27-07-2021

Słowa kluczowe – rodzaje i dobór

Słowa kluczowe i ich dobór to najważniejsze elementy SEO. Jak zrobić analizę fraz, aby pozycjonowanie się opłacało? Podpowiadamy!

Słowa kluczowe – rodzaje i dobór - SEO blog

Dobór słów kluczowych to podstawa SEO. To punkt wyjścia do dalszych działań, od niego zależy w dużej mierze opłacalność pozycjonowania. Nieprawidłowo przeprowadzona analiza słów kluczowych lub jej całkowity brak może skutkować sytuacją, w której wysoka pozycja Twojej strony nie przekłada się na realne korzyści. To właśnie na tym pierwszym etapie SEO decydujesz o tym, kto będzie trafiał na Twoją stronę.

Z tej części Akademii SEO dowiesz się, czym są słowa kluczowe, poznasz ich podział i zastosowanie. Przedstawimy Ci też sposoby ich dobierania, analizy i grupowania. Dowiesz się więc, jak stworzyć listę słów kluczowych dla Twojej strony.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe (ang. keywords) to wyrazy, które wpisujemy do wyszukiwarki, by znaleźć konkretne informacje. To głównie dzięki występowaniu ich na Twojej stronie roboty Google są w stanie określić, co się na niej znajduje. Dzięki nim użytkownicy mogą więc Cię odnaleźć. Słowa kluczowe Google to inaczej frazy kluczowe lub po prostu frazy, wszystkich tych nazw używa się zamiennie.

Frazy kluczowe – podział ze względu na długość

By móc skutecznie dobrać słowa kluczowe, musisz znać ich podział. Istnieje kilka kategorii fraz kluczowych, a każda z nich ma nieco inne przeznaczenie. Nie ma dwóch osób szukających informacji w identyczny sposób, rodzaj wpisywanej w wyszukiwarkę frazy wskazuje jednak na intencje. Pozwala więc określić, czego szuka dany użytkownik. Dzięki frazom odpowiedniego rodzaju możesz więc pozyskiwać wartościowy dla Twojej strony ruch. Pierwszy podział dotyczy długości. Im dłuższa fraza kluczowa, tym precyzyjniej można określić intencje szukającego.

Fat head keywords – ogólne słowa kluczowe

Fraza kluczowa fat head to pojedyncze słowo lub dwuwyrazowe wyrażenie. Są to frazy najczęściej wyszukiwane (ok. 20% całości ruchu w wyszukiwarce), ale najmniej szczegółowe. Opisują one temat bardzo ogólnie, nie pozwalają więc w żaden sposób określić intencji użytkownika. Ze względu na popularność frazy te cechują się dużą konkurencją, pozycjonowanie na nie jest więc najtrudniejsze. Przykładem takiej frazy może być słowo kluczowe "kwiaty", jest ono wpisywane w wyszukiwarkę nawet 150 tys. razy miesięcznie.

Wpisujący je użytkownik może jednak szukać zarówno kwiaciarni w pobliżu, jak i hurtowni sprzedającej sztuczne kwiaty. Może poszukiwać też inspiracji do zaaranżowania ogrodu, porad odnośnie pielęgnacji lub zdjęć przedstawiających kwiaty. Nie sposób tego stwierdzić, dlatego frazy fat head, pomimo swojej ogromnej popularności, cechują się najmniejszym współczynnikiem konwersji. Pozwalają uzyskać największy ruch, nie zawsze przekłada się on jednak na sprzedaż.

Chunky middle – pośrednie słowa kluczowe

Frazy kluczowe chunky middle składają się z 2-3 słów. Są nieco bardziej precyzyjne od fraz fat head. Nadal są dość ogólne, ale pozwalają już w jakimś stopniu określić intencje użytkowników. Są już też mniej popularne (ok. 12% całego ruchu), cechują się więc mniejszą konkurencją. Ze względu na większą precyzyjność uzyskują też lepszą konwersję.

Taka pośrednia fraza kluczowa to np. "kwiaty doniczkowe cieniolubne". Jest ona wyszukiwana miesięcznie średnio 2400 razy. W przeciwieństwie do frazy "kwiaty" pozwala już stwierdzić dokładniej, czego szuka użytkownik. W tym wypadku nadal nie wiemy jednak, czy szuka on porady, inspiracji, czy chce takie kwiaty po prostu kupić. Ze względu na mniejszą konkurencję pozycjonowanie na frazy chunky middle jest łatwiejsze. Pozwala też dostarczyć precyzyjniejszych informacji szukającym, ma więc większą szansę przełożyć się na wymierne korzyści.

Long tail – frazy długiego ogona

Frazy long tail to słowa kluczowe składające się z co najmniej 3-4 słów. To bardzo specyficzny, szczegółowy rodzaj słów kluczowych. Są one najmniej popularne, ich ilość sprawia jednak, że stanowią nawet 70% wszystkich wyszukiwań. Jedna fraza długiego ogona może być wyszukiwana miesięcznie zaledwie kilka-kilkanaście razy. Pozwala jednak bardzo precyzyjnie określić intencje użytkownika, dlatego może być zaskakująco skuteczna w pozycjonowaniu.

Fraza long tail "cebulki kwiatowe tulipana sklep internetowy" jest wyszukiwana średnio 30 razy w miesiącu. Pozwala ona jednak z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że osoba, która ją wpisuje, jest już zdecydowana na zakup cebulek tulipana. Takie słowo kluczowe może też określać precyzyjnie poszukiwane produkty, np. "tulipany biało fioletowe cebulki". Przy odpowiednim doborze pozwalają więc uzyskać wartościowy, przekładający się na konwersję ruch.

Przykładowo, jedna fraza fat head może dać Ci 2000 wyświetleń miesięcznie, a 10 fraz long tail – 300. Osoby szukające po słowach ogólnych w większości nie będą jednak zainteresowane zakupem, a znalezieniem jakichś konkretnych informacji. Dlatego to ruch z fraz long tail będzie przekładał się znacznie lepiej na wzrost sprzedaży.

Większość klientów sklepu internetowego nie będzie wpisywać w wyszukiwarkę fraz ogólnych, a właśnie frazy long tail. To one są wyszukiwane częściej, trzeba jednak pamiętać, że jest ich znacznie więcej. Kombinacje słów mogą być praktycznie nieskończone. Jedna intencja użytkownika może być też wpisana na wiele różnych sposobów. Dlatego konieczna jest szczegółowa analiza słów kluczowych.

Długi ogon może być użyteczny dla praktycznie każdej strony firmowej, niezależnie od tego, czy biznesem tym jest sklep internetowy, czy niewielka, jednoosobowa działalność usługowa. Taka fraza kluczowa może pomóc także w pozycjonowaniu konkretnych wpisów na blogach.

Kilka przykładów fraz long tail:

  • korepetycje język angielski B2 Wrocław
  • jak otworzyć wino bez korkociągu
  • projekty domów jednorodzinnych z garażem
  • bluza czarna z kapturem Adidas

Każda z nich dotyczy kompletnie innych intencji użytkownika, każda może być zapisana na wiele różnych sposobów, każda ma też kompletnie innych charakter.

Strona z SEO jest jak alpinista na ścianie.

Ciągle pnie się w górę.

Frazy kluczowe - podział ze względu na charakter

Podział słów kluczowych ze względu na ich charakter pozwala skuteczniej je dobierać. Dzięki niemu możesz dookreślić to, jakie informacje, produkty lub usługi oferujesz. Przełoży się to oczywiście na większą konwersję.

Frazy sprzedażowe – money keywords

Frazy sprzedażowe lub zakupowe to główne słowa kluczowe, na które będziesz pozycjonować swoją stronę. Opisują one to, co masz do zaoferowania użytkownikom. Zazwyczaj są to frazy chunky middle lub long tail. Dla sklepu internetowego sprzedającego kolorowe skarpetki taką frazą może być np. "kolorowe skarpetki męskie" lub "sklep internetowy ze skarpetkami". To właśnie te słowa kluczowe są podstawą strategii SEO. Muszą one korespondować bezpośrednio z tym, jak Twojej strony szukają potencjalni Klienci. Frazy sprzedażowe to frazy wyszukiwane z intencją dokonania zakupu. Cechuje je bardzo wysoka konwersja.

Frazy informacyjne

Frazy informacyjne to słowa kluczowe opisujące pytanie lub problem użytkownika. W ich przypadku intencją szukającego jest zdobycie informacji. Mogą być to zarówno frazy fat head lub chunky middle, jak i long tail.

Przykłady fraz informacyjnych:

  • województwo podlaskie
  • pierwszy prezydent USA
  • przepisy wegańskie na Wielkanoc
  • jak podłączyć głośnik bluetooth do laptopa
  • jak wykręcić urwaną śrubę z kolektora wydechowego

Choć mogłoby się wydawać, że nie mają większego zastosowania w pozycjonowaniu stron firmowych, to mogą być użyteczne. Dostarczenie wartościowych informacji użytkownikom może posłużyć do dodatkowego promowania Twojej oferty. Przykładowo, ktoś, kto nie mógł sobie poradzić z wykręceniem urwanej śruby, przy okazji poszukiwania rozwiązania może na przykład zainteresować się zakupem nowych wierteł lub narzędzi. Wartościowe informacje na blogu firmowym budują też zaufanie Klientów.

Frazy brandowe

Frazy brandowe to słowa kluczowe Google, w których pojawia się nazwa marki lub firmy. Są użyteczne w przypadku biznesów sprzedających produkty powszechnie znanych producentów. Cieszą się dużą popularnością, doprecyzowują też maksymalnie intencje użytkownika. Mogą mieć więc bardzo wysoki współczynnik konwersji sprzedażowej. Przykładami takich fraz mogą być: "czarne buty sportowe Salomon", "bluza damska Nike" lub "skarpetki Franco Socks".

Frazy lokalne

Frazy lokalne lub regionalne to słowa kluczowe połączone z nazwą miasta lub miasta i dzielnicy. Stosuje się je pozycjonowaniu stron biznesów działających lokalnie. Przykłady: "świeże ryby Kraków", "restauracja włoska Wrocław". Wskazują na konkretne miejsce, w którym użytkownik poszukuje usługi lub produktu.

Dobór słów kluczowych – jak wybrać odpowiednie słowa?

Wiesz już, jak dzieli się słowa kluczowe Google i jakie jest ich zastosowanie. Możemy więc przejść do tego, jak wybrać te odpowiednie. Dobór słów kluczowych warto zacząć od własnej strony i tego, co ona dokładnie przedstawia.

Zacznij od swojej strony

Spisz wszystkie usługi lub produkty, które oferujesz. To najprostszy, a zarazem najbardziej skuteczny sposób na stworzenie pierwotnej listy fraz kluczowych. Jeśli działasz lokalnie, to pamiętaj, by uwzględnić przy tym obszar swojej działalności. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów słów kluczowych dobranych do konkretnego biznesu:

Sklep internetowy z akcesoriami komputerowymi:

  • klawiatury bezprzewodowe
  • myszki laserowe
  • kamerki internetowe Logitech
  • zestawy słuchawkowe z mikrofonem

Sklep stacjonarny ze zdrową żywnością we Wrocławiu:

  • zdrowa żywność Wrocław
  • ekologiczne warzywa Wrocław
  • tani sklep ze zdrową żywnością Wrocław Centrum
  • ekologiczny amarantus ekspandowany Wrocław

Firma oferująca usługi remontowo-budowlane w Warszawie i okolicy:

  • ocieplenia poddasza Warszawa
  • tynki maszynowe Warszawa
  • remonty mieszkań Warszawa
  • malowanie elewacji Grodzisk Mazowiecki

Postaraj się wypisać możliwie jak najwięcej fraz kluczowych opisujących poszczególne elementy oferty. Nie skupiaj się też wyłącznie na swojej stronie. Przy tworzeniu listy zastanów się, w jaki sposób potencjalny Klient może szukać Twojej oferty. Spisanie takich pomysłów może pomóc Ci znaleźć skuteczne słowa kluczowe.

W SEO nie chodzi o to,
żeby dać się znaleźć.

Ale żeby dać komuś to,
czego szuka.

Skorzystaj z narzędzi, które ułatwią Ci dobór słów kluczowych

W doborze słów kluczowych możesz też wspomóc się narzędziami SEO. Istnieje mnóstwo darmowych opcji, które pokażą Ci propozycje fraz kluczowych, ich popularność i konkurencyjność. Szczegółowa analiza fraz kluczowych z wykorzystaniem narzędzi internetowych pozwoli Ci znaleźć wszystkie słowa, dzięki którym potencjalni Klienci mogą do Ciebie trafić.

Frazy sprzedażowe są bardzo istotne, nie warto opierać się jednak tylko na nich. Często osoba szukająca zaledwie inspiracji lub pomysłu na prezent może zdecydować się na zakup Twoich produktów czy usług. Właśnie dlatego warto dostarczać użytkownikom informacji nie do końca związanych z Twoją ofertą. Im więcej słów kluczowych opisujących intencje Twojej grupy docelowej, tym większa szansa na zwiększenie sprzedaży.

Podpowiedzi Google

Mając wypisane na liście podstawowe frazy kluczowe, możesz ją rozbudować sugerując się podpowiedziami Google. Wystarczy wpisać wybrane słowo kluczowe w wyszukiwarkę. Na końcu listy wyników zobaczysz podobne, często wyszukiwane frazy kluczowe. To jeden z najprostszych sposobów poszukiwania fraz, których mogą szukać osoby zainteresowane Twoją ofertą.

słowa kluczowe

Sugestie możesz czerpać także z pola służącego do wpisywania zapytań. Podpowiedzi dla użytkowników bazują na częstotliwości wyszukiwania danych haseł.

frazy kluczowe

Planer słów kluczowych Google Ads

Google Keyword Planner to w pełni darmowe narzędzie dostępne w planowaniu kampanii Google Adwords. By z niego skorzystać, musisz jedynie posiadać konto Google. Planer jest bardzo intuicyjny, przedstawi Ci sugestie słów kluczowych na podstawie tych, które już udało Ci się wypisać. Z jego pomocą możesz sprawdzić też popularność słów.

planer słów kluczowych Google Ads

Google Search Console

Google Search Console zbiera dane na temat wyświetleń Twojej strony. Z jego pomocą możesz nie tylko przeanalizować używane już słowa kluczowe, ale także dobrać kolejne. Narzędzie to może dostarczyć Ci informacji na temat tego, jakie frazy kluczowe wpisują w wyszukiwarce osoby widzące Twoją stronę w wynikach wyszukiwania. Możesz z niego skorzystać, jeśli Twoja strona musi być już widoczna w wyszukiwarce (zaindeksowana).

Google Search Console

Answer The Public

Darmowe i bardzo proste w obsłudze narzędzie. Pokazuje sugestie pytań powiązanych ze wpisanym słowem kluczowym. Bardzo przydatne w poszukiwaniu fraz long tail. Przedstawia najczęściej wyszukiwane pytania i frazy zawierające podane słowo kluczowe. Prezentuje też propozycje posortowane alfabetycznie.

Answer The Public

Keyword Tool

Kolejne darmowe narzędzie, za pomocą którego możesz uzyskać kilkaset sugestii słów kluczowych za pomocą dwóch kliknięć. Bardzo proste w obsłudze i skuteczne. Darmowa wersja pokaże niestety tylko sugestie, bez wyszczególnienia ich popularności i konkurencyjności.

Keyword Tool

Narzędzi pomocnych w doborze słów kluczowych jest naprawdę mnóstwo. W praktyce nie potrzebujesz więcej niż jednego, może dwóch. Większość przedstawi bardzo podobne propozycje. Jeśli chcesz, w doborze słów możesz skorzystać też z bardziej zaawansowanych narzędzi płatnych, takich jak SEMSTORM lub Senuto.

Rozbuduj gotową listę fraz

Na koniec zastanów się, czy w Twojej liście słów kluczowych faktycznie znajduje się wszystko, co może opisywać Twoją ofertę. Przeanalizuj dokładnie jeszcze raz każdy oferowany produkt i każdą oferowaną usługę. Zastanów się, jak Klient szukałby takiego produktu lub usługi, wypisz frazy, które przyjdą Ci do głowy i sprawdź, czy znajdują się już na liście. Często warto też zanotować wyrażenie lub zwrot, którego używa Klient, który nie jest ekspertem w branży. Takie dodatkowe sprawdzanie pozwala wyłapać pominięte wcześniej słowa kluczowe.

Na czym polega analiza słów kluczowych?

Gdy opracujesz już listę słów kluczowych w oparciu o wszystkie powyższe metody, musisz ją jeszcze zweryfikować. Analiza słów kluczowych pozwoli Ci wybrać ze swojej listy frazy, które faktycznie będą opłacalne dla Twojego biznesu. Sprawdzić musisz przede wszystkim popularność słów kluczowych i ich konkurencyjność.

Możesz zrobić to za pomocą wspomnianego już planera słów kluczowych Google. Tym razem musisz wybrać opcję "poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy". Wystarczy, że wkleisz tutaj listę swoich słów kluczowych, i klikniesz "rozpocznij".

analiza słów kluczowych analiza słów kluczowych analiza słów kluczowych

Na osi czasu wybierz “wszystkie dostępne”, a narzędzie pokaże Ci na wykresie wszystkie dane historyczne. Dzięki temu będziesz w stanie sprawdzić, czy Twoje słowa kluczowe są popularne przez cały rok, czy może są to sezonowe frazy lub hasła wyszukiwane w związku z jakimś wydarzeniem.

Konkurencyjność słów kluczowych

Konkurencyjność fraz kluczowych pozwala oszacować koszt pozycjonowania na nie strony. Pozwala też określić czas potrzebny do osiągnięcia efektów. Im większa konkurencja, tym trudniej będzie Ci zdobyć lepszą pozycję. Pozycjonowanie pod same frazy wysoko konkurencyjne może być nieefektywne. Dlatego warto włączać do listy wspomniane już long taile.

Określenie konkurencyjności słowa nie jest proste, ale dobrym wyznacznikiem jest na przykład sprawdzenie stawek CPC w Google Ads. Poglądową konkurencyjność przedstawia też planer słów kluczowych.

Konkurencyjność słów kluczowych zależy m.in. od:

  • liczby konkurentów – im więcej firm prowadzących działalność w podobnym zakresie, tym więcej podobnych stron i trudniejsze pozycjonowanie,
  • branży – niektóre ze słów kluczowych związanych z konkretnymi branżami pozwalają osiągać najlepszą konwersję, dlatego są często używane,
  • SEO stron konkurencji – duża liczba perfekcyjnie zoptymalizowanych stron konkurencji w wynikach na dane słowo utrudnia pozycjonowanie. Tak samo problematyczna może być duża liczba wartościowych linków prowadzących do tych stron. Im więcej dobrze pozycjonowanych stron, tym ciężej się przebić.

Pamiętaj o sezonowości słów kluczowych

Przy sprawdzaniu popularności poszczególnych słów kluczowych musisz pamiętać, że niektóre z nich, tak samo jak biznesy, których oferty opisują, są sezonowe. Przykładowo: fraza kluczowa taka jak "kwiaty balkonowe" nie będzie cieszyć się popularnością w zimie. Niektóre z fraz mogą być też wyszukiwane wyłącznie w określonych miesiącach (np. "sukienki na studniówkę"), lub jedynie przed świętami (np. "kolorowe skarpetki świąteczne"). Sezonowość słów kluczowych można sprawdzić za pomocą planera słów kluczowych lub Google Trends.

Google Trends

Pogrupuj swoje słowa kluczowe

Grupowanie słów kluczowych to jeden z końcowych etapów doboru, na którym "sortuje" się słowa kluczowe na podstawie stojących za nimi intencji użytkowników. Jeśli przygotujesz listę fraz w oparciu o nasze wskazówki, to będzie ona liczyć co najmniej kilkaset pozycji. Odnalezienie się w takim natłoku nie jest proste, a przecież w jakiś sposób musisz wdrożyć swoje frazy w życie. Stworzenie grup pozwoli Ci usystematyzować całość i wybrać najskuteczniejsze dla danych intencji słowa kluczowe.

Intencją może być np. zakup konkretnego produktu, poznanie jego ceny, znalezienie oferty określonej grupy produktowej lub zdobycie informacji na temat czasu realizacji usługi. Musisz stworzyć tyle grup fraz kluczowych, ile poszczególnych intencji.

Struktura słów kluczowych

Gdy Twoja lista słów kluczowych będzie już gotowa, sprawdzona i odpowiednio pogrupowana, pozostaje tylko nadać jej strukturę. To proces czasochłonny, ale niezbędny, jeśli chcesz uniknąć trudności w prowadzonym SEO i kanibalizacji słów kluczowych.

Polega na dopasowaniu odpowiednich grup fraz kluczowych do konkretnych adresów URL Twojego serwisu. Jedna grupa powinna być przypisana do jednej podstrony, która ma się pojawić w wyszukiwarce po wpisaniu słów z tej grupy.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?

Kanibalizacją nazywamy sytuację, w której dwie lub więcej podstron rywalizuje ze sobą o pozycję na dane frazy kluczowe. Przy dużej ilość słów kluczowych na stronie łatwo doprowadzić do sytuacji, w której te same frazy będą pojawiać się pod różnymi adresami URL. Taka sytuacja nie tylko utrudnia pozycjonowanie, ale może doprowadzić do duplikacji treści.

Podsumowanie

Dobór słów kluczowych to jeden z pierwszych i najważniejszych elementów pozycjonowania. Od tego, jak zostanie przeprowadzony, zależy opłacalność działań związanych z SEO. Dobrze dobrane frazy kluczowe i ich odpowiednia struktura to fundament, dzięki któremu łatwiej będzie Ci budować widoczność.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Co to są słowa kluczowe
  • Podział, dobór i analiza fraz kluczowych
  • Narzędzia do pracy nad keywordsami

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Pozyskiwanie linków do witryny - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Atrybuty linków - jak oznaczać adresy URL - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.