Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)?

12-11-2024

Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)?

Korzystasz z Looker Studio? Jeśli jeszcze nie, to idealnie – zapraszam na pierwszy artykuł z mojej mini-serii tekstów na temat tego narzędzia :)

Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)? - SEO blog

Looker Studio to narzędzie Google do analizowania danych, w którym można tworzyć praktycznie dowolne interaktywne raporty i dashboardy. Jak działa i jak może przydać się w SEO? Zapraszam na krótkie wprowadzenie do tematu :)

Spis treści:

  1. Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)?
  2. Najważniejsze funkcje Looker Studio
  3. Jak zacząć korzystać z Looker Studio
  4. Jakie raporty mogę stworzyć w Looker Studio?
  5. Jak Looker Studio przydaje się w SEO (zastosowanie w SEO)
  6. Szablony w Looker Studio
  7. Podsumowanie w punktach

Zobacz też:

Jak wykorzystuję wyrażenia regularne w Google Search Console

Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)?

Looker Studio znane wcześniej jako Google Data Studio, to narzędzie do analizowania danych.

Mogę dzięki niemu w prosty i przejrzysty sposób przedstawiać różne interesujące mnie dane oraz tworzyć interaktywne raporty i dashboardy.

Wszystkie informacje przetwarzane w Looker Studio można przestawiać na wykresach, w tabelach i innych elementach, co ułatwia analizę danych.

Umożliwia ono też integrację z innymi narzędziami, co daje naprawdę bardzo dużo możliwości edycji i wizualizacji. I to nie tylko danych dotyczących pozycjonowania czy ogólnie marketingu.

Najważniejsze funkcje Looker Studio

Jak dla mnie na pierwszym miejscu w Looker Studio są integracje – które pozwalają na wygodne zbieranie danych z różnych, często rozproszonych systemów.

Na drugim – opcje obróbki danych. Łatwe tworzenie spersonalizowanych raportów i dashboardów i rozbudowana wizualizacja danych.

Dużym plusem jest też interaktywność i wsparcie dla współpracy w czasie rzeczywistym. Nad danymi czy edycją raportów może tu pracować wiele osób na raz.

Warto wiedzieć

Looker Studio to narzędzie SaaS – dostępne z dowolnego miejsca z dostępem do internetu.

Jak zacząć korzystać z Looker Studio

Do korzystania z Looker Studio trzeba mieć konto Google – to w zasadzie jedyny warunek.

Po utworzeniu konta lub zalogowaniu się, wystarczy przejść na stronę [Google Looker Studio](https://lookerstudio.google.com/)… i już można z niego korzystać.

Pierwsze co wyświetli Ci się po wejściu w narzędzie to główny dashboard, które wygląda tak:

Google Looker studio

Jak widać, panel jest bardzo przejrzysty – wizualnie przypomina narzędzia „biurowe” Google Workspace, takie jak Docs, Sheets, Slides czy Forms.

Mamy tutaj zebrane raporty, z których wcześniej korzystaliśmy, szablony raportów oraz, oczywiście, możliwość stworzenia raportu od zera.

Warto wiedzieć

Każdy utworzony raport można udostępnić innym użytkownikom oraz wygenerować z niego pliki – w tym PDF.

Jakie raporty mogę stworzyć w Looker Studio?

Raporty w Looker Studio mogę tworzyć na podstawie danych zbieranych w narzędziu lub przesłanych samodzielnie (zaimportowanych plików czy tych przechowywanych w chmurze).

Narzędzie pozwala na łatwą integrację ze wszystkimi narzędziami Google:

  • Google Analytics;
  • Google Ads;
  • Google Sheets;
  • Search Console;
  • YouTube Analytics;
  • Search Ads 360.

… ale umożliwia też partnerski przesył danych z m.in.:

  • Facebook Ads;
  • Instagram Insights;
  • Shopify;
  • TikTok Ads;
  • illumin;
  • Scoby Analytics.

W efekcie w Looker Studio mogę tworzyć nie tylko raporty marketingowe czy dotyczące stricte SEO.

Narzędzie sprawdzi się też do analizy danych sprzedażowych, finansowych, technicznych (np. UX-owych)... w zasadzie można w nim wizualizować i eksplorować dowolne dane, wystarczy je zaimportować.

Jak Looker Studio przydaje się w SEO (zastosowanie w SEO)

Jak już pewnie się domyślasz, Looker Studio może bardzo dobrze wspierać pozycjonowanie – inaczej przecież bym tu o nim nie pisał :).

Możliwości jest mnóstwo, ale zacznę od tych podstawowych – czyli integracji z Google Analytics czy Google Search Console.

Dzięki nim w Looker Studio mogę łatwo tworzyć wygodne dashboardy, które pozwalają na szybkie i wygodne śledzenie danych. Mogę zestawić w nich tylko to, co faktycznie istotne i mieć to w jednym miejscu, pod dosłownie 1 kliknięciem.

Idąc dalej, do Studio mogę importować dane z narzędzi takich jak Senuto, Ahrefs czy Screaming Frog, co pozwala mi je dokładniej analizować.

Dzięki tworzeniu takich konektorów w Looker Studio mogę dość szybko i wygodnie zrobić bardzo wiele analiz, na które bez niego musiałbym poświęcić mnóstwo czasu na ręczne obrabianie i filtrowanie danych.

Przykładowo, w Looker Studio mogę:

  • Przeprowadzić analizę słów kluczowych,
  • Zweryfikować kanibalizację fraz,
  • Prześledzić ruch na stronie pod kątem SEO,
  • Przeanalizować widoczność serwisu,
  • Przeprowadzić analizę profilu linków,
  • Stworzyć dodatkowe raportowanie dla klientów,
  • lub szczegółowo przyjrzeć się problemom z Core Web Vitals.

To wszystko to tylko niektóre z możliwości, jakie daje nam to narzędzie.

Szablony w Looker Studio

W tym wprowadzeniu do Looker Studio muszę jeszcze wspomnieć o szablonach.

Przy „pierwszym spotkaniu” Looker może wydawać się przytłaczający – tak naprawdę, w wielu przypadkach wystarczy jednak skorzystać w nim z gotowych rozwiązań, czyli właśnie szablonów.

W sieci jest ich mnóstwo. Na dobrą sprawę wystarczy znaleźć taki, który przedstawia to, co nas interesuje, podłączyć do nich nasze dane i mamy gotowy raport/dashboard, czy wizualizację do analizy.

Oczywiście takie „gotowce” mogą zawierać metryki, które nas nie interesują, ale dzięki możliwości stworzenia kopii i edycji można je sprawnie dostosować do swoich potrzeb.

Warto wiedzieć

Przy wykorzystaniu szablonu w Looker Studio masz pełną możliwość edycji – możesz dodać wszystko, czego Ci brakuje i usunąć to, co zbędne.

Oczywiście istnieje też wiele płatnych szablonów, które są zdecydowanie bardziej rozbudowane. W praktyce jednak (jeśli nie jesteśmy korporacją czy analitykiem walczącym z jakimś bardziej złożonym problemem) wystarczą te podstawowe, dostępne za darmo.

Jest to rozwiązanie idealne dla osób, które prowadzą swoje biznesy albo chcą ograniczać koszty narzędzi.

A tak wyglądają przykładowe raporty z galerii szablonów, który można wykorzystać przy pracy nad stroną:

Przykładowy raport GSC
Przykładowy raport GSC 2

Jak widać w raporcie dotyczącym Google Analytics 4 w Looker Studio jest możliwość tworzenia kilku kart raportów, a po lewej stronie mogę te karty przełączać.

Dzięki niej mogę dla każdego raportu mogę stworzyć kilka widoków ze szczegółowymi danymi – co da mi dostęp do najważniejszych informacji w jednym miejscu.

Poza korzystaniem z szablonów, proste raporty, dzięki którym jesteśmy w stanie sprawdzić np. kanibalizację słów kluczowych, warto mimo wszystko nauczyć się tworzyć samodzielnie.

Szczególnie jeśli nie mamy dostępu do narzędzi takich jak Senuto, bo dzięki nim jesteśmy w stanie przeprowadzić takie analizy za darmo.

O tym jak to robić, będę jednak już pisał w kolejnych artykułach. :)

W skrócie: Looker Studio daje ogromne możliwości pod kątem SEO i pozwala na znaaacznie więcej niż samo Google Search Console czy Google Analytics, a co równie ważne: przede wszystkim ułatwia pracę z danymi.

To dlatego serdecznie zachęcam Cię do zapoznania się z tym narzędziem i możliwościami, jakie oferuje i do śledzenia moich kolejnych tekstów. Jestem pewny, że ułatwi ono twoją codzienną pracę. :)

Podsumowanie w punktach

  1. Looker Studio to narzędzie od Google do analizowania danych i tworzenia interaktywnych raportów i dashboardów.
  2. Narzędzie to pozwala na integrację z różnymi systemami, rozbudowaną wizualizację danych, łatwe tworzenie raportów, współpracę w czasie rzeczywistym i działa w przeglądarce.
  3. Żeby zacząć z niego korzystać wystarczy konto Google.
  4. Raporty w Looker Studio można tworzyć z danych zbieranych w narzędziu lub importowanych plików.
  5. Rozwiązanie oferuje łatwą integrację z narzędziami Google (Analytics, Ads, Search Console) oraz partnerów (Facebook Ads, Shopify, itd.).
  6. Looker Studio przydaje się w SEO na wiele sposobów: od integracji z Google Analytics i Search Console, przez tworzenie spersonalizowanych dashboardów, aż po analizy danych, jak analiza fraz, kanibalizacji czy widoczności.
  7. Szablony pozwalają tutaj na szybkie rozpoczęcie pracy – oferują gotowe wzory przeróżnych raportów do edycji, wystarczy podpiąć swoje dane.
  8. W dużym skrócie, narzędzie pozwala na znacznie łatwiejszą pracę ze wszelkimi danymi – a sprytnie wykorzystane może nawet zastąpić płatne narzędzia SEO.
  9. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, koniecznie śledź moje kolejne artykuły. :)

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.87 / 5

Liczba ocen: 21

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Ignaś -> Smart SEO Assistant
Marcin Kamiński, 05-11-2024
Ignaś -> Smart SEO Assistant - SEO blog
Pozycjonowanie
Case studies na stronie? Wykorzystaj je pod SEO! - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak mój klient źle analizował dane w GA4
Grzegorz Słoka, 22-10-2024
Jak mój klient źle analizował dane w GA4 - SEO blog

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc