Odpowiednio dostosowane nazwy produktów w sklepach internetowych mogą odgrywać ważną rolę w SEO. Pozwalają one użytkownikom znajdować konkretne produkty bezpośrednio z wyszukiwarki, ale to nie wszystko. Dzięki nim możliwe jest także dodatkowe nasycanie kategorii słowami kluczowymi. W tym artykule Akademii SEO przedstawiamy kolejne autorskie rozwiązanie dla sklepów internetowych. Polega ono na dynamicznym dostosowywaniu nazw produktów.
Spis treści:
- Znaczenie nazwy produktu w sklepie internetowym
- Dynamiczne nazwy produktów - czyli tak właściwie co?
- Zwiększanie widoczności dzięki nazwom produktów
- Keyword stuffing a dynamiczne nazwy produktów
- Jak to wygląda w praktyce?
- Podsumowując…
Powiązane:
Znaczenie nazwy produktu w sklepie internetowym
Zarówno na podstawie nazwy produktu, jak i jego zdjęcia użytkownik stwierdza, czy jest nim jakkolwiek zainteresowany. Nazwa produktu jest tym, co zachęca użytkownika do zapisania się z opisem. Opis produktu z kolei może już skutecznie zachęcać do zakupu, o czym pisaliśmy we wcześniejszej części Akademii.
Z punktu widzenia pozycjonowania ważniejsze jest jednak to, że nazwy produktów są elementami zarówno podstron produktowych, jak i kategorii. To dlatego mogą wpływać na ich SEO, dlatego też najczęściej zawierają frazę kluczową.
Jeśli w nazwach produktów znajdujących się w danej kategorii znajdzie się jej główne słowo kluczowe, to zwiększy to naturalnie jego występowanie. Wzrośnie więc dzięki temu widoczność całej podstrony. Problem polega na tym, że nazwa produktu jest jedna.
W sytuacji, w której te same przedmioty znajdują się w kilku kategoriach, wykorzystanie tego potencjału dla każdej z nich jest więc niemożliwe. To znaczy, było niemożliwe. Znaleźliśmy na to rozwiązanie!
Dynamiczne nazwy produktów - czyli tak właściwie co?
Ograniczenie jednej nazwy przestaje istnieć, gdy może się ona zmieniać. To właśnie na tym polega nasz "patent". Dynamiczne nazwy produktów to rozwiązanie, które sprawia, że nazwy mogą zostać dostosowane do każdej kategorii, w której się znajdą. Dzięki niemu można w pełni wykorzystać potencjał dodatkowego nasycania podstron frazami kluczowymi.
Wdrożenie tego rozwiązania sprawia, że produkty zmieniają swoją nazwę w zależności od tego, w jakiej kategorii są wyświetlane. Jeśli jeden produkt jest widoczny w 4 kategoriach, to w każdej z nich będzie nazywał się nieco inaczej. Zmieni się główna fraza kluczowa.
Zwiększanie widoczności dzięki nazwom produktów
Dynamiczne nazwy produktów znacznie zwiększają nasycenie podstron słowami kluczowymi. Pozwala to zwiększać autorytet wszystkich istniejących kategorii, ale jest też użyteczne w poszerzaniu widoczności o nowe frazy.
Jeśli rozbudujesz swój sklep o kolejną kategorię na nowe słowo kluczowe, to dzięki dynamicznym nazwom produktów kategoria ta praktycznie automatycznie zyska lepszą widoczność. Przy stworzeniu nowej podstrony na określoną frazę kluczową dostosowane dostosowane do niej nazwy produktów niemalże od razu zagwarantują jej lepszą pozycję.
Co więcej, dynamiczne nazwy mogą być także świetnym dopełnieniem automatycznej indeksacji zapytań, o której pisaliśmy w poprzedniej lekcji. Łącząc ze sobą te dwa rozwiązania, możesz budować swoją widoczność w wyszukiwarce jeszcze sprawniej.
Jeśli stworzysz dodatkowo prawidłowo zoptymalizowane opisy dla nowych podstron, to z dynamicznymi nazwami możesz uzyskać pozycje, które trudno będzie przebić.
Keyword stuffing a dynamiczne nazwy produktów
Zapewne zastanawiasz się, czy przez dynamiczne nazwy produktów strona nie będzie zawierać zbyt dużej liczby fraz. Odpowiedź może Cię zaskoczyć, ale nie. Wszystko dzięki temu, że dynamiczna nazwa to nie tylko fraza, ale faktyczna nazwa produktu, w której zmienia się tylko jeden element. Słowa kluczowe uzyskane dzięki temu rozwiązaniu nie są nienaturalną treścią.
Przecież Google nie może karać kogoś za to, że w kategorii “skarpetki” znajdują się… skarpetki. Występowanie na podstronach sklepów produktów o nazwach zawierających główną frazę jest zupełnie naturalne. Nasze rozwiązanie nie jest nadużyciem. Co więcej, może być ułatwieniem dla użytkowników.
To dlatego, że dynamiczne nazwy pozwalają Ci dobierać bardziej precyzyjne frazy, lepiej dopasowujące się do intencji szukających. Dzięki nim odnajdywanie produktów w sklepie staje się łatwiejsze. Przy odpowiednio dobranych słowach kluczowych użytkownik trafi na ten sam produkt niezależnie od tego, jakiej frazy użyje (jak go nazwie). Nie będzie więc musiał wpisywać tego samego na kilka sposobów, a to dodatkowo może zmniejszyć współczynnik odrzuceń.
Zapamiętaj
Dynamiczne nazwy produktów zwiększają nasycenie słów kluczowych w kategoriach sklepu internetowego.
Jak to wygląda w praktyce?
Wyjaśniliśmy już, o co w tym wszystkim chodzi. Na wszelki wypadek, gdyby coś było nadal niejasne, przyjrzymy się jeszcze, jak to wygląda w praktyce. Poniżej przedstawiamy dynamiczne nazwy produktów na przykładzie naszego sklepu z skarpetkami - skarpetki.sklep.pl
W podstawowej kategorii "skarpetki" mamy między innymi takie produkty:
Ze względu na to, że ten sam produkt występuje w kilku kategoriach, to nazwa została dostosowana do kategorii, w której jest wyświetlany. Na poniższym screenie zobaczysz te same produkty, których nazwa zmieniła się na “świąteczne skarpetki”.
Dzięki takiemu dostosowywaniu nazewnictwa dajemy wyszukiwarce do zrozumienia, że nasze podstrony są niesamowicie precyzyjne. Przekłada się to oczywiście na lepsze pozycje i większy ruch. To rozwiązanie trzeba bardzo dobrze przemyśleć, aby było skuteczne. W przypadku skarpetek było prościej, ponieważ mieliśmy do czynienia z jednym rodzajem produktu. Jeśli mamy do czynienia z bardziej rozwiniętym sklepem (pod kątem kategorii i produktów), to należy mocno dopracować tą funkcjonalność, aby była skuteczna i nie wprowadzała w błąd robotów Google.
Warto też zadbać o odpowiednie nazwy produktów. Posłużmy się praktycznym przykładem. Załóżmy, że nazwaliśmy produkt “Garnek aluminiowy MODEL X” i chcemy go wyświetlić w kategorii “Garnki do szparagów”. Dlatego trzeba zwrócić szczególną uwagę na odpowiednio napisany kod, aby nie powstała nam nazwa produktu “Garnek do szparagów Garnek aluminiowy MODEL X”. W tym przypadku najlepszą nazwą produktu będzie “MODEL X” i wtedy niezależnie od kategorii, jego nazwa zawsze będzie poprawna, np.:
- Garnek Producent MODEL X
- Garnek aluminiowy MODEL X
- Garnek aluminiowy MODEL X
- Garnek srebrny MODEL X
Zapamiętaj
Przy wdrażaniu dynamicznych nazw produktów istotne jest ich nazewnictwo, aby wdrożone rozwiązanie działało poprawnie.
Podsumowując…
Odpowiednie nazwy produktów w sklepie internetowym mogą wspierać SEO. Prawdziwie skutecznie wspierają je jednak dopiero te dynamiczne. Nasze rozwiązanie to dodatkowa szansa na efektywniejsze pozycjonowanie. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to zastanów się, czy nie możesz go jakoś wykorzystać. (Najprawdopodobniej możesz!)
Każde działanie, które pomaga w budowaniu widoczności, jest krokiem naprzód. Im więcej ich zrobisz, tym dalej zajdziesz, dlatego nie ma na co czekać. Pamiętaj, konkurencja nigdy nie śpi :)
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- O co chodzi z dynamicznymi nazwami produtków
- Dlaczego dynamiczne nazwy produktów są dobre dla SEO
- Dynamiczne nazwy produktów w praktyce