Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Jak budujemy zaangażowaną społeczność w grupie SEO Samodzielni na Facebooku

04-01-2023

Jak budujemy zaangażowaną społeczność w grupie SEO Samodzielni na Facebooku

Od roku prowadzimy na Facebooku grupę „SEO Samodzielni”. Co robimy, żeby była wartościowa?

Jak budujemy zaangażowaną społeczność w grupie SEO Samodzielni na Facebooku - SEO blog

Grupa „SEO Samodzielni” działa na Facebooku od stycznia 2022. Po roku należy do niej już ponad 1600 członków, a codziennie dołączają kolejne osoby, chcące nauczyć się samodzielnego pozycjonowania. Dowiedz się, jak budujemy społeczność i co robimy, żeby grupa „żyła” i była wartościowa!

Spis treści:

  1. Misja: edukacja
  2. Pochodzenie Grupowiczów
  3. Czego oczekują Grupowicze
  4. Po pierwsze: postujemy systematycznie
  5. Po drugie: stawiamy na różnorodność
  6. Po trzecie: angażujemy się całym zespołem
  7. Do tego wszystkiego dbamy o porządek
  8. No i dorzucamy bonusy :)
  9. Podsumowując

Sprawdź też:

Nasza komunikacja. Ujawniamy większość naszych hasełek! + Wnioski po roku

Misja: edukacja

Ważną częścią misji Top Online jest edukacja – taka bez ściemy, bez półśrodków i bez wymigiwania się od konkretnych odpowiedzi. Wszyscy są w nią zaangażowani – Specjaliści SEO, właściciele, a nawet Dział Sprzedaży. Każdy dzieli się doświadczeniami i wiedzą z zakresu swojej specjalizacji.

Realizujemy to założenie na kilka sposobów:

  1. Regularnie prowadzimy bloga, na którym piszemy głównie o pozycjonowaniu i kampaniach marketingowych, czyli pokazujemy co i jak robimy. Artykuły są wyczerpujące, a często nagrywamy do nich dodatkowo filmiki instruktażowe.
  2. Kamil i Adam stworzyli Akademię SEO Samodzielnych, gdzie dają z siebie wszystko, cyklicznie publikując praktyczne artykuły (na ten moment jest ich już ponad 60). Te treści to właściwie darmowy kurs pozycjonowania, stale aktualizowany i rozwijany.
  3. Specjaliści SEO prowadzą bezpłatne, edukacyjne SEO webinary na żywo z otwartym czatem i możliwością zadawania pytań. Pod koniec wystąpienia robimy Q&A z pytaniami od widzów, tak, żeby nikt nie został bez odpowiedzi.
  4. Nagrania z webinarów są dostępne dla wszystkich na naszym kanale na YouTube.
  5. W każdy wtorek, bez wyjątku, od 12 października 2021, Adam wrzuca SEO Newsy, czyli najważniejsze branżowe informacje – samą esencję, idealną dla każdego, kto chce być na bieżąco w temacie, bez przekopywania całego Internetu w poszukiwaniu informacji.
  6. Karolina pisze i wysyła newsletter – podrzuca najnowsze artykuły, przypomina o webinarach i uchyla rąbka tajemnicy, podsyłając najciekawsze pytania i odpowiedzi z naszej Facebookowej grupy.
  7. W grudniu 2022 wydaliśmy – prawdopodobnie najlepszą na rynku – książkę o samodzielnym pozycjonowaniu! ”SEO SAMODZIELNI. Uczymy, jak robić SEO” ma trzech autorów – są nimi: Marcin Kamiński, Kamil Stasiak i Adam Przybyłowicz. Nasza książka ma aż 542 strony, na które składa się 6 rozdziałów, 44 podrozdziały oraz ponad 150 grafik.
  8. No i oczywiście prowadzimy naszą tytułową grupę na Facebooku: “SEO Samodzielni”.

Pochodzenie Grupowiczów

Skąd Grupowicze do nas trafiają? O istnieniu grupy „SEO Samodzielni” informujemy przy różnych okazjach i na różnych platformach:

  1. Dawid i Marcin wspominają o niej podczas podcastów, webinarów i wywiadów, do których są zapraszani jako goście.
  2. Zapraszamy przez naszą stronę internetową – w zakładce „Baza wiedzy”.
  3. zaproszenie do grupy SEO Samodzielni na stronie Top Online

  4. Zachęcamy do dołączenia podczas SEO webinarów, które prowadzimy.
  5. W cotygodniowym newsletterze, który wysyła Karola, jest sekcja poświęcona ciekawym pytaniom, które pojawiły się w ostatnim czasie na grupie. U dołu newslettera znajduje się także grafika z aktywnym przyciskiem, który przenosi do grupy.
  6. Poza firmowymi profilami w Social Mediach zapraszamy do grupy „SEO Samodzielni” również we wpisach na naszych prywatnych kontach – przede wszystkim na LinkedIn’ie.

Facebook daje również możliwość ustalenia „pytań dotyczących członkostwa”, które wyświetlają się po kliknięciu przycisku „Dołącz do grupy”. My mamy dwa (nieobowiązkowe) pytania, a pierwsze z nich brzmi „Skąd dowiedziałaś/eś się o grupie?”.

Oczywiście nie każdy je uzupełnia, ale udzielone dotychczas odpowiedzi, pozwoliły nam poznać kilka dodatkowych źródeł pochodzenia Grupowiczów.

Do najczęstszych należą „z podpowiedzi Facebooka”, spotkaliśmy się także z odpowiedziami „z polecenia znajomego”, „od wujka Google”, a w ostatnich dniach pojawiły się również odpowiedzi „z książki SEO Samodzielni” oraz „z waszej strony, od Ignasia :D”.

PS IGNAS to nasz robot – prawdziwy ancymonek, ale może o nim innym razem…

Czego oczekują Grupowicze

Drugie pytanie to „Jakiej wiedzy/postów oczekujesz w grupie?”. Odpowiedzi na nie to prawdziwa skarbnica wiedzy. Bywają inspiracją do tematów postów, pozwalają też zweryfikować to, czy opis grupy jest zrozumiały i czy nowy Grupowicz wie, na co się pisze.

Poniżej parę odpowiedzi na to, jakiej wiedzy/postów oczekują grupowicze:

  • „przydatnej laikowi”,
  • „chcę dojść do etapu SEO-samodzielnej”,
  • „chcę bardziej rozeznać się w temacie SEO i wykorzystać to w swojej pracy”,
  • „wiedzy dla totalnie początkujących, planuję otworzyć swój sklep internetowy”,
  • „wiedzy od początku, tzw. 0, aż do specjalistycznych ciekawostek”,
  • „potrzebuję SEO dla mojej firmy i chcę trochę więcej wiedzieć o pozycjonowaniu, aby współpraca z agencją seo była owocna”,
  • „chciałabym dowiedzieć się, w jaki sposób można samej promować sklep internetowy”,
  • „dobre praktyki, przydatne narzędzia, aktualne zmiany w algorytmach, przestrzeń na zadanie pytania i otrzymanie odpowiedzi niezaprawionej sarkazmem”,
  • „merytoryki i konkretów, bez bicia piany”,
  • „jak wypozycjonować usługi fotograficzne”,
  • „sprawnego SEOwskiego community, gdzie można zadawać nawet najprostsze pytania”.

I okazuje się, że każdy trafił we właściwe miejsce. ;)

Po pierwsze: postujemy systematycznie

Skoro wiadomo już, kto i po co jest na naszej grupie, to czas podzielić się konkretnymi działaniami i odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule artykułu. Filarów budowania zaangażowanej społeczności mamy 3, a pierwszy z nich to systematyczność postów.

Postujemy 4-5 razy w tygodniu. Naszym zdaniem to optymalna częstotliwość. Do tego dochodzą pytania, które zadają SEO Samodzielni, więc na grupie właściwie cały czas coś się dzieje.

Poza systematycznością, dbamy też o cykliczność i pewien schemat naszych publikacji. Żeby po pewnym czasie obecności na grupie, użytkownicy wiedzieli, czego mogą się dziś spodziewać i kiedy warto do nas zajrzeć.

Regularnie witamy też nowych członków. Post powitalny ma charakterystyczną grafikę i zawsze są w nim zawarte najważniejsze informacje na temat tego, co nowi SEO Samodzielni mogą znaleźć na grupie.

Po drugie: stawiamy na różnorodność publikacji

Punktem drugim jest różnorodność publikacji. Dzielimy się wiedzą w różnych formach i formatach. Jeśli ktoś jest wzrokowcem, ma do dyspozycji artykuły z Akademii, a jeśli woli słuchać i samodzielnie robić notatki – może brać udział w webinarach.

Dodatkowym uzupełnieniem są też artykuły pisane przez nas na bloga. Poruszamy w nich to, w czym się specjalizujemy, ale zawsze jest wspólny mianownik – SEO lub marketing internetowy.

Po trzecie: angażujemy się całym zespołem

No i punktem trzecim jest zaangażowanie. U nas nie tylko admin postuje. Dla urozmaicenia autorami wpisów są także eksperci (Specjaliści SEO) oraz Adam, SEO Copywriter, który np. co środę wrzuca nowe SEO Newsy.

Oznaczeni jako eksperci, Specjaliści SEO – Marcin Kamiński, Kamil Stasiak, Zbigniew Obara i Grzegorz Słoka – aktywnie działają w grupie. Można kierować pytania bezpośrednio do nich, oznaczając ich w postach i być pewnym konkretnej informacji zwrotnej.

Do tego wszystkiego dbamy o porządek

Dla uporządkowania treści i ułatwienia wyszukiwania – stosujemy hasztagi. Dbamy też o przestrzeganie regulaminu – monitorujemy wpisy i na bieżąco reagujemy na spam.

Nie nadużywamy też oznaczenia “@wszyscy”. Staramy się używać tej opcji maksymalnie 3 razy w miesiącu, kiedy zapraszamy na ważne SEO webinary. Każdy z nas pewnie należy do kilku grup na Facebooku – częste powiadomienia mogą irytować i przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

No i dorzucamy bonusy :)

No a poza tym wszystkim dbamy też o naszą społeczność. Robiliśmy już na przykład audyty SEO na żywo, do których można było się zgłaszać ze swoimi stronami.

Co jakiś czas prowadzimy też różne zabawy, w których można zgarnąć SEO nagrody. Na przykład naszą książkę. A, właśnie, skoro już o niej mowa, to Grupowicze mogą liczyć na różne promocje.

Na koniec zdradzę też, że już w marcu 2023 roku odbędzie się pierwsze spotkanie SEO Samodzielnych na żywo! :) Będą ciekawe prelekcje, case study no i oczywiście networking.

Podsumowując

W naszym przypadku na budowanie zaangażowanej społeczności składają się:

  1. Wartościowy content, przekazywany w różnej formie – artykuły, wideo, webinary na żywo.
  2. Regularne postowanie, dokładnie 4-5 razy w tygodniu, nie tylko przez admina.
  3. Zróżnicowane treści, dzięki którym na grupie każdy znajdzie coś dla siebie.
  4. Aktywni eksperci, których można śmiało wywoływać do odpowiedzi.
  5. Hasztagi, które pozwalają zachować porządek na grupie i ułatwiają odnajdywanie treści.
  6. Cotygodniowe powitania angażujące i informujące nowych użytkowników.
  7. Skrupulatne przestrzeganie regulaminu.
  8. Autentyczność – o tym nie było w artykule, ale to też jest niesamowicie istotne.

Dzięki temu wszystkiemu udało się nam zbudować fantastyczną, zaangażowaną społeczność, która ciągle się rozwija. Kto wie, co jeszcze przyniesie czas :)


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kampanie Marketingowe
Nasza komunikacja. Ujawniamy większość naszych hasełek! + Wnioski po roku - SEO blog
Kampanie Marketingowe
Rok nagrywania ofert wideo - wnioski z praktyki  - SEO blog
Kampanie Marketingowe
Reklama internetowa w kryzysie
Dawid Szajner, 05-10-2022
Reklama internetowa w kryzysie - SEO blog

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Bezpłatna oferta