Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #192 – update SearchGPT, dane z AI Mode w GSC, Google usuwa niektóre wyniki rozszerzone

18-06-2025

SEO News #192 – update SearchGPT, dane z AI Mode w GSC, Google usuwa niektóre wyniki rozszerzone

Bigger, better, faster – czyli aktualizacja wyszukiwarki ChatGPT

SEO News #192 – update SearchGPT, dane z AI Mode w GSC, Google usuwa niektóre wyniki rozszerzone - SEO blog

OpenAI upgraduje wyszukiwarkę SearchGPT. Wyświetlenia i kliknięcia z AI Mode pojawiają się w Search Console. Google wycofuje 7 rodzajów rozszerzonych wyników wyszukiwania – w tym ogłoszenia specjalne i szacunkowe wynagrodzenia. Ahrefs sprawdza, jakie rodzaje podstron w obrębie ich witryny są wyświetlane w wyszukiwaniach AI, a serwis Profound udowadnia, że Reddit i Wikipedia to najczęściej cytowane źródła w narzędziach AI.

1. Wyszukiwarka w ChatGPT właśnie stała się szybsza i mądrzejsza

Kilka dni temu OpenAI ogłosiło, że ich wyszukiwarka AI dostępna w ChatGPT doczekała się sporego upgrade’u.

Zmiany skupiają się na 2 głównych obszarach:

  • poprawie jakości odpowiedzi;
  • zwiększeniu możliwości pod kątem wyszukiwania i lepszym rozumieniu instrukcji użytkownika.

W praktyce oznacza to m.in., że ChatGPT Search będzie w stanie obsługiwać bardziej rozbudowane zapytania, skuteczniej łapać ich kontekst i lepiej poradzi sobie w dłuższych, konwersacyjnych wątkach.

chatgpt search
Źródło

Odpowiedzi mają być bardziej kompleksowe i wyczerpujące – a to dzięki temu, że system ma skuteczniej odczytywać i analizować wpisywane prompty. Podobno zmniejszy się też powtarzalność odpowiedzi.

Poza tym dostaliśmy info o możliwości automatycznego przeprowadzania wielu wyszukiwań w przypadku bardziej złożonych lub wyjątkowo trudnych zapytań.

Będziemy też mogli promptować wyszukiwarkę ChatGPT Search przy użyciu przesłanych obrazów.

OpenAI podkreśla, że ulepszenia są wprowadzane na podstawie realnego feedbacku i preferencji użytkowników.

Ale, ale – zmiany pojawiły się też w interfejsie wyszukiwarki.

Aktualizacja dodała parametry UTM “utm_source=chatgpt” do linków wyświetlanych w sekcji „Więcej” – po prawej stronie, w podglądzie cytowań.

To z kolei oznacza, że będzie można śledzić ruch z tych odnośników bezpośrednio w GA4 i innych narzędziach analitycznych.

linki w chatgpt
Źródło

2. Dane z AI Mode pojawiają się w Search Console

Nie tak dawno pisałem, że AI Mode jest już oficjalnie dostępny w USA, a teraz dostaliśmy potwierdzenie od Google, że można śledzić pozycje, wyświetlenia i kliknięcia z tego narzędzia bezpośrednio w Search Console.

Wygląda jednak na to, że dane będą sczytywane zbiorczo dla wyszukiwań AI i „normalnych” – czyli prawdopodobnie nie będzie można ich filtrować tylko dla zapytań w Trybie AI.

No dobra, ale jak w praktyce będą zbierane te dane?

Wyświetlenia – jeśli strona pojawi się w AI Mode, będzie to liczone jako wyświetlenie.

Kliknięcia – kliknięcie dowolnego linku zewnętrznego w Trybie AI będzie liczone jako kliknięcie w Search Console.

Pozycje – będą obliczane normalnie, jak przy standardowym wyszukiwaniu.

Jeśli użytkownik zada pytania uzupełniające w Trybie AI (czyli będzie kontynuował wątek), Google potraktuje to jako zupełnie nowe wyszukiwanie. Czyli ponownie będą liczone pozycje, wyświetlenia i kliknięcia.

Wszystko, co warto wiedzieć o danych zbieranych z AI Mode, znajdziecie w dokumentacji pomocy Google: What are impressions, position, and clicks?.

Nowa sekcja o Trybie AI pojawiła się na dole.

dane ai mode
Źródło

A dla zainteresowanych podrzucam jeszcze link do badania przeprowadzonego przez specjalistę od pozycjonowania z Australii, który postanowił przekonać się na własnej skórze, czy Google nie ściemnia i faktycznie pozwala weryfikować dane z AI Mode w GSC :D.

Analiza "AI Mode Tracking in Google Search Console Confirmed [SEO Experiment]” potwierdza, że jest taka możliwość. Możecie tam sprawdzić, jak zostało wykonane badanie i przeczytać luźne wnioski autora.

3. Google przestaje wspierać kilka typów wyników rozszerzonych

W zeszłym tygodniu informowałem Was o tym, że Google aktualizuje dokumentację danych strukturalnych dotyczących wyników z przepisami i wydarzeniami, a teraz dowiadujemy się, że całkowicie rezygnuje z kilku rodzajów rozszerzonych wyników.

Mowa konkretnie o:

  • Przyciskach akcji dot. książek (np. dodawanie opcji zakupu)
  • Ocenie twierdzenia innych osób (tzw. Claim Review/Fact Check)
  • Informacjach o kursach
  • Szacunkowych wynagrodzeniach
  • Filmikach edukacyjnych
  • Ogłoszeniach specjalnych
  • Listach pojazdów

Dlaczego te wyniki znikają z wyszukiwarki?

Google twierdzi, że po pierwsze: nie były aż tak często używane, a po drugie: poprawi to czytelność wyników wyszukiwania.

Podkreślono też, że ich usunięcie pozwoli skupić się na bardziej przydatnych narzędziach i elementach, z których faktycznie korzystają użytkownicy.

Te 7 typów wyników rozszerzonych będzie wycofywanych stopniowo w ciągu najbliższych tygodni i miesięcy.

Warto jednak pamiętać, że inne wyszukiwarki nadal mogą je obsługiwać, więc nie trzeba z nich od razu rezygnować na swoich stronach.

4. Jakie rodzaje podstron przyciągają najwięcej ruchu AI? Badanie Ahrefs

Na blogu Ahrefs pojawił się opis ciekawego badania, którego jednym z celów było sprawdzenie, jakie typy podstron (informacyjne, produktowe itd.) w obrębie całej ich witryny generują największe wolumeny ruchu z wyszukiwarek opartych na sztucznej inteligencji.

Do analizy wykorzystano alternatywę dla Google Analytics 4, czyli narzędzie Ahrefs Web Analytics.

Okazuje się, że aż 80% ruchu odsyłającego z wyszukiwarek AI trafia do 3 rodzajów stron: ich bezpłatnych narzędzi, podstron produktowych oraz do strony głównej.

Autor badania zauważa, że choć blog Ahrefsa może się pochwalić jednymi z najlepszych treści SEO w całej branży, to realnie generują one tylko ułamek ruchu z wyszukiwania AI (przykładowo wpisy typu case study – 0,05%).

podział ruchu ai
Źródło

I tu pojawia się pytanie: skoro tak wygląda sytuacja, to czy faktycznie warto skupiać się na dostarczaniu wartościowego contentu, czy trzeba pogodzić się z tym, że asystenci AI przejmą ten ruch?

Do tego dochodzi kwestia halucynacji narzędzi. Z tym miał problem głównie ChatGPT, ale inne modele też nie były idealne.

W praktyce ponad 3% linków przekierowywało użytkowników na… nieistniejące podstrony Ahrefsa, wymyślone przez AI.

W badaniu sprawdzono również jak zmieniała się struktura ruchu w przypadku zapytań AI vs. zapytań organicznych, a także jak wypadają strony międzynarodowe w innych językach.

Zostawiam Wam link do całego badania: 80% of Our AI Search Traffic Goes to Our Homepage, Product Pages, and Free Tools.

5. Jakie witryny są najczęściej cytowane w różnych narzędziach AI?

I kolejne badanie dotyczące ruchu AI, tym razem wykonane przez serwis Profound.

Tutaj skupiono się na określeniu wzorców, na podstawie których wyświetlane są linki w wyszukiwaniach wspieranych sztuczną inteligencją.

Czyli mówiąc inaczej: w jaki sposób GPT, AIO i inne narzędzia podają źródła informacji i czym się kierują przy ich wyborze.

Wikipedia i Reddit – te dwie strony są zdecydowanie najczęściej cytowane w wyszukiwarkach AI.

Przy czym linki do Wikipedii najczęściej wyświetlają się w ChatGPT, a odnośniki do Reddita przeważają w wynikach AI Overviews oraz Perplexity.

źródła cytowań w gpt
Źródło
źródła cytowań w aio
Źródło
źródła cytowań w perplexity
Źródło

Z ciekawszych obserwacji uważam, że warto jeszcze wspomnieć o analizie źródeł odpowiedzi z uwzględnieniem typu rozszerzenia domeny (TLD).

Pod tym kątem zdecydowanie najwięcej cytowań w wyszukiwaniach AI dotyczy stron www z sufiksem “.com”. Dalej mamy witryny organizacji non-profit (“.org”) oraz strony krajowe z Wielkiej Brytanii (“.uk”).

rozszerzenia domen w wyszukiwaniu ai
Źródło

Ta analiza objęła akurat tylko odpowiedzi z ChatGPT.

Tutaj link do całego badania: AI Platform Citation Patterns: How ChatGPT, Google AI Overviews, and Perplexity Source Information.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.67 / 5

Liczba ocen: 6

Twoja ocena:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc