Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Rebranding. Nowa komunikacja. Ewolucja.

31-08-2021

Rebranding. Nowa komunikacja. Ewolucja.

Rebranding to poważna decyzja dla każdej firmy. Dlaczego się na niego zdecydowaliśmy? Jak od dziś będzie wyglądał Top Online? O nowej komunikacji i identyfikacji wizualnej opowiada Marcin Kamińśki - CEO & Head of SEO w Top Online.

Rebranding. Nowa komunikacja. Ewolucja. - SEO blog

Marzec 2020 był najtrudniejszym okresem dla wielu firm, w tym również naszej. Pandemia ze wszystkimi swoimi skutkami, dała się we znaki każdemu. Wiedzieliśmy, że to jeden z takich momentów, w którym trzeba coś zmienić, zacząć działać inaczej, zoptymalizować swoje działania. I zacząć o nich mówić światu.

Ostatnie półtora roku, to co najmniej kilkukrotny skok jakości. Śmiało możemy przyznać, że nasze usługi się wyróżniają, a nowy branding i komunikacja mają to jak najlepiej uwydatnić. Pytanie było jedno: jak powinna wyglądać komunikacja firmy SEO?

Chcieliśmy zrobić coś fajnego, coś innego, ale nie sami. Dlatego wybraliśmy sprawdzoną, polecaną i chyba jedną z najlepszych firm w Polsce, która miała nam w tym pomóc - Kommunikat, który współpracuje m.in. z Allegro, Otomoto czy Tigers.

Problem - czyli jak zobrazować SEO?

Wszystkie firmy w naszej branży komunikują się tak samo. Ta komunikacja tak właściwie w ogóle nie istnieje. Przejrzałem wiele stron branżowych i każda z nich ma wspólny mianownik: zdjęcie mężczyzny przed komputerem i rakietę. Tym samym niczym szczególnym się nie wyróżniają.

Jestem też przekonany, że każda z tych firm, tak jak i my, ma jeden problem - jak zobrazować SEO i jego atuty? Jak je pokazać? Jak zrobić to inaczej niż wszyscy? To nie lada problem, może dlatego jest jak jest, bo skoro wszyscy robią to w jeden sposób, to może jest on właściwy?

rebranding Top Online

Jedyne firmy, które się wyróżniają to takie, których właściciel udziela się personalnie mocno w social mediach, a firma bazuje na jego popularności. Nie twierdzę, że to jest złe, ale my chcemy robić to inaczej. Chcemy, żeby to cała firma robiła dobry marketing, a nie tylko jej właściciel. Chcemy budować firmę niezależną od zarządu, bo tylko takie przetrwają trudne momenty i próby czasu.

W Top Online mamy wspaniałych ludzi na pokładzie, procedury, wspólną wizję i filozofię, która odpowiada każdemu w teamie. Jesteśmy zespołem i nie mamy gwiazdy. Każdy z nas, nawet właściciele, pełni rolę wykonawczą, a nie tylko zarządzającą. I to też w tej nowej komunikacji chcieliśmy przekazać.

Szukanie rozwiązania

Choć problem był nam znany, nie potrafiliśmy go samodzielnie rozwiązać. Na szczęście trafiliśmy w dobre ręce i rozpoczęliśmy współpracę z Kubą, Dagmarą, Natalią i resztą ekipy z Kommunikatu.

Jakie były nasze oczekiwania względem tej współpracy?

  1. Chcieliśmy stworzyć spójną komunikację na wszystkie kanały, która nie wymusza na nas wstawiania zdjęć na siłę, ale jednocześnie rzuca się w oczy, jest ciekawa, daje do myślenia lub powoduje uśmiech na twarzy czytającego.
  2. Komunikacja musiała być spójna i naturalna dla nas, czyli odważna i z humorem, a zarazem prosta w użyciu, aby kontynuować jej założenia samodzielnie.
  3. Za pomocą komunikacji chcieliśmy jak najlepiej podkreślić nasze atuty.
  4. Zależało nam na tym, aby uspójnić nazewnictwo usług, promocji oraz slogan firmowy.
  5. Nowy branding miał spiąć w całość to, co chcieliśmy pokazać: jakość, spójność i nasze cechy.

Zanim zobaczyliśmy pierwsze propozycje, odpowiedzieliśmy na wiele pytań zadanych przez Dagmarę z Kommunikatu. Nie ukrywam, że aby to zrobić, musieliśmy nieźle się napocić i mocno pogłówkować. Pytania nas zaskoczyły, ale dzięki nim zrozumieliśmy, jakie są nasze wyróżniki i atuty. W końcu zaczęliśmy myśleć inaczej. Pierwszy raz ktoś z zewnątrz zadawał nam tak szczegółowe i tak “inne” pytania.

Pytania to jednak nie wszystko. Szukanie tego jedynego rozwiązania wiązało się z opisaniem kilkuset grafik, przejrzeniem dziesiątek slajdów, spędzenie wielu godzin nad uwagami i spostrzeżeniami - całość niezwykle trudna i czasochłonna, jednak, jak to mówią, ciężka praca popłaca. I my na to czekaliśmy.

Po kilku tygodniach wymagającej dla obu stron współpracy, zostały nam przedstawione pierwsze propozycje, które okazały się strzałem w dziesiątkę.

Identyfikacja wizualna skrojona na miarę

Wcześniejsza identyfikacja wizualna nie była spójna, panował w niej chaos. Nowy branding miał być synergią pomiędzy wszystkimi jego elementami.

Dojrzeliśmy i chcieliśmy to pokazać za pomocą naszej nowej identyfikacji, której główną cechą charakterystyczną jest minimalizm.

Fragment naszego brandbooka, który pokazuje nowe wizuale Top Online:

rebranding Top Online rebranding Top Online rebranding Top Online

Jednym z najważniejszych elementów brandingu jest logo, choć to nie ono ma odgrywać główną rolę. Zdecydowaliśmy się na minimalistyczną opcję, która bezpośrednio mówi o byciu w czołówce w wynikach wyszukiwania.

Na specjalną uwagę zasługuje również sam symbol, który nawiązuje do zaplanowanej ikonografii geometrycznej, odnoszącej się do naszych wartości.

To, czym szczególnie chcemy się teraz wyróżniać, to nasza komunikacja, która będzie procentować z każdym miesiącem jej użytkowania.

W języku marki zdecydowaliśmy się na szereg haseł, które będziemy wykorzystywać na stronie internetowej, w social mediach, w opisywaniu case studies i wszędzie tam, gdzie będziemy się pojawiać. Całość podzielona na kilka wątków, ale w każdym z nich wybrzmiewać ma duch naszej marki. Ciekawy komunikat (często dający do myślenia) będą podkreślać ikonki oraz starannie dobrane kolory - czerwony, niebieski, czarny lub szary.

Spójność nowej komunikacji można zaobserwować nie tylko na naszej nowej stronie, którą zaplanował nam Kommunikat, a przygotowaniem zajęliśmy się sami, ale także we wszystkich kanałach komunikacji marketingowej, które dla Top Online wybraliśmy.

Plany Top Online - 3 nowe rozdziały

Edukacja

Zacznijmy od tego, że lubimy się dzielić praktyczną wiedzą. Pierwsze co wdrażamy, to Akademię SEO, czyli SEO samodzielni. Aktualnie przygotowaliśmy 34 artykuły, które wyczerpują temat, są świetnie przygotowane, odpowiednio poukładane, skupiają się nie tylko na teorii, ale też pokazują, jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce. SEO samodzielni, to pierwszy zaplanowany krok w kierunku edukacyjnym. Kolejne artykuły na poziomie bardziej zaawansowanym są już zaplanowane - tak jak kolejne kroki w kierunku uświadamiania i edukacji. Obserwujcie nas :)

Filozofia

Rebranding upewnił nas i pozwolił nam jeszcze bardziej sprecyzować cele oraz naszą filozofię. Uwielbiamy eCommerce, spora ilość naszych klientów prowadzi właśnie sklepy internetowe (sami stworzyliśmy ich już setki), wraz z Dawidem byliśmy jeszcze do niedawna właścicielami kilku sklepów, jednak postanowiliśmy zrezygnować z oferowania absolutnie wszystkich usług, pozostawiając w swojej ofercie tylko SEO.

To bardzo odważny krok, bo zdecydowana większość firm rozszerza wachlarz swoich usług, więc idziemy pod prąd. Pierwszym krokiem była decyzja o sprzedaniu naszych sklepów internetowych. Nasza filozofia to od teraz pełne zaangażowanie w Top Online - na 100, a nawet więcej procent.

Sprzedając sklepy, daliśmy wyraźny sygnał całemu teamowi, że robimy wspólnie coś większego i nie chodzi tu o pieniądze. Każdy się z tym utożsamił. Każdy myśli o Top Online. Każdy z nas chce tego samego. To świetne uczucie i zaszczyt współpracować z takim zespołem.

Skupienie się tylko na jednej usłudze pozwoliło nam zbudować nowe narzędzia i je dostosować stricte do naszych potrzeb. W ten sposób powstało kilkanaście mikroserwisów, które łączy jeden wielki Panel centralny. Wszystkie te narzędzia mają na celu zautomatyzować procesy, przyspieszyć reakcje i znacząco odciążyć specjalistę, aby ten skupiał się na kluczowych kwestiach. To się sprawdza - widzimy to my i nasi Klienci.

Nie chcę się rozpisywać o “wysokiej jakości”, o której pisze chyba każda firma, świadcząca podobne usługi. Wolę napisać od razu o kilku efektach naszych działań. Każdy z naszych klientów otrzymuje co miesiąc dokładny raport, zawierający nie tylko statystyki (czyli efekty), które są istotne, ale przede wszystkim dokładny wykaz czynności wykonanych w danym miesiącu, listę wszystkich artykułów, które dla niego stworzyliśmy wraz ze wskazaniem copywritera, listę pozyskanych linków i zaplecza, które w danym miesiącu utworzyliśmy. Każdy raport kończy się oceną. Już po wdrożeniu raportów, Klienci oceniali je na 9,3/10. Raportowanie jest równie ważne, co wykonanie usługi.

Szybki i merytoryczny kontakt jest bardzo ważny przy każdej współpracy. U nas opiekunem jest Specjalista SEO (to bardzo ważne), a klient ma do niego bezpośredni numer telefonu. Specjalista zna serwis klienta na wylot, a na ponad 95% wiadomości mailowych odpowiadamy w 24h.

Specjalny, autorski panel do zarządzania treściami sprawia, że teksty są pisane w terminie (od ponad pół roku nie zdarzyła nam się ani jedna obsuwa czasowa) i są wysokiej jakości (mamy aktualnie ponad 12 copywriterów i każdy z nich może dobrać tekst według swoich zainteresowań). Cały system copywritingu jest mocno skalowalny.

Nie tylko dajemy klientom coraz więcej, ale robimy to, co obiecujemy.

Dodatkowo średni czas współpracy Klienta z nami systematycznie się wydłuża pomimo bardzo prokonsumenckich zmian w umowie: usunęliśmy z niej wszystkie kary umowne, okres startowy, a sama umowa podpisywana jest na czas nieokreślony z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Na dokładkę, nasza wysoka produktywność, automatyzacja procesów, odpowiednie procedury i skuteczność pozwalają na zaoferowanie 30-dniowego, darmowego okresu testowego! Celem tego okresu testowego nie jest wypozycjonowanie strony Klienta (bo to wymaga więcej czasu), tylko pokazanie mu jak działamy, jak wygląda kontakt z nami, kim jesteśmy. Klient może zrezygnować w każdej chwili w ciągu tych 30 dni, nie ponosząc jakichkolwiek konsekwencji. Jednak mogę się pochwalić, że ponad 92% Klientów zostaje z nami na dłużej. W dziale realizacji, jednym z naszych haseł jest “to co obiecujemy, to robimy”. Klienci zaczynają to dostrzegać i chwalą nas za to. Powodem wypowiedzenia nie jest już ani kontakt, ani niewiedza na temat tego, co dokładnie robimy. Podczas gdy inni chcą podpisać jak najdłuższą umowę, my chcemy, żeby była jak najkrótsza. Chcemy zasłużyć sobie na to, żeby klient został z nami jak najdłużej.

Marketing na najwyższym poziomie

Każdego dnia rozmawiamy z Klientami. Część z nich pyta się nas o dodatkowe usługi, np. Social Media, Google AdWords, wykonanie strony lub sklepu internetowego. Nasza odpowiedź jest zawsze taka sama - robimy SEO i dzięki temu, że tylko na tym się skupiamy, możemy robić to tak dobrze. Do prowadzenia social mediów czy Google Ads polecamy inne firmy lub osoby, które w danej dziedzinie marketingu są specjalistami.

Oprócz Kommunikatu podjęliśmy także współpracę z innymi firmami. Pomimo tego, że moglibyśmy sami zaplanować i wykonać kampanie remarketingowe, czy też Google Ads, chcemy zlecić to najlepszym specjalistom w tej branży (szczegóły o tym opiszę już za kilka miesięcy). Rebranding od tej pory pozwoli nam się z tym podejściem dodatkowo identyfikować. A o całość zadba nowy dział marketingu, który w Top Online właśnie tworzymy.

rebranding Top Online
rebranding Top Online
rebranding Top Online
rebranding Top Online

Ewolucja. Lepsi my

W tym wpisie chciałbym przede wszystkim podziękować ludziom, którzy mocno zaangażowali się w rebranding i zachęcić tych, którzy się jeszcze zastanawiają nad współpracą ze specjalistami od komunikacji.

Tym samym Top Online ewoluuje. Mamy wszystko, aby sprostać nawet najbardziej wymagającym klientom: autorskie rozwiązania, świetnych specjalistów w zespole, jesteśmy niezwykle produktywni i konkretni. Nie chcemy ukrywać tego w naszych czterech ścianach. Chcemy o tym mówić.

Witaj w nowym Top Online i pamiętaj, że to dopiero początek zmian :) Zmiany zamierzamy jednak wdrażać stopniowo i cierpliwie.

rebranding Top Online
rebranding Top Online
rebranding Top Online

Krótko podsumowując:

  1. Zmieniamy się i zaczynamy to komunikować.
  2. Nowy branding pozwoli nam prowadzić nową, spójną i unikalną komunikację. Dzięki niemu możemy pokazywać nowe, lepsze oblicze Top Online.
  3. Odpowiedni ludzie na odpowiednim miejscu, utożsamiający się z filozofią firmy byli i są kluczem do ogromnego rozwoju.
  4. Autorskie narzędzia automatyzują procesy, ulepszają jakość usług i przyspieszają czas reakcji.
  5. Od teraz robimy tylko SEO i robimy to dobrze. Do wszystkich innych form marketingu polecamy specjalistów w danej dziedzinie.
  6. Akademia “SEO samodzielni” i rozwój obszaru edukacyjnego jest jednym z pierwszych kroków, które wykonujemy po rebrandingu, a to dopiero początek.
  7. Jesteśmy w trakcie budowy nowego, własnego działu marketingu i podejmujemy współpracę z najlepszymi specjalistami.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kampanie Marketingowe
(Kolejne) 250 000 zł na marketing – podsumowanie sprzedażowe 2023 - SEO blog
Kampanie Marketingowe
Audyt newslettera – mój przepis na wysoki Open Rate - SEO blog