Znasz już rodzaje linków i kotwicy, czas na atrybut linku rel=”” to element pozwalający określać relację zachodzącą pomiędzy stroną linkującą a linkowaną. Dzięki niemu możesz wskazać wyszukiwarkom, jak odczytywany powinien być dany odnośnik. Stosowanie odpowiednich atrybutów jest nierozłącznym elementem każdej skutecznej strategii linkowania, który razem z innymi czynnikami przekłada się na jej efekty. W tej części Akademii SEO przedstawiamy wszystkie atrybuty linków, które możesz zastosować w swoich odnośnikach. Wyjaśniamy też ich przeznaczenie i sposób użycia.
Spis treści:
- Czym jest tak właściwie atrybut linku?
- Atrybuty linków w SEO
- Follow - domyślny atrybut linku
- Nofollow, najważniejszy z atrybutów
- Noopener - atrybut poprawiający bezpieczeństwo
- Noreferrer - ukrycie strony odsyłającej
- Sponsored - atrybuty linków reklamowych
- UGC - User Generated Content
- Author - wskazanie autora
- Alternate - atrybuty linków alternatywnych
- External - atrybut linku zewnętrznego
- Help - oznaczanie linków stron pomocniczych
- Atrybuty Next i Prev - wsparcie paginacji
- Licence - informacje licencyjne
- Czy można zastosować różne atrybuty linków w jednym odnośniku?
- Które atrybuty linków warto stosować?
Czym jest tak właściwie atrybut linku?
Atrybut linku to znacznik HTML, który określa typ relacji zachodzącej pomiędzy źródłem odnośnika, a jego docelowym zasobem. Mówiąc inaczej, jest to oznaczenie pozwalające wskazywać wyszukiwarce sposób odczytywania poszczególnych linków.
Każdy rodzaj relacji jest wartością atrybutu rel=””
, który umieszczamy wewnątrz znaczników hiperłącza:
<a href="https://example.com/" rel="wartość atrybutu">Anchor text</a>
Atrybuty linków nie są widoczne dla użytkowników, większość z nich nie wpływa też w żaden sposób na działanie odnośnika. Wartości te odczytywane są przez oprogramowanie uzyskujące dostęp do strony, czyli roboty internetowe (w tym roboty indeksujące Google) oraz praktycznie wszystkie przeglądarki internetowe.
Atrybuty linków w SEO
Każdy odnośnik, który umieszczasz na swojej stronie, jest domyślnie analizowany przez roboty i podlega indeksacji. Każdy odnośnik zewnętrzny też część “mocy rankingowej” (tzw. link juice) Twojego serwisu linkowanej stronie i wlicza się do profilu linków.
Poprzez odpowiednie atrybuty linków możesz wskazywać robotom, w jaki sposób ma przebiegać indeksacja i skanowanie poszczególnych odnośników. Możesz więc wpływać na to, jak będą one oddziaływać na SEO Twojej strony. Niektóre atrybuty URL mają też dodatkowe funkcje, które mogą wpływać na ostateczną ocenę serwisu.
Follow - domyślny atrybut linku
Atrybuty linków follow są potocznie nazywane atrybutami domyślnymi. Są one podstawową relacją, występującą dla każdego linku nieposiadającego innego atrybutu. Nie ograniczają w żaden sposób robotów, pozwalając im na pełne śledzenie i indeksowanie odnośnika. Można umieścić je w znaczniku rel, jest to jednak kompletnie niepotrzebne. Każdy link bez określonego tagu rel jest traktowany jako opisany atrybutem follow.
Odnośnik z atrybutem follow:
-
<a href=”https://example.com/”>anchor text</a>
-
<a href=”https://example.com/” rel=”follow">anchor text</a>
Link posiadający atrybut follow przekazuje moc rankingową, jest też uwzględniany w ocenie jakości strony. Oznacza się nim (a właściwie pozostawia bez żadnego atrybutu) wszystkie odnośniki prowadzące do zaufanych i zawierających wartościową treść stron.
Nofollow, najważniejszy z atrybutów
Atrybut nofollow sugeruje robotom wyszukiwarek, że opatrzony nim link nie powinien być mocno kojarzony z linkującą witryną. Takie atrybuty linków zabraniają robotom podążania za odnośnikami. Jeśli oznaczysz link w ten sposób, to robot odnotuje jego istnienie, ale nie będzie za nim podążał.
Linki oznaczone wartością nofollow nie przekazują żadnej mocy rankingowej. Nie znaczy to jednak, że odnośniki przychodzące opatrzone tym atrybutem są bezużyteczne. Pomimo domyślnego nieśledzenia przez roboty, nadal wpływają one w jakimś stopniu na pozycję. Każdy odnośnik z takim parametrem wlicza się też do profilu linków. Co więcej, mogą korzystać z niego użytkownicy, co przekłada się na dodatkowy ruch.
Przykładowy odnośnik z atrybutem nofollow:
<a href=”https://example.com/” rel=”nofollow”>anchor text</a>
Atrybut URL “nofollow” stosuj zawsze wtedy, gdy nie masz pełnego zaufania do linkowanej witryny w kontekście jej bezpieczeństwa czy jakości przedstawianej treści. Zadbaj też o to, by był on dodawany do wszystkich linków zamieszczanych na Twojej stronie przez użytkowników (np. w komentarzach).
Pamiętaj jednak, że od 1 marca 2020 roku atrybuty nofollow oficjalnie nie są już traktowane jako dyrektywy. Używanie ich nie daje więc gwarancji, że linki nie będą śledzone.
Noopener - atrybut poprawiający bezpieczeństwo
Atrybut linku noopener jest stosowany razem z atrybutem target=”_blank”
, który ma na celu otworzenie linkowanej podstrony w nowej karcie przeglądarki. Zapobiega on atakom phishingowym, które polegają w dużym uproszczeniu na przejęciu procesu otwierania odnośnika i podłożeniu w miejsce strony docelowej szkodliwych treści.
Jeśli użytkownik kliknie w link bez atrybutów, to otworzy się on w tej samej karcie przeglądarki (w miejscu przeglądanej strony). Dodanie atrybutu target=”_blank”
, sprawia, że linkowana podstrona otworzy się w kolejnej karcie. Użytkownik przechodzący do opisanego tak odnośnika nie opuszcza Twojej strony, pomimo kliknięcia w odnośnik pozostaje ona otwarta w przeglądarce. Stosując ten atrybut narażasz się jednak na wspomniany już atak, czemu zapobiegać ma właśnie noopener.
<a href="https://example.com/" target="_blank" rel="noopener">anchor text</a>
Atrybuty linków opatrzone znacznikiem target=”_blank”
zawsze powinny zawierać także atrybut noopener. Stosowanie go jest uznawane przez Google za dobrą praktykę, która zwiększa bezpieczeństwo strony. Może więc tym samym podnosić w jakimś stopniu jakość i pozycję Twojego serwisu.
Noreferrer - ukrycie strony odsyłającej
Za każdym razem, gdy ktoś przechodzi do zamieszczonego przez Ciebie odnośnika, Twoja strona zostaje odnotowana przez przeglądarkę jako miejsce, z którego użytkownik uzyskał strony docelowej. Informacja ta jest odczytywana przez mechanizm Google Analytics, przez co możliwe jest później śledzenie m.in. źródeł ruchu.
Noreferrer jako atrybut URL, informuje przeglądarki internetowe o tym, że źródło ruchu nie powinno być ujawniane. Link opatrzony takim atrybutem działa dokładnie tak samo jak bez niego, jest w pełni śledzony i podlega indeksacji. Nie zostaje jednak odnotowany w Google Analytics. Wejścia na stronę docelową pochodzące z linku z tym atrybutem są oznaczane jako bezpośrednie (direct / none).
<a href="https://example.com/" rel="noreferrer">anchor text</a>
Nieprzesyłanie informacji o stronie odsyłającej może być przydatne jeśli nie chcesz ujawniać swojego serwisu jako źródła pochodzenia ruchu. Atrybut noreferrer najprawdopodobniej nie ma aktualnie żadnego wpływu na SEO.
Sponsored - atrybuty linków reklamowych
Sponsored to atrybut URL pozwalający oznaczać odnośniki będące częścią reklamy lub prowadzące do serwisów sponsorujących konkretne wpisy. Google zaleca oznaczanie nim wszystkich linków zamieszczanych w celach promocyjnych i afiliacyjnych. Przed wprowadzeniem rel sponsored do oznaczania odnośników tego typu rekomendowany był atrybut nofollow.
<a href="https://example.com/" rel="sponsored">anchor text</a>
Reklama robi szum.
Ale to SEO napędza tłum.
UGC - User Generated Content
Atrybut UGC, podobnie jak atrybut sponsored, jest kolejną alternatywą dla nofollow, wprowadzoną w celu lepszego zrozumienia pochodzenia linków przez roboty. Służy on do oznaczania odnośników zamieszczanych (generowanych) przez użytkowników, np. na forach internetowych lub w komentarzach.
<a href="https://example.com/" rel="ugc">anchor text</a>
UGC powinno być, według rekomendacji Google, przypisywane do wszystkich odnośników zamieszczanych na stronach przez użytkowników.
Atrybuty linków sponsored i UGC, podobnie jak nofollow, skutkują nieśledzeniem linków przez roboty i w efekcie nieprzekazywaniem mocy rankingowej. Oficjalnie Google wskazuje jednak, że również są one traktowane już wyłącznie jako wskazówki.
Author - wskazanie autora
Atrybut author pozwala oznaczać link prowadzący do autora treści. Przed wyłączeniem Google Plus można było stosować go do powiązania treści z indywidualnym profilem autora na tym portalu. Mogło to skutkować wyróżnieniem w wynikach wyszukiwania.
Aktualnie wskazywanie autora poprzez atrybuty linków nie ma żadnego wpływu na SEO. Rel author jest nadawany automatycznie przez niektóre CMS linkom do stron agregujących atrykuły jednego twórcy.
<a href="https://example.com/jan-kowalski" rel="author">anchor text</a>
Alternate - atrybuty linków alternatywnych
Rel alternate jest oznaczeniem dla odnośników prowadzących do alternatywnych wersji linkującej strony. Używanie tego atrybutu ma w założeniu zapobiegać powstawaniu duplikacji treści. W praktyce zamiast niego używa się jednak najczęściej tagu kanonicznego lub odpowiednich przekierowań.
Atrybuty linków alternatywnych w połączeniu z hreflang=””
są rekomendowane na stronach posiadających wiele wersji językowych.
<a href=”https://example.com/en/” rel=”alternate” hreflang=”en”></a>
External - atrybut linku zewnętrznego
External to atrybut linku zewnętrznego, wskazujący na to, że odnośnik prowadzi do innej strony internetowej. Można oznaczać nim wszystkie linki wychodzące, dla pozycjonowania nie ma on jednak żadnego znaczenia.
Help - oznaczanie linków stron pomocniczych
Atrybut linku Help służy do oznaczania odnośników prowadzących do stron pomocy. Można opisywać nim linki do wszelkiego wsparcia lub stron zawierających najczęściej zadawane pytania. Również nie ma większego znaczenia.
Atrybuty Next i Prev - wsparcie paginacji
Atrybuty linków Next oraz Prev służą do oznaczania stron o podzielonej zawartości. Można wskazywać nimi, że odnośnik prowadzi do kolejnej lub poprzedniej podstrony jako części całości. Można stosować je np. dla kolejnych podstron jednej, podzielonej kategorii w sklepie internetowym. W praktyce stosuje się jednak głównie tagi kanoniczne.
Licence - informacje licencyjne
Atrybut licence służy oznaczeniu odnośników prowadzących do informacji o licencji linkującego zasobu (np. tekstu lub zdjęcia). Dzięki niemu wyszukiwarka wie, że publikowany przez stronę odnośnik służy wyłącznie udostępnieniu informacji licencyjnej. Używany bardzo sporadycznie, zazwyczaj stosuje się zamiast niego atrybut nofollow.
Czy można zastosować różne atrybuty linków w jednym odnośniku?
Oczywiście, nie ma też w tym żadnych ograniczeń. Do każdego odnośnika można przypisać dowolną liczbę atrybutów, w praktyce nie występuje jednak konieczność stosowania więcej niż trzech. Kolejne atrybuty w znaczniku rel=””
możesz dodać poprzez rozdzielenie ich spacją.
Przykładowy odnośnik opisany przez 3 różne atrybuty linków:
<a href=”adres strony” rel=”nofollow noopener noreferrer”>anchor text</a>
Które atrybuty linków warto stosować?
Pod względem SEO z pewnością warto stosować zgodnie z przeznaczeniem atrybuty follow / nofollow, index / noindex, noreferrer, sponsored i UGC. O ile nie są one już traktowane jako dyrektywy, to nadal mogą być respektowane przez roboty, przez co dalej uznawane są za istotne. Ze względów bezpieczeństwa, przy stosowaniu target=”_blank”
warto stosować też noopener.
Rozsądnie wykorzystane atrybuty linków mogą być pomocne w link buildingu. Pozwalają wpływać na śledzenie odnośników, przez co przekładają się na efekty prowadzonego SEO. Warto o nich pamiętać, nawet jeśli nie planujesz aktywnego linkowania.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym są atrybuty linków i gdzie się znajdują
- Jakie są rodzaje atrybutów linków
- Które atrybuty linków warto wykorzystywać