Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #148 – YouTube w AIO, wahania rankingu, indeks Apple

14-08-2024

SEO News #148 – YouTube w AIO, wahania rankingu, indeks Apple

Wyniki AI Overviews częściej faworyzują duże serwisy.

SEO News #148 – YouTube w AIO, wahania rankingu, indeks Apple - SEO blog

W źródłach AIO coraz częściej wyświetlane są duże, zaufane witryny. Kolejne wahania w rankingu Google. Apple ma swój własny indeks wyszukiwania. Oprócz tego: 3 sposoby na zwiększenie indeksowania, brak zakładki „Połączenia” w GMF, testy nowej funkcji w Google Lens, a także zalecenia dotyczące parametrów URL.

1. AI Overviews częściej wyświetlają linki do YouTube’a i LinkedIn’a

Wyniki Google AI Overviews faworyzują YouTube’a, LinkedIn’a, strony rządowe, edukacyjne i inne zaufane źródła. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez SERanking.

Analiza polegała na sprawdzeniu linków i źródeł pojawiających się w wynikach AIO. Do badania wykorzystano ponad 100 000 słów kluczowych z 20 nisz.

Ogólne obserwacje dotyczą m.in. częstotliwości wyświetlania wyników Google AIO (7,47%), jakości linkowanych stron, braku niektórych źródeł (Quory, Reddita), czy dominacji witryn z wdrożonym protokołem HTTPS (99,75% wszystkich wyników).

Kluczowe wnioski przedstawiają się następująco:

  • AI Overviews priorytetowo traktują zaufane strony i źródła internetowe.
  • Wyniki AIO są coraz krótsze, warto więc skupiać się na dodawaniu jasnych, zwięzłych treści.
  • Protokół HTTPS to absolutny must-have.
  • Działanie AIO może się różnić w zależności od branży.
  • Konkurowanie z globalnymi witrynami w wynikach AIO jest jak najbardziej możliwe.

2. Duże wahania w rankingu po orzeczeniu w sprawie monopolu Google

W SEO News #147 pisałemo orzeczeniu amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości, który podkreślił swoje obawy dotyczące rosnącego monopolu Google.

W efekcie obserwujemy kolejne spore wahania w rankingu. Ostatnio pojawiają się one coraz częściej – w samym lipcu odnotowaliśmy kilka takich przypadków.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy obecna zmienność w wynikach Google łączy się z oskarżeniami o monopol w USA, czy ma to związek ze zbliżającym się Core Update. Być może Google przeprowadza po prostu kolejne wewnętrzne testy.

Zmiany dobrze widać na screenach z popularnych narzędzi analitycznych.

Wykres Semrush
Źródło: seroundtable.com/google-search-ranking-volatility-37851.html
Wykres Advanced Web Rankings
Źródło: seroundtable.com/google-search-ranking-volatility-37851.html
Wykres SERPmetrics
Źródło: seroundtable.com/google-search-ranking-volatility-37851.html

Pozostaje trzymać rękę na pulsie i obserwować rozwój sytuacji – m.in. wpływ tych wahań rankingowych na pozycjonowanie stron.

3. Apple posiada własny indeks wyszukiwania miliardów stron

Oficjalna dokumentacja dotycząca decyzji DS o monopolu Google zawiera informacje o tym, że Apple ma swój własny indeks wyszukiwania. Obejmuje on miliardy stron internetowych, choć konkretne dane liczbowe niestety nie są dostępne.

W dokumencie znaleźć można wypowiedzi Johna Giannandrea, byłego pracownika Google, który w 2018 r. przeszedł do Apple. Twierdzi on, że Apple nie planowało i nie planuje wykorzystywać indeksu do stworzenia własnej wyszukiwarki.

Fragmenty dokumentacji DS
Źródło: seroundtable.com/apple-search-index-37855.html

Co ciekawe, Google przestało chwalić się wielkością swojego indeksu prawie dwie dekady temu, w 2005 roku. Informowali wówczas, że nie mają limitu, tylko ograniczone zasoby i możliwości indeksowania. Z tego względu skanowane są wyłącznie strony wystarczająco „jakościowe”.

4. Google potwierdza 3 sposoby na zwiększenie indeksowania przez crawlery

W ostatnim odcinku podcastu Google Search Off The Record Gary Illyes wraz z Lizzi Sasman omówili czynniki, które mogą zachęcić Googleboty do ponownych odwiedzin witryny.

Z ich wypowiedzi płynie jasny przekaz: to content pozostaje jednym z najważniejszych aspektów, jeśli chodzi o pozyskanie uwagi robotów indeksujących.

