Yelp składa pozew przeciwko Google. Format AVIF dla obrazów w wyszukiwarce. Funkcja benchmarków w Google Analytics 4. Poza tym: nowe wytyczne o danych strukturalnych organizacji, narzędzia do zarządzania first-party data, nowe zarzuty w kierunku Google, a także wyniki ankiety dotyczącej sierpniowej aktualizacji.
1. Yelp pozywa Google
Yelp, czyli jeden z bardziej znanych agregatorów opinii z USA złożył pozew przeciwko Google. Chodzi o naruszenie prawa antymonopolowego, o którym pisałem już w SEO News #147.
Firma twierdzi, że praktyki Google pozwoliły mu nielegalnie zdominować lokalne rynki reklamowe i wyszukiwania. Według nich działa to na niekorzyść użytkowników.
Włodarze Yelp argumentują, że Google agresywnie promuje własne, gorsze narzędzia do wyszukiwania lokalnego. Zdobywa w ten sposób nieuczciwą przewagę nad mniejszymi konkurentami – dla których zwiększają się koszty działalności.
Yelp domaga się wypłaty odszkodowania, którego wysokość ma zostać ustalona w niedalekiej przyszłości.
Dla zainteresowanych udostępniam link do całego 66-stronnicowego dokumentu sądowego dotyczącego tej sprawy.
2. Google ogłasza wsparcie dla formatu AVIF
W zeszły piątek (30.08) Google oficjalnie potwierdziło natywną obsługę formatu AVIF dla zdjęć wyświetlanych w wyszukiwarce, Google Images, Google News i Google Discover – wszędzie tam, gdzie pojawiają się obrazy.
To potwierdzenie słów Johna Muellera, który już w marcu zapowiedział wsparcie dla nowego formatu plików graficznych. Teraz wypowiedział się on na blogu Google:
„Z radością informujemy, że AVIF jest teraz obsługiwanym typem plików w wyszukiwarce Google, zarówno w Google Images, jak i we wszystkich miejscach, które używają obrazów w wyszukiwarce Google.”
Dodał też, że nie trzeba robić nic specjalnego, by Google zaindeksowało pliki w nowym formacie.
Wzmianka o tej aktualizacji pojawiła się również w oficjalnej dokumentacji Google oraz na liście ostatnio wprowadzonych aktualizacji.
Warto podkreślić, że używanie obrazów w formacie AVIF nie daje żadnych dodatkowych korzyści rankingowych, co potwierdził Mueller. Na LinkedInie możecie sprawdzić wątek w tym temacie.
3. W GA4 pojawiła się funkcja porównywania danych
Google Analytics 4 wprowadza dane porównawcze – opcję, dzięki której można zestawić najważniejsze dane analityczne ze statystykami innych firm z tej samej branży.
Wyniki docelowo mają pomóc w ocenie, jak dobrze radzą sobie Wasze witryny na tle konkurencji.
Na stronie pomocy Google Analytics dostępny jest wpis dotyczący tej funkcjonalności. Czytamy tam:
„Google Analytics oferuje benchmarki oparte na kohortach firm podobnych do Twojej, zwanych grupami rówieśniczymi. Grupy rówieśnicze są tworzone na podstawie sygnałów, takich jak Twoja branża i inne istotne szczegóły dotyczące Twojej firmy. Benchmarki są odświeżane co 24 godziny.”
Aby włączyć opcję benchmarków, należy przejść do sekcji Administracja > Ustawienia konta, a następnie włączyć ustawienie „Modeling contributions & business insights”.
Jeśli dane benchmarkingu są włączone dla aktualnie wybranej metryki, obok plakietki benchmarkingu w prawym górnym rogu karty przeglądu pojawi się komunikat „On”.
Aby włączyć lub wyłączyć dane benchmarkingu, wystarczy kliknąć plakietkę w prawym górnym rogu karty przeglądu. Gdy dane są włączone, benchmark pojawi się na karcie przeglądu dla każdej metryki, dla której jest dostępny.
Jak te zmiany wpłyną na skuteczność specjalistów od pozycjonowania stron i czy faktycznie dane porównawcze będą wykorzystywane przez zespoły marketingowe oraz właścicieli witryn?
Na odpowiedź prawdopodobnie trzeba będzie poczekać do momentu, aż funkcja na dobre zadomowi się w ekosystemie GA4.
4. Aktualizacja dokumentacji dotyczącej danych organizacji
Google wprowadziło zmiany w dokumentacji dla deweloperów dotyczącej danych strukturalnych organizacji.
Update ma na celu wyjaśnienie, że wybrane właściwości wpływają na wyświetlanie elementów wizualnych w wynikach wyszukiwania (np. logo firmy), a inne mogą być wykorzystywane „zakulisowo”.
Tak wygląda treść pierwszego paragrafu przed zmianami:
A tak po zmianach:
Jak mówi Google:
„Dodanie danych strukturalnych organizacji do strony głównej może pomóc Google lepiej zrozumieć szczegóły administracyjne organizacji i rozróżnić ją w wynikach wyszukiwania.
Niektóre właściwości są używane za kulisami, aby odróżnić Twoją organizację od innych organizacji (np. iso6523 i naics), podczas gdy inne mogą wpływać na elementy wizualne w wynikach wyszukiwania (np. które logo jest wyświetlane w wynikach wyszukiwania i panelu wiedzy).
Jeśli jesteś sprzedawcą, możesz wpływać na więcej szczegółów w panelu wiedzy sprzedawcy i profilu marki, takich jak polityka zwrotów, adres i dane kontaktowe. Nie ma wymaganych właściwości; zamiast tego zalecamy dodanie tylu właściwości, które są istotne dla Twojej firmy.”
5. Google wprowadza narzędzia do wzmocnienia strategii first-party data
Diagnostyka tagów oraz narzędzie do zarządzania zgodami – to 2 nowe funkcje wdrożone w Google Ads, Google Analytics oraz Google Tag Manager.
Ich zadaniem jest uproszczenie procesu gromadzenia i zarządzania własnymi danymi (first-party data), przy jednoczesnym poszanowaniu prywatności użytkowników.
W czym pomagają oba narzędzia?
Diagnostyka tagów (Tag Diagnostics):
- umożliwia szybki podgląd stanu konta;
- wyświetla powiadomienia o potencjalnych problemach z pomiarami;
- oferuje wskazówki dotyczące rozwiązywania tych problemów.
Platforma zarządzania zgodami (CMP – Consent Management Platform):
- usprawnia tworzenie tzw. consent banners oraz wdrażanie trybu zgody;
- umożliwia integrację z różnymi partnerami CMP takimi jak menedżer zgody, iubenda, Cookiebot, Usercentrics.
Google informuje, że w najbliższym czasie zamierza dodawać kolejne funkcje diagnostyczne oraz inwestować we własne rozwiązania w zakresie zarządzania i ochrony danych.
6. Kłopoty Google przed procesem antymonopolowym
To nie koniec informacji w sprawie procesu antymonopolowego. Wygląda na to, że sytuacja Google może się dodatkowo pogorszyć – tym razem w kwestii praktyk wewnątrzfirmowych.
Tak przynajmniej wynika z wypowiedzi sędzi Leony Brinkem, która ostro skrytykowała Google podczas trwających przesłuchań przedsądowych. Określiła ona działania firmy jako „absolutnie niewłaściwe”.
Sprawa dotyczy rzekomego usuwania niewygodnych dla Google rozmów, prowadzonych na czatach między pracownikami korporacji – które miały być powiązane z różnymi sprawami sądowymi.
Jak twierdzi sędzia Brinkem, polityka „ostrożnej komunikacji” została wprowadzona przez ówczesnego głównego prawnika Google Kenta Walkera w 2008 roku. Tak zwana notatka Walkera miałaby być ważnym elementem w rozpoczynającym się postępowaniu przeciwko Google.
Oskarżenie mogłoby dotyczyć celowego niszczenia dowodów – więc nie jest to lekka sprawa.
Proces rozpoczyna się za ok. 2 tygodnie. Podejrzenia o nieuczciwe praktyki Google mogą mieć istotny wpływ na jego wynik.
7. Ankieta w sprawie sierpniowej aktualizacji Google
Barry Schwartz z portalu Search Engine Roundtable opublikował wyniki ankiety, w której pytał ekspertów SEO o pierwsze wrażenia oraz wyniki stron w kontekście sierpniowej aktualizacji Google.
Ankieta nie uwzględnia spadków/przyrostów procentowych. Nie zagłębia się też w potencjalny związek między updatem sierpniowym i aktualizacją z września zeszłego roku.
Sam Schwartz przyznaje, że pytania zostały celowo uproszczone i podane bardzo ogólnikowo, a na dalsze szczegółowe analizy przyjdzie jeszcze czas.
Warto odnotować, że większość respondentów obserwuje spadki w widoczności swoich stron.
Poniżej zostawiam linki do wyników ankiety na poszczególnych platformach: