Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Badanie: Ile ruchu AI pojawiło się na 100 serwisach?

18-03-2025

Badanie: Ile ruchu AI pojawiło się na 100 serwisach?

Ruch z narzędzi AI na razie raczkuje, ale nastawiamy się, że już wkrótce może się to zmienić.

Badanie: Ile ruchu AI pojawiło się na 100 serwisach? - SEO blog

Z miesiąca na miesiąc coraz więcej użytkowników korzysta z narzędzi AI, szukając wiedzy i odpowiedzi – taka forma wyszukiwania informacji zaczyna być poważną alternatywą dla klasycznego wpisywania zapytań w Google. Dlatego postanowiliśmy przebadać 100 serwisów i sprawdzić, ile z nich przyciągało ruch AI. Czy coś nas szczególnie zaskoczyło? Zapraszamy do sprawdzenia pierwszych wstępnych wniosków i obserwacji.

Spis treści:

  1. Jak rozumiemy ruch AI?
  2. Na czym polegało badanie i jakie dane pozyskaliśmy?
  3. Jak często serwisy notowały wejścia z narzędzi AI?
  4. Jakie narzędzie generowało największy wolumen ruchu AI?
  5. Sklepy i strony usługowe – jak rozkładał się ruch?
  6. Jakie podstrony przyciągały największy ruch AI?
  7. Ogólne wnioski.
  8. Podsumowanie w punktach.

Zobacz też:

Jak śledzę ruch z AI w GA4?

Czym właściwie jest ruch AI?

W całym tym tekście w różnym miejscach będę używał określenia „ruch AI”. Jak go rozumieć?

Ruch AI to ruch, który pochodzi z wszelkich narzędzi opartych na sztucznej inteligencji: chatbotów czy najpopularniejszych asystentów takich jak GPTs, Gemini czy Perplexity.

Co ważne, nie jest on generowany przez samo AI, tylko  przez realnych użytkowników w narzędziach, które wykorzystują technologię AI.

Czyli dla przykładu: użytkownik rozpoczyna nową konwersację w ChatGPT, wpisuje dowolne zapytanie (np. jak stworzyć raport ruchu AI w GA4) i zaznacza opcję „Wyszukaj”.

Następnie wyświetlają mu się wyniki po przeszukaniu sieci. Kliknięcie wybranego linku przenosi go na konkretną stronę.

chat gpt

To właśnie klasyfikujemy jako ruch AI.

Jakie dane pozyskaliśmy?

Braliśmy pod uwagę dane z listopada 2024 roku, czyli równego okresu dla wszystkich domen. Informacje, jakie zebraliśmy to:

  • liczba sesji,
  • liczba sesji z podziałem na: GPT, Gemini, Perplexity oraz Inne,
  • liczba sesji z podziałem na podstrony: blogowe, kategorie, produkty, podstrony informacyjne.

Oczywiście można wyciągnąć z tego więcej danych, ale na początku chcieliśmy się skupić na tym, czy taki ruch w ogóle się pojawia oraz jak możemy go później pogrupować.

Przeanalizowaliśmy 100 losowych serwisów naszych klientów, dla których wykonujemy pozycjonowanie. Strony mają bardzo zróżnicowaną widoczność i w większości są dobrze rozwinięte pod kątem optymalizacji technicznej.

Jednak część z nich jest z nami dość krótko, więc nie możemy brać za nie pełnej odpowiedzialności.

Metoda badawcza, czyli jak wykonaliśmy badanie?

Podczas badania korzystaliśmy z raportu Eksploracji w Google Analytics 4, gdzie najważniejszy jest filtr nałożony na metrykę „sesja - źródło/medium”.

Pomógł on nam wyselekcjonować tylko ruch z narzędzi czy serwisów, który chcieliśmy przeanalizować.

Filtr ten pasował do wyrażenia regularnego

.*gpt.*|.*chatgpt.*|.*openai.*|.*perplexity.*|.*gemini.google.*|.*writesonic.*|.*nimble.*|.*outrider.*|.*copilot.microsoft.*|

raport ga4

W artykule podlinkowanym u góry dokładnie opisałem, jak stworzyć raport, którego tutaj używaliśmy.

Jeśli chcesz to sprawdzić lub przygotować podobny raport u siebie, to zapraszam tam po dokładną instrukcję wykonania.

Jak często serwisy zbierały ruch AI?

Najważniejsza informacja dla nas jest taka, że ruch AI… faktycznie się pojawia.

To wcale nie było takie oczywiste, biorąc pod uwagę wciąż gigantyczną dominację Google i ich klasycznej wyszukiwarki.

Warto też podkreślić, że w Polsce nadal oficjalnie nie są dostępne Google AI Overviews, czyli wyniki wyszukiwania wspierane sztuczną inteligencją.

Gdyby AIO były uwzględnione w badaniu, wnioski mogłyby być zupełnie inne.

Ale do rzeczy: w 53 serwisach na 100 przebadanych zarejestrowaliśmy ruch pochodzący z narzędzi AI.

Mówimy więc o ponad połowie stron. To już coś.

Jak często użytkownicy odwiedzali strony, przechodząc z narzędzi AI? Wygląda to następująco:

  • Średnia liczba sesji w serwisach z ruchem AI wynosiła 10,2 sesji, a mediana 6 sesji.
  • Najwięcej odnotowano 91 sesji, najmniej 1.
ruch strony AI

Podział na narzędzia AI – ChatGPT najpopularniejszy

Tutaj bezdyskusyjnym liderem jest ChatGPT, który ma największy udział w ruchu AI. Odpowiada on za ponad 3/4 wszystkich zarejestrowanych sesji.

Daleko za nim uplasowało się Perplexity, czyli narzędzie znane głównie z możliwości przygotowania kompleksowych raportów i dogłębnego researchu na dany temat.

Podium zamyka Google Gemini ze słabiutkim wynikiem – poniżej 5%.

Pozostałe narzędzia takie jak Copilot od Microsoftu nie mają praktycznie żadnego znaczenia w tym zestawieniu.

Łącznie wygenerowały one mniej ruchu AI niż samo Gemini.

  • Największy udział w ruchu AI ma GPT78% wszystkich sesji.
  • Perplexity odpowiada za 17% sesji, natomiast Gemini za zaledwie 3%.
  • Pozostałe narzędzia (np. Writesonic, Copilot) mają marginalne znaczenie (< 2%).
podzial narzedzia ai

93,5% stron z ruchem AI miało ruch z GPT, 45% z Perplexity, 19% z Gemini.

ruch w serwisach
Sprawdz oferte

Podział na sklepy i strony usługowe

Przypomnijmy: w naszym badaniu wzięło udział 100 stron, z czego 60 to sklepy e-commerce, a 40 serwisy usługowe.

roadzaje badanych serwisów

W obu modelach biznesowych ponad połowa stron odnotowała wizyty z narzędzi AI – najczęściej z ChatGPT.

Dokładnie 51,6% sklepów internetowych miało ruch AI. Średnia liczba sesji wynosiła 11,2, z czego 84% sesji pochodziło z GPT.

W przypadku stron usługowych na 55% z nich zarejestrowaliśmy ruch AI. Tutaj średnia liczba sesji wynosiła 8,7, z czego 67% sesji pochodziło z GPT.

liczba sesji w serwisach

Na tym etapie mieliśmy już ogólny ogląd sytuacji – ale nie chcieliśmy się zatrzymywać.

Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jakie są konkretne rodzaje podstron w sklepach i serwisach usługowych, które przyciągają największy wolumen ruchu AI.

Jakie podstrony przyciągały ruch AI?

Strony informacyjne, sprzedażowe, katalogi produktów, blogi – każda z tych podstron miała inną wielkość ruchu AI.

Dla serwisów e-commerce największy udział miały podstrony sprzedażowe (90% serwisów z ruchem AI), a średnia liczba wejść wynosiła 6,51 (w tym 5,16 sesji na produkty i 1,35 na kategorie).

Ruch z blogów generowało 19% sklepów z ruchem AI a średnia liczba sesji na blogu wynosiła tylko 2,03.

Jak widać, blogi w sklepach przyciągały niewielką ilość ruchu. Zupełnie inaczej wyglądało to w przypadku stron usługowych.

Tutaj ruch na blogach zdecydowanie dominował – 77% serwisów usługowych z ruchem AI notowało wejścia na content blogowy, średnio 4,54 sesji na blog.

Z kolei ruch na podstronach sprzedażowych był znikomy (średnio 0,4 sesji).

Jakie podstrony są ważne dla sklepów, a jakie dla stron z usługami?

Blogi dla serwisów usługowych, podstrony z produktami i kategoriami dla sklepów – to tam pojawiało się najwięcej ruchu AI.

To jedna z ważniejszych i bardziej zauważalnych różnic między branżą e-commerce i usługami.

  • Blogi – były odpowiedzialne za 32,2% ruchu z AI, co jest szczególnie widoczne w serwisach usługowych.
  • Podstrony produktowe – tutaj też mamy 32,2% ruchu. To kluczowe podstrony dla sklepów.
  • Strony informacyjne (np. główna) – odpowiadały za 26% ruchu.
  • Kategorie – najrzadziej odwiedzane, odnotowały jedynie 9,5% ruchu.
porównanie źródeł
rodzaje podstron

Mamy pierwsze wnioski i obserwacje, ale to dopiero początek

  1. Ruch AI pojawia się w ponad połowie serwisów
  2. Przeanalizowaliśmy 100 różnych stron i zobaczyliśmy, że 53 z nich miało już jakikolwiek ruch z narzędzi AI.

    To wciąż nie są wielkie liczby, ale sam fakt, że ponad połowa witryn notuje takie wejścia, jest dla nas sygnałem, że AI zaczyna mieć realne znaczenie w źródłach ruchu.

    Powiem więcej: ruch AI dotyczy nawet większej liczby stron, niż się spodziewaliśmy.

    Na razie możemy więc mówić o trendzie, ale kto wie – może już niedługo będziemy rozmawiać o nowym standardzie.

  3. Na razie to tylko ułamek całkowitych sesji, ale pewnie wkrótce się to zmieni
  4. Średnio wychodzi ok. 10 wejść miesięcznie w serwisach, gdzie AI faktycznie się pojawia. Bywało 1 wejście, bywało też 91, więc rozstrzał jest spory.

    Uważam, że z czasem te liczby będą rosły, zwłaszcza gdy AI stanie się łatwiej dostępne w Polsce (np. po wprowadzeniu AIO).

  5. GPT jako zdecydowany lider
  6. W całej puli sesji z AI aż 78% przypadło na GPT. Widać tutaj wyraźną dominację tego narzędzia, dopiero potem pojawia się Perplexity (17%) i Gemini (3%).

    Reszta chatbotów praktycznie nie istnieje w statystykach. Ponad 90% stron, które notuje wejścia z narzędzi AI, otrzymuje ruch własnie z GPT.

  7. Sklepy vs. usługi: ruch rozkłada się zupełnie inaczej
    • Sklepy (60 badanych serwisów): w 51,6% z nich w ogóle pojawił się ruch AI. Najważniejsze są podstrony sprzedażowe (kategorie i produkty) – 90% e-commerców z ruchem AI miało wejścia na produkty i kategorie.
    • Usługi (40 badanych serwisów): 55% serwisów stron notuje ruch z AI. W usługach prym wiedzie content blogowy – w 77% serwisów z ruchem AI to właśnie blogi zbierały najwięcej sesji.
  8. Zbyt mało danych do wyciągania konkretnych wniosków o optymalizacji
  9. Początkowo naszym celem było sprawdzenie, czy ruch AI w ogóle jest rejestrowany.

    Kiedy przy pierwszych kilku serwisach okazało się, że coś tam nawet się pojawia, myśleliśmy, że będziemy w stanie przebadać także konkretne podstrony, które znajdziemy w raporcie.

    Zakładaliśmy, że dzięki temu znajdziemy te elementy witryn, które mogą świadczyć o ich lepszym dopasowaniu do generowanych wyników.

    Okazało się jednak, że tego ruchu jest zbyt mało – wyciąganie konstruktywnych wniosków z tego badania dotyczących optymalizacji podstron jest na ten moment nierealne.

    Potencjał narzędzi AI jest coraz większy, a my jesteśmy na to gotowi

    Chociaż teraz te wejścia wydają się marginalne, zakładamy, że udział ruchu AI wzrośnie, gdy chatboty (i integracje z nimi) będą bardziej powszechne na naszym rynku.

    Do tego dochodzi potencjalna premiera AI Overviews w Polsce, co w tym przypadku może być game changerem.

    Za kilka miesięcy planujemy sprawdzić statystyki ponownie, żeby zobaczyć, czy ruch się rozwinął i czy pojawiła się większa różnorodność narzędzi.

Podsumowanie w punktach.

  1. Wykonaliśmy badanie, które polegało na sprawdzeniu, ile ruchu AI pojawiło się na 100 losowych stronach usługowych i e-commerce w ciągu jednego miesiąca.
  2. Chcieliśmy sprawdzić, czy ruch AI w ogóle jest rejestrowany, i na tej podstawie zapisać pierwsze wnioski.
  3. Do śledzenia ruchu AI wykorzystaliśmy raport Eksploracji i metrykę „sesja - źródło/medium” w GA 4 z nałożonym filtrem.
  4. Skupiliśmy się na najbardziej znanych narzędziach AI – ChatGPT, Perplexity czy Gemini.
  5. Dla 53% badanych stron odnotowaliśmy ruch pochodzący z narzędzi AI, a średnio było to ok. 10 wejść.
  6. Największy udział w ruchu AI miał bezapelacyjnie ChatGPT.
  7. Zarówno dla sklepów, jak i usług na ponad połowie stron pojawił się ruch z narzędzi AI.
  8. Różne rodzaje podstron generowały różne wolumeny ruchu.
  9. W przypadku sklepów e-commerce najwięcej ruchu AI pojawiało się na stronach sprzedażowych (produkty, kategorie), a dla serwisów usługowych – na blogach.
  10. To badanie to dopiero rozgrzewka – gdy wielkość ruchu AI się zwiększy, będziemy w stanie wykonać bardziej szczegółowe analizy dotyczące m.in. optymalizacji stron pod narzędzia AI.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.88 / 5

Liczba ocen: 30

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
9 wtyczek do przeglądarki, których używam w SEO - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak tworzę i optymalizuję adresy URL zawierające daty? - SEO blog
Pozycjonowanie
Above the Fold w SEO — jak je optymalizuję?
Maciej Bednarski, 11-02-2025
Above the Fold w SEO — jak je optymalizuję? - SEO blog

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc