Raporty standardowe w GA4 to wszystkie „gotowe” raporty, które domyślnie dostarcza nam Analytics 4. To jeden z najczęściej odwiedzanych segmentów narzędzia. Zresztą nie bez powodu – to tu dowiemy się, co dzieje się na naszej stronie.
W tej części naszego kursu przedstawiamy raporty standardowe w Google Analytics 4. Analizujemy ich budowę, przyglądamy się zawartości i omawiamy poszczególne elementy. W skrócie: pokazujemy czego i gdzie szukać.
Spis treści:
- Gdzie znaleźć raporty standardowe w Google Analytics 4
- Jak zbudowane są raporty standardowe w GA4
- Domyślne raporty standardowe w GA4
- Pozyskanie
- Zaangażowanie
- Generowanie przychodu
- Utrzymanie
- Atrybuty użytkownika
- Technologie
- Jak modyfikować raporty standardowe w GA4
- Dodatkowe „chwilowe” modyfikacje
- Podsumowanie
Następna część kursu:
Gdzie znaleźć raporty standardowe w Google Analytics 4
Wszystkie domyślne raporty standardowe w Google Analytics 4 znajdziemy w bocznym menu pod nazwą „Raporty”. Po przejściu do tej zakładki pojawi się nam kolejne menu – z podziałem na raporty bardziej szczegółowe.
Co ważne, w Google Analytics 4 cały wygląd raportów i ich rozmieszczenia możemy dowolnie dostosować. Pozwala na to biblioteka raportów w GA4, której poświęcamy kolejną część.
Zapamiętaj
Bardzo łatwy dostęp do raportów standardowych w GA4 to nie przypadek. Raporty te to najczęściej podstawa pracy z „czwórką”.
Znasz już wymiary i dane?
Nasz kurs Google Analytics 4 ma za jak najlepiej przygotować Cię do codziennego korzystania z narzędzia. Dlatego przyglądamy się wszystkiemu krok po kroku – po kolei.
Stąd też w poprzednim artykule poznaliśmy najważniejsze wymiary i dane, a jeszcze wcześniej omówiliśmy interfejs.
W tym tekście zakładamy, że wiesz już mniej więcej co gdzie jest i rozumiesz, co znaczą poszczególne metryki. Wiedza ta przyda Ci się, żeby zrozumieć poprawnie, co przedstawiają poszczególne raporty standardowe w GA4.
Jeśli nie zapoznałaś/zapoznałeś się jeszcze z poprzednimi częściami kursu, to polecamy zrobić to przed lekturą tego tekstu. Jeśli jednak wiesz już „co i jak”, to śmiało ruszaj dalej :)
Jak zbudowane są raporty standardowe w GA4?
Raporty standardowe w Google Analytics 4 mogą składać się z kart, wykresów i tabeli.
Karty to takie pigułki wiedzy i podsumowania, zazwyczaj dot. jednego wymiaru i metryki, zachęcające do głębszej analizy. Najczęściej znajdziesz je w zakładkach „Przegląd”.
Wykresy prezentują dane w różnych ujęciach. W raportach standardowych w GA4 do dyspozycji mamy ich trzy rodzaje:
- Wykresy liniowe,
- Wykresy słupkowe,
- Wykresy punktowe.
Wykresy liniowe najczęściej mówią nam o danych w czasie, abyśmy mogli zweryfikować trendy i tendencje.
Wykresy słupkowe służą do łatwego wizualnego porównywania wyników wybranych wymiarów.
Wykresy punktowe natomiast dają nam do dyspozycji dwie osie z danymi określającymi wybrany wymiar.
Tabele natomiast to już to, co doskonale znamy, czyli proste zestawienie danych w wierszach i kolumnach.
Wszystkie raporty standardowe w GA4 (a także te niestandardowe) bazują na wymiarach i danych, które omawialiśmy w poprzednim artykule.
Najmocniej skupimy się tu na tabelach, bo w praktyce to właśnie w nich drzemie największy potencjał. To one dostarczają najwięcej informacji.
Domyślne raporty standardowe w GA4
W GA4 do dyspozycji mamy kilkanaście gotowych raportów podzielonych na 2 kategorie (Cykl życia i Użytkownik), w których znajdziemy 6 sekcji.
Dwie pierwsze zakładki, czyli Przegląd raportów oraz Czas rzeczywisty nie są osobnymi raportami, a tylko zestawieniami/podglądem danych z innych źródeł. Stąd też pomijam je w tym tekście – omówienie ich znajdziesz w przewodniku po GA4.
Tutaj skupimy się na pozostałych sekcjach. Przyjrzymy się im po kolei i odpowiemy na pytanie co możemy w nich znaleźć.
Pozyskanie
Pierwsza sekcja raportów standardowych w Google Analytics 4 to Pozyskanie. Jest ona podzielona jest na trzy raporty: przegląd, pozyskiwanie użytkowników oraz pozyskiwanie ruchu.
Raport „Przegląd” w sekcji Pozyskanie
Przegląd jest dla nas wstępem do kolejnych raportów, które zawierają w sobie metryki takie jak czas rzeczywisty, nowi użytkownicy, sesje, sesje według kampanii czy wartość od początku śledzenia.
Jeśli podczas konfiguracji GA4 połączyliśmy usługę z Google Search Console, to raport ten będzie też punktem wyjścia do przeglądu wyświetleń w wynikach wyszukiwania dla konkretnych podstron i kliknięć dla fraz kluczowych.
Kolejne dwa raporty rozróżniamy już ze względu na główną oś, na której się skupiamy, czyli użytkownicy i sesje.
Pozyskiwanie użytkowników
W raporcie Pozyskanie Użytkowników skupiamy się na wymiarach takich jak „Pierwszy użytkownik - domyślna grupa kanałów” czy „Pierwsze źródło/medium użytkownika”.
Ta zakładka pozwala odpowiedzieć na pytaniew jaki sposób użytkownicy znaleźli witrynę, jeśli wcześniej z niej nie korzystali. Weryfikujemy tutaj pierwszy punkt styku z użytkownikiem i sprawdzamy jak przekłada się on na zaangażowanie, liczbę zdarzeń i konwersję.
Pozyskanie ruchu
Raport Pozyskanie ruchu opowie nam więcej na temat tego, co skłoniło użytkowników (nowych i powracających) do rozpoczęcia nowej/kolejnej sesji w serwisie.
Dane są tutaj podobne do tych z Pozyskiwania użytkowników, ale z wyraźnie większym naciskiem na ilość i jakość sesji. Dzięki temu raport ten lepiej sprawdza się w kontrolowaniu tego, co się dzieje na stronie.
Zapamiętaj
Pozyskiwanie użytkowników odpowie nam na pytanie jak ktoś nas znalazł, a pozyskiwanie ruchu co skłoniło go do odwiedzenia witryny.
Zmiana wymiarów w raportach Pozyskanie
Domyślnie wymiarem w raportach Pozyskania jest domyślna grupa kanałów. W każdej chwili możemy jednak to zmienić, np. na wymiar „źródło/medium”. Wystarczy kliknąć rozwijaną listę w pierwszej kolumnie.
Zaangażowanie
Druga sekcja raportów standardowych w GA4 to Zaangażowanie. Sekcja ta mówi nam o jakości ruchu na stronie, a znajdziemy w niej aż 5 podsekcji, kolejno:
- Przegląd,
- Zdarzenia,
- Konwersje,
- Strony i ekrany,
- Strona docelowa.
Przegląd w sekcji Zaangażowanie
W przypadku Przeglądu sekcji Zaangażowania nie będę omawiać wszystkich tabel i wykresów. Zwrócę jednak Twoją uwagę na dwa z nich:
- Aktywność użytkowników na przestrzeni czasu
Na podstawie tego wykresu możemy łatwo zweryfikować, jak zmienia się tendencja liczby użytkowników w skali jednego dnia, tygodnia i miesiąca. To taka szybka forma sprawdzenia statystyk użytkowników.
- Regularność korzystania przez użytkowników
Z tego wykresu dowiemy się więcej o tym, jak często użytkownicy korzystają z naszego serwisu. Dane są tu pokazane w stosunku aktywnych użytkowników: dziennie/miesięcznie, dziennie/tygodniowo oraz tygodniowo/miesięcznie.
Dla przykładu, żeby to lepiej wyjaśnić: stosunek dziennie/miesięcznie mówi nam jaki odsetek użytkowników aktywnych w ostatnich 30 dniach był aktywny w ciągu ostatnich 24 godzin.
Generalnie im wyższe wartości, tym więcej stałych (powracających) użytkowników w serwisie.
Zdarzenia
W tej sekcji każde zarejestrowane przez GA4 zdarzenie jest opisane poprzez liczbę jego wystąpień, liczbę użytkowników, którzy weszli w interakcję i stosunek tych dwóch danych.
Co ważne, po kliknięciu w wybrane zdarzenie przechodzimy do osobnego raportu z kolejnymi danymi:
Konwersje
W sekcji Konwersje sytuacja jest bardzo podobna do tej w sekcji ze zdarzeniami (w końcu konwersje to zdarzenia). Jest tylko jedna znacząca różnica. Po kliknięciu w daną konwersję przechodzimy do raportu z wymiarem dotyczącym źródła, medium i kampanii.
Zapamiętaj
Raporty Zdarzenia i Konwersja same w sobie nie dadzą nam odpowiedzi na najważniejsze pytania, ale zawarte w nich wymiary i dane będą bardzo przydatne przy analizie innych raportów.
Strony i ekrany
Raport Stron i ekranów dotyczy odsłon w naszej witrynie. Myślę, że nie ma już tu czego tłumaczyć. Polecam tylko zmienić w kolumnie z wymiarami „tytuł strony” na „ścieżkę strony”. Dzięki temu dane będą przejrzystsze.
Strona docelowa
W raporcie Strona docelowa do analizy mamy strony wejścia – czyli adresy, które są pierwszymi na drodze naszych użytkowników. Bardzo przydatny raport, w szczególności kiedy dodamy do niego wymiar dotyczący źródła sesji.
Generowanie przychodu
Trzecia sekcja raportów standardowych w Google Analytics 4 – Generowanie przychodu. Sekcja ta przyda się tylko wtedy, gdy w serwisie mamy wdrożone śledzenie e-commerce.
Raporty Generowania przychodu sprawdzają się najlepiej gdy korzystamy też z Google Ads i mamy połączone usługi. Stąd też omówimy tylko dwa z nich: Zakupy e-commerce i Ścieżka klienta do zakupu.
Zakupy e-commerce
Dla sklepów internetowych zakupy w e-commerce to jeden z najważniejszych raportów standardowych w GA4.
Dowiemy się tutaj jak wygląda skuteczność naszych produktów, a jeśli mamy poprawnie wdrożone śledzenie e-commerce to oprócz danych dotyczących samych produktów zobaczymy też te dotyczące kategorii produktów czy marek.
W wymiarach możemy tutaj wybrać: nazwę produktu, kategorię produktu czy markę produktu.
W danych zobaczymy natomiast: wyświetlenia produktu, dodanie do koszyka, kupione produkty oraz przychody z produktu.
Są to podstawowe dane dotyczące skuteczności produktów. Na ich podstawie możemy ocenić, co z asortymentu radzi sobie dobrze, a co ma mają wyraźny problem z konwertowaniem.
Ścieżka klienta do zakupu
Ścieżka klienta do zakupu to jeden z najmłodszych raportów standardowych w Google Analytics 4. Pokazuje on prostą ścieżkę zakupową, która niekoniecznie musi pasować do rzeczywistej ścieżki w serwisie.
Całość opiera się na kilku zdarzeniach: rozpoczęciu sesji (session_start), wyświetleniu produktu (view_item), dodaniu do koszyka (add_to_cart), rozpoczęciu procesu płatności (begin_checkout) oraz zakupie (purchase).
Jeśli nie masz wdrożonych tych zdarzeń, to w tym raporcie zobaczysz tylko pierwszy krok.
Co ważne, raportu tego nie da się zmodyfikować. Jeśli chcesz coś zmienić lub podejść do ścieżki zakupowej nieco inaczej, to swój raport musisz stworzyć samodzielnie. Jak to zrobić? O tym w kolejnych artykułach.
Utrzymanie
Czwarta, przedostatnia sekcja raportów standardowych GA4 to Utrzymanie. Znajdziemy tu porównanie nowych i powracających użytkowników oraz ich powrotów do serwisu. Niestety, część tych raportów ma charakter prognostyczny i nie są one zbyt pełne.
Zdecydowanie więcej danych dotyczących utrzymania użytkowników można wyciągnąć z sekcji Eksplorowanie. Konkretnie z raportów takich jak Eksplorowanie kohort czy Cykl życia użytkownika, które omówimy w kolejnych częściach.
Atrybuty użytkownika
Raporty standardowe GA4 kończy kategoria Użytkownik, która, jak nietrudno się domyślić, zawiera dane o użytkownikach. Znajdują się tu dwie zakładki: Atrybuty użytkownika oraz Technologie.
W raporcie Atrybuty użytkownika możemy sprawdzić jak na naszej stronie prezentuje się rozkład użytkowników z podziałem na płeć, wiek i zainteresowania.
Możemy tutaj przejrzeć też dane o użytkownikach z perspektywy lokalizacji, sortując ruch poprzez wymiary takie jak kraj, region, miasto czy język.
Zapamiętaj
Aby zobaczyć w GA4 szczegółowe dane dotyczące użytkowników, takie jak płeć czy wiek, musimy mieć włączone Google Signals.
Dzięki tej sekcji możemy dowiedzieć się choćby, czy lepiej konwertują u nas mężczyźni, czy kobiety lub ustalić jaka grupa wiekowa ma u nas najwyższy współczynnik zaangażowania.
Są tutaj dostępne dwie podsekcje: Przegląd oraz Szczegółowe dane demograficzne.
Przegląd w sekcji Atrybuty użytkownika
W Przeglądzie znajdziemy karty podsumowujące najważniejsze atrybuty użytkowników, z których możemy przejść do bardziej szczegółowych raportów.
Szczegółowe dane demograficzne
W Szczegółowych danych demograficznych znajdziemy z kolei raport w formie tabeli, który daje nam bardziej szczegółowe dane dotyczące jakości ruchu różnych użytkowników.
Tutaj też warto zmieniać wymiary, np. z kraj na wiek lub płeć.
Technologie
W raporcie Technologii najważniejszym wymiarem jest chyba Kategoria urządzenia. Pokazuje ona proporcje między użytkownikami korzystającymi z urządzeń typu desktop i tymi, którzy odwiedzają nas z urządzeń mobilnych.
W dane te możemy też wejść głębiej i np. sprawdzić przeglądarkę, system operacyjny czy rozdzielczość ekranu naszych użytkowników.
Ta ostatnia może np. wskazać problemy jakie mają użytkownicy z wersją mobilną naszej strony. Zwykle sygnalizuje to niski współczynnik zaangażowania przy jakiejś konkretnej rozdzielczości.
Wymiary, które pojawiają się w tych raportach są jednak najczęściej wykorzystywane optymalnie dopiero w sekcji Eksploracji.
Podobnie jak w przypadku sekcji Atrybuty użytkownika, dostajemy tutaj dwie podsekcje: Przegląd oraz Szczegóły związane z technologią.
Przegląd w raporcie Technologie
Przegląd w raporcie Technologie zawiera karty z informacjami ogólnymi związanymi z technologią. Kliknięcie w nie prowadzi do kolejnych, bardziej szczegółowych raportów. Tak samo jak w raporcie Atrybuty użytkownika.
Szczegóły związane z technologią
W Szczegółach związanych z technologią czeka na nas raport skonstruowany identycznie jak raport Szczegółowych danych demograficznych. Różnica polega na tym, że tabela ta przedstawia szczegółowe dane dotyczące technologii.
Jak modyfikować raporty standardowe w GA4
Raporty standardowe w GA4 możemy zmieniać oraz wykorzystywać jako podstawę do tworzyć zupełnie nowych raportów. Możemy usuwać lub modyfikować wykresy oraz wymiary i dane w tabelach.
Jak to robić?
Dla przykładu przejdźmy sobie do raportu Strona docelowa.
Jak widzisz, mamy tutaj wykres liniowy oraz tabelę, w której wymiarem jest strona docelowa w postaci ścieżki strony. Dane to kolejno sesje, użytkownicy, nowi użytkownicy, średnio czas zaangażowania na sesję, konwersje oraz przychody.
Z tego raportu da się wyciągnąć o wiele więcej. Ja chciałbym na przykład, aby mówił on nam od razu więcej o jakości ruchu. Jak to uzyskać?
Z prawej strony w górnym rogu mamy kilka ikon, w tym ołówek czy długopis – opcję „dostosuj raport”. Dzięki niej możemy zmodyfikować przeglądany obecnie raport lub stworzyć na jego podstawie nowy.
Sekcja „Dane raportu” pozwala tutaj zmieniać wymiary i wskaźniki pokazywane w tabelce i wykresach. Możesz wykorzystać tę opcję np. po to, żeby zobaczyć w raporcie stron docelowych współczynnik odrzuceń podstron – którego domyślnie w nim nie ma.
Wystarczy znaleźć interesującą nas metrykę za pomocą wyszukiwarki i dodać ją do listy.
Zapamiętaj
W dostosowywaniu raportu ważna jest kolejność ich ustawienia, bo wpływa ona na to, jak będziemy patrzeć na raport.
Podobnie w raportach możemy modyfikować też wymiary. Jak pewnie wiesz, domyślnie w raporcie pojawia się tylko jeden wymiar, ale po rozwinięciu listy pokazują nam się kolejne, z których możemy wybrać ten, który ma się obecnie wyświetlać.
Podczas modyfikowania raportu możemy ustalić: jakie wymiary mamy mieć jeszcze dostępne “pod ręką” oraz który wymiar ma być tym podstawowym.
Gdy wszystko będzie już gotowe kliknij zastosuj, a potem zapisz. Mamy tutaj dwie opcje:
- Jeśli domyślny raport nie jest dla Ciebie wartościowy i wprowadzone zmiany poprawiły jego użyteczność, to możesz zapisać zmiany w bieżącym raporcie. Dzięki czemu wcześniejszy raport zostanie po prostu zaktualizowany.
- Jeśli domyślny raport jest wartościowy i chcesz go zachować w niezmienionej formie, to możesz zapisać zmodyfikowany raport jako nowy i wykorzystywać go dodatkowo.
Wszystko zależy tak naprawdę od Twoich preferencji. Od tego, jak chcesz, żeby Twój Analytics wyglądał. Pamiętaj, że jest on przede wszystkim dla Ciebie, więc nie bój się go zmieniać.
Dodatkowo, jeśli chcesz mieć szybki dostęp do raportu, ale na przykład interesuje Cię tylko ruch organiczny (bo prowadzisz pozycjonowanie) to możesz ponownie przejść do modyfikacji i nałożyć odpowiedni filtr, w tym przypadku byłoby to np. sesja > źródło/medium > google/organic.
Zapamiętaj
Jeśli chcesz mieć dany raport zawsze pod ręką, to zapisz go jako nowy – dzięki temu będzie on bardzo łatwo dostępny. W kolejnym artykule dowiesz się, jak dodać go do menu.
Dodatkowe „chwilowe” modyfikacje
Na koniec mam dla Ciebie jeszcze trzy proste sposoby, które pomogą Ci wyciągnąć z raportów standardowych o wiele więcej informacji.
1. Dodatkowy wymiar
Klikając w niebieski przycisk obok wymiaru możemy dodać drugi wymiar, który doda nam trochę głębi.
Dzięki temu możemy np. sprawdzić źródło/medium sesji.
2. Filtrowanie wymiarów
Chcesz nałożyć szybki filtr, np. aby zobaczyć tylko adresy, w których pojawia się fragment ścieżki „/lifestyle/”? Wystarczy skorzystać z „szukajki” ponad tabelą.
Zapamiętaj
Pamiętaj, że ten filtr dotyczy zarówno podstawowego wymiaru jak i dodatkowego.
3. Dodatkowy filtr danych
Przy niektórych metrykach (np. zdarzeniach lub konwersjach) możemy w łatwy sposób zawęzić wyświetlane dane do tylko jednej z nich. Wystarczy kliknąć w rozwijaną listę i wybrać interesujący nas element.
Raporty standardowe w Google Analytics 4 - podsumowanie
W podstawowej wersji raporty standardowe w GA4 przydają się przede wszystkim do szybkiego sprawdzania podstawowych danych – zwłaszcza po lekkiej modyfikacji (z której trzeba korzystać!). Do głębszych analiz potrzebne będą raporty eksplorowania, o których opowiemy więcej w kolejnym artykule.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Jakie raporty standardowe zawiera GA4
- Co zawierają raporty standardowe w Google Analytics 4
- Jak modyfikować raporty standardowe w GA4