Poruszono 3 zasadnicze kwestie:

  1. Wpływ wysokiej jakości treści na częstotliwość indeksowania – Gary Illyes potwierdził, że jeśli content na danej stronie oceniany jest pozytywnie, jest pomocny i przyjazny dla użytkowników, to Google ma w zwyczaju zwiększać indeksację tej witryny.
  2. Częstotliwość publikacji – więcej publikacji (dodawanie nowych podstron i treści) może wywołać wzrost aktywności i częstotliwości indeksowania.
  3. Utrzymanie wysokiej jakości contentu – Illyes zaznaczył, że jeśli Google przestaje indeksować zawartość strony lub stopniowo spowalnia indeksację, to może być to sygnał, że spada jakość publikowanych treści i witryna zaczyna być gorzej oceniana.

W podcaście padło też dość istotne twierdzenie, że dążenie do ponownych indeksacji nie powinno być celem samym w sobie. Chodzi raczej o skupienie się na regularnych publikacjach, jakości contentu i dopasowaniu go do potrzeb użytkowników.

5. Błąd w GMF – zniknął podgląd danych o połączeniach

Raport skuteczności dostępny w profilu Google Moja Firma przestał wyświetlać zakładkę „Calls/Połączenia”. Zawierała ona dane i statystyki dotyczące telefonów od użytkowników, którzy pozyskali numer z wyników wyszukiwania lub z poziomu Google Maps.

Informacje o połączeniach powinny być widoczne między zakładką z przeglądem ogólnym i zakładką z wiadomościami.

Raport skuteczności w Google Moja Firma
Źródło: http://seroundtable.com/google-business-profiles-performance-report-call-data-gone-37862.html

Jak powiedziało samo Google: „Informujemy, że 31 lipca 2024 r. raporty historii połączeń przestaną być widoczne w profilu Google Moja Firma".

Na różnych platformach społecznościowych pojawiły się narzekania zdezorientowanych użytkowników. Niektórzy mówili, że dane i analityka dotycząca połączeń zniknęły, mimo że numer telefonu cały czas pozostawał widoczny.

Okazało się jednak, że był to błąd po stronie Google. 9 sierpnia w raporcie skuteczności znów pojawiła się zakładka z połączeniami.

Raport skuteczności w Google Moja Firma z widoczną zakładką połączenia
Źródło: http://seroundtable.com/google-business-profiles-performance-report-call-data-gone-37862.html

6. Nowa funkcja w Google Lens

Google testuje nową funkcję w Google Lens. Polega ona na możliwości jednoczesnego nagrywania filmu za pomocą kamery i mówienia/wtrącania zapytania dotyczącego nagrywanego wideo.

Wypowiedziany tekst jest dopasowywany do filmu lub zdjęcia, a następnie użytkownikowi wyświetlają się klasyczne wyniki wyszukiwania lub przegląd AI dotyczący tego zapytania.

Jak to wygląda w praktyce? Specjalista SEO Glenn Gabe opublikował na X wpis, w którym tłumaczy, że użył Google Lens do nagrania filmiku swojego mikrofonu. Podczas kręcenia zapytał, czy ten konkretny model sprawdzi się do nagrywania podcastów – finalnie został przeniesiony do wyników AIO prezentujących zalety i wady mikrofonu, jego ceny w sklepach itd.

Wpis Glenna Gabe'a na x
Źródło: x.com/glenngabe/status/1820453385692193217

7. Google: Parametry URL powodują problemy z indeksowaniem

Gary Illyes z Google ostrzega przed problemami z parametrami URL, które pogarszają skuteczność indeksowania – szczególnie w przypadku rozbudowanych witryn e-commerce.

Jednym z głównych zagadnień jest zjawisko tworzenia nieskończonej liczby adresów URL przypisanych do pojedynczej podstrony, co stanowi dużą przeszkodę dla robotów indeksujących.

Chociaż różne warianty URL-i mogą prowadzić do tej samej treści, Googleboty nie mogą tego wiedzieć bez odwiedzenia każdego adresu. To zwykle prowadzi do nieefektywnego wykorzystania zasobów indeksowania i problemów ze skanowaniem zawartości strony.

Problem jest powszechny wśród witryn e-commerce, które często używają parametrów URL do śledzenia, filtrowania i sortowania produktów.

Choć Illyes nie podał jednego konkretnego rozwiązania tych problemów, zasugerował potencjalne podejścia:

  • Pomocna byłaby bardziej przejrzysta komunikacja ze strony właścicieli witryn na temat ich struktury adresów URL.
  • Pliki robots.txt mogą być wykorzystywane w większym stopniu do kierowania robotami indeksującymi.
  • Illyes dodał, że Google pracuje nad stworzeniem algorytmów do identyfikacji zbędnych adresów URL.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.74 / 5

Liczba ocen: 66

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc