Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Wymiary i dane w Google Analytics 4

17-07-2023

Wymiary i dane w Google Analytics 4

Wymiary i dane to podstawowe elementy wszystkich raportów w GA4.

Wymiary i dane w Google Analytics 4 - SEO blog

Zanim przejdziemy do konkretnych raportów, musimy rozumieć jakie wymiary i dane pojawiają się w Google Analytics 4. Dzięki temu tabelki i wykresy, które będziemy omawiać później nie będą dla nas czarną magią. Wiedza ta jest też niezbędna do tworzenia własnych raportów.

W tej części kursu bierzemy na warsztat wymiary i dane w Google Analytics 4. Przyglądamy się im bliżej i wyjaśniamy ich realne znaczenie. W praktyce pokazujemy więc, z czego konkretnie składają się wszystkie raporty w naszym narzędziu.

Spis treści:

  1. Dwie uwagi na start
  2. Konstrukcja raportów w Google Analytics 4
  3. Wymiary w Google Analytics 4
  4. Pierwszy użytkownik / sesja / atrybucja
  5. Czas
  6. Dane demograficzne
  7. Film
  8. Link
  9. Obszar geograficzny
  10. Ogólne
  11. Platforma/urządzenie
  12. Strona/ekran
  13. Użytkownik
  14. Cykl życia użytkownika
  15. Zdarzenia
  16. Dane w GA4
  17. Podsumowanie

Następna część kursu:

Raporty standardowe w Google Analytics 4

Dwie uwagi na start

Po pierwsze: tak, wymiary i dane w GA4 są ważne, ale nie, nie musisz znać ich wszystkich na pamięć. Jeśli kiedykolwiek będziesz chciała/chciał przypomnieć sobie, co znaczy dany wymiar lub dane, to zawsze możesz wrócić do tego artykułu :)

A po drugie: miej proszę z tyłu głowy, że nie opisałem tutaj wszystkich wymiarów i danych w Google Analytics 4. Wymieniłem tutaj te, o których wiem z doświadczenia, że przewijają się w praktyce i z których po prostu korzystam. Resztę znajdziesz w oficjalnej dokumentacji.

Konstrukcja raportów w Google Analytics 4

Każdy raport czy tabela w GA4 musi zawierać co najmniej jeden wymiar i dane.

Wymiary w GA4 opisują konkretne cechy danych – ich „typ”. Wymiarem mogą być np. miasto, źródło, płeć czy strona docelowa.

Każdy wymiar będzie prezentowany za pomocą nazw, czyli dla przykładu:

  • miasto > Wrocław
  • źródło > Google
  • płeć > kobieta
  • strona docelowa > /seo-samodzielni/kurs-google-analytics-4/

Dane w GA4 (zwane też metrykami) to natomiast wszystko to, co można pokazać liczbowo lub za pomocą wartości procentowej.

Ponownie pokazując na przykładach:

  • wyświetlenia > 2137
  • współczynnik konwersji > 71%
  • łączne przychody > 666 zł
  • średni czas zaangażowania > 0 min 25 s

raport stron docelowych GA4

Przykładowy raport o ruchu na stronie może składać się z jednego wymiaru, załóżmy, że wybieramy stronę docelową, oraz kilku danych. Mogą to być np.:

  • sesje,
  • użytkownicy,
  • nowi użytkownicy,
  • średni czas zaangażowania,
  • konwersje,
  • przychody.

Do tego wszystkiego można dodać jeszcze jeden czy dwa wymiary (a rzadziej więcej), które pomogą nam rozszerzyć kontekst analizy. Z doświadczenia mogę jednak powiedzieć, że ja korzystam w 99% przypadków z maksymalnie dwóch wymiarów i kilku danych.

Zapamiętaj

Im więcej danych w raporcie, tym trudniej skupić się w analizie na tym, co najważniejsze.

Mam nadzieję, że wiesz już, czym różnią się wymiary i dane w GA4. Z wiedzy tej będziesz korzystać z niej nie tylko do końca naszego kursu Google Analytics 4, ale i później, w codziennej pracy z narzędziem. To też podstawia do modyfikowania i tworzenia własnych raportów.

eksploracje  GA4

W dalszej części artykułu opisuję po kolei najważniejsze dane i wymiary w Google Analytics 4. Wszystkie, które najczęściej przydają się w pracy z analityką. Informacje te pomogą Ci zrozumieć czego i gdzie szukać oraz co to wszystko znaczy.

Wymiary w Google Analytics 4

Wymiary w Google Analytics 4 to atrybuty (rodzaje) danych w formie tekstowej – to już wiemy. Sprawdźmy teraz, jakie najważniejsze elementy kryją się w tej grupie.

Pierwszy użytkownik / sesja / atrybucja

Jednymi z najczęściej używanych wymiarów w GA4 są te związane z pozyskaniem ruchu na stronie i tego skąd ten ruch pochodzi. Możemy je podzielić na trzy segmenty:

  • pierwszy (nowy) użytkownik - te wymiary dotyczą pierwszego kontaktu użytkownika z witryną, czyli kanałów, które pozyskały użytkownika,
  • sesja - tutaj sprawdzamy pozyskanie ruchu, ale już ogólnie, dla każdej sesji osobno, a jak wiesz, użytkownicy często wracają do tych samych witryn,
  • atrybucja - atrybucja najczęściej dotyczy zdarzeń czy też konwersji. Pomaga przypisać odpowiedni kanał do użytkowników, którzy konwertują w serwisie. Więcej o samej atrybucji powiem w osobnym artykule.

Zapamiętaj

W zależności od funkcji danego raportu możesz użyć w nim różnych wymiarów np. Atrybucja - Źródło, Nowy użytkownik - Źródło lub Sesja - Źródło.

Domyślna grupa kanałów

Domyślna grupa kanałów to wymiar w Google Analytics 4, który oznacza pogrupowane kanały. Wymiar ten pojawia się najczęściej w przypadku wizyt.

Domyślnymi grupami kanałów mogą być na przykład:

  • Organic search (ruch organiczny z wyszukiwarek),
  • Paid Search (płatne wyniki wyszukiwania),
  • Referral (witryny odsyłające),
  • Organic Social (bezpłatny ruch z social mediów),
  • Direct (bezpośrednie wejścia na stronę),
  • Email (ruch z wiadomości email).

Na każdą z nich składać będą się konkretne źródła ruchu. Na Organic Search składać mogą się choćby Google, Bing, Yahoo czy Baidu, na Organic Social: Facebook, LinkedIn czy Twitter i tak dalej.

Źródło

Źródło to wymiar informujący nas skąd pojawił się zarejestrowany ruch. To po prostu źródło, z którego pochodzi ruch.

Przykładowe wartości wymiaru Źródło to:

  • Google,
  • YouTube,
  • Gmail,
  • Facebook.com,
  • (direct),
  • konkretne witryny odsyłające*.

*Gdy ruch pochodzi z konkretnej witryny odsyłającej, to w źródle zobaczysz jej domenę, np. toponline.pl.

Medium

Medium określa w jaki sposób zostali pozyskani użytkownicy. Nie wskazuje na konkretne źródło, ale na metodę pozyskania.

Przykładowe wartości wymiaru Medium to:

  • organic - ruch organiczny,
  • cpc - ruch płatny z reklam,
  • referrer - ruch z linków umieszczonych w innych serwisach,
  • (none) - wizyty bezpośrednie (wejścia ze wpisania bezpośredniego adresu lub zapisanej zakładki).

Źródło/medium

Źródło/medium to połączenie dwóch wymiarów wymienionych wyżej. To też chyba najczęściej używana przeze mnie metryka w analizie.

Wartości wymiaru Źródło/medium mogą prezentować się np. tak:

  • google / organic,
  • (direct) / (none),
  • google / cpc,
  • facebook.com / referral,
  • toponline.pl / referral.

A dlaczego korzystam z tego rozwiązania tak często? To proste: takie połączenie daje mi lepsze możliwości filtrowania wyników.

Zestawione ze sobą w taki sposób wymiary w Google Analytics 4 pozwalają łatwo spojrzeć na wiele elementów, choćby na domeny odsyłające. Wystarczy, że wpiszę w filtr „referral”.

O wiele łatwiej jest też porównywać dane o ruchu. Wystarczy, że wpiszę w filtrze „google” i ruch z wyszukiwarki mam jak na dłoni – zarówno płatny, jak i organiczny. Mogę więc łatwo porównać te dwa kanały.

Czas

Kolejna kategoria wymiarów to Czas. Tutaj sprawa nie wymaga jednak zbyt wiele tłumaczenia. W tej grupie dostępne mamy praktycznie wszystkie wymiary dotyczące okresów czasowych.

Przykładowe wymiary: godzina, dzień, tydzień, miesiąc, rok.

Zapamiętaj

Ważne: pamiętaj o poprawnej konfiguracji GA4 pod kątem czasu, aby dane te zgadzały się ze stanem faktycznym.

Dane demograficzne

Dane demograficzne zawierają w sobie dokładnie to, na co wskazuje ich nazwa. Pozwalają nam dowiedzieć się więcej o samych użytkownikach.

Co ważne, wymiary te pojawiają się w raportach GA4 dopiero po włączeniu Google Signals i zebraniu pewnej ilości danych.

  • Wiek – dostępny jest w Google Analytics 4 w formie przedziałów: 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64, 65+,
  • Płeć – mamy tutaj podział na „male”, „female” i „unknown” (w przypadku braku danych)
  • Zainteresowania – przykładami wartości w tym wymiarze mogą być zainteresowania takie jak Media & Entertainment/Music Lovers, Technology/Technophiles czy Home & Garden/Do-It-Yourselfers*.

*W wymiarze zainteresowań użytkownicy mogą być zaliczani do wielu kategorii naraz!

Film

Kategoria Film zawiera wymiary definiujące informacje o filmiku. Dostępne mamy tutaj: tytuł wideo, URL filmu oraz dostawcę filmu, czyli jego źródło (np. YouTube).

Link

Kategoria wymiarów Link to parametry dotyczące odnośników. Są to między innymi: adres URL, domena linku czy jego tekst (w przypadku pobieranych plików).

Wymiary te przewijają się w analizach linków wychodzących (zdarzenia: Click), pobierania plików (zdarzenie file_download), linków typu “tel:” oraz “mailto:” i pozostałych zdarzeń związanych z linkami.

Obszar geograficzny

W grupie wymiarów Obszar geograficzny dowiemy się więcej o pochodzeniu użytkowników w kontekście geograficznym. Są tu wszystkie informacje na temat fizycznych miejsc, z których może pochodzić ruch.

Wymiary GA4 dotyczące obszaru geograficznego to przede wszystkim:

  • Miasto,
  • Region,
  • Kraj,
  • Kontynent.

Dzięki tym wymiarom możemy lepiej pogrupować użytkowników.

Ogólne

W kategorii Ogólne mamy trochę misz-masz – trochę jakby wszystko, co nie zmieściło się gdzie indziej. Z wymiarów, które mogą nam się stąd przydać, wymienić można:

  • Rozszerzenie pliku – dotyczy pobieranych plików, np. pdf, txt, jpeg,
  • nazwa pliku,
  • metoda – metoda rejestracji czy logowania, np. Google, Twitter,
  • wyszukiwane hasło – pomocne przy śledzeniu wyszukiwania w witrynie.

Platforma/urządzenie

Platforma/urządzenie nie wymaga chyba tłumaczenia. Są to wymiary wskazujące na rodzaj oprogramowania oraz urządzenia, z którego korzysta użytkownik

Z grupy tej przydają się głównie wymiary:

  • przeglądarka – np. Chrome, Firefox,
  • kategoria urządzenia – desktop, mobile, tablet,
  • system operacyjny – np. Android, Windows, Chrome OS,
  • rozdzielczość ekranu – np. 1920x1080, 1440x900.

Strona/ekran

Strona/ekran to grupa wymiarów dotyczących podstron. Pomagają nam one zrozumieć gdzie na naszej stronie pojawia się ruch oraz którędy poruszają się użytkownicy.

Przydatne wymiary z grupy Strona/ekran:

  • strona docelowa – czyli ścieżka podstrony, która była pierwszym adresem naszego serwisu załadowanym przez użytkownika,
  • ścieżka do strony + ciąg zapytania – dzięki temu wymiarowi widzimy w raporcie pełny adres zawierający także zapytanie (fragment URL po znaku zapytania), np /seo-samodzielni/wynik-quizu?result=44,

    Dla adresu https://toponline.pl/seo-samodzielni/wynik-quizu?result=44 ścieżka strony to „/seo-samodzielni/wynik-quizu”, a ciąg zapytania to część adresu URL po znaku zapytania, czyli „?result=44”.

  • ścieżka do strony + klasa ekranu – jeśli nie potrzebujemy widzieć zapytania to możemy wybrać tę opcję.

    W przypadku adresu https://toponline.pl/seo-samodzielni/wynik-quizu?result=44 zobaczymy wówczas tylko część „/seo-samodzielni/wynik-quizu”, a w przypadku aplikacji mobilnej również klasę ekranu.

  • strona odsyłająca – mówiąc najprościej jest to poprzednia wyświetlona podstrona, czyli taka z której użytkownik dotarł na obecną,
  • tytuł strony – meta title danej strony.

Użytkownik

Użytkownik to kategoria zbierająca w sobie wymiary definiujące informacje… o użytkownikach. Jak już jednak wiesz, nie wszystkie, bo większość z nich jest rozsiana w innych grupach, jak choćby obszar geograficzny i dane demograficzne.

Tutaj znajdziemy tylko kilka specyficznych wartości, z których w praktyce przydadzą się dwie:

  • nazwa listy odbiorców – o tworzeniu listy odbiorców powiem więcej w kolejnych częściach kursu. W skrócie jednak: są to grupy użytkowników, którzy w ostatnim czasie np. dodali produkty do koszyka, ale nie ukończyli transakcji lub kupili jakiś konkretny produkt. Jest to opcja przydatna m.in. przy remarketingu Google Ads.
  • nowi/istniejący – nowi użytkownicy to ci, którzy w ciągu ostatnich 7 dni po raz pierwszy odwiedzili serwis/aplikacje. Istniejący to pozostali.

Cykl życia użytkownika

Ta kategoria nazywa się oficjalnie „Wartość od początku śledzenia”, ale cykl życia użytkownika lepiej oddaje jej znaczenie. Do dyspozycji mamy tutaj daty dotyczące aktywności użytkowników, podzielone według wizyt, sesji czy zakupów.

Wymiarami w tej grupie są między innymi:

  • data pierwszej wizyty,
  • data pierwszej sesji,
  • data pierwszego zakupu,
  • data ostatniej aktywności,
  • data ostatniego zakupu.

Zdarzenia

W tej grupie znajdziemy tylko dwa, ale bardzo istotne wymiary. Pierwszy to nazwa zdarzenia, a drugi to informacja o tym, czy dane zdarzenie jest konwersją (wymiar „Jest zdarzeniem konwersji”).

Dane w GA4

Wymiary mamy z głowy, czas więc zabrać się za dane. Dane w GA4 najlepiej skojarzyć po prostu z liczbami. Tak jak wszystko, co chcesz zobaczyć w formie tekstu znajdziesz w wymiarach, tak wszystko, co chcesz zobaczyć pod postacią cyfr znajdziesz w danych.

Tak samo jak wymiary, dane są pogrupowane według tego, czego dotyczą.

E-commerce

E-commerce to dane w GA4 związane z wdrożeniem rozszerzonego śledzenia e-commerce i zdarzeniami:

  • Dodanie do koszyka (zdarzenie - add_to_cart)
  • Rozpoczęcie zakupu (begin_checkout)
  • Wybranie produktu (select_item)
  • Wyświetlenia listy produktów (view_item_list)
  • Wyświetlenia produktu (view_item)
  • Kliknięcia promocji (select_promotion)
  • Wyświetlenia promocji (view_promotion)
  • Transakcje (purchase)
  • Ilość (ilość zdarzeń ecommerce)
  • Przychody z e-commerce

Przychody możemy rozbić jeszcze na bardziej szczegółowe dane:

  • ARPPU – średni przychód na płacącego użytkownika, czyli bierzemy pod uwagę tylko tych, którzy dokonali zakupu,
  • ARPU – średni przychód na aktywnego użytkownika, tutaj nie ma znaczenia czy użytkownik dokonał zakupu,
  • średnie przychody z zakupów:
    • średnie przychody z zakupów w wybranym okresie,
    • średnie przychody z zakupów na użytkownika,
    • średnie przychody dzienne.

Sesja

Chociaż w GA4 sesje nie są już tak ważne jak w poprzedniej wersji Analyticsa to nadal z informacji o nich możemy czerpać garściami.

Kilka najważniejszych danych, które znajdują się w tej grupie to:

  • sesje,
  • sesje na użytkownika,
  • wyświetlenia na sesje,
  • średnio czas trwania sesji,
  • sesje z zaangażowaniem*,
  • współczynnik odrzuceń - w GA4 współczynnik odrzuceń jest przeciwieństwem zaangażowania i jest odsetkiem sesji bez zaangażowania,
  • współczynnik zaangażowania – odsetek sesji z zaangażowaniem,
  • współczynnik konwersji w sesji.

*Czym są sesje z zaangażowaniem? To sesje, które trwały co najmniej 10 sekund (można ten czas wydłużyć podczas konfiguracji Google Analytics) albo sesje, w których nastąpiła konwersja lub co najmniej 2 wyświetlenia ekranu.

Użytkownik

Dostępne dane o użytkownikach to:

  • aktywni użytkownicy – użytkownicy, którzy rozpoczęli sesję z zaangażowaniem, dzięki czemu możemy odsiać tych, którzy tylko wchodzą i od razu wychodzą z serwisu (nie musimy bazować na liczbie realnych użytkowników),
  • nowi użytkownicy – liczba nowych użytkowników na podstawie zdarzenia first_visit, które jest powiązane z tworzeniem identyfikatora dla każdego nowego użytkownika,
  • powracający użytkownicy – to liczba użytkowników, którzy mieli wcześniej co najmniej 1 sesje w naszej witrynie, niezależnie czy były to sesje z zaangażowaniem, czy nie,
  • współczynnik konwersji użytkowników,
  • średnio czas zaangażowania,
  • średni czas, przez który witryna była widoczna w przeglądarce – jest to wynik równania: łączny czas zaangażowania użytkowników / liczba aktywnych użytkowników.

Oprócz danych wymienionych wyżej w kategorii Użytkownik znajdziemy też dużo metryk związanych z kupującymi w różnych okresach czy kupującymi po raz pierwszy.

Strona/ekran

Strona/ekran to grupa danych zliczająca wyświetlenia i poruszanie się po stronie.

Znajdziemy tu dane takie jak:

  • wejścia – liczba wejść na daną stronę, czyli kiedy dana strona jest pierwszą w sesji,
  • wyjścia – liczba wyjść z serwisu na danej stronie, czyli kiedy dana podstrona jest ostatnia podczas sesji,
  • wyświetlenia – odpowiednik odsłon,
  • wyświetlenia na użytkownika – średnia liczba podstron wyświetlonych na każdego użytkownika.

Zdarzenie

O zdarzeniach w GA4 rozpisywałem się szczegółowo w poprzednich lekcji.

Tutaj wymienię więc tylko pokrótce poszczególne dostępne rodzaje danych:

  • liczba konwersji,
  • liczba zdarzeń,
  • liczba zdarzeń na użytkownika (średnia),
  • liczba zdarzeń na sesje (średnia),
  • pierwsze wizyty – liczba pierwszych wizyt użytkowników w witrynie.

Podsumowanie

Teraz wiemy już wszystko o najważniejszych wymiarach i danych w GA4. Będziemy mogli więc zrozumieć lepiej, jak działają raporty i co w nich się znajduje.

Pamiętaj, że w kwestii wymiarów i danych najważniejsze jest ich odpowiednie łączenie. Tak, aby otrzymać interesujące nas informacje.

Wiedza, przez którą właśnie przebrnęliśmy pomoże Ci odnaleźć się w raportach, dlatego wracaj śmiało do tego artykułu, jeśli któreś z wymiarów lub danych będą dla Ciebie niezrozumiałe.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym są wymiary i dane w GA4
  • Czym różnią się wymiary od danych w Google Analytics 4
  • Jakie są najważniejsze dane i wymiary w GA4

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.84 / 5

Liczba ocen: 35

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc