Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #10 - 2021 w Google, efekty Product Review Update i nowy wskaźnik CWV

14-12-2021

SEO News #10 - 2021 w Google, efekty Product Review Update i nowy wskaźnik CWV

Podsumowanie roku w wyszukiwarce, pierwsze analizy efektów ostatniej aktualizacji Google, informacje na temat nowego wskaźnika CWV i wiele więcej. To już 10 wydanie SEO News!

SEO News #10 - 2021 w Google, efekty Product Review Update i nowy wskaźnik CWV - SEO blog

O wyszukiwarce będą pisać w tym tygodniu wszystkie największe portale w kraju. Wszystko za sprawą podsumowania roku Google Trends - 2021 w Google. Poza tym pojawiły się pierwsze analizy zmian December Product Review Update. Dość głośno zrobiło się też o tym, że Google przygotowuje nowy wskaźnik Core Web Vitals.

Tak na boku: jeśli chodzi o branżowe nowości, to dawno nie mieliśmy już tak intensywnego tygodnia. Sprawdź, co się zmienia!

1. 2021 w wyszukiwarce — coroczny raport Google

Google opublikował swoje podsumowanie roku, czyli zestawienie najpopularniejszych zapytań i tematów w wyszukiwarce z podziałem na poszczególne kategorie. Z raportu możemy poznać “trending searches”, zapytania, które zyskały popularność w 2021 we wszystkich krajach, w których dostępna jest wyszukiwarka. Poniżej przedstawiamy garść danych z raportu.

Zapytania najszybciej zyskujące na popularności w Polsce w 2021 roku:

  1. Euro 2020,
  2. Krzysztof Krawczyk,
  3. Spis powszechny,
  4. Pacjent gov,
  5. Kamil Durczok,
  6. Squid Game,
  7. Loteria szczepionkowa,
  8. Afganistan,
  9. Christian Eriksen,
  10. Lody Ekipy.

Najpopularniejsze tematy w 2021 roku w Polsce:

  1. Spis powszechny,
  2. Afganistan,
  3. Szczepienia COVID-19,
  4. Kanał Sueski,
  5. Awaria Facebooka,
  6. Granica polsko-białoruska,
  7. Media bez wyboru,
  8. Konkurs Chopinowski 2021,
  9. Nowy Ład,
  10. Podatek cukrowy.

Najpopularniejsze zapytania “Jak…?”:

  1. Jak zapisać się na szczepienie
  2. Jak aktywować bon turystyczny
  3. Jak spisać się przez internet
  4. Jak założyć internetowe konto pacjenta
  5. Jak pobrać paszport covidowy
  6. Jak założyć profil zaufany
  7. Jak sprawdzić czy jestem spisany
  8. Jak usunąć konto na IG
  9. Jak długo protest mediów
  10. Jak zmienić termin szczepienia

Choć na pierwszy rzut oka raport może wydawać się tylko ciekawostką, to dla niektórych może być przydatny. Oczywiście, zbudowanie jakiejkolwiek widoczności na te tematy z punktu zero jest już w tym momencie wyzwaniem dość karkołomnym.

Poznanie najpopularniejszych fraz, może jednak, drogą analizy słów kluczowych, doprowadzić do nowych fraz długiego ogona, tj. pytań, na które nie ma jeszcze zbyt wiele odpowiedzi. A to już luka, w którą można próbować się wstrzelić.

Pełny raport “2021 w wyszukiwarce” jest dostępny pod linkiem: https://trends.google.com/trends/yis/2021/PL/

2. Co zmienił Product Review Update?

Choć Product Review Update wyglądał niewinnie, to ponoć odbił się znacząco na rankingach. Według danych Semrush i RankRanger udostępnionych na portalu Search Engine Land, obserwowane teraz zmiany były znacznie intensywniejsze niż przy pierwszym Review Update, wprowadzonym w kwietniu. To dość ciekawe, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę to, że to dopiero drugi z trzech tygodni wdrażania aktualizacji.

zmiany pozycji Semrush

Zarówno RankRanger, jak i Semrush, donoszą, że przy drugim Review Update zmienność wyników wyszukiwania jest o wiele intensywniejsza. Największe fluktuacje jak zwykle, zanotowały sektory zdrowia i finansów. Obie firmy są też zgodne co do tego, że przetasowania rankingów już znacznie zwalniają.

Semrush wskazał jednak, że przy kwietniowej aktualizacji całościowa zmienność rankingów była o 44% większa niż teraz. Zmiany tej aktualizacji są więc gwałtowniejsze, ale nie aż tak rozległe. W porównaniu z update’em z kwietnia dotyczą mniejszej ilości zapytań.

3. Nowy wskaźnik Core Web Vitals

Google pracuje nad nowym wskaźnikiem dotyczącym czasów reakcji, który może zastąpić w przyszłości First Input Delay (FID). Wzmianka na ten temat pojawiła się w Rozdziale 16 tegorocznego HTTPArchive Almanac, poświęconym systemom CMS.

First Input Delay, jako jeden ze wskaźników Core Web Vitals, mierzy czas potrzebny przeglądarce na zareagowanie na pierwszą interakcję użytkownika ze stroną (wyświetlenie jej). Za dobry wynik Google uznaje mniej niż 100 ms.

Autorzy artykułu wskazali na to, że wskaźnik ten stracił już swoje znaczenie. Wszystkie badane nim systemy CMS (budowane na nich strony) osiągają świetne wyniki, a najgorsze odnotowywane oceny i tak są bardziej niż zadowalające. Zasadność istnienia FID staje więc pod znakiem zapytania, z czego Google doskonale zdaje sobie sprawę. To dlatego ma pracować nad nowym wskaźnikiem.

