OpenAI upgraduje wyszukiwarkę SearchGPT. Wyświetlenia i kliknięcia z AI Mode pojawiają się w Search Console. Google wycofuje 7 rodzajów rozszerzonych wyników wyszukiwania – w tym ogłoszenia specjalne i szacunkowe wynagrodzenia. Ahrefs sprawdza, jakie rodzaje podstron w obrębie ich witryny są wyświetlane w wyszukiwaniach AI, a serwis Profound udowadnia, że Reddit i Wikipedia to najczęściej cytowane źródła w narzędziach AI.
1. Wyszukiwarka w ChatGPT właśnie stała się szybsza i mądrzejsza
Kilka dni temu OpenAI ogłosiło, że ich wyszukiwarka AI dostępna w ChatGPT doczekała się sporego upgrade’u.
Zmiany skupiają się na 2 głównych obszarach:
- poprawie jakości odpowiedzi;
- zwiększeniu możliwości pod kątem wyszukiwania i lepszym rozumieniu instrukcji użytkownika.
W praktyce oznacza to m.in., że ChatGPT Search będzie w stanie obsługiwać bardziej rozbudowane zapytania, skuteczniej łapać ich kontekst i lepiej poradzi sobie w dłuższych, konwersacyjnych wątkach.

Odpowiedzi mają być bardziej kompleksowe i wyczerpujące – a to dzięki temu, że system ma skuteczniej odczytywać i analizować wpisywane prompty. Podobno zmniejszy się też powtarzalność odpowiedzi.
Poza tym dostaliśmy info o możliwości automatycznego przeprowadzania wielu wyszukiwań w przypadku bardziej złożonych lub wyjątkowo trudnych zapytań.
Będziemy też mogli promptować wyszukiwarkę ChatGPT Search przy użyciu przesłanych obrazów.
OpenAI podkreśla, że ulepszenia są wprowadzane na podstawie realnego feedbacku i preferencji użytkowników.
Ale, ale – zmiany pojawiły się też w interfejsie wyszukiwarki.
Aktualizacja dodała parametry UTM “utm_source=chatgpt” do linków wyświetlanych w sekcji „Więcej” – po prawej stronie, w podglądzie cytowań.
To z kolei oznacza, że będzie można śledzić ruch z tych odnośników bezpośrednio w GA4 i innych narzędziach analitycznych.

2. Dane z AI Mode pojawiają się w Search Console
Nie tak dawno pisałem, że AI Mode jest już oficjalnie dostępny w USA, a teraz dostaliśmy potwierdzenie od Google, że można śledzić pozycje, wyświetlenia i kliknięcia z tego narzędzia bezpośrednio w Search Console.
Wygląda jednak na to, że dane będą sczytywane zbiorczo dla wyszukiwań AI i „normalnych” – czyli prawdopodobnie nie będzie można ich filtrować tylko dla zapytań w Trybie AI.
No dobra, ale jak w praktyce będą zbierane te dane?
Wyświetlenia – jeśli strona pojawi się w AI Mode, będzie to liczone jako wyświetlenie.
Kliknięcia – kliknięcie dowolnego linku zewnętrznego w Trybie AI będzie liczone jako kliknięcie w Search Console.
Pozycje – będą obliczane normalnie, jak przy standardowym wyszukiwaniu.
Jeśli użytkownik zada pytania uzupełniające w Trybie AI (czyli będzie kontynuował wątek), Google potraktuje to jako zupełnie nowe wyszukiwanie. Czyli ponownie będą liczone pozycje, wyświetlenia i kliknięcia.
Wszystko, co warto wiedzieć o danych zbieranych z AI Mode, znajdziecie w dokumentacji pomocy Google: What are impressions, position, and clicks?.
Nowa sekcja o Trybie AI pojawiła się na dole.

A dla zainteresowanych podrzucam jeszcze link do badania przeprowadzonego przez specjalistę od pozycjonowania z Australii, który postanowił przekonać się na własnej skórze, czy Google nie ściemnia i faktycznie pozwala weryfikować dane z AI Mode w GSC :D.
Analiza "AI Mode Tracking in Google Search Console Confirmed [SEO Experiment]” potwierdza, że jest taka możliwość. Możecie tam sprawdzić, jak zostało wykonane badanie i przeczytać luźne wnioski autora.
3. Google przestaje wspierać kilka typów wyników rozszerzonych
W zeszłym tygodniu informowałem Was o tym, że Google aktualizuje dokumentację danych strukturalnych dotyczących wyników z przepisami i wydarzeniami, a teraz dowiadujemy się, że całkowicie rezygnuje z kilku rodzajów rozszerzonych wyników.
Mowa konkretnie o:
- Przyciskach akcji dot. książek (np. dodawanie opcji zakupu)
- Ocenie twierdzenia innych osób (tzw. Claim Review/Fact Check)
- Informacjach o kursach
- Szacunkowych wynagrodzeniach
- Filmikach edukacyjnych
- Ogłoszeniach specjalnych
- Listach pojazdów
Dlaczego te wyniki znikają z wyszukiwarki?
Google twierdzi, że po pierwsze: nie były aż tak często używane, a po drugie: poprawi to czytelność wyników wyszukiwania.
Podkreślono też, że ich usunięcie pozwoli skupić się na bardziej przydatnych narzędziach i elementach, z których faktycznie korzystają użytkownicy.
Te 7 typów wyników rozszerzonych będzie wycofywanych stopniowo w ciągu najbliższych tygodni i miesięcy.
Warto jednak pamiętać, że inne wyszukiwarki nadal mogą je obsługiwać, więc nie trzeba z nich od razu rezygnować na swoich stronach.
4. Jakie rodzaje podstron przyciągają najwięcej ruchu AI? Badanie Ahrefs
Na blogu Ahrefs pojawił się opis ciekawego badania, którego jednym z celów było sprawdzenie, jakie typy podstron (informacyjne, produktowe itd.) w obrębie całej ich witryny generują największe wolumeny ruchu z wyszukiwarek opartych na sztucznej inteligencji.
Do analizy wykorzystano alternatywę dla Google Analytics 4, czyli narzędzie Ahrefs Web Analytics.
Okazuje się, że aż 80% ruchu odsyłającego z wyszukiwarek AI trafia do 3 rodzajów stron: ich bezpłatnych narzędzi, podstron produktowych oraz do strony głównej.
Autor badania zauważa, że choć blog Ahrefsa może się pochwalić jednymi z najlepszych treści SEO w całej branży, to realnie generują one tylko ułamek ruchu z wyszukiwania AI (przykładowo wpisy typu case study – 0,05%).

I tu pojawia się pytanie: skoro tak wygląda sytuacja, to czy faktycznie warto skupiać się na dostarczaniu wartościowego contentu, czy trzeba pogodzić się z tym, że asystenci AI przejmą ten ruch?
Do tego dochodzi kwestia halucynacji narzędzi. Z tym miał problem głównie ChatGPT, ale inne modele też nie były idealne.
W praktyce ponad 3% linków przekierowywało użytkowników na… nieistniejące podstrony Ahrefsa, wymyślone przez AI.
W badaniu sprawdzono również jak zmieniała się struktura ruchu w przypadku zapytań AI vs. zapytań organicznych, a także jak wypadają strony międzynarodowe w innych językach.
Zostawiam Wam link do całego badania: 80% of Our AI Search Traffic Goes to Our Homepage, Product Pages, and Free Tools.
5. Jakie witryny są najczęściej cytowane w różnych narzędziach AI?
I kolejne badanie dotyczące ruchu AI, tym razem wykonane przez serwis Profound.
Tutaj skupiono się na określeniu wzorców, na podstawie których wyświetlane są linki w wyszukiwaniach wspieranych sztuczną inteligencją.
Czyli mówiąc inaczej: w jaki sposób GPT, AIO i inne narzędzia podają źródła informacji i czym się kierują przy ich wyborze.
Wikipedia i Reddit – te dwie strony są zdecydowanie najczęściej cytowane w wyszukiwarkach AI.
Przy czym linki do Wikipedii najczęściej wyświetlają się w ChatGPT, a odnośniki do Reddita przeważają w wynikach AI Overviews oraz Perplexity.



Z ciekawszych obserwacji uważam, że warto jeszcze wspomnieć o analizie źródeł odpowiedzi z uwzględnieniem typu rozszerzenia domeny (TLD).
Pod tym kątem zdecydowanie najwięcej cytowań w wyszukiwaniach AI dotyczy stron www z sufiksem “.com”. Dalej mamy witryny organizacji non-profit (“.org”) oraz strony krajowe z Wielkiej Brytanii (“.uk”).

Ta analiza objęła akurat tylko odpowiedzi z ChatGPT.
Tutaj link do całego badania: AI Platform Citation Patterns: How ChatGPT, Google AI Overviews, and Perplexity Source Information.