Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Optymalizacja kanału YouTube - jak to zrobić?

29-06-2022

Optymalizacja kanału YouTube - jak to zrobić?

Druga część serii o pozycjonowaniu na YouTube. Optymalizację kanału przedstawia krok po kroku, nasz “spec SEO od Video” - Jakub Kitel.

Optymalizacja kanału YouTube - jak to zrobić? - SEO blog

Dobrze zrobiona optymalizacja kanału YouTube potrafi znacznie podnieść widoczność wszystkich filmów. Zarówno tych już na nim obecnych, jak i przyszłych. Jakby nie patrzeć, to też kompleksowe przygotowanie naszego wizerunku na platformie, więc korzyści są co najmniej podwójne. W poprzednim tekście dobieraliśmy frazy, najwyższy czas więc coś zoptymalizować!

Spis treści:

  1. Co znaczy kanał na YouTube?
  2. Ustawienia kanału - technikalia
  3. SEO tam, gdzie patrzą użytkownicy
  4. Nie do końca SEO - optymalizacja pod widzów
  5. Praktyka w praktyce, czyli jak to wszystko ugryźć?
  6. Optymalizacyjny rewind (podsumowanie)

Więcej o YouTube:

Keyword research na YouTube

Co znaczy kanał na YouTube?

Dobrze zoptymalizowany kanał jest w stanie zwiększyć widoczność wszystkich zamieszczonych w nim materiałów i w efekcie zmienić przypadkowych odwiedzających w subskrybentów. Piękne zdanie. Tylko tak właściwie, to dlaczego? Zacznijmy od początku.

Zapamiętaj

YouTube poleca materiały na podstawie skojarzeń.

Najłatwiej zobrazować to przez pokazanie przykładowej ścieżki użytkownika:

Powiedzmy, że ktoś szuka materiału filmowego na konkretny temat i trafia na Twoje wideo. Jeśli się zainteresuje, to szukając dodatkowych informacji, wejdzie na Twój kanał. Tam zacznie przeglądać dostępne materiały i playlisty.

W tym miejscu, dzięki optymalizacji, możemy w pewnym stopniu zarządzać uwagą takiego odwiedzającego. Możemy realnie zachęcać do zapoznania się z materiałami i spędzenia na naszym kanale większej ilości czasu. A możliwe też, że i do ponownych odwiedzin czy zostawienia subskrypcji.

Bez żadnej optymalizacji kanału szanse na obejrzenie innych materiałów i dalsze zatrzymanie przy sobie użytkownika są raczej nikłe. Tak samo, jak o wiele niższe są też szanse na to, że taki użytkownik w ogóle do nas trafi. A skoro już o tym trafianiu mowa…

Druga strona medalu. YouTube, tak samo jak Google, jest wyszukiwarką. W przeciwieństwie do Google, który (poza Adsem) głównie wyświetla wyniki, YouTube utrzymuje użytkownika rekomendacjami, czyli powiązanymi filmami, które mu podsuwa.

Optymalizacja kanału na YT wpływa oczywiście na wyszukiwanie. Dzięki niej, ktoś, kto szuka treści takich jak nasze, może do nas łatwiej trafić. Ma też jednak odzwierciedlenie w rekomendacjach (jak wyżej, polecanie na podstawie skojarzeń).

Dzięki temu możemy zostać znalezieni nawet wtedy, gdy nie będziemy pierwszym wyborem z wyników na frazie. Gdy zamiast wejścia na kanał w poszukiwaniu dalszych informacji, użytkownik wybierze inne, polecane filmy.

Zapamiętaj

Optymalizacja kanału YouTube ma dwa wymiary, a w każdym z nich SEO znajduje odmienne zastosowanie.

Jedną część działań optymalizacyjnych kieruje się jak najmocniej na użytkowników. Tj. między innymi dobrze zorganizowana strona główna kanału, zachęcający baner czy playlisty posegregowane w sposób realnie ułatwiający nawigację. Te elementy zwiększają prawdopodobieństwo korzystnego odbioru kanału i utrzymania uwagi.

Drugą część kierujemy jednak na samą platformę i jej algorytmy. To cały zakres informacji, których zwykły użytkownik raczej nie zauważy (ustawianie KW i kategorii). Zaliczają się też do tego elementy uwzględniane przez systemy wyszukiwania i rekomendacji, a przez użytkowników po prostu ignorowane (np. tagi, kraj czy opis kanału).

Ustawienia kanału - technikalia

Przechodzimy do praktyki. Na pierwszy ogień aspekty czysto techniczne. Głównie dlatego, że to takie najbardziej podstawowe ustawienia. Od nich zacząłbym optymalizację przy tworzeniu kompletnie nowego kanału. Do rzeczy.

Poniżej wymieniam wszystkie najważniejsze elementy. Kolejność właściwie dowolna.

Na początek ustawiam kraj, z którego działam:

ustawienia kraju YouTube
Ustawianie kraju (YT Studio > Ustawienia > Kanał > Kraj)

No i nasze główne, dobrane wcześniej keywordsy:

ustawienia słów kluczowych YouTube
Ustawianie keywords (YT Studio > Ustawienia > Kanał > Słowa Kluczowe)

Następnie jeden z ważniejszych aspektów dla SEO całego kanału, czyli kategoria. Tutaj, jeśli sprawa nie jest absolutnie oczywista, sprawdzam konkurencję. Zresztą, dla pewności, sprawdzić warto zawsze.

ustawianie kategorii YouTube
Ustawianie kategorii (YT Studio > Ustawienia > Domyślne ustawienia przesyłania > Ustawienia zaawansowane > Kategoria)

W tym samym oknie wracam do informacji podstawowych i ustawiam tagi. Przy tym też, warto przejrzeć, co robi nasza bezpośrednia konkurencja. Odnośnie samego doboru, żeby się już tak nie powtarzać, odsyłam do artykułu, który jest zlinkowany pod spisem treści.

ustawianie tagów YouTube
Ustawianie tagów (YT Studio > Ustawienia > Domyślne ustawienia przesyłania > Podstawowe informacje > Tagi)

Z grubsza na tyle byłoby tej całej “zakulisowej” pracy. Na koniec wrzucam jeszcze dwa punkty nieobowiązkowe, ale mogące pomóc w określonych sytuacjach.

Pierwszy to stworzenie ustawień domyślnych tytułów i opisów:

domyślne ustawienia przesyłania YouTube
Domyślne ustawienia przesyłania (YT Studio > Ustawienia > Domyślne ustawienia przesyłania > Podstawowe informacje)

Drugi to ustawienia języka i komentarzy. Tutaj wskazujemy język filmu, tytułu i opisu, co pomoże kierunkować treść na nasz kraj. Ustawiamy też, jak mają funkcjonować komentarze pod naszymi filmami.

ustawienia języka i komentarzy YouTube
Ustawienia języka i komentarzy (YT Studio > Ustawienia > Domyślne ustawienia przesyłania > Ustawienia zaawansowane)

Ustawienia komentarzy to już kwestia preferencji, bo technicznie, żadna z opcji nie ogranicza widoczności. Warto mieć jednak z tyłu głowy, że brak możliwości komentowania czy konieczność zatwierdzenia każdego komentarza bywają źle odbierane. To dlatego najczęściej wybieraną opcją jest ta widoczna na screenshocie, zezwalająca na dowolne komentarze, ale z przesyłaniem do sprawdzania tych potencjalnie nieodpowiednich.

SEO tam, gdzie patrzą użytkownicy

Część optymalizacji dotyczącą najmniej widocznych elementów technicznych mamy z głowy. Przechodzę więc do drugiego “wymiaru”, w którym optymalizacja kanału na YT będzie już bliżej użytkownika, ale dalej będzie wpływać na pozycjonowanie. Tutaj też, zaczynam od absolutnych podstaw.

Zapamiętaj

Przyjęty tutaj podział optymalizacji kanału na YouTube nie jest zero-jedynkowy. Tak jak użytkownik może zobaczyć tagi, tak i poniższe elementy wpływają zawsze w jakimś stopniu na pozycjonowanie.

Nazwa i opis kanału

Najpierw najbardziej oczywiste:

ustawienia nazwy i opisu kanału YouTube
Ustawienia nazwy i opisu kanału (YouTube Studio > Dostosowywanie kanału > Podstawowe informacje)

Zapamiętaj

Nazwę kanału dobrze jest związać z głównym KW. To miły bonus, który może podbić wyniki, ale nie sprawdzi się wszędzie (jeśli miałoby wyjść nienaturalnie, to tego nie robimy).

Poza powyższą wskazówką, nazwy za specjalnie tłumaczyć nie trzeba. Szczególnie jeśli kanał nie jest głównym obiektem naszej internetowej działalności. Gorzej jeśli dopiero zaczynamy i musimy wymyślić nazwę, ale to już zupełnie inny temat. Skupię się bardziej na opisie.

Opis kanału tworzę, wykorzystując główne słowa kluczowe kategorii, w której znajduje się profil. Co do zasady, nie powielam ich jednak, a raczej staram się, żeby były rozwinięciem/odmianą słów użytych w tagach. Zazwyczaj są to KW jak najbardziej ogólne.

Jeśli masz jakieś doświadczenie z klasycznym SEO, myśl o tym opisie jak o najwyższej kategorii serwisu (której zakres wyznacza kategoria ustawiona w domyślnych ustawieniach przesyłania).

A co tak właściwie zawrzeć w tym opisie? Cóż, pierwsze 100-150 znaków będzie tutaj zwykle opisem w snippecie (widocznym przed wejściem na kanał). Na początku staram się więc chwycić uwagę. Podobnie zresztą jak w klasycznym meta description strony internetowej, gdzie przekazuje się najważniejsze informacje, jednocześnie zachęcając do kliknięcia.

Dalej, jeżeli planujesz regularne publikacje, dobrą praktyką będzie napisanie w opisie, kiedy można się ich spodziewać. Niewykluczone też, że wrzucenie playlist do tych materiałów w opisy, żeby były jak najłatwiej dostępne.

No i też, jak wyżej, reklamujemy się. Warto więc wrzucić parę linków: do strony, z którą związany jest kanał, do innych kanałów czy do social media. Na sam koniec, jeśli ma to w danym przypadku jakiś praktyczny sens, podaje maila do kontaktu.

Tłumaczenie nazwy i opisu kanału

Tłumaczenie nazwy i opisu kanału YT w optymalizacji przyda się głównie wtedy, gdy chcesz wyjść z contentem za granicę. Pod kątem SEO, w tym miejscu, na angielski warto jednak przetłumaczyć absolutnie każdy kanał. Prosta sprawa: zawsze lepiej dać maszynie więcej informacji, a YT z angielskim radzi sobie zdecydowanie lepiej niż z polskim.

tłumaczenie nazwy i opisu YouTube
Tłumaczenie nazwy i opisu (YT Studio > Dostosowywanie > Dodaj język)

Adres URL kanału

Niestandardowy URL kanału na YT jest jak przyjazny adres URL strony internetowej. Łatwy do zapamiętania, zrozumiały i prosty w użyciu. Wiadomo, że raczej nikt nie wchodzi na kanał YouTube poprzez link wpisany ręcznie, ale gdy zamieścimy gdzieś (my lub ktoś inny) odnośnik, to ten zoptymalizowany będzie prezentował się o wiele lepiej. Może też poprawiać widoczność.

adres URL kanału YouTube
Adres URL kanału (YT Studio -> Dostosowywanie -> Podstawowe informacje)

Zapamiętaj

Żeby móc ustawić niestandardowy URL kanału trzeba mieć co najmniej 100 subskrybentów, a konto musi istnieć od co najmniej 30 dni. Trzeba też mieć zdjęcie profilowe i obraz baneru.

Linki i informacje kontaktowe

Prosta sprawa. Uzupełniamy wszelkie inne informacje kontaktowe i dodajemy linki do innych miejsc w sieci, w których jesteśmy aktywni. Dzięki temu zwiększamy swoją wiarygodność w oczach algorytmu i ułatwiamy znalezienie się widzom.

linki i informacje kontaktowe YouTube
Linki i informacje kontaktowe (YT Studio > Dostosowywanie > Podstawowe informacje)

Polecane i playlisty

W polecanych sekcjach tworzymy i dodajemy sekcje tematyczne. Tworzymy też playlisty. Tak na marginesie, do tego punktu optymalizacji dobrze jest systematycznie wracać, w miarę rozrastania się kanału i dodawania nowych treści.

polecane sekcje tematyczne YouTube
Polecane sekcje tematyczne (YT Studio > Dostosowywanie > Układ)
ustawienia playlist YouTube
Ustawienia playlist (YT Studio > Playlisty)

Zarówno w sekcjach tematycznych jak i playlistach możemy sobie pozwolić na wrzucanie tych samych materiałów w różne sekcje. Nie należy z tym przesadzać, ale daje nam to szansę na zwiększenie zakresu fraz kluczowych.

Nie do końca SEO - optymalizacja pod widzów

Jeśli chodzi o podstawową optymalizację kanału na YouTube, to pokryłem już właściwie wszystko, co mogło realnie wpływać na SEO. Pozostałe ustawienia mają już wpływ marginalny albo i kompletnie żaden. Nie pomijam ich jednak, wręcz przeciwnie. Przy tych zmianach możemy się skupić tylko na potrzebach użytkownika i zwiększać zaangażowanie widzów, którzy do nas trafią.

Strona główna

Wyróżniony film dla użytkowników odwiedzających kanał po raz pierwszy i polecany dla powracających subskrybentów? A może jedno wideo dla wszystkich? Układ strony głównej dostosowujemy do charakterystyki kanału. Co to znaczy w praktyce?

Przykładowo, przy bardzo regularnie wrzucanym contencie lepiej zgra się ogólny (informacyjny) lub ostatni filmik. Dla kanału blogowego lepiej spisze się jakiś ogólny minivlog z przywitaniem, a kanały z pracochłonną treścią o bardzo wysokiej jakości najlepiej przedstawi najmocniejszy ze wszystkich materiałów.

Za rekomendowane filmiki dla odwiedzających po raz pierwszy (niesubskrybujących) najlepiej ustawiać specjalnie stworzone w tym celu zwiastuny (trailery). To jeden z najbardziej banalnych i zarazem skutecznych sposobów na zarządzenia zaangażowaniem nowych widzów.

Zapamiętaj

Pamiętaj, w kwestii wyróżniania filmu (bądź nie) nie ma uniwersalnych zasad, wszystko zależy od konwencji.

ustawienia wyróżnionego filmu YouTube
Ustawienia wyróżnionego filmu (YT Studio -> Dostosowywanie -> Układ)

Ikona (zdjęcie) kanału i baner (channel art)

Tutaj chyba nie trzeba zbyt wiele opisywać. Wspomnę tylko, że jeśli kanał będzie funkcjonował pod jakąś istniejącą już marką, to dbamy o spójność identyfikacji wizualnej.

zdjęcie profilowe YouTube
Zdjęcie profilowe (YT Studio > Dostosowywanie > Marka)

Bonus: na banerze można ustawić do 5 linków wychodzących! Opcja ta znajduje się w YT Studio > Dostosowywanie > Linki. Przy dodawaniu trzeba wybrać “Linki na banerze”.

Watermark

Znak wodny może być przydatny z kilku powodów. Przede wszystkim, pozwala użytkownikowi zasubskrybować z poziomu odtwarzacza (jest widoczny w narożniku każdego filmu). Przy wykorzystaniu logotypów jest też dodatkiem w budowaniu rozpoznawalności i świadomości marki, co przydaje się szczególnie gdy film zostanie umieszczony na stronach poza YT. Może też utrudniać plagiatowanie filmów.

ustawienia znaku wodnego YouTube
Ustawienia znaku wodnego (YT Studio -> Dostosowywanie -> Marka)

Zakładka dyskusyjna (karta Społeczność)

To kwestia, którą zostawiam na koniec nie bez powodu. Karta społeczności daje sporo opcji pod kątem dodatkowego angażowania użytkowników, ale, póki co, jest dostępna dopiero po przekroczeniu progu 500 subskrypcji.

Możemy w niej publikować posty będące zwykłymi wpisami, wpisami z grafiką, linkiem czy ankietą. Każdy opublikowany post powinien z kolei pojawiać się naszym subskrybentom zakładce subskrypcji.

Poprzez posty można swobodnie aktywizować naszych widzów, przypominać im o swoim istnieniu czy promować nowe filmy. Opcji jest mnóstwo i co ważne z “profesjonalnego” punktu widzenia - da się planować publikacje.

Praktyka w praktyce, czyli jak to wszystko ugryźć?

Skoro wiemy już jak wyszukać słowa kluczowe i gdzie możemy zmienić dane dotyczące naszego kanału - parę słów odnośnie tego, w jaki sposób o tym wszystkim myśleć. Wbrew pozorom sprawa nie jest taka prosta.

Jak daleko iść z optymalizacją YouTube? Ogólna zasada to: “im bliżej użytkownika, tym dalej od optymalizacji”. Pracujemy z algorytmem, który poza pozycjami bada również zachowanie użytkowników. Chcemy więc, żeby czuli się dobrze gdy wchodzą w interakcje z naszą marką.

Na pozycjonowanie kanału wpływa też jego “wiarygodność”. Dlatego warto związać kanał ze stroną internetową linkiem. Dobrze również jest dodać elementy brandowe i zadbać o spójność komunikacji. Poza stroną dodajemy też linki do social media i wszystkie inne miejsca w sieci istotne dla naszego internetowego wizerunku.

Zapamiętaj

Im więcej przemyślanych “ścieżek” poruszania się po kanale dla użytkowników tym większy jego autorytet.

Optymalizacyjny rewind (Podsumowanie)

YouTube podsumowuje każdy rok, a ja (z nieco mniejszymi fajerwerkami), ale każdy artykuł. No to po kolei:

  1. Dobrze zoptymalizowany kanał YT jest w stanie ponieść widoczność wszystkich zamieszczonych w nim filmów.
  2. Optymalizacja kanału na YouTube ma dwa wymiary: skierowany na użytkownika i na algorytmy platformy.
  3. Najważniejsze techniczne ustawienia kanału to: kraj, słowa kluczowe, kategoria i tagi.
  4. Warto zadbać też o ustawienia domyślne przesyłania i ustawienia języka / komentarzy.
  5. Spośród el. ważnych dla SEO, ale i dla użytkownika liczą się: nazwa i opis kanału, ich tłumaczenie, URL kanału, linki i kontakt.
  6. Bardzo ważne są też sekcje tematyczne i playlisty, które pozwalają zwiększać zakres używanych fraz.
  7. Optymalizacja kanału stricte pod potrzeby widza to: ustawienia polecanych filmów, ikony kanału, baneru, znaku wodnego i ew. karty Społeczność.
  8. W kontekście całej optymalizacji kanału YouTube dobrze sprawdza się reguła "im bliżej użytkownika, tym dalej od optymalizacji".

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kampanie Marketingowe
(Kolejne) 250 000 zł na marketing – podsumowanie sprzedażowe 2023 - SEO blog
Kampanie Marketingowe
Audyt newslettera – mój przepis na wysoki Open Rate - SEO blog