Najlepszym potwierdzeniem tej informacji jest artykuł dotyczący nowych sposobów pomiaru czasu reakcji, który pojawił się na web.dev końcem czerwca tego roku oraz późniejszy listopadowy wpis z prośbą o feedback. Nie ma co się łudzić, FID odejdzie w zapomnienie, być może szybciej niż myślimy. Będziemy też musieli jeszcze raz pochylić się nad optymalizacją naszych serwisów.

4. Nowy design Najważniejszych Wiadomości Google

Po dwóch latach od ostatniej zmiany Google wprowadza redesign Najważniejszych Wiadomości (lub Najważniejszych artykułów, oryginalnie: “Top Stories”), czyli jednego z najpopularniejszych rozszerzeń wyników wyszukiwania. Zmiana jest wprowadzana w wersji desktopowej. Jej cel? Ujednolicić to, co Google wyświetla pomiędzy desktopami i mobile.

screen wyników wyszukiwania
screen wyników wyszukiwania
Tak prezentują się Najważniejsze Wiadomości po zmianie

Nowy wygląd można zaobserwować już pod niektórymi frazami dotyczącymi wiadomości. Dawniej snippet prezentował się w formie listy lub karuzeli. Zmiana jest wdrażana globalnie.

screen wyników wyszukiwania
Stary design snippetu Najważniejszych Wiadomości

5. UGC na stronie? Sprawdź nowy poradnik Google!

UGC - User Generated Content, czyli treści tworzone przez użytkowników, takie jak komentarze czy wpisy na forach, to nierozłączny element wielu witryn internetowych. W kontekście pozycjonowania warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że wyszukiwarka, a właściwie jej roboty, traktują każde UGC dokładnie tak samo główną treść strony. Ze względu na to, trzeba wiedzieć, jak z nimi prawidłowo postępować.

Nowy poradnik od Google pokazuje właśnie to, czyli akceptowane przez wyszukiwarkę sposoby włączania UGC do stron internetowych. Takie, które nie wpłyną negatywnie na ich widoczność. Firma opracowała też praktyczną infografikę, dotyczącą podejmowania decyzji i postępowania z treściami tworzonymi przez użytkowników.

Czynności, które warto podjąć w celu zarządzania UGC zalecane przez Google to m.in.:

  1. Przygotowanie i publikacja regulaminu / polityki treści dla użytkowników.
  2. Rekrutacja moderatorów spośród społeczności serwisu.
  3. Rutynowe przeglądanie UGC na swojej stronie.
  4. Dodanie linków do zgłaszania szkodliwych treści przez użytkowników.
  5. Automatyzacja moderacji UGC, np. poprzez filtrowanie wulgaryzmów.
  6. Wdrożenie CAPTCHA, by zabezpieczyć stronę przed botami.

Wspomniana infografika i oficjalny poradnik są dostępne na blogu Google.

6. Aktualizacja raportu skuteczności Google News

9 grudnia Google zaktualizowało raport skuteczności Google News dostępny w Google Search Console. W oficjalnym komunikacie firmy możemy przeczytać, że aktualizacja ta ma na celu uczynić raport dokładniejszym.

Google zaznacza, że po zmianie w raportach będzie można zaobserwować spadki. Nie dotyczą one żadnych realnych zmian dotyczących Google News czy zachowania użytkowników, więc nie powinny być powodem do niepokoju. Są jedynie korektą wcześniejszego, nieprecyzyjnego pomiaru.

7. Ustawiasz przekierowanie 301? Nie zmieniaj go przynajmniej przez rok!

Tak oficjalnie podpowiada Google, a właściwie John Mueller, w ramach serii #AskGooglebot na oficjalnym kanale YouTube Google Search Central. Odpowiedź na pytanie dotyczące tego jak długo “trzymać” na stronie przekierowanie 301 to właśnie przynajmniej jeden rok. Uzasadnienie? Taki okres pozwoli mieć pewność, że roboty Google zdążyły zauważyć i odnotować przekierowanie, czyli też, zmienić adresy w indeksie.

Mueller zaznacza jednak, że wskazówka ta jest w pewnym stopniu uproszczeniem, dlatego nie ma nic złego w zachowaniu przekierowań na dłużej, dla pewności i bezpieczeństwa. Zbyt krótki czas utrzymania przekierowania może szkodzić, zbyt długi — po prostu nie istnieje. W końcu 301 to przekierowanie trwałe, permanentne.

8. Microsoft ugina się krytyce i aktualizuje wybór domyślnej przeglądarki w Windows 11

Microsoft wycofał się ze zmian, które utrudniały zmianę domyślnej przeglądarki w Windowsie 11. Po dość głośnej krytyce wokół “wmuszania użytkownikom przeglądarki Edge” i niepotrzebnie skomplikowanych ustawień firma przywróciła pierwotną opcję. Domyślną przeglądarkę w Windows 11 ustawimy już znowu za pomocą jednego przycisku.

Wcześniej Microsoft bronił swoich nowych, bardziej złożonych ustawień, utrzymując, że były one wprowadzone zgodnie z opinią użytkowników. W celu zapewniania bardziej szczegółowej kontroli nad domyślnymi aplikacjami. Koniec końców, krytyka przekonała firmę do rezygnacji z tego pomysłu.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.85 / 5

Liczba ocen: 29

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc