Dokładnie 3 września zakończyła się aktualizacja algorytmu Google. Kolejne wahania w wynikach wyszukiwania. Odświeżona dokumentacja o linkach kanonicznych. Poza tym: nowe wpisy o Indexing API, koniec subskrypcji Google Trends, John Mueller o spam score, Bing i przekierowania, a także testy nowych funkcji w wynikach wyszukiwania.
1. Sierpniowa aktualizacja Google zakończona
Główna aktualizacja algorytmu z sierpnia tego roku zakończyła się z dniem 3 września. Trwała dokładnie 19 dni (plus kilka godzin).
Oficjalne potwierdzenie pojawiło się w pulpicie Google Search Status – możecie je sprawdzić tutaj.
Proces wdrażania wszystkich zmian trwał krócej, niż zakładało samo Google. Aktualizacja miała potrwać miesiąc, o czym pisałem w SEO News #149.
Podczas zapowiedzi sierpniowej aktualizacji Google mówiło:
„[...] najnowsza aktualizacja uwzględnia opinie, które usłyszeliśmy od niektórych twórców i innych osób w ciągu ostatnich kilku miesięcy.”
„Ta aktualizacja ma również na celu skuteczniejsze wykrywanie ulepszeń, które mogły wprowadzić witryny, abyśmy mogli nadal wyświetlać to, co najlepsze w sieci”.
„[...] obejmuje to małe lub niezależne witryny, które tworzą przydatne, oryginalne treści na odpowiednie zapytania”.
Co warto wiedzieć o Google Core Update 2024? Rzućcie okiem na podsumowanie najważniejszych faktów:
Nazwa: Google August 2024 Broad Core Update.
Start: 15 sierpnia 2024 r.
Wdrożenie: Zakończono 19 dni później, 3 września 2024 r.
Cele: Dotyczy wszystkich rodzajów treści.
Kary: Brak. Google promuje lub nagradza strony internetowe o dobrej jakości contencie.
Charakter globalny: Jest to globalna aktualizacja mająca wpływ na wszystkie regiony, we wszystkich językach.
Zakres: Normalna podstawowa aktualizacja dotycząca treści, ale ta docelowo ma nagradzać także małych i niezależnych wydawców.
Wpływ: Podstawowe aktualizacje mają wpływ na Google Discover, wyniki AI Overviews i inne.
Słabsze wyniki witryny: Wydawcy dotknięci updatem powinni przyjrzeć się swoim treściom i sprawdzić, co można poprawić dzięki poradom Google dotyczącym głównych aktualizacji.
Kolejne zmiany: Google będzie okresowo odświeżać algorytm, ale może nie informować o tych aktualizacjach w przyszłości.
2. Duże wahania w wynikach pomimo zakończenia Core Update
Wielu specjalistów od pozycjonowania stron, a także wydawców internetowych wciąż obserwuje duże zmienności w rankingach.
Niektórzy twierdzą, że to rezultat zakończonej aktualizacji, lub że w rzeczywistości cały czas ona trwa. Inni zastanawiają się, czy nie jest to kolejny, tym razem niezapowiedziany update algorytmów Google.
Wyniki obserwowane w niektórych narzędziach faktycznie dają do myślenia. Na ten moment trudno jednak wyciągać jakiekolwiek wnioski.
Zdecydowanie warto przyglądać się sytuacji w wynikach wyszukiwania. Będę informował o kolejnych zmianach lub wahaniach przy okazji następnych wydań SEO News.
3. Aktualizacja dokumentacji Google o linkach kanonicznych
Google odświeżyło oficjalną dokumentację dla programistów dotyczącą określania kanonicznych adresów URL.
Dodano nowy punkt w sekcji “Best practices/Sprawdzone metody”. Czytamy tam, że nie należy ustawiać fragmentu adresu URL jako kanonicznego.
„Nie określaj fragmentu adresu URL jako kanonicznego, ponieważ Google generalnie nie obsługuje fragmentów adresów URL.”
Raczej nie będzie to nowa informacja dla specjalistów od pozycjonowania stron internetowych czy deweloperów. Podejrzewam, że Google chciało w ten sposób rozwiać ewentualne wątpliwości i potwierdzić, jakie są najlepsze praktyki w tym zakresie.
4. Zmiany w dokumentacji o Indexing API
Google wprowadził kilka zmian w swojej dokumentacji Indexing API zawierającej limity i informacje o cenach.
Modyfikacje mają na celu wyjaśnienie „domyślnego limitu na konfigurację interfejsu API indeksowania oraz sposobu żądania zatwierdzenia i limitu”.
Poprawiono również błąd w dokumentacji dla limitu DefaultRequestsPerMinutePerProject. Google twierdzi, że zawsze był to limit 380 – a nie 600, jak można było przeczytać wcześniej.
Starą wersję dokumentacji dotyczącej Indexing API i cen znajdziecie pod tym linkiem.
5. Koniec subskrypcji Google Trends
Google po cichu wycofuje subskrypcję Google Trends, wysyłając użytkownikom e-maile ze stosowną informacją.
Na platformie X wypowiedziała się na ten temat jedna ze specjalistek SEO.
Chodzi o zakończenie subskrypcji Google Trends w zakresie powiadomień mailowych. Funkcja ta nie będzie już dostępna po 29 października tego roku – po tym czasie wszystkie istniejące alerty zostaną zakończone.
Do 29.10.24 użytkownicy mogą pobierać kopie swoich danych ze strony subskrypcji Google Trends.
Oto fragment wiadomości rozsyłanej do użytkowników:
„Rozumiemy, że ta zmiana może wpłynąć na sposób, w jaki użytkownik jest na bieżąco z trendami. Chociaż subskrypcje e-mail nie będą już obsługiwane, istnieją alternatywne sposoby uzyskiwania dostępu do informacji o trendach:
- Newsletter na stronie głównej: Odwiedź stronę główną Google Trends, aby zapisać się do naszego codziennego newslettera i otrzymywać najnowsze trendy na swoją skrzynkę odbiorczą.
- Kanał RSS: Subskrybuj kanał RSS, aby otrzymywać w czasie rzeczywistym aktualizacje dotyczące popularnych tematów.
Mamy nadzieję, że te alternatywy pomogą Ci nadal odkrywać ważne tematy w Google Trends.”
6. Google: Możesz ignorować spam score
John Mueller z Google odpowiedział ostatnio na pytanie w serwisie Reddit dotyczące wpływu parametru spam score na wyniki i jakość witryny.
Jeden z użytkowników chciał dowiedzieć się, czy powinien się martwić o spam score wyświetlany w zewnętrznych narzędziach, a także co można zrobić, by ten wynik poprawić.
Mueller odpowiedział:
„Nie przejmowałbym się parametrem spam score. [...] Google nie używa tych parametrów. Możesz z nimi robić, co chcesz. Nie zmienią one niczego w Twojej witrynie. Zalecałbym poświęcić czas i zamiast tego sprawić, by niewielka część witryny była naprawdę niesamowita, a następnie ustalić, co będzie potrzebne, aby reszta strony była taka. Spam score nic Ci w tym względzie nie mówi. Zignoruj go.”
Wypowiedź Muellera ma sens, biorąc pod uwagę mechanizmy działania zewnętrznych programów i narzędzi do mierzenia spam score.
Wyniki są w zasadzie opiniami twórców danego programu. Bazują one na czynnikach, które mogą być nieaktualne lub nieprecyzyjne, a często są też po prostu utajone. Trudno więc brać je za miarodajny wyznacznik jakości strony.
7. Jak Bing traktuje przekierowania?
Boty wyszukiwarki Bing traktują stałe przekierowania 308 tak samo, jak przekierowania 301 – tak wynika z wypowiedzi Fabrice’a Canela z Microsoftu.
Opublikował on wpis na X w odpowiedzi na pytanie użytkowniczki, która miała wątpliwości w tym kontekście.
Dokładnie to samo powiedziało Google w roku 2021, choć na przestrzeni ostatnich lat można było zaobserwować pewne nieścisłości w kwestii przekierowań.
8. Testy: wyszukiwanie “From this image” oraz nowe funkcje dla wyników z forów internetowych
Google testuje 2 nowe funkcje w wynikach wyszukiwania.
Pierwsza z nich dotyczy wyszukiwania z obrazów dzięki funkcji “From this image”. Rozwiązanie to prawdopodobnie działa na zasadzie dopasowania innych obrazów do zdjęcia, które aktualnie przegląda użytkownik.
Następnie wyświetlane są zbliżone wyniki.
Druga testowana opcja prezentuje nowy sposób wyświetlania treści z forów internetowych bezpośrednio na stronie wyszukiwania. Użytkownik może w ten sposób sprawdzić najważniejsze komentarze i powiązane dyskusje z poziomu wyników wyszukiwania.
Google udostępniło zdjęcia makiety projektowej tej funkcji.
Potwierdzono oficjalnie, że funkcja ta nie zapewnia żadnych dodatkowych korzyści rankingowych.
Google zdradziło również, że czasami zawiera umowy z wybranymi forami internetowymi w celu wyświetlania dodatkowych informacji na stronie wyszukiwania. Być może jest to nawiązanie do umowy między Google a Redditem.