Badanie BrightEdge pokazuje, że więcej linków odsyłających z LLM-ów pochodzi z wersji desktopowych niż z mobilnych. Nowe zapisy w dokumentacji dotyczącej treści +18. Perplexity chwali się dużym ruchem i daje Google pstryczka w nos. Testy AI Overviews w Google Discover oraz aktualizacje dokumentacji w zakresie uporządkowanych danych dla przepisów i wydarzeń.
1. Użytkownicy częściej klikają linki z czatbotów AI w wersji na komputery
Platforma BrightEdge pokazała dane i wnioski z ostatniego badania dotyczącego popularnych narzędzi wyszukiwania AI – Gemini, GPT, Perplexity i innych.
Jedną z ciekawszych obserwacji jest to, że ruch odsyłający z LLM-ów wyraźnie dominuje na komputerach stacjonarnych. I to właściwie w każdym czatbocie.
Przykładowo: 94% ruchu z ChatGPT pochodzi z komputerów, a tylko 6% z wersji mobile. Podobnie wygląda to w innych narzędziach – w każdym przypadku >90% ruchu zarejestrowano z komputerów.

Z czego wynika ta różnica? Trudno jednoznacznie stwierdzić – powodem może być nieco inny sposób wyświetlania linków w obu wersjach. Trafiłem też na argument, że użytkownicy komputerów stacjonarnych częściej korzystają z AI np. do pracy, a aplikacje mobilne traktują jako fajny, wygodny dodatek – co ma w sumie sporo sensu.
Co ciekawe, jedyną platformą odsyłającą więcej ruchu z urządzeń mobilnych jest klasyczna wyszukiwarka Google.
To z kolei może mieć związek z gigantyczną rolą Apple i przeglądarki Safari – urządzenia z logo nadgryzionego jabłka odpowiadają za ponad połowę ruchu mobilnego Google na stronach różnych marek.
Sprawdźcie całe badanie BrightEdge: The Open Frontier of Mobile AI Search
2. Update dokumentacji i algorytmu rankingowego dla filmów i treści +18
Odświeżona dokumentacja pomocy zawiera opis działania filtra SafeSearch, informacje o tym, jak Google podchodzi do witryn z contentem dla osób pełnoletnich oraz zbiór najlepszych praktyk w tym zakresie.

Google postanowiło też “rozprawić” się z witrynami, które hostują filmy np. o charakterze seksualnym, ale blokują do nich dostęp dla botów wyszukiwarki – tak żeby Googleboty nie mogły ich pobrać.
Podkreślono, że takie strony mogą spodziewać się mocnych spadków pozycji, bo od teraz zaktualizowane algorytmy rankingowe będą w stanie do nich dotrzeć.
Nowe zapisy w dokumentacji mają pomóc właścicielom witryn w dotarciu do grupy docelowej, jednocześnie szanując preferencje innych użytkowników.
Celem jest też oczywiście skuteczniejsza walka ze stronami, które wprost naruszają wytyczne wyszukiwarki Google – w tym z treściami CSAM (Child Sexual Abuse Material).
Dodano też sporo wskazówek, co robić w przypadku, gdy strona zostanie nieprawidłowo oznaczona jako zawierająca content nieodpowiedni dla nieletnich (explicit content). Szczegółowe info w tym kontekście znajdziecie tutaj.
3. Perplexity obsługuje coraz więcej zapytań i… krytykuje Google
CEO Perplexity Aravind Srinivas postanowił wbić szpileczkę Google i skrytykować ich działania w zakresie sztucznej inteligencji.
Według niego mamy do czynienia z ciągłym “rebrandingiem” narzędzi AI od Google (najpierw [Search Generative Experience](https://toponline.pl/blog/seo-news-135), w 2024 r. – AI Overviews, teraz AI Mode, co wprowadza użytkowników w błąd.
Poza tym stwierdził, że Google nigdy nie będzie mogło przejść w 100% na “tryb AI” i zrezygnować z tradycyjnych form wyszukiwania, bo stanowi to główny filar ich działalności reklamowej.
Według Srinivasa to właśnie stąd pochodzą wszystkie pieniądze, które pokrywają wydatki na badania i rozwój modelu Gemini.
CEO Perplexity nie patyczkował się też, jeśli chodzi o rzekome kłamstwa Google dotyczące AI Overviews i ich negatywnego wpływu na ruch i zaangażowanie użytkowników.
Jak sam powiedział, Google i inne większe firmy z branży big tech starają się wmówić ludziom, że narzędzia wyszukiwania AI nie zmienią krajobrazu wyszukiwania, pozycjonowania i przyzwyczajeń użytkowników, co uważa za złe podejście (sprawdźcie SEO News #186 – AI Overviews a nowy wzorzec wyszukiwania).
Podkreślił, że Perplexity obrało inną drogę – chcą być otwarci i transparentni w tym temacie. Firma nie zamierza przed nikim udawać, że narzędzia AI nie zmniejszają ruchu i że wszystko jest tak jak wcześniej.
Srinivas pochwalił się też nowym osiągnięciem Perplexity, czyli 780 mln zapytań miesięcznie (to wzrost o 20% z miesiąca na miesiąc).
Firma ma ambitne plany, by od przyszłego roku obsługiwać 1 miliard zapytań w skali tygodnia – a to przekłada się na 52 mld wyszukiwań rocznie.
4. Nowe testy AI Overviews
Trafiłem na wzmianki o 2 testach dotyczących wyników AIO.
Pierwszy z nich ma związek ze zmianą miejsca wyświetlania odpowiedzi – niektórzy użytkownicy zauważyli je prawie na samym końcu SERP-ów, na dole wyników wyszukiwania.

Niby nic takiego, ale taka konfiguracja na pewno poprawiłaby zaangażowanie i klikalność “normalnych” linków widocznych w Google. Trudno jednak się spodziewać, że takie ułożenie AI Overviews będzie standardem.
W drugim teście sprawdzane są podsumowania wiadomości dostępnych w Google Discover. Czyli nie trzeba klikać newsa, żeby go przeczytać – wystarczy szybki rzut oka na odpowiedź AIO.

W teorii super sprawa, ale no właśnie – znowu słychać obawy, że AI Overviews w Discover zauważalnie zmniejszą współczynnik CTR, jeśli taka funkcjonalność wejdzie na stałe.
5. Google aktualizuje dane strukturalne dot. przepisów i wydarzeń
Google wprowadziło zmiany do dwóch swoich dokumentów pomocy: w zakresie wydarzeń oraz przepisów.
Nie są to jakieś poważne modyfikacje, ale mogą rozjaśnić niektóre kwestie związane z wdrażaniem uporządkowanych danych w obu przypadkach.
Dokumentacja o wydarzeniach: usunięto całą sekcję dotyczącą wydarzeń online. Wygląda na to, że nie będą dłużej wspierane – wydarzenia muszą się teraz odbywać w fizycznej lokalizacji i być dostępne do zarezerwowania dla wszystkich użytkowników.
Dokumentacja o przepisach: dodano informacje o właściwości “image” w uporządkowanych danych “Recipe” – nie ma ona wpływu na obraz wyświetlany obok wyniku tekstowego. Jest stosowana jedynie dla wyników z elementami rozszerzonymi przepisów.