YOSA, nasza agentka AI do SEO jest już dostępna dla pierwszych użytkowników. Ty też możesz ją przetestować!
Spis treści:
1. W skrócie o AIO
AI Overviews (w skrócie AIO) to rozszerzone odpowiedzi generowane przez sztuczną inteligencję w wynikach wyszukiwania Google.
Pojawiają się one na samej górze wyników wyszukiwania, w miejscu klasycznych „featured snippets” (tzw. wyników 0).
Po aktualizacji Gemini 2.0 system AI Overviews zyskał nową architekturę – szybszą, dokładniejszą i lepiej rozumiejącą kontekst.
Postanowiliśmy spraw, co to oznacza w praktyce.
2. Po co nam to badanie?
W SEO coraz częściej mówimy o wpływie AI na widoczność stron.
Ale zamiast zgadywać – postanowiliśmy to sprawdzić na konkretnych danych.
Czy AI Overviews faktycznie wypierają wyniki organiczne?
Czy źródła odpowiedzi AIO pokrywają się z TOP10 wyników?
Czy wyniki różnią się czymś w zależności od intencji frazy?
Właśnie na takie pytania szukaliśmy odpowiedzi.
3. Cel i metodologia
Badanie objęło 10 000 zapytań z USA. Skorzystaliśmy z tego, co już mamy, czyli bazy polskich słów kluczowych, które następnie przetłumaczyliśmy za pomocą modelu GPT-4o-mini i odpowiedniego, przetestowanego wcześniej promptu.
Po odfiltrowaniu błędów pozostało 9 847 fraz, które podzieliliśmy według intencji:
- Informational (informacyjne)
- Commercial (komercyjne)
- Transactional (transakcyjne)
- Navigational (nawigacyjne)
Intencje były klasyfikowane w następujący sposób:

Do rozpoznania intencji fraz użyliśmy naszego zautomatyzowanego systemu, który działa w naszym agencie AI od SEO - yosa.ai.
W ramach badania dla każdego zapytania sprawdziliśmy:
- czy pojawiło się AI Overview,
- ile znaków miała jego treść,
- ile źródeł cytowała AI,
- które domeny były najczęściej cytowane,
- czy w źródłach AIO pojawiły się strony z TOP10 lub TOP100 organicznych wyników.
4. Wyniki badania

AI Overviews pojawiły się w 726 wynikach, co stanowi 7,37% wszystkich analizowanych fraz.
Najwięcej wyników, bez zaskoczeń, pojawiło się na frazy o intencji informacyjnej (504). Kolejno 112 wyników zaobserwowaliśmy na frazy o intencji komercyjnej, 63 dla intencji transakcyjnej i tylko 47 dla intencji nawigacyjnej.

Tak prezentuje się szczegółowa liczba wyników AIO, średnia długość ich treści oraz średnia liczba źródeł na wynik z podziałem na intencje fraz:

Jak widać, najdłuższe odpowiedzi AI Google generowało na frazy komercyjne i transakcyjne. Głównie ze względu na to, że często są to rozbudowane porównania cech różnych usług czy produktów.

Dla 726 wyników AI Overviews w sumie pobraliśmy aż 5708 źródeł (linków do stron, które były cytowane przez wyniki generowane przez AI).

- 1528 z nich było widoczne w TOP10 organicznych wyników na tę samą frazę, na której pojawił się badany wynik AIO,
- 2959 prowadziło do stron z TOP100 wyników na tej samej frazie (były na pozycjach 11-100),
- … a aż 2749 z nich to źródła, które były po za TOP100 na tej samej frazie, na której zostały zacytowane w odpowiedzi AI.
Najczęściej cytowaną domeną dla pobranych wyników AI Overviews była Wikipedia, która pojawiła się w 114 wynikach:

A tak prezentował się podział najczęściej występujących domen dla wyników na frazy o poszczególnych intencjach:
Frazy informacyjne:
- en.wikipedia.org – 87 razy
- pmc.ncbi.nlm.nih.gov – 47 (medyczna baza danych National Institutes of Health)
- www.indeed.com – 35
- www.linkedin.com – 34
- www.shopify.com – 37
Frazy komercyjne:
- kaisai.com – 11
- pos.toasttab.com – 8
- preply.com – 8
- www.quora.com – 8
- en.wikipedia.org – 7
Frazy transakcyjne:
Frazy nawigacyjne:
- en.wikipedia.org – 17
- cmprokocim.pl – 8
- www.amazon.com – 9
- www.zalesiemazury.pl – 7
- www.booking.com – 5
Tworząc listę fraz tłumaczyliśmy automatycznie polskie zapytania, stąd w źródłach fraz nawigacyjnych polskie domeny - po prostu niektóre słowa kluczowe dotyczyły konkretnych miejsc w Polsce wymienionych z nazwy.
Ciekawe jest jednak to, że AI Overviews w Stanach wzięło je pod uwagę.
Co do zasady jednak źródła AIO z naszego badania zdominowały domeny encyklopedyczne (Wikipedia), rządowe i edukacyjne (PMC, NIH) oraz społecznościowe (Quora, LinkedIn).

Wnioski
- AI Overviews pojawiają się głównie na frazy informacyjne, ale dla fraz komercyjnych i transakcyjnych tworzą dłuższe i bardziej rozbudowane odpowiedzi.
- Średnia liczba źródeł to ponad 7,8, a mediana dla większości intencji to 9 – AIO bazują więc na wielu źródłach, a nie tylko na topowych wynikach.
- Strony z TOP10 organicznych wyników są cytowane tylko w ok. 21% przypadków – zawsze warto być wysoko, ale jeśli chodzi o wyniki generowane przez AI, to nie tylko to się liczy.
- Domeny edukacyjne, encyklopedyczne i specjalistyczne są preferowane przez AI - zapewne ze względu na duży autorytet i zaufanie, którym modele językowe darzą powszechnie rozpoznawalne instytucje.
- Komercyjne strony (np. preply.com, toasttab.com) również mają swoje miejsce w AIO – zwłaszcza przy intencjach zakupowych, co pokazuje, że w wyniki generatywne dotyczą również sklepów internetowych.
6. Co to znaczy dla SEO?
- Treść ekspercka i autorytet w swojej branży/niszy będą jeszcze ważniejsze – AI chętniej cytuje źródła edukacyjne, rządowe, branżowe.
- Optymalizacja pod AI staje się częścią SEO – liczy się nie tylko pozycja, ale też to, czy AI uzna treść za wartą cytowania.
- Bycie źródłem staje się celem samym w sobie – podobnie jak do tej pory było nim pojawienie się na pierwszym miejscu wyników.
- Sklepy internetowe również mają swoje miejsce w wynikach generowanych przez AI - AI Overviews generują wyniki na zapytania transakcyjne i komercyjne, co otwiera drzwi do optymalizacji pod AI dla sklepów internetowych, ale też wymaga zmiany strategii contentowej.
7. Co dalej? Powtórka za kilka miesięcy!
Oczywiście nie kończymy na tym badań AI Overviews. Już teraz pobieramy kolejne wyniki, żeby stworzyć porównanie danych “miesiąc po miesiącu”.
Google stale rozwija AI Overviews – kolejne aktualizacje mogą przynieść większe zmiany. Niedawno AIO pojawiło się też w Polsce SEO News #180.
Dlatego przygotowaliśmy się zawczasu i przebadamy AIO w Polsce gdy tylko zacznie ono być wyświetlać dla wszystkich użytkowników (obecnie widzą je tylko Ci zalogowani na konto Google).
Niestety, nasze rozwiązanie do automatycznego pobierania wyników AIO nie pozwala na skanowanie wyników z zalogowanym kontem Google.
Przeanalizowaliśmy możliwości i rozwiązanie tego problemu byłoby możliwe, ale też czasochłonne i przez to kompletnie nieopłacalne.
Zwłaszcza, że Google i tak udostępni AI Overviews dla wszystkich szukających w Polsce - i to pewnie prędzej niż później. Nie warto więc inwestować w rozwiązanie, które zaraz będzie nam do niczego nie potrzebne.
Chcesz wiedzieć, jak AIO wpływa na pozycjonowanie stron?
Obserwuj nasz blog i SEO newsletter – już niedługo wrócimy z aktualizacją!
8. Podsumowanie w punktach
- AI Overviews pojawiły się w 7,37% zapytań – najwięcej przy intencjach informacyjnych.
- Najdłuższe odpowiedzi tworzone są dla zapytań komercyjnych i transakcyjnych.
- Źródła AIO nie pokrywają się z wynikami organicznymi – aż 1/3 źródeł pochodzi spoza TOP100 wyników na dane słowo kluczowe!
- W źródłach wyników generowanych przez AI dominują Wikipedia i inne domeny edukacyjne oraz specjalistyczne.
- Bycie źródłem AIO to nowy cel SEO – nie tylko widoczność w wynikach, ale też obecność w AI.
- Już niedługo opublikujemy kolejne badania, śledź nas, jeśli nie chcesz tego przegapić!