeczywistość rozszerzona

Tłumacząc najprościej, pod tym terminem kryje się system, mający za zadanie łączyć świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Pamiętacie jeszcze Pokémon Go? Gra mobilna była fenomenem, wykorzystującym właśnie ten rodzaj nowoczesnej technologii. Marketerzy także wywęszyli okazję, oferując sprzedaż pokemonów od ręki. Rzadkie okazy stanowiły niemałą gratkę dla fanów. Mniejszy wysiłek, trochę środków pieniężnych i satysfakcja gwarantowana.

Wydawałoby się, że całość powinna być dedykowana jedynie zapalonym graczom. Jednak marki wyczuły naprawdę dobrą szansę. Dzięki rzeczywistości rozszerzonej firmy docierają głębiej do swoich klientów. Świetnym przykładem jest Ikea oraz możliwość wirtualnego rozmieszczenia mebli we własnym domu. Wielkie koncerny modowe już myślą o tym, by wdrożyć wirtualne przymierzenie ubrań bez wychodzenia na zewnątrz.

Teraz rzeczywistość rozszerzona często postrzegana jest jako interesujące urozmaicenie, ale jesteśmy przekonani, że w przyszłości może stanowić jedną z najbardziej skutecznych form marketingu.

trzy kobiety podczas pracy przy komputerach

Przede wszystkim zainwestuj w ludzi

Nigdy nie zapominaj o zespole, dzięki któremu powstają te niesamowite rzeczy. Technologie oczywiście ułatwiają, ale bez głów pełnych pomysłów efekt finalny byłby zupełnie inny. Motywowanie pracowników, dostrzeganie ich zalet i wyciąganie ich na światło dzienne ukazuje siłę niewiarygodnego potencjału. Autentyczność, jak również wiara w projekt to dwa komponenty stojąca za sukcesem. Zaangażowanie Twoich ludzi pomoże osiągnąć najwyższe cele. Sięgaj po "ludzkie podejście", opowiadające jakąś historię, bo właśnie takie reklamy przynoszą cuda.

Nowy rok to nowe postanowienia. Ten poprzedni zaserwował nam wszystkim ogromną rewolucję. Marketing musiał dostosować się do panujących realiów. Dotychczasowe nawyki przestały zdawać egzamin, ponieważ wymagania i zachowania konsumentów uległy drastycznej zmianie. W roku 2021 nie ominie nas jeszcze większa cyfrowa transformacja. Innowacyjne technologie, wyjątkowe strategie marketingowe oraz kreatywne wizje jak zwykle powinny dominować. Śledź badania, weryfikuj trendy, spróbuj być o krok przed swoim przeciwnikiem. Niech nastąpi zdrowa, lecz jednocześnie zażarta rywalizacja. Jeżeli nie masz pomysłu na kampanie internetowe, z wielką chęcią pomożemy. Google Shopping czy Google AdWords stanowią doskonałe rozwiązanie. Wystarczy spróbować, sięgnij po więcej, odnotowując coraz wyższe wyniki sprzedaży. Życzymy Ci, by Twoje przyszłe strategie odniosły oczekiwane rezultaty.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kampanie Marketingowe
(Kolejne) 250 000 zł na marketing – podsumowanie sprzedażowe 2023 - SEO blog
Kampanie Marketingowe
Audyt newslettera – mój przepis na wysoki Open Rate - SEO blog