Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #155 – wahania rankingowe, nowe analizy AIO, update polityki dot. spamu

02-10-2024

SEO News #155 – wahania rankingowe, nowe analizy AIO, update polityki dot. spamu

Ranking Google niczym wzburzony ocean – czyli zawirowań po Core Update ciąg dalszy.

SEO News #155 – wahania rankingowe, nowe analizy AIO, update polityki dot. spamu - SEO blog

Wahania w wynikach wyszukiwania są nadal widoczne, a nawet przybierają na sile. Ciekawe dane z badania AIO od BrightEdge. Odświeżona dokumentacja dot. spamu. Poza tym: spadki Forbes Advisor, wyłączenie Google Cache, konieczność ponownej weryfikacji profili GMF oraz 26. urodziny Google.

1. Kolejne zawirowania w rankingach

Chyba trudno liczyć na uspokojenie się sytuacji w wynikach wyszukiwania. Mija kolejny tydzień, a wahania nadal są widoczne i nie maleją.

Zmiany utrzymują się od momentu zakończenia sierpniowej aktualizacji, czyli dokładnie od 3 września. Informowałem już o nich wielokrotnie w ramach poprzednich odsłon SEO News – m.in. #153 i #154.

Tym razem mogliśmy zaobserwować spore zawirowania ok. 25 września, a także przez ostatni weekend (28-29 września).

Wykres SERPstat
Źródło: http://seroundtable.com/google-search-ranking-volatility-shuffles-weekend-38149.html
Wykres Semrush
Źródło: semrush.com/sensor/
Wykres SERPmetrics
Źródło: serpmetrics.com/flux/

Jak te zmienności wpływają na pozycjonowanie stron? I czym one właściwie są – niepotwierdzoną aktualizacją, czy jakiegoś typu korektą rankingu?

Na razie nie mam odpowiedzi, ale będę informował, jak tylko się czegoś dowiem. Śledźcie SEO News w kolejnych tygodniach :).

2. W AI Overviews wyświetlają się bardziej niszowe witryny

Nowe dane od BrightEdge pokazują istotne zmiany w sposobie wyświetlania wyników Google AI Overviews.

Jak się okazuje, wyniki AIO kładą teraz większy nacisk na mniejsze strony tematyczne o wąskiej specjalizacji, które w normalnych okolicznościach nie miałyby szans w starciu ze znanymi firmami i brandami.

Potwierdzono też większą zgodność między wynikami organicznymi a tymi wyświetlanymi w AI Overviews. To pozwala podejrzewać, że algorytmy działają podobnie dla obu.

Dla przypomnienia: sierpniowy Google Core Update skupiał się na promowaniu niszowych/tematycznych witryn w wynikach organicznych – kosztem dużych, ogólnych marek.

Teraz taka tendencja widoczna jest również w AIO. Prawdopodobnie ma to związek z dążeniem Google do pokazywania bardziej precyzyjnych odpowiedzi i wyświetlania witryn-autorytetów w konkretnych dziedzinach.

Zmiany dotyczą też sklepów internetowych, które wyświetlają się teraz częściej w AIO. Czy chodzi o zbliżający się świąteczny sezon zakupowy? Być może.

Dane BrightEdge pokazują także wzrost wyświetleń porównań produktów i karuzel produktów – szczególnie w branży odzieżowej, gdzie ich użycie wzrosło o 172%.

Więcej o ostatnich badaniach AI Overviews możecie przeczytać na stronie BrightEdge.

3. Update dokumentacji Google w zakresie spamu

Google wprowadziło drobne zmiany w wytycznych dotyczących spamu – wszystko w ramach rutynowego odświeżania swojej dokumentacji.

Jedną z większych nowości są nowe zapisy na temat nadużywania reputacji witryny.

Nowe zapisy w dokumentacji Google dotyczącej spamu
Źródło: http://developers.google.com/search/docs/essentials/spam-policies

W nowo dodanym akapicie w sekcji Site reputation abuse czytamy:

„Ścisły nadzór lub zaangażowanie ma miejsce, gdy strona hostująca bezpośrednio produkuje lub generuje unikalną zawartość (na przykład za pośrednictwem personelu bezpośrednio zatrudnionego przez stronę hostującą lub freelancerów pracujących dla personelu strony hostującej). Nie jest to współpraca z usługami stron trzecich, które koncentrują się na redystrybucji treści w celu manipulowania rankingami wyszukiwania.”

Pozostałe informacje w dokumentacji zostały rozszerzone lub uproszczone, by bardziej precyzyjnie wyjaśniały najważniejsze kwestie dotyczące zasad wyszukiwania.

Zmiany obejmują m.in.:

  • odświeżony akapit wprowadzający;
  • zaktualizowaną definicję spamu linków;
  • odświeżoną sekcję dotycząca ruchu automatycznego (generowanego przez komputery);
  • odświeżoną sekcję dotyczącą funkcji wprowadzających w błąd.

Możecie porównać starą wersję dokumentacji z wersją odświeżoną.

Sprawdz oferte

4. Google nałożyło karę na Forbes Advisor

Wydaje się, że platforma Forbes Advisor otrzymała od Google karę ręczną, która poskutkowała dużymi spadkami w wynikach.

Sprawa ma głębsze dno, bo sięga roku 2020 – Forbes rozpoczął wówczas współpracę z firmą, która miała zarządzać ich biznesem afiliacyjnym SEO.

Co ciekawe, w tym celu została stworzona zupełnie nowa firma wyglądająca jak część grupy Forbes (choć w rzeczywistości tak nie było). Zdobyła ona mocną pozycję w Google jako Forbes Advisor – jednak oficjalnym podmiotem był i nadal jest Forbes Marketplace.

Sprawę opisał Lars Lofgren, który 18 września opublikował artykuł „Forbes Marketplace: The Parasite SEO Company Trying to Devour Its Host”.

To właśnie tydzień po tej publikacji pozycje Forbes Advisor w Google drastycznie spadły.

Może to być zwykły zbieg okoliczności.

Może to mieć związek z aktualizację polityki spamowej Google, którą opisałem wyżej.

A może powodem są wahania w rankingach, które obserwujemy po zakończeniu sierpniowego Core Update?

Nikt nie ma pewności, ale fakty są takie, że coś jest na rzeczy.

Wykres Ahrefs dla fForebs Advisor
Źródło: http://seroundtable.com/google-hit-forbes-advisor-38147.html

5. Funkcja Google Cache została wyłączona

Z początkiem tego roku Google usunęło linki do pamięci podręcznej z wyników wyszukiwania. Potem zastąpiono je linkami do Internet Archive’s Wayback Machine.

Teraz Google Cache całkowicie przestało działać.

Nie można już przejść bezpośrednio do pamięci podręcznej Google z wyszukiwania przy użyciu operatora „cache:”.

Dostęp do pamięci podręcznej Google nie jest już możliwy
Źródło: http://seroundtable.com/google-cache-dead-38112.html

Google usunęło również odpowiedni fragment ze swojej dokumentacji.

Dokumentacja Google dotycząca operatorów wyszukiwania
Źródło: http://seroundtable.com/google-cache-dead-38112.html

6. Coraz więcej profili Google Moja Firma wymaga ponownej weryfikacji

W ostatnim czasie znacząco wzrosła liczba wniosków o ponowną weryfikację kont Google Moja Firma.

Napisała o tym na X Krystal Taing – ekspertka ds. produktów lokalnych Google.

Użytkownicy dostają powiadomienia po wprowadzeniu nawet drobnych zmian w swoich wizytówkach związanych np. z kategorią czy numerem telefonu. Przypadki dotyczą wszystkich branż.

Powiadomienie o konieczności weryfikacji profilu                                                                                                                                    GMF
Źródło: http://seroundtable.com/google-business-profile-re-verification-updates-38137.html

Konieczność weryfikacji może się pojawić zarówno po ręcznej edycji danych w witrynie, jak i w interfejsie API.

7. Google świętuje 26. urodziny

27 września 1998 roku – to właśnie tego dnia powołano do życia firmę Google Inc.

26 lat minęło jak jeden dzień, chciałoby się rzec.

Google co roku przygotowuje specjalną, „urodzinową” odsłonę swojego logo w wyszukiwarce. Ale nie tym razem.

Użytkowników powitał klasyczny, dobrze już znany logotyp firmy na stronie głównej.

Klasyczne logo Google
Źródło: http://seroundtable.com/googles-26th-birthday-doodle-is-missing-38142.html

Tak prezentowały się urodzinowe logotypy w poprzednich latach.

Google Doodle w poprzednich latach
Źródło: http://seroundtable.com/googles-26th-birthday-doodle-is-missing-38142.html

Dlaczego Google nie zdecydowało się na podtrzymanie tradycji?

Może nie są w nastroju z powodu wiszących nad głowami oskarżeń i kłopotów prawnych. Może czują oddech konkurencji ze strony firm AI, lub mają inne zmartwienia (na przykład szalejące rankingi). A może jest jeszcze inna przyczyna.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.78 / 5

Liczba ocen: 24

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc