Kolejne wahania rankingowe po (oficjalnie) zakończonej aktualizacji. Google uniknęło potężnej kary finansowej na rzecz UE. Badanie AI Overviews dotyczące intencji wyświetlanych linków. Poza tym: błąd w raporcie Skuteczności w Search Console, masowe blokady profili GMF, a także nowe oznaczenia dla obrazów AI wyświetlanych w wynikach wyszukiwania.
1. Strony, które zyskały na widoczności dzięki Core Update… teraz ją tracą
Kolejne zawirowania związane z sierpniową aktualizacją Google. Witryny, które odnotowały niewielkie wzrosty w czasie trwania update’u, narzekają na spadki widoczności po jego zakończeniu.
W ostatnich tygodniach wiele razy wspominałem o dużych wahaniach w rankingu (m.in. w SEO News #153, SEO News #152), które były szczególnie widoczne 6, 10, 14 i 18 września – a także między tymi datami, co jest naturalnym zjawiskiem.
Niektórzy właściciele stron i specjaliści od pozycjonowania dość ironicznie mówią, że od około miesiąca mamy stałą aktualizację Google – mimo że oficjalnie zakończyła się ona dokładnie 3 września.
Zmienność pozycji dobrze widać na wykresach z różnych narzędzi:
Google na razie milczy w tej sprawie.
2. Google nie musi płacić 1,7 mld dolarów Unii Europejskiej
Komisja Europejska musi obejść się smakiem – grzywna nałożona na Google w 2019 r. została unieważniona.
Mowa o procesie w sprawie rzekomych nielegalnych działań monopolowych stosowanych przez Google na tutejszym rynku, związanych z platformą AdSense.
KE zażądał zapłacenia kary finansowej w wysokości prawie 1,7 miliarda dolarów. Google odwołało się od wyroku.
Apelacja została rozpatrzona pozytywnie – sąd Unii Europejskiej uznał, że nie przedstawiono wszystkich istotnych dowodów w tej sprawie.
To niewątpliwie duże zwycięstwo Google. Warto jednak przypomnieć, że jest to jedynie część batalii prawnych, które organy UE prowadzą z przedstawicielami branży Big Tech.
W USA Google także ma pod górkę. Już wcześniej pisałem o pozwie od Yelp (SEO News #151) oraz oskarżeniach ze strony amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości w sprawie naruszenia prawa antymonopolowego (SEO News #147).
3. 96% linków w AI Overviews ma intencję informacyjną
Ciekawe badanie przeprowadzone przez seoClarity dotyczące wyników AI Overviews.
Ustalono, że aż 96% linków wyświetlanych przez AIO odsyła do treści o charakterze informacyjnym.
Wyniki zostały przekazane na podstawie analizy ponad 1 miliona słów kluczowych dostępnych w bazie firmy. Dane pobrano w ciągu jednego dnia.
Mark Traphagen z seoClarity wyjaśnił na Linkedinie, że do określenia intencji wykorzystano ich własny algorytm, który „analizuje miks wyników z pierwszej strony rankingu dla każdego śledzonego słowa kluczowego, aby określić, co Google postrzega jako intencję dla tego zapytania”.
Najważniejszy wniosek płynący z badania? Wyniki AI Overviews mają nadal prawie wyłącznie charakter informacyjny, mimo tego, że obejmują one coraz więcej fraz kluczowych.
4. Błąd GSC związany z raportem Skuteczności
W raporcie Skuteczności w Google Search Console można ostatnio zaobserwować duże wzrosty podczas przeglądania liczby wyświetleń i kliknięć dla filtrów związanych ze snippetami produktowymi.
Różne konta Search Console pokazują zbliżone dane dla filtra Product Snippets, więc raczej nie ma mowy o przypadku.
Podobny problem pojawił się już wcześniej w maju tego roku. Google potwierdziło wówczas, że był to błąd, który zresztą szybko naprawiono.
Nagłe wzrosty na wykresie Skuteczności pojawiają się ok. 13/14 sierpnia.
Trudno powiedzieć, czy obecna sytuacja ma związek z poprzednim błędem, który pojawił się ponownie, czy jest to jakaś nowa awaria systemów Google.
5. Google zawiesza profile GMF
Wielu użytkowników skarży się ostatnio na forach poświęconych wizytówkom firmowym, że ich profile są wyłączane przez Google.
Sprawa dotyczy podobno wybranych branż i nisz. Na X wypowiedział się o tym jeden z użytkowników, który zauważył, że zawieszane są wizytówki firm zajmujących się m.in. sprzedażą bram garażowych i śmietników.
Użytkownicy otrzymują e-maile informujące o zablokowaniu ich kont.
Dostają także powiadomienia w aplikacji Mapy od Google.
Na razie nie ma w tej sprawie żadnych oficjalnych informacji od Google.
Tutaj możecie sprawdzić wątki na forum dotyczącym profili Google Moja Firma.
6. Nowe oznaczenia dla zdjęć w wyszukiwarce wygenerowanych przez AI
Wyszukiwarka Google już wkrótce będzie oznaczać zdjęcia za pomocą 3 różnych etykiet:
- wygenerowane przez sztuczną inteligencję;
- edytowanie w narzędziach i programach do obróbki zdjęć;
- wykonane aparatem.
Takie wiadomości płyną ze strony serwisu The Verge, który rozmawiał ostatnio z Laurie Richardson – wiceprezeską Google ds. bezpieczeństwa.
Nowe informacje o zdjęciach będą widoczne z poziomu funkcji „O tym obrazie”. Użytkownicy będą mogli sprawdzić, czy zdjęcie zostało stworzone przy użyciu generatywnych modeli AI, czy np. było edytowane w Photoshopie itd.
Funkcja będzie wykorzystywać standard Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA), który został już zatwierdzony m.in. przez Amazona, Microsoft, Adobe, OpenAI i Google – które niedługo zintegruje go ze swoją wyszukiwarką.
Oznaczenia zdjęć pojawią się również na YouTube oraz w systemie reklamowym Google.
Dla przypomnienia: w 2023 r. wyszukiwarka Google miała podobną funkcjonalność i pokazywała, czy dane zdjęcie zostało wygenerowane przez AI. Witryna musiała mieć wtedy odpowiednie metadane (Digital Source Type IPTC docs).
Wyglądało to następująco:
Więcej informacji w tym temacie znajdziecie na oficjalnym blogu Google.