Od dnia, w którym ogłosiliśmy rebranding i nową komunikację minął już rok. Czas więc na małe podsumowanie. Czy była to inwestycja udana? No dobra: tak, bardzo udana - to żadna tajemnica. A dlaczego? Tego dowiesz się już niżej. Pokażę Ci od środka, jak zbudowana jest komunikacja Top Online na przykładzie naszych hasełek.
Spis treści:
- Rozwiązany problem nijakiej komunikacji
- Czy była to udana inwestycja?
- Wątki komunikacji i nasze hasełka
- Najczęściej zadawane pytania
- Co ważniejsze? Rebranding czy komunikacja?
- Podsumowując
Sprawdź też:
Rozwiązany problem nijakiej komunikacji
W wielkim skrócie: rebranding i nowa komunikacja były nam potrzebne po to, by rozprawić się z jednym z największych wizerunkowych problemów branży SEO.
Dotychczas każda agencja SEO prezentowała się właściwie tak samo. Człowiek w okularach siedzący przed komputerem lub rakieta, która wynosi na wysokie pozycje w Google (a często i to, i to). My chcieliśmy zrobić coś innego…
Chcieliśmy zobrazować SEO słowami, to dlatego bardzo ważnym elementem komunikacji stały się nasze hasełka - które pokazuję i omawiam niżej.
Więcej o samym rebrandingu i naszej ewolucji przeczytasz w moim artykule: Rebranding. Nowa komunikacja. Ewolucja.
Czy była to udana inwestycja?
Bardzo udana. Osiągamy zamierzony cel, czyli zdecydowanie wyróżniamy się na tle konkurencji. Jednocześnie pokazujemy, że jesteśmy kreatywni, konsekwentni i umiemy w marketing.
Charakterystyczne, brandowane hasełka powodują uśmiech na twarzach - a co najważniejsze… zapadamy na długo w pamięć. Dowiedziało się o nas nie tylko wiele potencjalnych Klientów, ale i wielu specjalistów - którzy nas obserwują.
Z naszymi odczuciami zgadza się też feedback, który dostajemy z wielu źródeł: “Zdecydowanie wyróżniacie się na tle pozostałych agencji SEO”, “Dobrze to robicie!”, “Wasza komunikacja jest odjechana”, “Uwielbiam te wasze smaczki na stronie i w publikacjach”. To tylko kilka opinii.
Poza indywidualnymi ciepłymi słowami bardzo miłym zaskoczeniem było dla nas także wyróżnienie w postaci nominacji do nagrody Polish Graphic Design (tutaj więcej info).
Umówmy się… SEO jest nudne, a cała branża tylko to podkreślała. My dodaliśmy do niej 3 kolory i przemyślane, kreatywne hasełka. To wystarczyło.
Wątki komunikacji i nasze hasełka
Bez zbędnego przeciągania, przejdźmy do tytułowych hasełek. Poniżej przedstawiam listę sporej części z nich w pięciu wątkach. Każdy ma swoje założenia i określoną rolę, ale co najważniejsze, każdy wątek wpisuje się też w filary marki.
Wątek 1 - “Przysłowia, motta”
W wątku pierwszym złożenie jest proste: parafrazujemy różne znane powiedzonka, motta i przysłowia. Przerabiamy je na takie, które w ciekawy sposób przedstawiają SEO.
Wątek 2 - “Cała prawda o SEO”
W drugim wątku walczymy z mitami i opowiadamy o naturze SEO. Przedstawiamy to jednak w krótkich stwierdzeniach zbliżonych do cytatów. Staramy się, żeby była to taka esencja, która zapada w pamięć.
Wątek 3 - “Przeciwieństwa”
Wątek przeciwieństw to zderzenie ze sobą SEO i innych działań. Zestawiamy tutaj pozycjonowanie z reklamą czy social media marketingiem oraz różne elementy, na których można się skupiać. W ten sposób wykazujemy skuteczność.
Wątek 4 - “Porównania”
W tym wątku szukamy porównań, które w oryginalny i nieoczywisty sposób przedstawiają istotę pozycjonowania. Zaczynamy od “Strona z SEO jest jak” lub ”Strona bez SEO jest jak” i szukamy uzasadnienia.
Wątek 5 - “O branży dla branży”
Wątek piąty to komunikacja zajawkowa. Te hasełka kierujemy głównie do ludzi z branży lub zainteresowanych pozycjonowaniem. Tutaj do akcji wchodzą przeróżne gry słowne i fachowa terminologia.
Wątek 6 - Kampania reklamowa
Ten wątek, ostatni, to prowadzona przez nas obecnie kampania reklamowa. Jej przekazem jest to, że jako skuteczna agencja SEO “sprawiamy, że Twoja strona zakumpluje się z Google”. Przedstawiamy więc tutaj różne aspekty tej przyjaźni :)
Najczęściej zadawane pytania
W związku z naszym rebrandingiem i nową komunikacją pojawia się sporo powtarzających się pytań. Zresztą, to one były impulsem do powstania tego artykułu. Poniżej odpowiedzi na to, czego dotąd jeszcze nie poruszyłem :)
- Kto zaprojektował naszą identyfikację wizualną i komunikację?
- Czy mamy coś wspólnego z Tigers?
- Ile trwał rebranding?
- Skąd bierzecie te hasła…? :)
- Ile to wszystko kosztowało?
Firmą, która “zrobiła nam rebranding” jest Kommunikat. To jedna z najlepszych agencji brandingowych w Polsce, współpracująca między innymi z Allegro i Otomoto.
Przede wszystkim właśnie agencję brandingową, bo Kommunikat projektował również ID Tigers. Poza tym mieliśmy też szansę poznać się osobiście (pozdrawiamy!).
Stworzenie nowego wizerunku Top Online zajęło 9 miesięcy intensywnej współpracy, ale właściwie, pracujemy nad nim cały czas. Ciągle uczymy się też, jak go “używać”.
Pierwszy zestaw hasełek powstał we współpracy z agencją brandingową. Kolejne tworzyliśmy (i tworzymy) już sami - zgodnie z założeniami.
Koszty współpracy z agencją brandingową, nowa strona internetowa, wdrożenia, dodatkowa praca… łącznie kosztowało nas to wszystko około 60 tys. zł.
Tutaj muszę jeszcze zaznaczyć, że przez te wszystkie miesiące cały nasz zespół włożył w tę ewolucję ogrom szczerego zaangażowania. Bez tego nigdy by się to nie udało - a to jest właściwie bezcenne.
Co ważniejsze? Rebranding czy komunikacja?
Obie rzeczy są ważne, ale w naszej opinii ważniejszym elementem marketingowym jest zdecydowanie unikalna i wyróżniająca komunikacja. To ona opowiada historię, dzięki której zapadamy w pamięć i pokazujemy, jacy jesteśmy. Dzięki niej identyfikacja wizualna jest zauważana.
Zapamiętaj
Zarówno w kwestii brandingu, jak i samej komunikacji, najważniejsze jest jednak wdrożenie i systematyczne egzekwowanie.
Wiemy, że Dagmara i Kuba z Kommunikat często podają nas za przykład i opowiadają o tej realizacji na wielu spotkaniach, za co im serdecznie dziękujemy, bardzo nam z tego powodu miło. Oni jak nikt inny wiedzą, jak bardzo zieloni byliśmy na początku.
Chyba sami nie wierzyli, że wdrożymy to tak dobrze i będziemy tak konsekwentni. Naturalnie nadal wszystkiego się uczymy, cały czas popełniamy błędy i z pewnością można byłoby jeszcze lepiej wykorzystać potencjał ich pracy. Mimo to uważam, że jak na nasze możliwości wyszło całkiem spoko.
To oczywiście nie koniec. Te kilka dotychczasowych mniejszych i większych sukcesów zdecydowanie pcha nas do przodu. W planach mamy jeszcze sporo :)
Podsumowując:
- Rebranding i nowa komunikacja pozwoliła nam w Top Online zobrazować SEO inaczej niż wszyscy.
- Z nijakim wizerunkiem pozycjonowania rozprawiliśmy się 3 kontrastowymi kolorami, chwytliwymi hasłami i jasno postawionymi wartościami.
- Nasze hasełka wynikają z wątków komunikacji: wszystkie mają swoje określone założenia.
- W hasełkach tworzymy zapadające w pamięć “przerobione na SEO” przysłowia i motta.
- Rozprawiamy się też z mitami o pozycjonowaniu, gramy kontrastem i nieoczywistymi porównaniami.
- Zachowaliśmy też część komunikacji dla osób bardziej związanych z branżą - tam gramy słowem i fachowym żargonem.
- Nowa komunikacja i identyfikacja wizualna powstawała we współpracy z agencją Kommunikat - w sumie przez 9 miesięcy.
- Najważniejszy element naszego brandingu to zdecydowanie jego wdrożenie i późniejsze egzekwowanie.
- Inwestycję w rebranding i nową komunikację uznajemy za bardzo udaną, ale to jeszcze nie koniec - mamy sporo w planach :)