Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #146 – zbliża się Core Update, SearchGPT, menu ze zdjęcia w GMF

31-07-2024

SEO News #146 – zbliża się Core Update, SearchGPT, menu ze zdjęcia w GMF

Google Core Update zbliża się wielkimi krokami.

SEO News #146 – zbliża się Core Update, SearchGPT, menu ze zdjęcia w GMF - SEO blog

Google odnosi się do skarg użytkowników i nieśmiało zapowiada Core Update. OpenAI testuje SearchGPT, czyli własną wyszukiwarkę. W profilu GMF można wygenerować szczegółowe menu ze zdjęcia. Oprócz tego: Google Discover promuje AIO w związku z olimpiadą, wahania w rankingu, update Google Gemini i zalecenia dot.weryfikacji odpowiedzi udzielanych przez AI.

1. Google: Nowy Core Update coraz bliżej

John Mueller z Google odniósł się na platformie X do skarg niektórych wydawców narzekających na problemy z wyświetlaniem miniatur obrazów w wynikach wyszukiwania. Wątek rozpoczęła jedna z użytkowniczek, która podkreśliła, że błąd pojawia się już od 4 miesięcy.

Wątek na x dotyczący Core Update
Źródło: linkedin.com/feed/update/urn:li :activity:7209563303637884928

Mueller poprosił o cierpliwość, jednocześnie sugerując, że kolejny Google Core Update jest w drodze – i nie trzeba będzie długo na niego czekać. Nie padła jednak żadna konkretna data.

„Nie było jeszcze nowego Core Update, więc byłbym zaskoczony, gdyby coś się tutaj zmieniło. Wygląda na to, że kolejna aktualizacja nie jest zbyt odległa, więc radziłbym na nią poczekać".

Nowa aktualizacja miałaby w domyśle wyeliminować problemy z miniaturami. Google sugeruje, że mogą być one powiązane z parametrami jakościowymi samych witryn.

Kłopoty z wyświetlaniem obrazów w wynikach wyszukiwania dotyczą m.in. stron z przepisami, ale też innych witryn wyświetlających miniatury obrazów w formie snippetów. Problem stał się na tyle poważny, że Google postanowiło zamknąć już oficjalny wątek skarg.

2. Search GPT: wyszukiwarka oparta na sztucznej inteligencji od OpenAI

OpenAI ogłosiło premierę swojej wyszukiwarki – SearchGPT. Narzędzie na pierwszy rzut oka wygląda i działa niemal tak samo jak ChatGPT. Co więc się zmieniło?

Największe różnice widoczne są w sposobie udzielania odpowiedzi. SearchGPT skupia się na dostarczaniu użytkownikowi większej liczby źródeł i linków, wyświetlając je w oknie konwersacji.

Jak pisze OpenAI:

“Testujemy SearchGPT, prototyp nowych funkcji wyszukiwania zaprojektowanych w celu połączenia siły naszych modeli sztucznej inteligencji z informacjami z sieci, aby zapewnić szybkie i aktualne odpowiedzi z jasnych i odpowiednich źródeł. Udostępniamy go niewielkiej grupie użytkowników i wydawców, aby uzyskać opinie. Chociaż ten prototyp jest tymczasowy, planujemy zintegrować najlepsze z tych funkcji bezpośrednio z ChatGPT w przyszłości".

SearchGPT ma odpowiadać szybko i precyzyjnie, korzystając ze źródeł dostępnych w sieci. W trakcie konwersacji użytkownicy mogą zadawać pytania uzupełniające, które mają pomagać w rozbudowie kontekstu rozmowy.

OpenAI rozpoczyna też współpracę z kolejnymi wydawcami, których treści będą pojawiać się w wyszukiwarce – co ma zagwarantować wysoką jakość udzielanych odpowiedzi. Pisałemjuż o tym w SEO News #144.

Narzędzie jest na razie w fazie testowej, dostępne dla ograniczonej liczby użytkowników i wydawców. Możesz zapisać się na listę oczekujących tutaj.

3. Nowe narzędzie AI w Google Moja Firma pozwala tworzyć menu ze zdjęcia

W profilu Google Moja Firma można od teraz skorzystać z nowej funkcji AI, która pozwala stworzyć menu na podstawie przesłanego zdjęcia. Rozwiązanie dostępne jest dla lokali gastronomicznych – restauracji, pubów itd.

Tworzenie menu na podstawie zdjęcia w Google Moja Firma
Źródło: searchengineland.com/google-business-profile-ai-menu-photo-444429

Opis funkcji dostępny jest na stronie pomocy Google. Czytamy tam, że opcja pozwala szybko przekonwertować zdjęcie na szczegółowe menu uwzględniające nazwy pozycji, ich opisy oraz ceny. Informacje będą wyświetlać się potencjalnym klientom w wyszukiwarce oraz w Mapach Google.

Google podkreśla jednak, że jest to funkcja eksperymentalna – dostępna dla wybranych regionów i języków. Aby z niej skorzystać, należy wcześniej zaakceptować warunki korzystania z usługi Google Generative AI.

Wstępne testy potwierdzają, że rozwiązanie jest szybkie i wygodne. Funkcja automatycznie dodaje nagłówki oraz ceny do menu.

Niestety, są też minusy. Można dodać tylko jedno zdjęcie, pojawiają się też błędy przy listowaniu pozycji w menu, a także te związane z dodawaniem losowych cen, jeśli brakuje ich na załączonym zdjęciu.

4. Google Discover promuje AIO dla zapytań związanych z olimpiadą w Paryżu

Od teraz użytkownicy przeglądający kanał Discover na stronie głównej Google mogą trafić na przykładowe pytanie z linkiem do odpowiedzi udzielanej przez AI Overviews.

Przykładowe pytania w Google Discover
Źródło: x.com/ndyjsimpson/status/1817206672432988386

Po kliknięciu przycisku See AI Overview użytkownik jest przenoszony do strony wyników wyszukiwania Google. Na samej górze widoczna będzie odpowiedź AIO.

Odpowiedź AI Overview
Źródło: x.com/ndyjsimpson/status/1817206672432988386

Wprowadzenie tej funkcji jest prawdopodobnie związane z partnerstwem Google z odbywającymi się właśnie Igrzyskami Olimpijskimi w Paryżu. Więcej informacji o możliwościach śledzenia IO w Google znajdziesz na ich oficjalnym blogu.

5. Spora zmienność rankingu wyszukiwania w ostatnich 2 tygodniach

Od 17 lipca narzędzia monitorujące wyniki notują duże wahania w rankingu.

Advanced Web Rankings:

Wykres Advanced Web Rankings
Źródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

Semrush:

Wykres Semrush
Źródło: semrush.com/sensor/

Mozcast

Wykres Mozcast
Źródło: moz.com/mozcast

Przed tym gorącym lipcowym okresem obserwowaliśmy już dużą zmienność, z tym że były to raczej weekendowe „wypadki”. Miały one miejsce na przestrzeni jednego/dwóch miesięcy.

Czy te wahania mają związek ze zbliżającą się aktualizacją Core Update? Nie wiadomo, ale na pewno mogą one wpływać na pozycjonowanie stron.

6. Google Gemini dodaje powiązane treści i linki weryfikacyjne

Google wypuściło dużą aktualizację dla Gemini, czyli swojego czatu AI (dawniej znanego jako Bard). Użytkownicy oprócz odpowiedzi otrzymują teraz linki zarówno do treści powiązanych z zapytaniem, jak i linki źródłowe, na których opiera się Gemini.

Google twierdzi, że ma to na celu kontynuowanie „pracy nad ograniczeniem halucynacji i ułatwieniem przeglądania stron internetowych, które pomagają dowiedzieć się więcej”.

Dodatkowe informacje w oknie konwersacji dostępne są po kliknięciu strzałki na końcu akapitu.

Powiązane treści w Google Gemini
Źródło: x.com/glenngabe/status/1816506467698266511

Warto wspomnieć, że dość podobna funkcja – tzw. link citations – została wprowadzona do Google Gemini już ponad rok temu. Większość z tych linków została jednak usunięta.

Nowość w Google Gemini dostępna jest na razie tylko w języku angielskim w wybranych krajach. Funkcja została dodana w ramach globalnego update’u do wersji Flash 1.5, o którym przeczytasz więcej tutaj.

7. Google zaleca ostrożność w przypadku odpowiedzi generowanych przez AI

Gary Illyes z Google ostrzegł przed korzystaniem z algorytmów LLM, podkreślając, jak ważnym aspektem pozostaje samodzielna weryfikacja informacji i źródeł.

Illyes opublikował swoje przemyślenia jako post na LinkedIn, odpowiadający na pytanie. Co ciekawe, nie wiadomo, jak ono brzmiało, jaki był jego kontekst ani kto je zadał.

W swojej wypowiedzi Illyes wyjaśnił, w jaki sposób duże modele językowe generują odpowiedzi na zadane przez użytkowników pytania. Wspomniał również o dużej skuteczności techniki zwanej uziemieniem w kontekście zmniejszania halucynacji AI – choć jednocześnie zaznaczył, że nie jest to metoda niezawodna.

Warto pamiętać, że algorytmy LLM zwykle odpowiadają dość trafnie w ramach danego kontekstu – nie oznacza to jednak, że odpowiedzi te są zgodne z faktami.

Ważne, by wydawcy mieli tego świadomość i konsekwentnie sprawdzali informacje generowane przez systemy oparte na sztucznej inteligencji. Pozwoli im to zachować autorytatywność i wiarygodność swoich treści.

8. Czy nieprawidłowy hreflang nie jest wcale tak dużym problemem?

To nie koniec informacji od Gary’ego Illyesa. W ostatnim odcinku podcastu Search Off The Record wypowiedział się on na temat nieprawidłowej implementacji atrybutu hreflang i potencjalnych skutków tego błędu w kontekście SEO.

Illyes zasugerował coś ciekawego: mianowicie atrybut hreflang może wcale nie być tak istotny pod kątem pozycji w Google, jak nam się wydaje. Ważniejszym czynnikiem może być język treści dostępnej na stronie.

Wnioski z całej wypowiedzi Gary’ego Illyesa są następujące:

  • Złe wdrożenie atrybutu hreflang nie musi skutkować bezpośrednią karą dla witryny.
  • Język strony może być ważniejszym czynnikiem pod kątem trafności wyszukiwania.
  • W przypadku zapytań związanych np. z nauką języków Google może prezentować bardziej elastyczne podejście, wyświetlając treści w różnych językach.

Sam Illyes dodał, że miał takie obserwacje podczas pracy przy projektach w 2016 roku – jednak od tego czasu w ekosystemie Google doszło do tak wielu zmian, że trudno brać to za pewnik.

Warto więc na bieżąco monitorować oficjalną dokumentację i ogłoszenia od Google, by mieć gwarancję najlepszych efektów SEO dla międzynarodowych witryn.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.74 / 5

Liczba ocen: 73

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc