Looker Studio to narzędzie Google do analizowania danych, w którym można tworzyć praktycznie dowolne interaktywne raporty i dashboardy. Jak działa i jak może przydać się w SEO? Zapraszam na krótkie wprowadzenie do tematu :)
Spis treści:
Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)?
Looker Studio znane wcześniej jako Google Data Studio, to narzędzie do analizowania danych.
Mogę dzięki niemu w prosty i przejrzysty sposób przedstawiać różne interesujące mnie dane oraz tworzyć interaktywne raporty i dashboardy.
Wszystkie informacje przetwarzane w Looker Studio można przestawiać na wykresach, w tabelach i innych elementach, co ułatwia analizę danych.
Umożliwia ono też integrację z innymi narzędziami, co daje naprawdę bardzo dużo możliwości edycji i wizualizacji. I to nie tylko danych dotyczących pozycjonowania czy ogólnie marketingu.
Najważniejsze funkcje Looker Studio
Jak dla mnie na pierwszym miejscu w Looker Studio są integracje – które pozwalają na wygodne zbieranie danych z różnych, często rozproszonych systemów.
Na drugim – opcje obróbki danych. Łatwe tworzenie spersonalizowanych raportów i dashboardów i rozbudowana wizualizacja danych.
Dużym plusem jest też interaktywność i wsparcie dla współpracy w czasie rzeczywistym. Nad danymi czy edycją raportów może tu pracować wiele osób na raz.
Warto wiedzieć
Looker Studio to narzędzie SaaS – dostępne z dowolnego miejsca z dostępem do internetu.
Jak zacząć korzystać z Looker Studio
Do korzystania z Looker Studio trzeba mieć konto Google – to w zasadzie jedyny warunek.
Po utworzeniu konta lub zalogowaniu się, wystarczy przejść na stronę [Google Looker Studio](https://lookerstudio.google.com/)… i już można z niego korzystać.
Pierwsze co wyświetli Ci się po wejściu w narzędzie to główny dashboard, które wygląda tak:
Jak widać, panel jest bardzo przejrzysty – wizualnie przypomina narzędzia „biurowe” Google Workspace, takie jak Docs, Sheets, Slides czy Forms.
Mamy tutaj zebrane raporty, z których wcześniej korzystaliśmy, szablony raportów oraz, oczywiście, możliwość stworzenia raportu od zera.
Warto wiedzieć
Każdy utworzony raport można udostępnić innym użytkownikom oraz wygenerować z niego pliki – w tym PDF.
Jakie raporty mogę stworzyć w Looker Studio?
Raporty w Looker Studio mogę tworzyć na podstawie danych zbieranych w narzędziu lub przesłanych samodzielnie (zaimportowanych plików czy tych przechowywanych w chmurze).
Narzędzie pozwala na łatwą integrację ze wszystkimi narzędziami Google:
- Google Analytics;
- Google Ads;
- Google Sheets;
- Search Console;
- YouTube Analytics;
- Search Ads 360.
… ale umożliwia też partnerski przesył danych z m.in.:
- Facebook Ads;
- Instagram Insights;
- Shopify;
- TikTok Ads;
- illumin;
- Scoby Analytics.
W efekcie w Looker Studio mogę tworzyć nie tylko raporty marketingowe czy dotyczące stricte SEO.
Narzędzie sprawdzi się też do analizy danych sprzedażowych, finansowych, technicznych (np. UX-owych)... w zasadzie można w nim wizualizować i eksplorować dowolne dane, wystarczy je zaimportować.
Jak Looker Studio przydaje się w SEO (zastosowanie w SEO)
Jak już pewnie się domyślasz, Looker Studio może bardzo dobrze wspierać pozycjonowanie – inaczej przecież bym tu o nim nie pisał :).
Możliwości jest mnóstwo, ale zacznę od tych podstawowych – czyli integracji z Google Analytics czy Google Search Console.
Dzięki nim w Looker Studio mogę łatwo tworzyć wygodne dashboardy, które pozwalają na szybkie i wygodne śledzenie danych. Mogę zestawić w nich tylko to, co faktycznie istotne i mieć to w jednym miejscu, pod dosłownie 1 kliknięciem.
Idąc dalej, do Studio mogę importować dane z narzędzi takich jak Senuto, Ahrefs czy Screaming Frog, co pozwala mi je dokładniej analizować.
Dzięki tworzeniu takich konektorów w Looker Studio mogę dość szybko i wygodnie zrobić bardzo wiele analiz, na które bez niego musiałbym poświęcić mnóstwo czasu na ręczne obrabianie i filtrowanie danych.
Przykładowo, w Looker Studio mogę:
- Przeprowadzić analizę słów kluczowych,
- Zweryfikować kanibalizację fraz,
- Prześledzić ruch na stronie pod kątem SEO,
- Przeanalizować widoczność serwisu,
- Przeprowadzić analizę profilu linków,
- Stworzyć dodatkowe raportowanie dla klientów,
- lub szczegółowo przyjrzeć się problemom z Core Web Vitals.
To wszystko to tylko niektóre z możliwości, jakie daje nam to narzędzie.
Szablony w Looker Studio
W tym wprowadzeniu do Looker Studio muszę jeszcze wspomnieć o szablonach.
Przy „pierwszym spotkaniu” Looker może wydawać się przytłaczający – tak naprawdę, w wielu przypadkach wystarczy jednak skorzystać w nim z gotowych rozwiązań, czyli właśnie szablonów.
W sieci jest ich mnóstwo. Na dobrą sprawę wystarczy znaleźć taki, który przedstawia to, co nas interesuje, podłączyć do nich nasze dane i mamy gotowy raport/dashboard, czy wizualizację do analizy.
Oczywiście takie „gotowce” mogą zawierać metryki, które nas nie interesują, ale dzięki możliwości stworzenia kopii i edycji można je sprawnie dostosować do swoich potrzeb.
Warto wiedzieć
Przy wykorzystaniu szablonu w Looker Studio masz pełną możliwość edycji – możesz dodać wszystko, czego Ci brakuje i usunąć to, co zbędne.
Oczywiście istnieje też wiele płatnych szablonów, które są zdecydowanie bardziej rozbudowane. W praktyce jednak (jeśli nie jesteśmy korporacją czy analitykiem walczącym z jakimś bardziej złożonym problemem) wystarczą te podstawowe, dostępne za darmo.
Jest to rozwiązanie idealne dla osób, które prowadzą swoje biznesy albo chcą ograniczać koszty narzędzi.
A tak wyglądają przykładowe raporty z galerii szablonów, który można wykorzystać przy pracy nad stroną:
Jak widać w raporcie dotyczącym Google Analytics 4 w Looker Studio jest możliwość tworzenia kilku kart raportów, a po lewej stronie mogę te karty przełączać.
Dzięki niej mogę dla każdego raportu mogę stworzyć kilka widoków ze szczegółowymi danymi – co da mi dostęp do najważniejszych informacji w jednym miejscu.
Poza korzystaniem z szablonów, proste raporty, dzięki którym jesteśmy w stanie sprawdzić np. kanibalizację słów kluczowych, warto mimo wszystko nauczyć się tworzyć samodzielnie.
Szczególnie jeśli nie mamy dostępu do narzędzi takich jak Senuto, bo dzięki nim jesteśmy w stanie przeprowadzić takie analizy za darmo.
O tym jak to robić, będę jednak już pisał w kolejnych artykułach. :)
W skrócie: Looker Studio daje ogromne możliwości pod kątem SEO i pozwala na znaaacznie więcej niż samo Google Search Console czy Google Analytics, a co równie ważne: przede wszystkim ułatwia pracę z danymi.
To dlatego serdecznie zachęcam Cię do zapoznania się z tym narzędziem i możliwościami, jakie oferuje i do śledzenia moich kolejnych tekstów. Jestem pewny, że ułatwi ono twoją codzienną pracę. :)
Podsumowanie w punktach
- Looker Studio to narzędzie od Google do analizowania danych i tworzenia interaktywnych raportów i dashboardów.
- Narzędzie to pozwala na integrację z różnymi systemami, rozbudowaną wizualizację danych, łatwe tworzenie raportów, współpracę w czasie rzeczywistym i działa w przeglądarce.
- Żeby zacząć z niego korzystać wystarczy konto Google.
- Raporty w Looker Studio można tworzyć z danych zbieranych w narzędziu lub importowanych plików.
- Rozwiązanie oferuje łatwą integrację z narzędziami Google (Analytics, Ads, Search Console) oraz partnerów (Facebook Ads, Shopify, itd.).
- Looker Studio przydaje się w SEO na wiele sposobów: od integracji z Google Analytics i Search Console, przez tworzenie spersonalizowanych dashboardów, aż po analizy danych, jak analiza fraz, kanibalizacji czy widoczności.
- Szablony pozwalają tutaj na szybkie rozpoczęcie pracy – oferują gotowe wzory przeróżnych raportów do edycji, wystarczy podpiąć swoje dane.
- W dużym skrócie, narzędzie pozwala na znacznie łatwiejszą pracę ze wszelkimi danymi – a sprytnie wykorzystane może nawet zastąpić płatne narzędzia SEO.
- Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, koniecznie śledź moje kolejne artykuły. :)